Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 november 2010, 17:42   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Maar je auto staat wel vaak genoeg stil om hem op te laden. De truuk zit er in dat je dat overal moet kunnen doen.

Ik heb een week geleden een electrische smart proefgereden. Dat ding best goed moet ik zeggen. Ik heb ook even gekeken hoe dat laden gaat.
De stekker die je er in steekt om het voertuig op te laden heeft 7 pinnen. 5 voor stroom, en 2 voor communicatie tussen het voertuig en de lader. Het idee is de stekker te standariseren, zodat er overal laadstations kunnen komen die voor iedereen werken. De auto identificeerd zich aan het laadstation automatisch, verteld wat voor stroom hij nodig heeft, en er wordt bijgehouden hoeveel stroom je afgenomen hebt, zodat je gewoon periodisch een rekening kan krijgen.
Als er voldoende laadstations zijn is het bereik en de laadduur niet zo een probleem. Je rijd thuis weg met een volle batterij. Je gaat shoppen in de Colruyt, en ondertussen hangt je auto weer aan een lader. Op je werk hang je 'm ook aan een lader enz.
Het is de bedoeling van Smart om de electrische versie in 2011 uitgebreid te testen in Zwitserland, en dan komt hij in 2012 op de markt. Tegen dan moeten in de grote steden in de meeste parkeergarages laadpalen staan. Ik zie mij zo een voortuig echt wel kopen.
En dan heb je overal zo laders waar je gedurend euro's in mag stoppen natuurlijk.
Lijkt me een fijne ontwikkeling, voor wie laders wil verhuren.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 18:52   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

En dan zal de stad overal laadkaaien maken, op kosten van de belasting betalers alle straten nog eens open leggen. Flink verdienen bovenop.
't zal wel zijn dat ze het aanmoedigen.
Ze hebben er waarschijnlijk al spijt van dat ze alle parkeerplaatsen hebben weggedaan.

Mie beton krijgt al een nat broekje.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 november 2010 om 18:53.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 19:04   #63
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En dan heb je overal zo laders waar je gedurend euro's in mag stoppen natuurlijk.
Dat is eigenlijk niet het plan. De voorgestelde standaard voor auto oplaad stopcontacten voorziet naast een electrische verbinding ook een dataverbinding. Het idee is dat je auto zich bij het aankoppelen identificieerd, en dat je stroomgebruik direct op je electriciteitsrekening komt.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 20:26   #64
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat is eigenlijk niet het plan. De voorgestelde standaard voor auto oplaad stopcontacten voorziet naast een electrische verbinding ook een dataverbinding. Het idee is dat je auto zich bij het aankoppelen identificieerd, en dat je stroomgebruik direct op je electriciteitsrekening komt.
Allemaal zo van die sci fi wensen dus.
Zal niet veel van in huis komen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 21:19   #65
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Allemaal zo van die sci fi wensen dus.
Zal niet veel van in huis komen.
De technologie bestaat al, en heeft al gedemonstreerd dat het kan werken. Het is dus geen "scifi".
Of er wat van in huis komt hang van veel factoren af, maar niet van technische factoren.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 22:06   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De technologie bestaat al, en heeft al gedemonstreerd dat het kan werken. Het is dus geen "scifi".
Of er wat van in huis komt hang van veel factoren af, maar niet van technische factoren.
Neen eerder van aanbestedingen en steekpenningen waarschijnlijk.
Straatjes openleggen, kabels trekken, paaltjes zetten, aankopen doen....
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 22:52   #67
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Bekijk de documentaire: er was wel degelijk een vraag. GM weigerde gewoon de wagens te verkopen.
Een beperkte vraag en GM kon ook duidelijk niet op die vraag ingaan. Het was een expirement via lease-contracten, de potentiele kopers wouden de EV1 aankopen voor een goedkopere prijs dan de productieprijs, Gm kon geen garantie geven voor toekomstige problemen.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 00:07   #68
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Een beperkte vraag en GM kon ook duidelijk niet op die vraag ingaan. Het was een expirement via lease-contracten, de potentiele kopers wouden de EV1 aankopen voor een goedkopere prijs dan de productieprijs, Gm kon geen garantie geven voor toekomstige problemen.
Ze hebben nooit geprobeert om de wagens te verkopen. En er is nooit een goeie uitleg gekomen in verband met de technische problemen die de 2de EV zou hebben gehad.

