Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2010, 20:18   #101
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Sinds september kwamen ouders met auto's tot aan de poort gereden, vertelt vriend Tony: 'We voelden ons aangestaard als leeuwen in een kooi.
Ja daar klopte ergens niet..kinderen gaan tegenwoordig niet meer te voet of met de fiets naar school, ze worden met een vorklift op de schoolbank gezet.

Fietsende kinderen toegelaten stond in de koopakte..
Voetgangers laten beboeten is er toch wel deftig over..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 20:20   #102
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ja daar klopte ergens niet..kinderen gaan tegenwoordig niet meer te voet of met de fiets naar school, ze worden met een vorklift op de schoolbank gezet.

Fietsende kinderen toegelaten stond in de koopakte..
Voetgangers laten beboeten is er toch wel deftig over..
Uit wat ik lees in de krant, was de school de eisende partij in het kortgeding. Zij vroegen een dwangsom voor elke keer die bewoners hun trailer of bestelwagen daar parkeerden.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 20:24   #103
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Uit wat ik lees in de krant, was de school de eisende partij in het kortgeding. Zij vroegen een dwangsom voor elke keer die bewoners hun trailer of bestelwagen daar parkeerden.
Uit wat ik lees kunnen ze niet anders dat fietsende kinderen wel toelaten...
Een verzuurde relatie die op de spits gedreven is door vermoedelijk beide partijen..

Auto's op den inrit...camminoneke op de inrit parkeren.....boze ouders die hun troetelkind niet meer aan de poort kunnen droppen..rechtbank...letter van de wet volgen..iedereen ontevreden..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 18 november 2010 om 20:25.
Oud 18 november 2010, 21:21   #104
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Neen dat is het niet. Die het is een verworven recht van de school door de overschrijding van 30 jaar gebruik.
Zoietske ( gebruik dat kan leiden tot gewoonterecht ) diende dan wel geregistreerd worden... verder is er geen sprake van een erfdienstbaarheid noch van recht op doorgang
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 21:22   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar hebben de buurtbewoners nu eens geen fluit over te zeggen. Het is wel die mensen hun eigendom. Dat de vorige eigenaars daar geen punt van maakten is irrelevant. Zuur? Misschien. Maar wel in hun recht.
Ja, het is hun recht. Alleen getuigt het m.i. van heel weinig redelijkheid. Als je fietsende schoolkinderen tolereert (ook al omdat het in de aankoopakte staat), waarom dan niet wandelende schoolkinderen? Wat is eigenlijk de motivatie om die laatste groep de toegang tot het pad te ontzeggen? Naijver? Ruziestokerij? Kindjespesten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 21:24   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Zoietske ( gebruik dat kan leiden tot gewoonterecht ) diende dan wel geregistreerd worden... verder is er geen sprake van een erfdienstbaarheid noch van recht op doorgang
Het gewoonterecht kan wel aanleiding geven tot erfdienstbaarheid, hoor. Dat hoeft daarom nog niet op papier staan.
Oud 18 november 2010, 21:28   #107
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, het is hun recht. Alleen getuigt het m.i. van heel weinig redelijkheid. Als je fietsende schoolkinderen tolereert (ook al omdat het in de aankoopakte staat), waarom dan niet wandelende schoolkinderen? Wat is eigenlijk de motivatie om die laatste groep de toegang tot het pad te ontzeggen? Naijver? Ruziestokerij? Kindjespesten?
Mijn gok is dat het ongeveer als volgt is gegaan (gebaseerd op twee uitermate summiere krantenartikels): ouders zetten kinderen af met de auto op dat pad. Dat stoort die mensen (die in hun aankoopakte hebben staan dat alleen fietsers op het pad mogen). Mensen zetten hun trailer/bestelwagen op het pad zodat auto's er niet meer door kunnen. Mensen willen laten vastleggen wie of wat aansprakelijk is bij ongevallen bij de vrederechter (wellicht om auto's te laten verbieden). Daarop eist de school een enorme dwangsom (2500 euro per keer die mensen hun trailer of bestelwagen op hun eigendom zetten). Daarop besluiten de bewoners ook voor het volle pond te gaan. Ik vermoed dat de eis van 2500 euro door de school het laatste restje redelijkheid heeft doen smelten als sneeuw voor de zon.

Een beetje zoals Eigenzinnig dus eerder schetste.

