Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2004, 18:04   #1
Groen Valkje
Banneling

Groen Valkje's schermafbeelding

Standaard

Veel mensen hebben zich bij de aanwezigheid van extreem-rechts neergelegd”

BRUSSEL - Patrick Coeman is beheerder van anti-racistische en anti-fascistische websites als antifa.be, fdw.be en zijn eigen site coeman.net. Coeman, de schoonbroer van Rob “klop” Verreycken zet zich al dertig jaar in voor de strijd tegen het racisme en het fascisme.

Wat is eigenlijk het opzet van die websites?

COEMAN: “Dat is een beetje afhankelijk van site tot site. Antifa.net geeft aan anti-rasistische en anti-fascistische initiatieven gratis webspace. Er zijn een kleine honderd organisaties die hier hun ding doen omdat ze in veel gevallen door reguliere providers niet aanvaard worden. Niet iedereen krijgt bij ons webspace, enkel zij met een uitgesproken anti-racistisch en anti-fascistisch standpunt. Er zitten ook Duitse organisaties bij die in Duitsland verbannen zijn door providers omwille van de inhoud of omwille van bedreigingen door extreem rechts. Er zijn zelfs gevallen bekend waar providers molotovs tegen de gevels kregen om ze onder druk te zetten om bepaalde sites te verbieden. Als je dan een firma bent die winst wil maken, dan gooi je die eruit want je wil uiteraard geen tweede molotov binnenkrijgen.”

“Antifa probeert dus vooral te informeren, fdw.be is een initiatief van de laatste twee weken eigenlijk. Ik had de domeinnaam fdw.be en ik heb enkele mensen gecontacteerd om daar met de verkiezingen iets mee te doen. Een paar mensen hebben dan hun creativiteit laten werken. Langs de ene kant geven wij informatie over het criminele verleden van het Blok, langs de andere kant hebben wij voor de eerste keer nagedacht om iets meer te doen dan enkel informeren. Daarom hebben we die pdf-files gepubliceerd op de site en die zien we toch links en rechts in het straatbeeld verschijnen. Het is niet dat Vlaanderen volhangt maar we proberen met die files iets aan te bieden aan de mensen om er zelf iets aan te doen en dat was eigenlijk de eerste keer dat dit gebeurde.”

Zijn er vandaag nog veel mensen die de strijd met het racisme en fascisme willen aangaan? Is er nog voldoende engagement?

COEMAN: “Je hebt eigenlijk twee soorten mensen. Allereerst mensen die zeer concreet doordat het verkiezingen zijn iets willen doen tegen die affiches van het Blok. Omdat die zo massaal verspreidt worden willen de mensen daarop ageren, dus zeer direct en op korte termijn. Deze mensen zijn er in overvloed. Als je door bepaalde wijken loopt zie je bijvoorbeeld hoe snel de affiches van het Blok soms afgescheurd worden, dat zijn spontane opwellingen van mensen. Wat betreft engagement op langere termijn kom je hier toch al jaren quasi dezelfde mensen tegen. Het is vooral naar aanleiding van de verkiezingen dat veel mensen zich nu engageren.”

Op de website www.fdw.be staan enkele actievoorstellen tegen het Vlaams Blok.

Gaat u soms niet te ver in het zoeken naar verhalen die het Blok zwart kunnen maken? Ik denk hierbij spontaan aan OCMW-Raadslid Johan Saenen van het Blok in Diest die trachtte het hondje van zijn ex-vriendin te wurgen.

COEMAN: “Dat denk ik niet want dat verhaal heeft alle kranten gehaald. Als een OCMW-raadslid van het Vlaams Blok tijdens een campagne als “met ons wordt het veiliger” en “wij zullen zorgen voor meer blauw op straat” in een relationeel conflict op straat het hondje van zijn ex-vriendin probeert te vermorzelen dan denk ik wel hoe geschift die man niet moet zijn om derfelijke dingen te doen. Zeker toch een mandataris van een partij die voor recht en orde staat. We zullen allemaal wel eens emotionele opdoffers gekregen hebben, maar bij mij is het nog nooit opgekomen om mij op een vriend of een lief te wreken door voor haar ogen weet ik veel wat uit te spoken. Dat is net hetzelfde met de drie andere verhalen die op de website staan. Je moet maar Vlaams Blok gemeenteraadslid zijn en volop drugsdealer zijn om dan in die gemeenteraad het gedachtengoed van uw partij te vertegenwoordigen.”