De tesla bewijst dat er vraag is naar hippe eco-wagens zelfs als de prijs veel hoger is dan een conventionele wagen uit dezelfde klasse.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 01:10   #69
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ze hebben nooit geprobeert om de wagens te verkopen. En er is nooit een goeie uitleg gekomen in verband met de technische problemen die de 2de EV zou hebben gehad.

De tesla bewijst dat er vraag is naar hippe eco-wagens zelfs als de prijs veel hoger is dan een conventionele wagen uit dezelfde klasse.
Daar heb je wel gelijk in, hippe uitzonderingen vinden altijd hun weg naar een bepaald publiek.
Maar of dat nu gekocht wordt uit ecologische of financiële redenen, daar heb ik mijn twijfels over bij dat publiek.
In Monaco zie ik hun daar wel toertjes mee te doen ja.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 14:51   #70
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ze hebben nooit geprobeert om de wagens te verkopen. En er is nooit een goeie uitleg gekomen in verband met de technische problemen die de 2de EV zou hebben gehad.
Er is wel degelijk een goede uitleg gekomen. Voor sommigen is die uitleg onvoldoende, maar dat verandert er niks aan.
Er waren uiteindelijk maar een 50tal personen die geïnteresseerd waren de EV1 op eigen risiko te kopen. GM koos er voor dat niet te doen, omdat het sop gewoon de kool niet waard was.

Citaat:
De tesla bewijst dat er vraag is naar hippe eco-wagens zelfs als de prijs veel hoger is dan een conventionele wagen uit dezelfde klasse.
Nu wel, ja.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 15:08   #71
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U bent ten zeerste mis. Nikkel metaalhydride accutechnologie bestaat al lang en is redelijk volwassen te noemen. 80% van alle nieuwe huishuidelijk herlaadbare accu's is NiMH, de restant de echt el cheapo NiCd en de paar speciallekes.

Niks -180°C nodig om die accu-chemie aan de gang te houden.

Maar ik denk dat ik weet waar U mee in de war bent. Waterstof opslag is zo'n toepassing waar cryogene opties echt wel werken.
En er zullen waarschijnlijk bepaalde hydrides (waterstof gevangen in een metaal-molecul structuur) zijn die met zulke lage temperaturen de job prima kunnen doen. En dat is een voordeel voor de brandstofcellen.

Eneuh, koelen tot -180°C kan u gerust thuis hoor, ga maar een vaatje vloeibare stikstof halen.
Dan moet het een andere accu zijn, het heeft niet te maken met waterstof,
maar zou gebruikt worden door de militairen, ik weet de naam niet meer
Gevonden Natrium-zwavel maar was niet op lage temperatuur maar op hoge.

Laatst gewijzigd door stropke1000 : 25 november 2010 om 15:14.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 15:17   #72
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U bent ten zeerste mis. Nikkel metaalhydride accutechnologie bestaat al lang en is redelijk volwassen te noemen. 80% van alle nieuwe huishuidelijk herlaadbare accu's is NiMH, de restant de echt el cheapo NiCd en de paar speciallekes.

Niks -180°C nodig om die accu-chemie aan de gang te houden.

Maar ik denk dat ik weet waar U mee in de war bent. Waterstof opslag is zo'n toepassing waar cryogene opties echt wel werken.
En er zullen waarschijnlijk bepaalde hydrides (waterstof gevangen in een metaal-molecul structuur) zijn die met zulke lage temperaturen de job prima kunnen doen. En dat is een voordeel voor de brandstofcellen.

Eneuh, koelen tot -180°C kan u gerust thuis hoor, ga maar een vaatje vloeibare stikstof halen.
Wat denk je van Lithium-zwavel-accu ? zou een energiedichtheid hebben van
350wh/kg
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 15:19   #73
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Die Tesla sedan zal hier wel verkopen hoor.

Laatst gewijzigd door giserke : 25 november 2010 om 15:19.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 15:29   #74
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Die Tesla sedan zal hier wel verkopen hoor.
Als je het vergelijkt met een ferrari is de kostprijs niet zo hoog.
Als je van een ferrari een electrische wagen maakt dan is de meerkost van de batterij niet zo doorslaggevend.

Laatst gewijzigd door stropke1000 : 25 november 2010 om 15:32.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 15:52   #75
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Als je het vergelijkt met een ferrari is de kostprijs niet zo hoog.
Als je van een ferrari een electrische wagen maakt dan is de meerkost van de batterij niet zo doorslaggevend.
Die sedan zal tegen de 40k kosten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 17:17   #76
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.065
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Wat denk je van Lithium-zwavel-accu ? zou een energiedichtheid hebben van
350wh/kg
Zitten wel nog nadeeltjes aan vast waar ze nog aan moeten werken.
Zwavel heeft een redelijk slechte geleidbaarheid, wat de bestaande prototypes hetzelfde nadeel geeft als de eerste types Lithium accu, de lage piekstromen in zowal laden als aflevercapaciteit.

Zwavel op zichzelf reageert bijna niet met de mogelijk gebruikte electrolieten, maar de Lithium-zwavelverbindingen doen dat wel, wat een accu geeft die redelijk snel "versleten" is.

Onderzoek naar deze 2 problemen is gaande, en het geleidbaarheidsprobleem kunnen ze blijkbaar aanpakken door een matrix van carbon-nanotubes te gebruiken, helaas is dit spul peperduur. Maar voor de "snelle slijtage" is nog geen directe oplossing in zicht.

En het veiligheidsaspect is een volgend probleem. Net zoals ik al eerder schreef, het maakt niet uit welk soort accu er gebruikt word. Als men met kilowatts begint te goochelen kunnen aardige knetters opgewekt worden.
En een accu met zulke energiedichtheid...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 25 november 2010 om 17:17.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 18:42   #77
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zitten wel nog nadeeltjes aan vast waar ze nog aan moeten werken.
Zwavel heeft een redelijk slechte geleidbaarheid, wat de bestaande prototypes hetzelfde nadeel geeft als de eerste types Lithium accu, de lage piekstromen in zowal laden als aflevercapaciteit.

Zwavel op zichzelf reageert bijna niet met de mogelijk gebruikte electrolieten, maar de Lithium-zwavelverbindingen doen dat wel, wat een accu geeft die redelijk snel "versleten" is.

Onderzoek naar deze 2 problemen is gaande, en het geleidbaarheidsprobleem kunnen ze blijkbaar aanpakken door een matrix van carbon-nanotubes te gebruiken, helaas is dit spul peperduur. Maar voor de "snelle slijtage" is nog geen directe oplossing in zicht.

En het veiligheidsaspect is een volgend probleem. Net zoals ik al eerder schreef, het maakt niet uit welk soort accu er gebruikt word. Als men met kilowatts begint te goochelen kunnen aardige knetters opgewekt worden.
En een accu met zulke energiedichtheid...
Ze zijn er blijkbaar nog niet,
De beste optie blijft de lithium-ion maar de grondstof blijkt niet zo massaal aanwezig te zijn,het blijft zoeken.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 18:49   #78
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Die sedan zal tegen de 40k kosten.
Daar heb je geen ferrari voor.
Die tesla is dan ook een goedkope sportwagen en bovendien elektrisch.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 19:22   #79
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.065
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Ze zijn er blijkbaar nog niet,
De beste optie blijft de lithium-ion maar de grondstof blijkt niet zo massaal aanwezig te zijn,het blijft zoeken.
Lithium is redelijk overvloedig aanwezig, Als we echt willen, halen we het uit zeewater, en dan spreken we over miljoenen tonnen. Helaas kost dit pakken energie.


Maar de gemakkelijk winbare variante is een pak zeldzamer. Johan Bollen verwijst hiernaar. Enkele stuljes Zuid Amerika zijn goed voorzien van Lithium.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 20:50   #80
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

In hoever is lithium recycleerbaar? Een batterij die niet meer deftig oplaad kan je daar makkelijk een terug werkende batterij van maken?

Wat denken jullie trouwens van Lithium air. Dat zou naar 't schijnt de toekomst van de batterijen worden. Er zijn echter nog wel een aantal obstakels te overwinnen.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be