EDIT: de vraag om bij de vrederechter een en ander op papier te laten zetten ivm met aansprakelijkheid lijkt me trouwens alles behalve onredelijk als er aan dat pad gronden grenzen waarop honden en paarden rondlopen. Zeker als er kinderen, fietsers en auto's passeren.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 18 november 2010 om 21:30.
Oud 18 november 2010, 21:32   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn gok is dat het ongeveer als volgt is gegaan (gebaseerd op twee uitermate summiere krantenartikels): ouders zetten kinderen af met de auto op dat pad. Dat stoort die mensen (die in hun aankoopakte hebben staan dat alleen fietsers op het pad mogen). Mensen zetten hun trailer/bestelwagen op het pad zodat auto's er niet meer door kunnen.
Als ik de foto bekijk van het pad is het onmogelijk daar met een auto op te rijden. Ik begrijp dan ook niet waarom u schrijft dat de eigenaar de toegang tot het pad onmogelijk maken "zodat auto's er niet meer door kunnen".
Oud 18 november 2010, 21:34   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
EDIT: de vraag om bij de vrederechter een en ander op papier te laten zetten ivm met aansprakelijkheid lijkt me trouwens alles behalve onredelijk als er aan dat pad gronden grenzen waarop honden en paarden rondlopen. Zeker als er kinderen, fietsers en auto's passeren.
Dezelfde aansprakelijkheidsregels gelden zoals bij andere paden, wegen... met erfdienstbaarheid.
Oud 18 november 2010, 21:36   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Nee hoor. De school heeft namelijk gewoon een hoofdingang. Als ouders er zelf voor kiezen om geen toezicht te houden door die kinderen door dat paadje te sturen lijkt me dat hun eigen probleem.
De schoolverzekering m.b.t. de verplaatsingen geldt vanaf het ogenblik dat het kind de huiselijke woning verlaat tot aan de schoolpoort en omgekeerd. Dus, als een kind valt op dat pad en er medische zorgen moeten worden verstrekt, dan is dat voor de schoolverzekering.
Oud 18 november 2010, 21:36   #111
Steve_M

Standaard

Citaat:
Als ik de foto bekijk van het pad is het onmogelijk daar met een auto op te rijden. Ik begrijp dan ook niet waarom u schrijft dat de eigenaar de toegang tot het pad onmogelijk maken "zodat auto's er niet meer door kunnen".
Nog maar eens:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
WUUSTWEZEL - Van der Eecken kocht in juli 2008 de chalet die pal tegenover de tweede toegangspoort van de school staat. 'Het paadje is geen servitudeweg zoals de school laat uitschijnen. Het is mijn eigendom', zegt ze. 'In de aankoopakte staat dat alleen fietsende schoolkinderen gebruik mogen maken van het wegje.'

Sinds september kwamen ouders met auto's tot aan de poort gereden, vertelt vriend Tony: 'We voelden ons aangestaard als leeuwen in een kooi.' De bewoners willen niet worden afgeschilderd als kinderhaters. 'Ik heb zelf acht kinderen en wist dat we een huis hadden gekocht naast een school', zegt Kristin. 'Bij de vrederechter wilde ik duidelijke afspraken op papier zetten. Wat als er een ongeval zou gebeuren? Maar plots werd ik door de school voor de rechter gedaagd. Per keer dat we onze bestelwagen of trailer in de weg zouden zetten, eiste het bestuur een dwangsom van 2.500 euro', zegt Kristin. 'De zaak heeft een andere wending gekregen. Het is niet onze bedoeling de school leeg te zuigen. Maar voor alle zekerheid hebben we al foto's gemaakt van de overtreders.'
Oud 18 november 2010, 21:37   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dat pad loopt over de grond van buren. Het is privé-eigendom.
Maar, er bestaat een wet dat als je een stuk grond langer dan 30 jaar gebruikt, dit een verworven recht wordt. Ook al is het eigendom van iemand anders.
Als de school dit pad al langer dan 30 jaar gebruikt als toegang, is dit een verworven recht van de school. Dit kan niet ongedaan worden gemaakt door de eigenaar of nieuwe kopers.
Het is aan de eigenaar om binnen de 30 jaar te reageren als het oneigenlijk gebruikt wordt + nieuwe kopers kopen altijd een eigendom in de staat zoals het is.
Met alle eventuele rechten en plichten die verbonden zijn met dat perceel.
maw als een koper niet akkoord is dat dit pad daar loopt, dan moet hij het maar niet kopen.

maw, ik vermoed hier een gerechtelijke dwaling.
Niet panikeren, gewoon in beroep gaan voor andere rechter en klaar is kees.
En misschien een betere advocaat nemen en een betere landmeterexpert
Het pad hoeft zelfs niet dertig jaar in gebruik zijn als toegang tot de school. Als het pad eerder al in gebruik was om naar een boerderij te wandelen bijvoorbeeld, dan wordt dat gewoon overgenomen naar de volgende eigenaar. Die kan dan ook beroep doen op het bestaande dienstbaarheidsrecht.
Oud 18 november 2010, 21:37   #113
Steve_M

