![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#781 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#782 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat maakt volgens mij niet veel uit. Citaat:
Maar wel klopt de theorie toch niet met de praktijk. De bewijsvoering is slechts gedeeltelijk en niet volledig. |
||||
|
|
|
|
|
#783 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ben je vertrouwd met kwantummechanica? Bij elk deeltje bepalen we een golffunctie. Dat is een wiskundig concept en niemand kan ook maar iets van die golffunctie 'zien' / observeren. Maar door bepaalde wiskundige operaties op die golffunctie uit te voeren, bekomen we waarschijnlijkheden waar deeltjes kunnen gevonden worden enz. En dat resultaat komt 'toevallig' overeen met de realiteit. Einstein en kwantummechanica beschrijven wiskundige modellen van de realiteit. Er zit geen enkele wiskundige fout in dat model: Als er twee punten zijn en een punt gaat naar rechts gaat via een krommefunctie en we kiezen daar onze oorsprong, dan beweegt voor dat punt het andere punt naar links. In dat wiskundig model dan. Toevallig blijkt uit experimenten dat de wiskundig voorspelde afstanden bvb. overeenkomen met de echt gemeten afstanden. Maar Einstein bespreekt het wiskundig model, als het ware 'zijn universum' dat enkel in de wiskunde, op papier bestaat. Uit toeval blijkt dat papieren universum vrij gelijkaardig te zijn aan ons universum
|
|
|
|
#784 |
|
Europees Commissaris
|
Zie het als het model van string theory of jouw atoommodel. Dat zijn allemaal modellen voor ons universum. Maar ze blijven wiskundig/filosofisch, de natuur doet het op zijn manier en laat zich niet leiden door wat op papier door iemand geschreven staat. Iedereen kan schrijven wat hij wil op papier, en hij zal daarin binnen de wiskundige axioma's een al dan niet correct wiskundig model opbouwen. Maar het maakt niet uit of wiskundige modellen wiskundig correct zijn, het maakt enkel iets uit of je door die modellen iets kan voorspellen over de werkelijkheid. De "axioma's" van Einstein zijn bvb. dat het licht overal even snel gaat in zijn wiskundige ruimte. Dat is een perfect axioma dat niet tegenstrijdig is met andere axioma's. En van daaruit gaat hij formules afleiden hoe iets eruit gaat zien in zijn wiskundige ruimte. En die formules blijken toevallig overeen te komen met wat we meten.
Zulke dingen zeggen niets over of de axioma's (bvb. over inertiaalstelsels) al dan niet juist zijn, dat zegt enkel dat de resultaten uit het model overeen komen met dingen die we kunnen meten. Ben je bekend met het atoommodel voor waterstof van Bohr? In dat model heeft hij voorspellingen gedaan over de bohrstraal, waar we het elektron zullen terugvinden dat bij protonen bewegen. Hij heeft daar perfect conforme resultaten met de realiteit uit afgeleid (vb. over het energie van dat elektron, over hoe groot die bohrstraal is, ...) Maar zijn afleiding (en axioma's) in zijn wiskundige ruimte bleken achteraf fout. Zie je het notieverschil tussen wiskunde en 'de realiteit'?
|
|
|
#785 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
En zeker ben ik het met dat toeval niet eens. Dat is wat te simpel gesteld. |
||
|
|
|
|
|
#786 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En wat iemand bedenkt komt niet zomaar uit zijn koker vandaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is mijn bezwaar: de tegenstrijdigheid. Citaat:
Citaat:
De wiskunde komt voor mij op de tweede plaats. En volgens mij is de grondslag van zijn theorie niet de wiskunde, maar een gedachte-experiment, eigenlijk: de filosofie der relativiteit. Dus meteen aan het begin moet het aangepakt worden als tegenstrijdig. |
||||||
|
|
|
|
|
#787 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Voorbeeld: Een Boole ring is een ring is een ring waarin elk element na het product met zichzelf opnieuw tot de ring behoort. Dat is een eigenschap die wiskundigen zelf geven aan de ring die ze bestuderen. Net zoals de eigenschap van het relativiteitsbeginsel die Einstein aan zijn wiskundige ruimte geeft. Het maakt niet uit dat dat niet klopt in het echt, wat telt zijn de meetbare resultaten die het oplevert. Er hoeft niet bewezen te worden dat het relativiteitsprincipe klopt, wiskundig gezien kan je dat perfect definiëren, net zoals je perfect een Boole ring kan definiëren. Als je bvb priemgetallen bestudeert, dan ga je ook niet vallen over het feit dat niet alle getallen priemgetallen zijn. Je start met het gegeven dat je enkel priemgetallen gaat bestuderen, net zoals Einstein enkel zijn wiskundige ruimte waarin het relativiteitsprincipe geldt wil bestuderen.