Op uw eigen website bent u onherkenbaar. Is het dan zo gevaarlijk wat u doet?

COEMAN: “Wel ik heb toch nog steeds een openstaande rekening van de stenen die hier door de ramen gevlogen zijn. Toen ik nog kabinetsmedewerker was van Eddy Boutmans kregen we tijdens een partijbijeenkomst in Nieuwpoort de rijkswacht over de vloer met de mededeling dat een van de mensen van mijnheer Boutmans serieus geviseerd werd door extreem rechts. Zij hadden allerlei foldertjes uitgebracht met fotomateriaal dat zij hadden van vermoedelijke antifa fotografen en spionnen.”

Vorig jaar diende u ook een klacht in bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer tegen de spionagedienst van het Blok Kosmos. Bestaat die dienst vandaag nog?

COEMAN: “De dienst Kosmos bestaat zeer zeker nog. De laatste uiting die wij daarvan gehad hebben is dat gemeenteraadsleden van het Blok nog steeds worden voorzien van achtergrondinformatie over organisaties en personen. Wat er eventueel van mij instaat weet ik niet want ik heb daar geen toegang tot. Ik weet alleen dat toen ze nog openlijk publiceerden ze aan mij toch wel enkele artikeles gewijd hebben. Vandaag is die dienst uiteraard officieel opgedoekt.”

Heeft uw engagement iets te maken met uw schoonbroer Rob Verreycken?

COEMAN: “Ik ben daar al veel langer mee bezig. Ik kom uit wat men noemt een rood nest. Ik zit van mijn dertien jaar bij de ABVV -kadetten. Toen het Anti Fascistische Front (AFF) in Antwerpen nog een koepel was van organisaties was ik daar ook vertegenwoordiger van. Ik heb het echt met de paplepel meegekregen want ik ben famillieleden kwijtgespeeld omdat die tijdens de oorlog in het verzet zaten.”

Gaat u zich in de toekomst blijven inzetten tegen racisme en fascisme?

COEMAN: ”Ik ben daar nu intussen dertig jaar mee bezig en ik zie niet in waarom ik er nu nog mee zou stoppen. Ik haal daar ook enorm veel voldoening uit. De ene gaat graag op café, de andere gaat naar het voetbal en ik hou mij hiermee bezig.”

Heeft u met uw strijd al zichtbare resultaten geboekt?

COEMAN: “Neen. Het grootste probleem is dat het anti-fascistische milieu steeds kleiner en kleiner wordt. Het grootste probleem is de gewenning aan extreem-rechts in het straatbeeld. Hierdoor hebben een hele hoop mensen die je vijftien jaar geleden nog warm kon maken voor die strijd, zich bij hun aanwezigheid neergelegd.”
Groen Valkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 18:16   #2
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rood Valkje
Veel mensen hebben zich bij de aanwezigheid van extreem-rechts neergelegd”

BRUSSEL - Patrick Coeman is beheerder van anti-racistische en anti-fascistische websites als antifa.be, fdw.be en zijn eigen site coeman.net. Coeman, de schoonbroer van Rob “klop” Verreycken zet zich al dertig jaar in voor de strijd tegen het racisme en het fascisme.

Wat is eigenlijk het opzet van die websites?

COEMAN: “Dat is een beetje afhankelijk van site tot site. Antifa.net geeft aan anti-rasistische en anti-fascistische initiatieven gratis webspace. Er zijn een kleine honderd organisaties die hier hun ding doen omdat ze in veel gevallen door reguliere providers niet aanvaard worden. Niet iedereen krijgt bij ons webspace, enkel zij met een uitgesproken anti-racistisch en anti-fascistisch standpunt. Er zitten ook Duitse organisaties bij die in Duitsland verbannen zijn door providers omwille van de inhoud of omwille van bedreigingen door extreem rechts. Er zijn zelfs gevallen bekend waar providers molotovs tegen de gevels kregen om ze onder druk te zetten om bepaalde sites te verbieden. Als je dan een firma bent die winst wil maken, dan gooi je die eruit want je wil uiteraard geen tweede molotov binnenkrijgen.”

