![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() In België is zout het toverwoord zodra het begint te winteren. Mensen ruimen zelfs geen sneeuw meer, nee, ze kopen een zak zout om die vervolgens uit te strooien op de sneeuw.
Waar andere landen hun uiterste best doen om het zoutgebruik te beperken en alternatieven te gebruiken zoals sneeuw ruimen, zand en grind enz, begint men in België bij het minste sneeuwvlokje als kippen zonder kop met zout in het rond te strooien – zonder ook maar even stil te staan bij mogelijk negatieve gevolgen. Opwijk stelt zelfs 10 kg zout ter beschikking en Crevits kondigt met veel poeha aan dat er voor deze winter 32 000 ton zout in voorraad is. Na een eerste winterprik blijken nu al verschillende gemeentes door hun zoutvoorraad heen te zitten. Dat zegt veel in feite veel over hoe spilziek en onbehoedzaam zij met het zout omspringen. Zout is slecht voor de bodem, voor de planten, de dieren – die het al zo moeilijk hebben - worden er strontziek van, de baan gaat er kapot van , het is slecht voor uw auto … Wordt het eens niet tijd dat men de mensen ( en vooral ook de politici en beleidsverantwoordelijken ) daarover inlicht en eens een deftig beleid gaat voeren omtrent het gebruik van zout, welke alternatieven men kan gebruiken enz i.p.v. dat men paniekerig op ieder weggetje zout begint te strooien zodra er een sneeuwvlokje valt? Laatst gewijzigd door Blue Sky : 8 december 2010 om 10:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Dat men om te beginnen al eens winterbanden verplicht, dat spaart al een hele hoop zout uit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is een eenmalige bestkoopste investering, sinds ze eigenlijk bestaan rij ik er al mee. Citaat:
Uiteraard door al dat geslip van die zomersloffers gaat die sneeuwlaag zeer snel glad worden. Toch raar dat men minstens 1,6 mm profieldiepte verplicht moet hebben voor op een natte baan in de zomer te rijden, en tijdens winterse toestanden met totaal onaangepaste banden de wegen gevaarlijk glad mag rijden. Be heeft 153.000 km verharde wegen... en de offic. winter begint in 2 weken eigenlijk... Onlangs vroeg iemand mij, hoe doen ze dat eigenlijk in landen waar véél meer sneeuw valt, en de winters tot 6 maanden kunnen duren ? Ik zei "die rijden allemaal met winterbanden, waar is dan nog het probleem, ik heb er 22 jaar gewoond..." Uiteraard ruimen ze daar eerst en vooral de sneeuw zoveel mogelijk weg, en zijn ze daar beter op uitgerust en voorzien qua ruimmateriaal. Wordt de weg niet geruimd wordt ze soms gewoon afgesloten en een omleiding voorzien via een geruimde weg. Strooien ? Enkel op hoofdwegen (busverkeer, schoolkinderen) en bepaalde kritieke plaatsen.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2010 om 11:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Volgens een vriend van mij wel
![]() Had hem donderdag even mee genomen voor een ritje door de sneeuw (BMW 330ci, achtertractie dus). Heb 17" Bridgestone Blizzaks opliggen op dit moment. Hij had geen flauw idee dat die banden zo zouden grippen in de sneeuw maar is ondertussen verkocht. Geloof mij, als je er nooit mee gereden hebt is het de eerste keer bijna letterlijk een tovermiddel in de sneeuw. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge ziet auto´s met een waarde tot 50.000 € rijden op zomerbanden... die optie van * 1 % of 500 € * was er uiteraard teveel aan... ![]() ![]() Liever geven ze hun geld uit aan prullen die ze naderhand weinig gebruiken. Terwijl winterbanden elke km tijdens de wintermaanden de veiligheid enorm verhoogt voor zichzelf en alle andere weggebruikers. Daarbij hoef je maar een degelijke schram te halen en je hebt je eerstinvestering al terug. Voor een doorsneewagen nieuwprijs ca 25.000-30.000 € uit het www. Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2010 om 11:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() Hier heb je een punt. Over de implementatie kan wel gediscussieerd worden. Het hoeft allemaal niet in één keer te gebeuren. Een soort van stappenplan bijvoorbeeld met wat voordelen voor early addopters is een optie. Allé, er zijn opties zat om het in een paar jaar tijd te verplichten en iedereen heeft er uiteindelijk baat bij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Winterbanden op velgen kun je apart gemakkelijk gunstig verkopen - heel zeker als er een run is op winterbanden tijdens de eerste sneeuwdagen en er wachttijden van 3-4 weken zijn op winterbanden. Moest je die auto van 10 jaar bvb willen verkopen in lente of zomer op zomerbanden. Trouwens ook nieuwe auto´s kan je direct met een (extra) winterbandenset kopen.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 december 2010 om 11:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Heb vorige winter nog iemand in mijn kont gehad omdat ik kon remmem en zij niet. Gelukkig viel de schade aan mijn kant zeer goed mee (kras op de bumper en geen schade aan't chassis). De snuit van hare Fiat Punto daarentegen was niet meer te herkennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Nu of men effectief winterbanden zou moeten verplichten, daar ben ik nog niet volledig van overtuigd. Ik twijfel er wel niet aan dat ze veel betere prestaties leveren in winterse omstandigheden, maar in mijn geval vb komt de auto enkel buiten in het weekend.
Het is hier vlak, ik heb voorwielaandrijving en pas gewoon mijn rijstijl aan aan de omstandigheden. Moesten ze effectief een ander beleid gaan voeren en zo weinig mogelijk zout strooien zoals in Duitsland, dan heb je natuurlijk een ander verhaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wat ben je met winterbanden als de rest toch 20/u rijdt?
![]()
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ah? beschermt dat ook tegen idioten die in uw gat willen rijden?
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dan kom je er bijlange niet met 500€. Zeg dan maar 1000€. ga je een madamke die 10 jaar met een wagen rijd achter vlees en brood op zondag, die misschien 1-2000km/ jaar rijd verplichten nieuwe banden en velgen van 1000 ballen te kopen? Bovendien staat er niet in de wet at je verplicht bent winterbanden te hebben. Dan kun je ook mensen niet gaan verwijten dat ze er geen hebben ![]() |
|
![]() |
![]() |