Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 december 2010, 13:45   #61
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Komt daarbij het allergrootste probleem, dat Vlaanderen het waarschijnlijk, economisch nog wel zal redden, maar dat Brussel en vooral Wallonie niet leefbaar zullen zijn.
Draai dat maar om: dat Wallonië, en vooral Brussel, niet leefbaar zullen zijn. Brussel is in feite het probleem. Sommige Walen hebben dat al door, in Wallobrux zal het Brussel zijn dat Wallonië uitzuigt tot ze samen ten onder gaan. Wallonië op zijn eentje zou het nog wel kunnen redden als het snel genoeg de PS-staat ontmantelt. Dat laatste zal niet moeilijk zijn, vermits die PS-staat uiteindelijk gebaseerd is op het verdelen van de transfers uit Vlaanderen om zo stemmen te kopen. Maar Brussel is voorgoed verloren. Voor Wallonië nog meer dan voor Vlaanderen.
fonne is offline  
Oud 5 december 2010, 13:48   #62
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Er zijn geen nationale partijen, geen nationale media, er is geen nationale kieskring of nationale taal. En Noord en Zuid stemt gewoon heel anders (35% PS aan de ene kant, 30% N-VA aan de andere). Het is common sense om in te zien dat je daar niet zomaar om heen kunt. Wij ZIJN al, niet alleen politiek gezien, twee landen. Het is bevrijdend om dat te aanvaarden.
Jules Destrée wist dat bijna honderd jaar geleden ook al: er zijn twee landen, Vlaanderen en Wallonië. In 2012 zullen we hem op grootse schaal herdenken, bij de honderdste verjaardag van zijn brief aan de koning. Hopelijk in een soeverein onafhankelijk Vlaanderen.
fonne is offline  
Oud 5 december 2010, 14:19   #63
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn geen nationale partijen, geen nationale media, er is geen nationale kieskring of nationale taal. En Noord en Zuid stemt gewoon heel anders (35% PS aan de ene kant, 30% N-VA aan de andere). Het is common sense om in te zien dat je daar niet zomaar om heen kunt. Wij ZIJN al, niet alleen politiek gezien, twee landen. Het is bevrijdend om dat te aanvaarden.
Binnen noord stemt bijvoorbeeld Gent ook heel anders. Is dit dan ook een ander land?
artisjok is offline  
Oud 5 december 2010, 14:23   #64
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Binnen noord stemt bijvoorbeeld Gent ook heel anders. Is dit dan ook een ander land?
Het gaat niet alleen om het stemgedrag, maar de combinatie van al die dingen. In Gent spreekt men Nederlands, leest men dezelfde kranten als wij en stemt men op dezelfde partijen. In elke democratie zijn er verschillen tussen deelgebieden, maar op een zeker moment zijn het gewoon geen deelgebieden meer, maar verschillende democratieën, oftewel verschillende landen.

Dat is één van de fundamentele problemen van de nationale kieskring: je krijgt misschien één Belgische kieskring, maar je hebt nog steeds geen Belgische politici, partijen, taal en media. Eén zwaluw maakt de lente niet. In de praktijk is zo'n kieskring gewoon BHV in het groot. Lijkt mij geen verbetering.

Laatst gewijzigd door respublica : 5 december 2010 om 14:25.
respublica is offline  
Oud 5 december 2010, 14:57   #65
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat niet alleen om het stemgedrag, maar de combinatie van al die dingen. In Gent spreekt men Nederlands, leest men dezelfde kranten als wij en stemt men op dezelfde partijen. In elke democratie zijn er verschillen tussen deelgebieden, maar op een zeker moment zijn het gewoon geen deelgebieden meer, maar verschillende democratieën, oftewel verschillende landen.

Dat is één van de fundamentele problemen van de nationale kieskring: je krijgt misschien één Belgische kieskring, maar je hebt nog steeds geen Belgische politici, partijen, taal en media. Eén zwaluw maakt de lente niet. In de praktijk is zo'n kieskring gewoon BHV in het groot. Lijkt mij geen verbetering.
In onze democratie zijn er verschillen; maar niet in die mate dat het verschillende landen zijn.
Ik werk voor een bedrijf met hoofdzetel in Brussel; samen met Vlamingen, Walen en Brusselaars.
Ik heb niet de indruk samen te werken met "buitenlanders".
Wij willen allemaal een huis met tuin, een gezin,...
Wij hebben dezelfde wensen en verzuchtingen.
artisjok is offline  
Oud 5 december 2010, 15:17   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het kan mij niet bommen onder welke staatsstructuur ik leef. Als maar geregeerd wordt in het belang van de werkmens.