“Antifa probeert dus vooral te informeren, fdw.be is een initiatief van de laatste twee weken eigenlijk. Ik had de domeinnaam fdw.be en ik heb enkele mensen gecontacteerd om daar met de verkiezingen iets mee te doen. Een paar mensen hebben dan hun creativiteit laten werken. Langs de ene kant geven wij informatie over het criminele verleden van het Blok, langs de andere kant hebben wij voor de eerste keer nagedacht om iets meer te doen dan enkel informeren. Daarom hebben we die pdf-files gepubliceerd op de site en die zien we toch links en rechts in het straatbeeld verschijnen. Het is niet dat Vlaanderen volhangt maar we proberen met die files iets aan te bieden aan de mensen om er zelf iets aan te doen en dat was eigenlijk de eerste keer dat dit gebeurde.”

Zijn er vandaag nog veel mensen die de strijd met het racisme en fascisme willen aangaan? Is er nog voldoende engagement?

COEMAN: “Je hebt eigenlijk twee soorten mensen. Allereerst mensen die zeer concreet doordat het verkiezingen zijn iets willen doen tegen die affiches van het Blok. Omdat die zo massaal verspreidt worden willen de mensen daarop ageren, dus zeer direct en op korte termijn. Deze mensen zijn er in overvloed. Als je door bepaalde wijken loopt zie je bijvoorbeeld hoe snel de affiches van het Blok soms afgescheurd worden, dat zijn spontane opwellingen van mensen. Wat betreft engagement op langere termijn kom je hier toch al jaren quasi dezelfde mensen tegen. Het is vooral naar aanleiding van de verkiezingen dat veel mensen zich nu engageren.”

Op de website www.fdw.be staan enkele actievoorstellen tegen het Vlaams Blok.

Gaat u soms niet te ver in het zoeken naar verhalen die het Blok zwart kunnen maken? Ik denk hierbij spontaan aan OCMW-Raadslid Johan Saenen van het Blok in Diest die trachtte het hondje van zijn ex-vriendin te wurgen.

COEMAN: “Dat denk ik niet want dat verhaal heeft alle kranten gehaald. Als een OCMW-raadslid van het Vlaams Blok tijdens een campagne als “met ons wordt het veiliger” en “wij zullen zorgen voor meer blauw op straat” in een relationeel conflict op straat het hondje van zijn ex-vriendin probeert te vermorzelen dan denk ik wel hoe geschift die man niet moet zijn om derfelijke dingen te doen. Zeker toch een mandataris van een partij die voor recht en orde staat. We zullen allemaal wel eens emotionele opdoffers gekregen hebben, maar bij mij is het nog nooit opgekomen om mij op een vriend of een lief te wreken door voor haar ogen weet ik veel wat uit te spoken. Dat is net hetzelfde met de drie andere verhalen die op de website staan. Je moet maar Vlaams Blok gemeenteraadslid zijn en volop drugsdealer zijn om dan in die gemeenteraad het gedachtengoed van uw partij te vertegenwoordigen.”

Op uw eigen website bent u onherkenbaar. Is het dan zo gevaarlijk wat u doet?

COEMAN: “Wel ik heb toch nog steeds een openstaande rekening van de stenen die hier door de ramen gevlogen zijn. Toen ik nog kabinetsmedewerker was van Eddy Boutmans kregen we tijdens een partijbijeenkomst in Nieuwpoort de rijkswacht over de vloer met de mededeling dat een van de mensen van mijnheer Boutmans serieus geviseerd werd door extreem rechts. Zij hadden allerlei foldertjes uitgebracht met fotomateriaal dat zij hadden van vermoedelijke antifa fotografen en spionnen.”

Vorig jaar diende u ook een klacht in bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer tegen de spionagedienst van het Blok Kosmos. Bestaat die dienst vandaag nog?

COEMAN: “De dienst Kosmos bestaat zeer zeker nog. De laatste uiting die wij daarvan gehad hebben is dat gemeenteraadsleden van het Blok nog steeds worden voorzien van achtergrondinformatie over organisaties en personen. Wat er eventueel van mij instaat weet ik niet want ik heb daar geen toegang tot. Ik weet alleen dat toen ze nog openlijk publiceerden ze aan mij toch wel enkele artikeles gewijd hebben. Vandaag is die dienst uiteraard officieel opgedoekt.”

Heeft uw engagement iets te maken met uw schoonbroer Rob Verreycken?

COEMAN: “Ik ben daar al veel langer mee bezig. Ik kom uit wat men noemt een rood nest. Ik zit van mijn dertien jaar bij de ABVV -kadetten. Toen het Anti Fascistische Front (AFF) in Antwerpen nog een koepel was van organisaties was ik daar ook vertegenwoordiger van. Ik heb het echt met de paplepel meegekregen want ik ben famillieleden kwijtgespeeld omdat die tijdens de oorlog in het verzet zaten.”

Gaat u zich in de toekomst blijven inzetten tegen racisme en fascisme?

COEMAN: ”Ik ben daar nu intussen dertig jaar mee bezig en ik zie niet in waarom ik er nu nog mee zou stoppen. Ik haal daar ook enorm veel voldoening uit. De ene gaat graag op café, de andere gaat naar het voetbal en ik hou mij hiermee bezig.”

Heeft u met uw strijd al zichtbare resultaten geboekt?

COEMAN: “Neen. Het grootste probleem is dat het anti-fascistische milieu steeds kleiner en kleiner wordt. Het grootste probleem is de gewenning aan extreem-rechts in het straatbeeld. Hierdoor hebben een hele hoop mensen die je vijftien jaar geleden nog warm kon maken voor die strijd, zich bij hun aanwezigheid neergelegd.”
Waarom is die lieve Coeman alleen tegen extreem rechts, en niet tegen extreem links?
Of is mijnheer Coeman alleen tegen het Vlaams Blok.
Dat had hij beter van in het begin gezegd, hoefden we niet gans dat artikel te lezen!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 19:21   #3
SiDrEdTa
Vreemdeling

Standaard

Extreem links schiet geen mensen dood in café's, that's why.
SiDrEdTa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 19:25   #4
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SiDrEdTa
nee, die steken ze in goelags of omsingelen ze en hongeren ze uit
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 19:26   #5
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Inderdaad, zij doen dat op een veel efficiëntere manier zoals in Cambodja!
Oud 10 juni 2004, 19:26   #6
SiDrEdTa
Vreemdeling

Standaard

En dan nu de feiten?
SiDrEdTa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 19:29   #7
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen ze schieten ze dood wanneer ze uit een TV optreden komen. Of ze slaan een ijzeren baar door een BMW, waar een FDW in zat in nederland.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 20:03   #8
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Citaat:
Neen ze schieten ze dood wanneer ze uit een TV optreden komen. Of ze slaan een ijzeren baar door een BMW, waar een FDW in zat in nederland.
Brief van Vlaams Blok Volksvertegenwoordigster in de Kamer, Frieda Van Temsche:

Nee, Mijnheer Leterme,

U verdient geen respect!

Het Vlaams Blok is een racistische partij, een partij die een trefpunt is van mensen met een crimineel verleden en mensen met een
potentieel criminele toekomst." (Yves Leterme)

Deze zin komt uit een interview dat Yves Leterme op vrijdag 4 juni in De Tijd liet verschijnen. Wie bedoelt u daarmee meneer Leterme? De
kiezers die voor het Vlaams Blok stemmen of willen stemmen? De honderden medewerkers en mandatarissen die onze partij rijk is? De
duizenden militanten die dezer dagen de straten optrekken om folders te verdelen, affiches te plakken, beschadigde borden te herstellen?

U, meneer Leterme, was één van de laatsten die ik van zulke laag bii de grondse beschuldigingen wou verdenken. U is wel zegezeker wat de
verkiezingsuitslag betreft, maar hebt u daarnaast zoveel schrik voor het Vlaams Blok, dat u geen redelijke argumenten vindt om nog meer kiezers
voor uw partij te overtuigen? U verklaart hier, meneer Leterme, dat wij een crimineel verleden zouden hebben. Dit kan ik samen met duizenden
anderen ten stelligste ontkennen. Dus u voegt er fijntjes aan toe dat wij dan mensen zijn met een potentieel criminele toekomst. U
beschuldigt ons ervan dat wij toekomstige criminelen zijn.

Ik zal niet ontkennen dat er de laatste tijd enkele minder fraaie zaken en ernstige misdrijven gepleegd zijn. Dit is nu eenmaal inherent
aan het mens-zijn, enkel God en de paus zijn onfeilbaar, dat was toch het antwoord op een van de catechismusvragen, niet waar? God schiep
naast de mens ook de slang die het geluk in het aards paradijs kwam verstoren. Het is één van de opdrachten die wij meekregen om dat kwade
te bestrijden. En, meneer Leterme, kent u al uw mandatarissen en leden? Is het nog geen van hen overkomen dat ze dronken een ongeval
veroorzaakten en soms zelfs wegvluchtten? Durft u uw handen in het vuur steken voor al uw leden dat zij of hun kinderen zich nooit bezondigden
aan drugs dealing, vooral na het gedoogbeleid dat uw toenmalige minister van justitie heeft ingesteld, met name Stefaan Declerck?

Is u zo zeker dat niemand van uw partij ooit zijn of haar zinnen zal verliezen en emotioneel, zelfs gewelddadig zal reageren wanneer ze in
een uitzichtsloze "vechtscheiding" terechtkomen waar kinderen bij betrokken zijn? Wat moet ik denken als ik lees dat de politieke
toekomst van de heer Smeulders niet in het gedrang komt na de fatale schietoefening in zijn tuin? Is er zo ook geen zeer bekend VLD senator
die zijn echtgenote in volle straat aftroefde en nu toch wekelijks de kranten haalt? Zij behoren niet tot uw partij, maar ook die feiten zijn
laakbaar!

En zal u ooit samen regeren met een partij die één van haar kopstukken liet vermoorden om andere onfrisse praktijken binnenskamers te houden?
Wat moeten we dan denken van de magistraat die zijn echtgenote liet vermoorden? Zijn niet alle magistraten politieke benoemingen? Denkt u
dat mijn man en kinderen zich ooit afgevraagd hebben van welke partij diegene lid is die laffelijk ons kind op straat liet sterven na de
aanrijding?

Inderdaad, bij ons waren twee gemeenteraadsleden betrokken bij zeer zware criminaliteit, wij hebben die mensen uit de partij gezet en deze
feiten ook ten strengste veroordeeld, daarmee zou de kous af moeten zijn. De partij heeft nooit aangezet tot geweld en is daar als dusdanig
niet in betrokken.

Nu kan u ook nog wat oude koeien uit de gracht halen: de ene en andere mandataris die in zijn studententijd uiteindelijk ook op de vuist
ging. Mag ik u enkele andere voorbeelden aanhalen? Wat zou u doen indien uw huis keer op keer besmeurd wordt, indien u tot twee keer toe
op het bed van een van de kinderen of een verfbom of een kassei vindt?
Wat zou doen als uw nieuwe wagen totaal in de prak geslagen wordt en u moet vluchten voor uw leven? Wat zou u doen indien een campagnebus
telkens opnieuw beschadigd wordt, men uitdagend komt provoceren en intimideren? Wat doet u indien uw verkiezingsborden elke week opnieuw
vernield worden, indien onbekenden zelfs in uw tuin binnendringen, vernielen en beschadigen? Hebt u érgens gelezen dat één van onze
medewerkers in de rug aangevallen werd en nu weken buiten strijd is met een sleutelbeenbreuk?

Herinnert u zich nog die weerloze man die in de Voerstreek zodanig afgeranseld werd dat hij de rest van zijn leven in een rolstoel mag
doorbrengen? Hebt u al de fiets van één van uw dochters gedemonteerd teruggevonden, versierd met een hakenkruis? Wat zegt u tegen uw vrouw
als ze regelmatig de stront, de pis, de bedorven eieren uit de brievenbus of gang mag verwijderen, er gedeponeerd door "verdraagzamen"?

