Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2010, 22:42   #101
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
1 Van de opdrachten van ambtenaren bestaat er net in om deze fraude op te sporen. Volgens u slagen de ambtenaren niet in hun opdracht. Waarom betalen we ze dan nog voor dat werk?
Voorbeeldje:
als je om je onverwachte steekproefcontroles ter plaatse uit te voeren, 50 km per maand krijgt,
en die zijn opgebruikt, zelfs na uitgekiende gecombineerde verplaatsingen, na 5 werkdagen per maand,
dan doe je de rest van de maand controles vanuit den bureau en die zijn bedroevend laag van efficiëntie ...

als je om het onderhoud van je materiaal een budget nodig hebt van 50 mio €, en je krijgt maar 35 mio €, dan zie je je materiaal achteruitgaan; dan leg je ergens een verbetering /modernisatie aan die toch ook nuttig is, en dan komt het nodige onderhoud sommige zaken met een vertraging van drie jaar ipv twee jaar, want dat gaat ook af van die luizige 35 mio ...

maar om de naamsverandering van ministerie naar fod te bekostigen ..., of om audits te ondergaan door dikbetaalde privé-firma's ....

allemaal de schuld van de ambtenaar, die daarvoor zal boeten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2010, 22:46   #102
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Daarover discuteer ik niet, maar waarom doen ze dat met loonbehoud, je kunt netzogoed verpleegsters parttime doen werken met 'loonbehoud door te spelen met de progressiviteit van de lasten'
De meeste verpleegster combineren die parttime met dat extra verlof.
Maar neem jij het hen kwalijk dat ze liefst die parttime gebruiken als de kinderen nog thuis zijn ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 29 november 2010, 22:58   #103
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
...
Ik vraag me wel af of die van de overheid uberhaupt "GEWERKT" hebben?
...
Ik wou hierop reageren dat de pesters daar in Henegouwen in die fabriek, en die pesters in Arcelor Gent, wel tijd hadden om grapjes uit te halen ...

maar dit is een verkeerde discussie.

Er moet hier en daar orde op zaken gesteld worden, dat is duidelijk.
We kunnen niet het Westerse land blijven, met de hoogste belastingsvoet en de laagste sociale uitkeringen;
maar met de verschillende stelsels tegen mekaar uit te spelen, zal het ook niet lukken.

Hervormingen ja, heksenjachten en beledigingen naar de 'andere': neen.

Kerntakendebat: wat moet gedaan worden door de overheid, en dus door ambtenaren: ja;
hoe moet de staat haar kerntaken uitvoeren: ja (mijn dada: moet ieder restaurant of voedingsaanbieder minstens éénmaal per maand gemiddeld gecontroleerd worden ...)

Oud 30 november 2010, 00:00   #104
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Eerst iets rechtzetten: de pensioenen van de ambtenaren worden niet betaald uit "de kas van de werknemers".
Ambtenaren 'stelen' niets uit andermans kassen.

Nu het huidige pensioensysteem typeren:
het is je reinste diefstal voor velen .... en dat is goed naar mijn oordeel.

Euhhh ???

De ene heeft heel zijn leven in totaal vb. 100.000 € afgedragen, en krijgt 1000 € pensioen daarvoor.
De andere heeft heel zijn leven in totaal vb. 1.000.000 € afgedragen (dus tien keer meer !), en krijgt daarvoor 2000 € (dus maar tweemaal meer) pensioen.

Wie iets voorstelt waarmee iedereen eenzelfde pensioenbedrag zou krijgen, die legt meteen en tijdbom onder zijn systeem. Want de enige reden waarom iemand verdraagt dat hij veel (te veel in verhouding) moet afdragen, is dat hij achteraf toch iets daarvan recupereert.