Om een goede staatsstructuur op te zetten/te veranderen heeft men enige tijd nodig om dit goed uit te denken. Over iedere staatshervorming zijn jaren overheen gegaan. Je wil, hoop ik; toch een weloverwogen staatsstructuur.
Het is dan ook misdadig om te stellen "eerst zorgen voor een staatsstructuur".
Steek je kop nog dieper in het zand. Je gat komt dan nog hoger, om Di Rupo toe te laten ermee te doen wat hij wil.
(zegswijze gepikt van .. 'k weet niet meer wie, dit weekend in de krant)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 5 december 2010, 15:18   #67
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele politieke of andere beweging die een probleem ziet in een verschil in stemgedrag tussen Gentenaren en andere Vlamingen.

Jij wel ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 5 december 2010, 15:24   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In onze democratie zijn er verschillen; maar niet in die mate dat het verschillende landen zijn.
Ik werk voor een bedrijf met hoofdzetel in Brussel; samen met Vlamingen, Walen en Brusselaars.
Ik heb eenzelfde indruk van de Nederlanders, de Duitsers, de Luxemburgers en de Fransen.
Toch voel ik geen behoefte om met die landen één land te vormen, maar wel innig samen te werken in een Verenigde Staten van Europa.

Verder hebben jouw en mijn indrukken geen fluit belang.
Laat ons het licht van de zon niet ontkennen, evenmin als beweren dat er geen Amerikanen in Badgad waren ...

we hebben verschillende problemen; verschillende zienswijzen, verschillende politieke visies, een problematisch verleden van taalgrens- en aanverwante problematiek ...

en met te splitsen gaan we toch geen vijanden worden ??

De schoofzak is offline  
Oud 5 december 2010, 15:26   #69
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb eenzelfde indruk van de Nederlanders, de Duitsers, de Luxemburgers en de Fransen.
Toch voel ik geen behoefte om met die landen één land te vormen, maar wel innig samen te werken in een Verenigde Staten van Europa.

Laat ons het licht van de zon niet ontkennen, evenmin als beweren dat er geen Amerikanen in Badgad waren ...

we hebben verschillende problemen; verschillende zienswijzen, verschillende politieke visies, een problematisch verleden van taalgrens- en aanverwante problematiek ...

Wat zijn die verschillende problemen; verschillende zienswijzen/visies?
artisjok is offline  
Oud 5 december 2010, 15:30   #70
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele politieke of andere beweging die een probleem ziet in een verschil in stemgedrag tussen Gentenaren en andere Vlamingen.

Jij wel ?
Ik zie geen probleem in een verschil in stemgedrag tussen Gentenaren en andere Vlamingen; en ook niet tussen Walen en Vlamingen.
Ik zie wel een probleem in een verschil in stemgedrag tussen mezelf en de andere Vlamingen.
artisjok is offline  
Oud 5 december 2010, 15:58   #71
schaduwpremier
Schepen

Standaard

Citaat:

Limburgers en Antwerpenaars hebben ook verschillende zienswijzen... moet die dan ook gesplitst worden?

Iedereen heeft zijn persoonlijke eisen maar DE KUNST is een akkoord vinden zodanig dat iedereen tevreden is. En dat ze eens stoppen met spelletjes te spelen en dat ze eens niet aan hun eigen imago denken maar aan die van de burger zijn problemen, los van splitsing en taalgrenzen en geschiedenis verhalen anno 1800 enz... Wees volwassen en lost de problemen op waarvan de burger wakker ligt!
schaduwpremier is offline  
Oud 5 december 2010, 16:11   #72
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie wel een probleem in een verschil in stemgedrag tussen mezelf en de andere Vlamingen.
Hoe bedoel je?
Oud 5 december 2010, 16:12   #73
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen.

Ik wens dat als 51% van de Belgen zegt: zo moet het, dat het dan ook zo gebeurt.

Anderen willen dat er niets in dit land kan gebeuren zolang een bepaalde minderheid het niet goedgekeurd heeft.
Oud 5 december 2010, 16:27   #74
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Dat willen de Nederlanders, de Duitsers en de Fransen ook... moeten we daarom één regering met hen proberen te vormen? Tussen goede persoonlijke omgang en het vormen van een politieke en democratische eenheid zit een hemelsbreed verschil. Laat ons het begrip 'landen' vergeten: waarom is er volgens jou eigenlijk géén sprake van twee verschillende democratieën binnen dit land? Hoe kan je nu zoiets beweren ("in onze democratie")? En begin niet met persoonlijke ervaringen, die zijn weinig relevant.