Hebt u reeds de inhoud van uw vuilniszakken mogen bijeenvegen nadat ze nog maar eens door laffe tegenstanders werden opengemaakt en verspreid?
Hoe dikwijls is u reeds naar de garage gestapt om blutsen en kapotte voor-of achterlichten te laten herstellen, of is het toeval dat men net
tegen onze wagens iets meer aanrijdt dan tegen de anderen? Hebben uw kinderen ooit tegen u gezegd:"neen papa, ga niet in de politiek, wat
zullen mijn leerkrachten, mijn vrienden, de buren wel zeggen"! werden uw kinderen ook al uitgescholden voor "vuile cdenv'er", uw moeder is. uw
vader is.?

Wij moeten van ijzer en staal zijn, wij moeten opkomen voor onze overtuiging en tegelijk het welzijn van onze kinderen bewaren en
politiek en beroep strikt gescheiden houden. Wij moeten ons ten allen tijde kunnen beheersen en NOOIT maar dan ook NOOIT ingaan op
provocaties. Trouwens die belaagde personen waarover ik het zo juist had hebben ook nooit kwaad met kwaad vergolden. En toch, als men zich even
niet kan beheersen en belaagd door tegenstanders met kapotte" glazen flessen ook de vuisten gebruikt, dan blijft men dit ten eeuwigen dage
meedragen, zelfs al is men vrijgesproken, de beschuldiging blijft leven.

Wil ik hiermee de moord en de dealer goedpraten? Neen , wel integendeel, wij veroordelen dit ten stelligste en ze werden ook uit de
partij gezet, maar we zullen er tot het einde der tijden mee geconfronteerd worden, terwijl er bij jullie allen een verjaringstermijn
geldt, zelfs een vergoelijking. Wij zullen ons er in elk geval niet mee bezighouden om elke mandataris van andere partijen die een veroordeling
oploopt op een zwarte lijst te zetten, u doet dit wel, systematisch.

Meneer Leterme, ik ben reeds 27 jaar overtuigd lid van het Vlaams Blok, ik mag zelfs zeggen dat wij in ons dorp enige aanzien genieten,
wij trachtten onze kinderen een goede opvoeding te geven en zijn daar tot op heden in geslaagd, ik voel mij diep gekwetst! En samen met ons
zijn er tienduizenden andere gezinnen die lid zijn of zich nauw verbonden voelen met het Vlaams Blok. U beschouwt ons desondanks als
"mensen met een potentieel criminele toekomst".

U is dus op uw hoede voor ons, u waarschuwt en schermt mensen voor ons af, u beschuldigt ons en onze kinderen van feiten die ze waarschijnlijk
nooit zullen plegen! Wij zijn nu al vogelvrijverklaarden, Vlaams Blok mensen zijn per definitie criminelen! Ik ben daardoor hoogst
verontwaardigd, ik verwacht minstens een verontschuldiging. Is het niet uw partij die rondrijdt met de slogan:"U verdient ons respect!" Wel na
dit interview verdient u zeker niet meer mijn respect!

Trouwens reageerde u op de "chaostheorie" van Verhofstadt niet met de bedenking:"Als je geen andere argumenten hebt, krijg je dit soort
uitspraken!"?

Met de nodige achting maar tot nader order met veel minder respect,

Frieda Van Themsche Volksvertegenwoordiger Vlaams Blok, namens de honderdduizenden beledigde, onschuldige nooit criminelen, noch vroeger
noch in de toekomst!

[28/05/2004] -

Walging

Het zag er te goed uit voor het Vlaams Blok. De Vlamingen kwamen in opstand tegen het vreemdelingenstemrecht. Ze waren verontwaardigd over
de moordpoging op een partij van politieke dissidenten door de onrechtvaardige rechters van Gent. We begonnen met enthousiasme aan deze
kiesstrijd. Maar we wisten ook dat er nog veel "smeerlapperij" tegen onze partij op komst was en we wisten ook dat een aantal tegenspelers
tot het uiterste zouden gaan om het tij alsnog te keren. Maar zelfs ik had niet verwacht hoe laag men zou zinken in de pogingen om het Vlaams
Blok af te stoppen.