Verder vind ik ook wel dat het pensioenbedrag zou bepaald moeten worden door enerzijds het bedrag dat je je leven lang hebt afgestaan, gecorrigeerd door sommige factoren zoals bijzonder zware arbeid, zwangerschapsperiodes (max 2 of 3 a.u.b.), ziekteperiodes (tenzij vb. ongevallen die verzekerbaar zijn: risicovolle sporten ...);
en ook gecorrigeerd: wie tot zijn volle pensioengerechtigde leeftijd werkt, mag hiervoor beloond worden, tegenover iemand die enkele jaren vroeger stopt).

De huidige kritiek, in de huidige omstandigheden op:
de hoogte van de ambtenarenpensioenen,
en de laagte van de zelfstandigenpensioenen,
is zever in pakskes.

Er zijn nu eenmaal afspraken gemaakt in het verleden: de ene met zijn uitgesteld loon, de andere met zijn vrijheid om zelf zijn dingen te regelen en zeker geen hoge bijdragen te moeten (moeten) afdragen.
Allemaal leuk bedacht; achtergetselde lonen?
Veel vroeger misschien, nu toch niet meer.

Gemaakte afspraken?
Je moet de tering naar de nering zetten of je verziekt alles.
Vandaag is het zo dat er geen geld meer is en de ene veel te veel krijgt en de andere veel te weinig. Waar is dat vakbondsverhaal over die sterke schouders die de zwaarste last moeten tillen?
Laat het dan op z'n minst eerlijk gaan als iemand op rust is.

Geen hoge brijdagen betalen?
De meeste kleine zelfstandigen betalen zich blauw aan alles en nog wat of ze verdienen of niet. Natuurlijk zijn er anderen maar geloof me ook die betalen ernstige bijdragen. Laat ons niet beginnen over zwartwerk want dat gebeurd in alle branches. De brandweer die gaat behangen. De zelfstandige die een lagere faktuur schrijft. De stielman die wel een beetje na zijn uren bij klust.

En weet je hoe dat komt?
Omdat de loonlasten te hoog liggen door al dat profitariaat.
Ik ga toch niet in het zwart laten klussen als ik gewoon die 15€, zeg nog 20€ per uur moet betalen aan die stielman. Het wordt een ander verhaal als dat zelfde uur 45€ gaat kosten wegen allelei lasten.
Oud 30 november 2010, 01:02   #105
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste verpleegster combineren die parttime met dat extra verlof.
Maar neem jij het hen kwalijk dat ze liefst die parttime gebruiken als de kinderen nog thuis zijn ?
kostprijs per gewerkt uur gaat drastisch omhoog, en in feite betaalt de gemeenschap het gelag
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 01:36   #106
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijf een beetje serieus hé.
Ik ben zo serieus als het maar kan zijn beste Guido....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 01:42   #107
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerst iets rechtzetten: de pensioenen van de ambtenaren worden niet betaald uit "de kas van de werknemers".
Wie betaalt de lonen van de ambtenaren mijn beste....

En waar komt dit geld ook alweer vandaan....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 07:32   #108
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht

Wel kijk ik ga het eens uitleggen, ambtenaren denken echt ala ORWELL.

Dus het loon van de ambtenaren wordt betaald door lasten op de privé.
De lasten worden gespreid over alle delen van productie van goederen en komen vooral voort uit de arbeid.
Het is zodanig dat zelfs nu ze belgie willen budgettair splitsen, ze nog niet eens creatief genoeg zijn om te zeggen, we gaan de lasten op arbeid federaal doen zakken, en dat ze tegelijkertijd via regio's de lasten op netwerken, aansluitingen aan die netwerken, gebruik van de netwerken (=wegen, telecom, electriciteit, spoorweg, water,postdistributie, financieel ) , opdrijven voor de particulier.

En ik ben gigantisch ontgoocheld dat in feite de nota van de regering zelfs niet gaat over het oplossen van het pensioenprobleem, wat zou je denken natuurlijk elke minister wordt omgekocht door die kliek ambtenaren omdat ze zelf dan zo een gigaleuk ambtenarenpensioen gaan krijgen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 november 2010 om 07:33.
Oud 30 november 2010, 12:08   #109
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga het nog eens zeggen, nog eens herhalen:
het aantal ambtenaren dat we tellen, kan je onmogelijk verwijten aan de ambtenaren;
de wetten volgens dewelke de ambtenaren moeten werken, kan je onmogelijk verwijten aan de ambtenaren;

we weten beiden waar het kalf gebonden ligt: de mentaliteit om de werkloosheid te trachten op te lossen met het benoemen van ambtenaren .... of er zinnig werk voor is, ja of neen. En liefst in het zogenaamde ambtenarenland, namelijk francofonië.
Schoofie,

Ja en nee.
Enerzijds wordt een gedeelte van de werkloosheid opgelost door mensen te benoelen in de ambtenarij.

Anderzijds slagen bepaalde ambtenaren er in om bewindslieden te overtuigen om extra personeel aan te werven. Ik kan een klein voorbeeldje geven, maar doe het niet.
Oud 30 november 2010, 12:15   #110
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kijk, wat las ik daar net over de lonen in de privé, en vergeleken met de ambtenaren ?

(weet, voor de juiste voorstelling van zaken, dat het statuut van de mensen waar het hier over gaat, geen ambtenarenstatuut is !!)

Wie komt nu nog eens af met dat verhaaltje dat de lonen van de ambtenaren niet merkelijk lager zijn dan die in de privé ??

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101130_018

titel: Heibel over lonen van directie bij Antwerps Zorgbedrijf

tekst (met hier en daar wat aandachtsgevestigheid in een kleurke)
Citaat:
De directieleden van het Antwerpse Zorgbedrijf verdienen tussen de 100.000 en 200.000 euro bruto per jaar. Dat meldt Gazet van Antwerpen dinsdag.

Het bedrijf beheert onder meer de stedelijke rusthuizen en dienstencentra. Gouverneur Cathy Berx vindt die weddes te hoog en schort dan ook de beslissing van de raad van beheer.

De algemeen directeur strijkt jaarlijks 200.000 euro bruto op, met daarbovenop mogelijk een bonus van 30 procent van zijn wedde. De zes andere directeurs verdienen tussen 100.000 en 175.000 euro. Het ACV-Openbare Diensten trok met een klacht naar provinciegouverneur Berx en kreeg gelijk.

"Exuberant" en "buiten elke proportie" noemt Berx de weddes. Dat de vrouwelijke directeurs 20.000 euro minder verdienen dan hun mannelijke collega’s stoot haar eveneens tegen de borst.

Schepen Monica De Coninck, de voorzitter van het OCMW en het Zorgbedrijf, vindt de lonen helemaal niet buitensporig vergeleken met de private zorgsector.

Oud 30 november 2010, 12:50   #111
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, wat las ik daar net over de lonen in de privé, en vergeleken met de ambtenaren ?

(weet, voor de juiste voorstelling van zaken, dat het statuut van de mensen waar het hier over gaat, geen ambtenarenstatuut is !!)

Wie komt nu nog eens af met dat verhaaltje dat de lonen van de ambtenaren niet merkelijk lager zijn dan die in de privé ??

De lonen van de gewone arbeider en de gewone ambtenaar vergelijken aub.
Oud 30 november 2010, 13:10   #112
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

waarom denk jij nu als 1 directeur die wedde krijgt dat de volledig eprivé dat krijgt ? Het is alsof de minister een grotere wedde heeft dan gij... verwondert ud at de minister meer verdient ?
Oud 30 november 2010, 20:33   #113
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De lonen van de gewone arbeider en de gewone ambtenaar vergelijken aub.
Zeker akkoord voor gemeente- en provincie-arbeiders.

Niet voor de rest.

Oud 30 november 2010, 22:49   #114
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Een gelijk pensioen voor iedereen; ik ben voor. Wie meer wilt, kan sparen voor hij/zij op pensioen gaat.

Met communisme, waarmee in de eerste reactie al een link gelegd wordt, heeft dat overigens niets te maken. Het gaat over inkomens van mensen die voor dat inkomen niets hoeven te doen. Grotere bijdragen moeten vanzelfsprekend wel een grotere beloning opleveren, maar gelijke bijdragen moeten ook een gelijke bijdrage opleveren.

Natuurlijk moet er wel een overgangsperiode bestaan, zodat mensen die hun job gekozen hadden op basis van de grootte van het pensioen niet gepest worden.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2010, 22:56   #115
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Een gelijk pensioen voor iedereen; ik ben voor. Wie meer wilt, kan sparen voor hij/zij op pensioen gaat.

Met communisme, waarmee in de eerste reactie al een link gelegd wordt, heeft dat overigens niets te maken. Het gaat over inkomens van mensen die voor dat inkomen niets hoeven te doen. Grotere bijdragen moeten vanzelfsprekend wel een grotere beloning opleveren, maar gelijke bijdragen moeten ook een gelijke bijdrage opleveren.

Natuurlijk moet er wel een overgangsperiode bestaan, zodat mensen die hun job gekozen hadden op basis van de grootte van het pensioen niet gepest worden.
Er mag vanaf overal bezuinigd worden, begin maar met 20%, nu IMF zal wel helpen het opleggen, die ambtenaren gaan niemand hebben om hen te helpen. Het zal iedereen voor zichzelf zijn en allen onder het keurslijf van IMF
Oud 1 december 2010, 13:32   #116
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht

De lonen van de ambtenaren worden betaald door dezelfde 'instantie' die ook de aannemers van de wegenwerken betaalt.

En dat geld komt uit dezelfde 'pot'.

Ik denk zo: de Vlaming heeft recht op goede wegen ...

Oud 1 december 2010, 15:35   #117
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De lonen van de ambtenaren worden betaald door dezelfde 'instantie' die ook de aannemers van de wegenwerken betaalt.

En dat geld komt uit dezelfde 'pot'.

Ik denk zo: de Vlaming heeft recht op goede wegen ...
De vlaming heeft ook recht op goede ambtenaren. Helaas, pindakaas, is dit niet het geval.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 15:39   #118
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Een brood , gas , elektriciteit kost voor iedereen even veel . Schaf het hele pensioen verschil en ingewikkelde berekeningen af en geef iedereen even veel .
Ik weet niet waarom iemand die al zijn hele loopbaan veel verdient heeft en een eigen huis heeft , er noch eens een vet pensioen boven op moet krijgen terwijl hij al de ruime kans kreeg een spaarpotje aan te leggen .
Omdat hij/zij dan ook al heel zijn leven zwaar betaald heeft voor dat pensioen misschien?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 17:38   #119
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Omdat hij/zij dan ook al heel zijn leven zwaar betaald heeft voor dat pensioen misschien?
Met een groter bruto inkomen hangen hogere belastingen samen, maar ook een groter netto inkomen hangt ermee samen. Extra beloning voor extra bijdrage heeft men reeds voor het pensioen gekregen.

Als meer belastingen betalen moet samenhangen met meer belastinggeld krijgen (pensioen), dan krijg je in de praktijk degressieve belastingen als je belastingen ook nog eens proportioneel wilt maken. Iemand die dubbel zoveel verdient, kan immers meer dan dubbel zoveel opzijzetten als hij minder dan dubbel zoveel opdoet. Dat betekent meer dan een dubbel zo groot bedrag uit eenzelfde belegging (met meer dan dubbel zo veel geld). Daarom zijn belastingen progressief, om in de praktijk op een proportionele belasting uit te komen. Als je belastingen en pensioenen beiden proportioneel wilt maken met het bruto inkomen, dan moeten mensen met een kleiner bruto inkomen uiteindelijk proportioneel meer betalen vanwege de kleinere winst uit eenzelfde belegging.

Proportionele belastingen en pensioenen is dus een slecht idee, tenzij het doel is om de overheid te gebruiken om de rijken rijker te maken en de armen armer.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2010, 18:44   #120
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Gelijke absolute bijdragen voor iedereen dan ook, uiteraard... Als persoon A en B beiden een pensioen van 1000/maand krijgen, dan moet de ene geen 1500/maand bijdragen en de andere maar 500...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be