Laatst gewijzigd door respublica : 5 december 2010 om 16:28.
respublica is offline  
Oud 5 december 2010, 16:43   #75
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat willen de Nederlanders, de Duitsers en de Fransen ook... moeten we daarom één regering met hen proberen te vormen? Tussen goede persoonlijke omgang en het vormen van een politieke en democratische eenheid zit een hemelsbreed verschil. Laat ons het begrip 'landen' vergeten: waarom is er volgens jou eigenlijk géén sprake van twee verschillende democratieën binnen dit land? Hoe kan je nu zoiets beweren ("in onze democratie")? En begin niet met persoonlijke ervaringen, die zijn weinig relevant.
Ja, ik vind het beter dat zo veel mogelijk landen één regering proberen te vormen.
Zo weinig mogelijk concurrentie onder werknemers; waar het groot-kapitaal gegarandeerd van profiteert. Iedereen dezelfde rechten en plichten en sociale bescherming.

De grote verschillen in België zijn niet deze tussen Walen en Vlamingen; maar tussen liberale en niet-liberale partijen.
artisjok is offline  
Oud 5 december 2010, 17:17   #76
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom schreef ik ook
"indien je dit op een realistische en rechtvaardige manier bewerkstelligt"
Als je de werklozen aan het werk wil helpen; moet je in de eerste plaats meer jobs creëren. Dat is realistisch.
Als je geen rekening houdt met "om welke reden ze ook niet moge werken" ben je niet rechtvaardig.

Ja, degenen die hun inkomen uit kapitaal halen; zullen dit niet zo kunnen appreciëren. Maar hoeveel % van de bevolking is dit?
Ook degenen die hun inkomen uit sociale uitkeringen halen zullen dit niet kunnen apprecieren.
Realistisch is ook roeien met de riemen die ge hebt. Over rechtvaardigheid kunt ge discusieren. Maar door de eeuwen heen is wel de hardwerkende minimumloner steeds het slachtoffer (niet de leefloner, niet de kapitalist, niet de dopper...).
BTW Wat jobs betreft, vergeet de lange lijst van knelpuntberoepen niet. En deze roept achter jobs voor zowel laag-, als hooggeschoolden.
Bob is offline  
Oud 5 december 2010, 17:24   #77
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Draai dat maar om: dat Wallonië, en vooral Brussel, niet leefbaar zullen zijn. Brussel is in feite het probleem. Sommige Walen hebben dat al door, in Wallobrux zal het Brussel zijn dat Wallonië uitzuigt tot ze samen ten onder gaan. Wallonië op zijn eentje zou het nog wel kunnen redden als het snel genoeg de PS-staat ontmantelt. Dat laatste zal niet moeilijk zijn, vermits die PS-staat uiteindelijk gebaseerd is op het verdelen van de transfers uit Vlaanderen om zo stemmen te kopen. Maar Brussel is voorgoed verloren. Voor Wallonië nog meer dan voor Vlaanderen.
Brussel is een lobbystad. Maar vraag mij ook af wat de cijfers, die van Brussel een productief gewest maken, inhouden. Maw hebben deze enige betekenis, of zijn ze niets meer dan een gevolg dat iedereen in de lobbystad Brussel wil aanwezig zijn.
Bob is offline  
Oud 5 december 2010, 17:29   #78
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hoe bedoel je?
2 Ja ik kan ook even niet volgen
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 5 december 2010, 17:32   #79
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ook degenen die hun inkomen uit sociale uitkeringen halen zullen dit niet kunnen apprecieren.
Natuurlijk niet. De pensioenen, de invaliditeitsuitkering en werkloosheidsuitkering is al (veel te) laag. Jij wil die nog verlagen.

Citaat:
Realistisch is ook roeien met de riemen die ge hebt. Over rechtvaardigheid kunt ge discusieren. Maar door de eeuwen heen is wel de hardwerkende minimumloner steeds het slachtoffer (niet de leefloner, niet de kapitalist, niet de dopper...).
Maar die kapitalist is wel de eerste die op zijn paard zal zitten als je de minimumlonen wil optrekken.
Je moet inderdaad roeien met de reimen die je hebt. De riemen uit kapitaal zijn blijkbaar onaantastbaar.

Citaat:
BTW Wat jobs betreft, vergeet de lange lijst van knelpuntberoepen niet. En deze roept achter jobs voor zowel laag-, als hooggeschoolden.
Veel van die knelpuntberoepen voor laaggeschoolden zijn onderbetaald en/of deeltijds. (eventueel aangevuld met zwartwerk) Betaal die mensen een fatsoenlijk loon, en een deel van die knelpuntberoepen zullen verdwijnen.
artisjok is offline  
Oud 5 december 2010, 17:35   #80
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hoe bedoel je?
Je moet dat wel lezen, samen met de rest van mijn post en de post waarop ik repliceer.
artisjok is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be