Vandaag was het zielige dieptepunt van de hetze. Ik ben 40 en ik heb al 10 verkiezingscampagnes achter de rug. Het hadden er 11 moeten zijn,
maar in 1978 was ik nog net iets te jong. Maar nog nooit heb ik de laagheid meegemaakt die ons nu te beurt valt.

"Vlaams Blok-kopstuk pleegt bruut geweld tegen echtgenote" kopt De Morgen. Ik heb sympathie voor onze vriend Rob, maar een "kopstuk" is hij
nog niet. Maar daar gaat het niet over. En daar gaat het ook De Morgen niet over. Het is maar een retorische truc om er "Vlaams Blok" in
verband te brengen met "geweld" en "echtgenotes". De advocaat van Rob deed zijn uiterste best om uit te leggen wat er is gebeurd en had
telkens feiten om zijn zaak te staven. Hij vertelde over het hoederecht over de kinderen dat aan Rob was toegekend (hoe vaak krijgt de man het
hoederecht?) . Hij vertelde over het straatverbod dat de echtgenote was opgelegd om redenen waar ik niet wens op in te gaan, maar waar u wel
kunt naar raden. Hij vertelde over de eerdere pogingen de kinderen te ontvoeren. Hij vertelde over het traangaswapen dat tegen Rob werd
gebruikt. Hij legde uit hoe het hier duidelijk ging over een geval van zelfverdediging (verdediging van zichzelf en de kinderen). En hij was
dan nog net iets te kies door te zwijgen over de geuite beledigingen aan het adres van de net overleden zuster van Rob. Niets van dit was van
aard om De Morgen af te brengen van het beoogde opzet.

Niet dat zaken als dit De Morgen en consorten zozeer beroeren. Hoe dikwijls leest u over echtscheidingsincidenten in de kranten?

Niet dat geweld hen zozeer beroert. Hebt u ooit in De Morgen al iets gelezen over de gewelddadige aanvallen op onze mensen? Over de
brandstichtingen in ons hoofdkwartier? Over de brandbom op ons secretariaat te Limburg? Over de slagen en verwondingen tegen Francis
Van den Eynde? Over de bedreigingen en het vandalisme tegen Filip Dewinter en zijn gezin? Over de verschillende daden van geweld en
vandalisme in deze campagne? Over het gemeenteraadslid van Willebroek dat vorige week een sleutelbeenbreuk werd geschopt toen hij folders
uitdeelde op een markt?

Andere kranten hoorden het verhaal over Rob en zijn echtgenote, en, hoewel nauwelijks te beschuldigen van sympathie voor het Vlaams Blok,
besloten dat de omstandigheden van die aard waren dat er geen politiek, maatschappelijk of zelfs gerechtelijk nieuws in zat. Als u weet dat
zelfs de VRT het verhaal niet wenste te brengen, weet u hoe laat het is.
Niet zo bij De Morgen. Volstrekt los van alle informatie over de feiten waarover ze beschikten, brachten ze, op aanstoken van een marginaal
"antifascistisch" groepje, een smeuïg verhaal van "bruut geweld" van "Vlaams Blok-kopstuk" tegen "vrouw". En als u ooit dacht dat de VTM
misschien "een beetje beter" was dan VRT, dan kan u het nu wel vergeten. VTM volgde De Morgen en bracht een minutenlange reportage over het
gebeuren alsof het hier over een groot nationaal nieuwsfeit ging.

Ik ben een politiek militant, maar ik kan mij geen enkele omstandigheid voorstellen waarin ik een politieke tegenstander op dergelijke lage en
leugenachtige manier zou proberen te treffen. Nog minder als ik zou weten welke familiale tragedie deze tegenstander zopas had getroffen.