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques ~Siméon Poisson (Wiskundige) ]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[ Laatst gewijzigd door gehuigert : 27 november 2010 om 10:03. |
|
|
|
|
|
|
#788 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Al begrijp ik wel wat je bedoelt. Zo heeft Einstein het over een zwaartekrachtveld, dat waarschijnlijk nooit is aangetoond en alleen een meetkundige contructie is. En dat is met de drie dimensies der ruimte zelf natuurlijk ook het geval. (Al is het onmogelijk voor te stellen dat de ruimte als basis geen drie dimensies zou hebben.) Ik zie de theorie van Einstein als toegepast op de werkelijkheid en dan klopt het niet. Het is dan tegenstrijdig. Wel is het dan interessant daar over door te denken en de tegenstrijdigheid mogelijkerwijs op te heffen door mijn eigen idee van een binnenste buiten gedraaid heelal, waarbij de massa van de waarnemer oneindig wordt en die van het heelal eindig. Zodat dus ook de hoeveelheid massa relatief wordt. Kortom: de mens zelf met een oneindige massa loopt dan de hele aarde met heelal onder zijn voeten weg. Dit is volgens mij de consequentie van de theorie van Einstein. Laatst gewijzigd door harriechristus : 27 november 2010 om 11:33. |
|
|
|
|
|
|
#789 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#790 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Perspectivisch zien we namelijk de wereld als een bol om ons heen, waarin alles kleiner is dan het eigen IK in het midden. Deze heeft dan ook de grootste massa. En daarin zijn alle andere mensen ook kleiner, maar deze leven natuurlijk ook allemaal in hun eigen perspectivische bol, waarin de anderen op hun beurt veel kleiner zijn. En in die bol zijn zij dan weer kleiner, wat dan een oneindige reeks wordt. Dat is dan een constructie van de visuele waarneming, maar aangezien ook Einstein werkelijkheid en schijn door elkaar haalt, is het volgens mij een mooie aansluiting op wat Einstein beweert. |
|
|
|
|
|
|
#791 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#792 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dus het is een echt zichtbare schijn en je behoeft er geen enkele wiskunde voor te kennen.....want deze laatste is voor de gewone mensen al gauw onnavolgbaar. Laatst gewijzigd door harriechristus : 27 november 2010 om 12:57. |
|
|
|
|
|
|
#793 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Je bollensysteemdiscussie kan je, denk ik, beter in die topic voeren.
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques ~Siméon Poisson (Wiskundige) ]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[ Laatst gewijzigd door gehuigert : 27 november 2010 om 13:20. |
|
|
|
|
|
|
#794 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zo ken ik wel enigszins de formule om de tijdsvertraging en/of contractie uit te rekenen, maar die wordt dan afgeleid van een c-v in de heenrichting en een c+v in de terugrichting. (dwars is het wat ingewikkelder) Dus dan heb je meteen 2 verschillende tijden en/of lengteverandering voor heen en terugweg. Volgens Einstein kon je die dan niet ontdekken. Nou: dat is dan onzin, want ze zijn er wel. Zo iets van: een leugen is geen leugen zolang je die niet kan ontdekken. Maar goed: zuiver wiskundig zou je dan meteen moeten zeggen: oké die twee verschillende tijden zijn er ook: één voor de heenweg en één voor de terugweg. Dan zou het wel kloppen. |
|
|
|
|
|
|
#795 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Of over de wetenschap over het algemeen.
Te weinig kennis om te oordelen.
|
|
|
#796 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#797 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Blijkbaar weet je niks van wiskunde af. |
|
|
|
|
|
|
#798 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#799 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik heb je proberen verdedigen en bijbrengen waar de clash tussen jouw beleving en Einstein zit maar als je zo begint kan je wat mij betreft de hoogste boom in met je thread.
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques ~Siméon Poisson (Wiskundige) ]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[ Laatst gewijzigd door gehuigert : 27 november 2010 om 20:43. |
|
|
|
|
|
|
#800 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Niet ik ben met beledigen begonnen, maar jij zelf. Citaat: