Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2003, 15:50   #1
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Bij de huidige Irak-crisis wordt nog maar eens duidelijk dat België en Nederland niet op één lijn zitten. Wel integendeel.

Nederland is, net zoals Groot-Brittannië, een puppy-dog van de Amerikanen. Alles wat de Amerikanen doen is per definitie goed en er is geen plaats voor een kritische bedenking. Hoewel de Nederlandse bevolking tegen oorlog is, kiest de Nederlandse regering de kant van de Amerikanen. Ik vind de Nederlandse diplomatie dan ook bijzonder zwak.

België volgt niet zomaar de Amerikanen in hun oorlogslogica. De Belgische regering draagt de boodschap uit die de eigen bevolking wil: géén oorlog. Ontwapen Irak door constante controles van de VN, zonder bommen en granaten.

Ook in de berichtgeving staat Nederland aan de kant van de Amerikanen en Britten. Nu dat Belgie zijn slag heeft thuisgehaald met het NAVO-plan, legt men het in de Nederlandse pers uit als "het zwichten van Belgie onder de druk van de anderen..."

De Franse minister Dominique de Villepin prees de Belgische opstelling van de afgelopen dagen tijdens het Navo-crisisberaad over defensieve militaire bijstand aan Turkije. ,,Ik ben blij vandaag in dit dappere land te zijn'', zei De Villepin bij aankomst in Brussel.

In nood kent men z'n vrienden...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2003, 16:30   #2
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat men in Nederland momenteel meer bezig is met regeringsvorming en andere toestanden dan met politiek voeren!!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2003, 18:36   #3
Frolic
Burgemeester

Frolic's schermafbeelding

Standaard

Nederland is altijd een atlantistisch land geweest. Na GB zijn zij misschien wel de beste leerlingen in de Amerikaanse klas. Waarom die devotie? Is het nog steeds dankbaarheid voor de bevrijding van de eeuwige vijand Duitsland? Of is het omdat de VS onvoorwaardelijk pro Israël is? Misschien dit laatste. De Nederlanders hebben een speciale band met Israël en het Joodse Volk. Ze vergeten dan wel even dat Nederland, na Duitsland, het "succesvolst" was in het opsporen en opruimen van de Joodse inwoners. In geen enkel ander bezet land zijn zoveel Joden verraden en gedeporteerd dan in Nederland. Anne Frank is dan misschien een Nederlands symbool, ze heeft het einde van de oorlog ook niet gehaald. Van de 140.000 joodse Nederlanders zijn er ongeveer 110.000 door de nazi’s vermoord.
Oud 17 februari 2003, 18:39   #4
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik begrijp eerlijk gezegd de relatie tussen de titel en de inhoud niet, Zeno.

Dat onze regering zo achter de VS aanhobbelen, letterlijk en figuurlijk, daar kan ik ook niks aan doen. Ze hebben mijn stem niet gehad, vorig jaar niet en dit jaar al helemaal niet! Het is eigenlijk verbijsterend dat het CDA (minister-president en minister van buitenlandse zaken) zo extreem de VS volgt, want de PvdA, waar nu de coalitie-onderhandelingen mee bezig zijn, is helemaal niet zo pro-VS. Ik denk dat het CDA nog steeds bezig is met het terugpakken van de PvdA omdat de CDA-kandidaat voor het voorzitterschap van de Tweede Kamer werd weggestemd. Het is te hopen dat die nieuwe regering er ondanks dat snel komt, zodat de buitenlandse koers wat kan worden bijgesteld.

Ik weet verder niet welke perscommentaren je hebt gelezen, maar in de NRC stond weinig negatiefs over België. Maar het is toch ook wel duidelijk dat België uiteindelijk heeft moeten toegeven, hoewel de opstelling aanvankelijk wel goed was.

Maar goed, het komt er op neer dat de centrum-linkse coalitie in België op dit moment verschilt van de rechtse coalitie in Nederland. Dat zal binnenkort wel bijtrekken, of België moet na de verkiezingen een centrum-rechtse regering krijgen natuurlijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2003, 19:43   #5
Dimitri

Standaard

Frolic, waarom altijd pro-Israël? Ik kan ook wel zeggen dat de Belgen altijd anti-Israël zijn. Beetje nuanceren alsjeblieft.
Het feit dat uit Nederland relatief veel Joden zijn omgekomen, komt vooral doordat Nederland tijdens de bezetting onder fanatieke nazileiding stond en veel andere landen, bijv. België, onder militaire leiding. Ook waren de Joden hier veel beter geregistreerd dan in andere landen, wat het makkelijker maakte om mensen op te sporen.

Het is in ieder geval niet omdat de Nederlanders zo ontzettend meewerkte dat er zoveel mensen zijn omgekomen. De nazipartij, de NSB, haalde in Nederland in de Kamer nooit meer dan 4% van de stemmen. In België haalden de rechtse anti-democratische partijen daarentegen bijna 20% van de stemmen.

Overigens is Duitsland niet de 'eeuwige vijand'. Na WO I vluchtte de Duitse keizer zelfs naar Nederland en heeft hij hier nog tot aan WO II gewoond. Nederland heeft in de geschiedenis met zowat elk groot land wel oorlog gevoerd: Spanje, Portugal, Engeland, Frankrijk en Duitsland.

Nederland heeft inderdaad altijd de staat Israël gesteund, toen het land nog zwakker was dan de buurlanden en het continu bedreigd werd. Vergeet niet dat de dag na de stichting van Israël alle buurlanden de nieuwe staat de oorlog verklaarden en die oorlog sindsdien eigenlijk nooit is gestopt. Het zijn nog altijd twee kanten die oorlog voeren en ze moeten er dan ook samen uit zien te komen. In Nederland steunt echt bijna niemand Sharon hoor, ook onder de Joden is Sharon niet populair. Net zo min als dat de Amerikaanse Republikeinen geliefd zijn overigens. Op dit moment zijn het gewoon de verkeerde mensen die de beslissingen nemen, dat is het punt. Aan de Europese bevolking de taak om dat te corrigeren.
Oud 17 februari 2003, 20:16   #6
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Zeno, is dit een lofzang op ons Vaderland, of een demonisering van België omdat het goed bevriend is met een Franstalig land?
Ik hoop dat het het eerste is 8) 8)
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2003, 22:24   #7
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Zeno, is dit een lofzang op ons Vaderland, of een demonisering van België omdat het goed bevriend is met een Franstalig land?
Ik kan u geruststellen: het is het eerste! 8)
Ik ben èrg blij met de houding van ons Vaderland, Patriot, echt waar!
Oud 17 februari 2003, 22:27   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik begrijp eerlijk gezegd de relatie tussen de titel en de inhoud niet, Zeno.
Ik denk dat deze situatie de relatie Belgie-Nederland geen goed doet. Hoe willen we een gezamenlijk Europees standpunt naar buiten brengen als dat nog niet mogelijk is in benelux-verband?

Op de Nederlandse teletekst las ik onlangs dat jullie minister van buitenlandse zaken (De Hoop-Scheffer of zoiets?) "niet opgezet was met de Belgische houding en eens een woordje ging spreken met Louis Michel".
Wel, bij dat gesprek zou ik wel eens aanwezig willen zijn! Onderschat Louis Michel niet...
Oud 18 februari 2003, 14:56   #9
Dimitri

Standaard

Wat ik al zei, het meningsverschil komt voornamelijk door de politieke kleur van de kabinetten: centrum-links in België en rechts in Nederland. Een rechtse regering in België en een linkse in Nederland hadden waarschijnlijk voor precies dezelfde situatie gezorgd, maar dan omgekeerd.

Van Jaap de Hoop Scheffer (ook wel Jaap de Hoop (op)Schepper ) moet je je niet al te veel aantrekken. Serieus, CDA'ers draaien als een blad aan een boom om naar centrum-links als dat nodig is. In een CDA/PvdA-regering zal hij wel een toontje lager (moeten) zingen, als 'ie al minister van BuZa mag blijven.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat Louis Michel de afgelopen 4 jaar ook niet echt een geweldige indruk heeft achtergelaten...
Oud 18 februari 2003, 20:09   #10
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Ik kan u geruststellen: het is het eerste! 8)
Ik ben èrg blij met de houding van ons Vaderland, Patriot, echt waar!
8) 8) => Trots 8) 8)
Oud 18 februari 2003, 20:11   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nou moet ik eerlijk zeggen dat Louis Michel de afgelopen 4 jaar ook niet echt een geweldige indruk heeft achtergelaten...
Het 'Oostenrijk-incident' al vergeten?
Oud 19 februari 2003, 23:09   #12
gibbe
Vreemdeling

gibbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar gibbe
Standaard

Citaat:
Citaat:
In feite had Michel niet moeten reageren in verband met Oostenrijk, vermits het zichzelf heeft opgelost. Dus laat ze hier ook maar eens mee regeren. GEEN MAAND en ze liggen eruit.
gibbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2003, 15:47   #13
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat vond ik juist een van de blunders van Louis Michel (en een aantal andere Europese regeringen): sancties treffen tegen een land met een democratisch gekozen regering die hem toevallig niet zint. Belachelijk gewoon. Gelukkig heeft men hiervan geleerd, want Denemarken, Noorwegen, Italië en Nederland hebben geen sancties gekregen.
Oud 20 februari 2003, 18:42   #14
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland is, net zoals Groot-Brittannië, een puppy-dog van de Amerikanen.
en België is die van de Fransen
Oud 20 februari 2003, 19:54   #15
gibbe
Vreemdeling

gibbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar gibbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Nee, nee GB is een kontlikker.
gibbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2003, 21:17   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Inderdaad. Wij zullen nooit zo zielig alles van een andere grootmacht achterna doen, zoals de GB. Toch niet met een bombast als Louis XIV... Louis Michel bedoel ik 8)
Oud 21 februari 2003, 23:19   #17
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Citaat:
In Nederland houd men rekening met de mogelijkheden en de zakelijke belangen van het land. In Belgie houd men rekening met de postjes die men buiten de belgische politiek kan bekomen.

mvg. Rogier
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 00:33   #18
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogier
Citaat:
Citaat:
In Nederland houd men rekening met de mogelijkheden en de zakelijke belangen van het land. In Belgie houd men rekening met de postjes die men buiten de belgische politiek kan bekomen.

mvg. Rogier
In Nederland denkt men nog steeds dat de Amerikaanse zakenman zich ook maar iets aantrekt van een politiek situatie.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 01:13   #19
Dimitri

Standaard

Een zakenman misschien niet, maar de Amerikaanse regering wel. Die kan bijvoorbeeld invoerheffingen opleggen voor producten uit een bepaald land. Ik zag op het Journaal dat in de VS de anti-Frankrijk gekte wel heeft toegeslagen. Bepaalde cafetariahouders hadden op de menulijst "French Fries" (waarbij French vooral staat voor de manier van snijden...) vervangen door "Freedom Fries". Als ze dat bij de Mac nou ook eens zouden doen... maar ja, weinig keus: "Vlaamse frietjes" is geen optie...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be