Maar dit is nu eenmaal de aard van de ideologische haat. De tegenstander is geen mens, maar een "mestkever" waartegen elk verdelgingsmiddel goed
is. De aard van de politieke haat is zulks, dat alles gerechtvaardigd is tegen de tegenstander, dat zijn karakter en aard mogen gediaboliseerd
worden, dat zijn familieleven mag ontleed, te grabbel gegooid en politiek ingekleurd mag worden, dat elk van zijn fouten en vergissingen
worden uitvergroot tot een politiek feit. Wij, leden en kaders van het Vlaams Blok, zijn mensen en bezitten alle menselijke gebreken. En nooit
hebben we iets anders beweerd. Maar toch worden we allen, collectief en politiek, verantwoordelijk gesteld voor de fout van een ander lid of
kaderlid. Ook wanneer we onze plicht doen en degenen die de naam en faam van onze partij aantasten,, reeds veroordeeld of niet, uit onze rangen
verwijderen. Maar dat helpt niet: het Vlaams Blok wordt door de inquisiteurs en Torquemada's steeds gelijkgesteld met de zwakste schakel
uit onze keten. En 1 minuut uit het leven van één man of één vrouw is voldoende om al die zovele anderen te beoordelen en te veroordelen.

De campagne duurt nog meer dan twee weken. Indien men denkt mij en andere propagandisten voor het Vlaams Blok hiermee te ontmoedigen,
vergist men zich. Niets is meer motiverend dan onrecht. Niets overtuigt mij meer over de rechtvaardigheid van onze zaak dan de lage aanvallen
waartoe de tegenstander zich genoodzaakt ziet.

Op naar 13 juni. Een kwestie van rechtvaardigheid.
Jurgen Ceder
Senator

7-6-2004

GEWAPENDE AANVAL OP VRIJWILLIGERS VAN HET VLAAMS BLOK TE BRUSSEL

Zaterdag 5 juni 2004 werden de ouders van Erland Pison (7de kandidaat op de lijst van het Vlaams Blok voor de Brusselse Hoofdstedelijke Raad),
beide gepensioneerd, op klaarlichte dag in Laken op de Rommelaerelaan (Brugmannziekenhuis) fysiek aangevallen tijdens het bedelen van
pamfletten van hun zoon.

Op het ogenblik dat de moeder zich in een inkomhal van een appartementsgebouw bevond, viel een man haar in de rug aan en schopte en
sloeg haar.

Wanneer de echtgenoot kwam toegelopen op haar hulpgeroep, werd hij eerst bij de keel gegrepen. Vervolgens haalde de agressor een breekmes boven,
waarmee hij uithaalde naar de twee verbouwereerde senioren. Deze trachtten een confrontatie te vermijden, maar werden achternagezeten.
Gelukkig dat een toevallig passerende politiepatrouille de agressor kon inrekenen en afvoeren. Zo werd erger vermeden.

De politieke motieven bleken zeer duidelijk uit het feit dat de agressor in zijn hand het net bestelde pamflet hield. Het Vlaams Blok stelt vast
dat deze daad van politiek geweld tegen Vlaams Blok militanten geen alleenstaand feit is. De feiten nemen zelfs in ernst toe. Dit hoeft ook
niet te verwonderen. Het arrest van het Hof van Beroep te Gent heeft de facto ook de Vlaams Blokmilitanten vogelvrij verklaard en de reeds
bestaande hetze tegen het Vlaams Blok gelegitimeerd. In Brussel wordt deze hetze nog verder opgevoerd door Franstalige media en partijen. Zij
doen dit uit schrik voor een mogelijke meerderheid van het Vlaams Blok in de Nederlandse taalgroep. In zulk een sfeer kunnen beïnvloedbare
mensen gemakkelijk bereid worden gevonden de daad bij het woord te voegen.

De media en andere politieke partijen moeten dringend ophouden met het criminaliseren van het Vlaams Blok. Ze moeten terug de essentie van de
democratie herontdekken, nl. het respect voor éénieders mening en de vrijheid van meningsuiting.

Joris Van Hauthem
Woordvoerder Vlaams Blok
KVE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 20:18   #9
Chucky
Provinciaal Statenlid

Chucky's schermafbeelding

Standaard

Ist alles ??
Chucky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2004, 20:30   #10
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

[size=6]aan extreem links niet ![/size]
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be