Standaard

Citaat:
De schoolverzekering m.b.t. de verplaatsingen geldt vanaf het ogenblik dat het kind de huiselijke woning verlaat tot aan de schoolpoort en omgekeerd. Dus, als een kind valt op dat pad en er medische zorgen moeten worden verstrekt, dan is dat voor de schoolverzekering.
En als er een kind een van die paarden een suikertje wil geven en in zijn/haar hand gebeten wordt? Wie is er dan aansprakelijk?
Oud 18 november 2010, 21:37   #114
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Men noemt dat nu ook nog een servitude. In correct Nederlands spreken we van een erfdienstbaarheid . Maar daar is hier geen sprake van, omdat de school een officiële ingang heeft langs een openbare weg. Wettelijke erfdienstbaarheden zijn er in principe alleen maar wanneer een perceel ingesloten wordt door een of meer percelen van andere eigenaars. Hier gaat het wellicht om een soort van erfdienstbaarheid in onderling akkoord tussen eigenaars. In hoeverre dat kan afgedwongen worden, is nog maar de vraag...
Daar lijkt het inderdaad wel op.

ps. over die erfdienstbaarheden :

De wet maakt onderscheid tussen drie soorten : de natuurlijke , wettelijke, en private ( door de mens gevestigde )
Als het hier gaat over een soort servitude van openbaar nut dan hoeft dat niet in de akte opgenomen te worden
Als het echter gaat over een erfdienstbaarheid door gebruik en/of mondeling overeenkomst dan kan die 'afspraak' steeds verbroken worden... ook na 30 jaar... enkel als het gaat over erfdienstbaarheden waar geen menselijke tussenkomst voor noodzakelijk is : dus een gemeenschappelijke waterafvoer bv maar gebruik van een weg door (een) perso(o)n(en) hoort daar niet bij

Laatst gewijzigd door praha : 18 november 2010 om 21:37.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 21:39   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als er een kind een van die paarden een suikertje wil geven en in zijn/haar hand gebeten wordt? Wie is er dan aansprakelijk?
Als er een kind een suikertje geeft aan een paard dat in een wei staat en die wei paalt aan een openbare weg, wie is dan verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid?

't Antwoord op die vraag is dezelfde als op uw vraag. Die erfdienstbaarheid verandert niets aan een dergelijke situatie.
Oud 18 november 2010, 21:40   #116
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe kwam die aanhanger van die man dan op dat pad terecht? Het lijkt me dat het pad toch breed genoeg is dan.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 18 november 2010 om 21:45.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 21:41   #117
Steve_M

Standaard

Citaat:
Als er een kind een suikertje geeft aan een paard dat in een wei staat en die wei paalt aan een openbare weg, wie is dan verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid?

't Antwoord op die vraag is dezelfde als op uw vraag. Die erfdienstbaarheid verandert niets aan een dergelijke situatie.
Wie is er dan verantwoordelijk? Mijn vraag was niet retorisch. Ik heb weinig ervaring met wettelijke plattelandsbepalingen.
Oud 18 november 2010, 21:42   #118
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
De familiale verzekering van de eigenaar ?
Dieren moeten (in theorie) dacht ik afgeschermd worden voor passanten..
Ik heb er trouwens speciaal een voor men huisdieren..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 18 november 2010 om 21:42.
Oud 18 november 2010, 21:42   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog maar eens:
En? Heeft de achterzijde van de school dan een "schoolpoort"? In het artikel is er echter wel sprake van een hoofdingang, maar die ligt aan de andere kant. Ik denk dat die man zijn eigen asociaal gedrag aan het goedpraten is: de foto van dat pad laat me niet vermoeden dat hier een wagen met gemak in en uit kan rijden. Dat is trouwens totaal onmogelijk als er eerst een wagen inrijdt en vervolgens uitrijdt, terwijl er ergens halverwege alweer een wagen inrijdt. Er is geen enkele ruimte om elkaar te dwarsen.
Oud 18 november 2010, 21:43   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie is er dan verantwoordelijk? Mijn vraag was niet retorisch. Ik heb weinig ervaring met wettelijke plattelandsbepalingen.
De eigenaar. Als een eigenaar niet wil dat zijn dieren gevoederd worden, moet hij dat immers duidelijk maken met een bord. Dat is hij niet langer aansprakelijk, maar wel de ouders van het kind.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be