Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 11 december 2010, 21:03   #61
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Wil je dan de link hier plaatsen?
Ik heb deze oefening al eens gemaakt. Mijn sec'y kost me 8000 EURO bruto per maand. Huur er zelf een.

Citaat:
Dispensatie in beide gevallen, maar dit was dus mogelijk.
Indien het geen standaard is, kan huwen met neven of nicht geen zware problemen geven. Het wordt slechts een probleem als men het generatie na generatie opnieuw doet. Daarom is het noodzakelijk vragen van "dispensatie" (ontheffing van het verbod) een goede regel: het maakt het mogelijk, maar zorgt ervoor dat het geen regel wordt.
Iets wat wel gebeurt als het door uw geloofsleider wordt aanbevolen en doorgedreven wordt als men de familie bezittingen wil bijeenhouden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 11 december 2010 om 21:05.
circe is offline  
Oud 11 december 2010, 21:23   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zouden de invalide kindjes die uit zo'n huwelijken komen, ook een soort van immanente rechtvaardigheid zijn ?

Even mailen naar het Fossiel van Mechelen.
Eens goed lezen wat daar staat in plaats van prietpraat te verkopen:

http://www.rorate.com/kerkrecht/kr_show.php?id=429
Jan van den Berghe is offline  
Oud 11 december 2010, 21:25   #63
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eens goed lezen wat daar staat in plaats van prietpraat te verkopen:

http://www.rorate.com/kerkrecht/kr_show.php?id=429
voil�*! als ge gelijk hebt, hebt ge gelijk.

en neen, als ge maagdelijk het huwelijk instapt en er niet meer uitstapt, dan heb je evenmin een condoom nodig om aids te vermijden. Dan kan je beter de pil nemen om een teveel aan kinderen te vermijden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 11 december 2010, 21:26   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wat Jan Vandenberghe postte was de kerkelijke(katholieke) wet die het nog steeds verbiedt, mits eventuele dispensatie (wat totaal aanvaardbaar is: het risico is niet zwaar verhoogd als het slechts éénmalig voorkomt).
Ik reageerde dan ook op wat Fallen Angel opmerkte over de katholieke Kerk. Dispensaties worden trouwens niet zomaar toegekend: meestal is de procedure slopend en langdurend, waarbij de Kerk niet over een nacht ijs gaat. Er wordt dan diep gegraven in een familiegeschiedenis, waarbij wel eens onaangename details naar boven kunnen komen (dit was trouwens een van de redenen waarom Operatie Kelk aanvankelijk onwettig werd verklaard, omdat er o.m. dossiers over dispensatie werden meegenomen, dossiers die van dicht of ver niets te maken hebben met het gevoerde onderzoek).
Oud 11 december 2010, 21:28   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
In Nederland waren er tot diep in de jaren '70, in de zogenaamde bijbelgordel, dorpjes te vinden die vrijwel uitsluitend door generaties lang ingeteelden werden bevolkt.
Is dat zo? Of gaat het weer eens om goedkope stemmingsmakerij?

Of anders gezegd: kunt u ons aantonen dat de protestantse Kerken huwelijken met bloedverwanten goedkeurt?
Oud 11 december 2010, 22:04   #66
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is zo. Meestal ging het om kleine geïsoleerde dorpjes waar volgelingen (en hun nakomelingen) van een bepaalde dominee of voorganger samenklonterden. U zult zelf ook wel weten dat er talloze protestantse synodes en genootschappen en kerken, en hoe ze het verder ook allemaal noemen, zijn, waarbij telkens van de 'moederkerk' of stroming werd afgescheiden vanwege één of ander futiel detail in uitleg van de bijbel, en dat zo'n dominee dan zijn volgelingen meenam om daar letterlijk voor eigen parochie te kunnen preken.

Mijn moeder -uit de stad afkomstig, katholiek opgevoed en toen net afgestudeerd- heeft in de jaren '70 nog enige tijd les gegeven op de dorpsschool van zo'n inteeltdorpje op de Veluwe. Daar bleek dus al ras dat zowat iedereen er familie van elkaar was, en dat huwelijken tussen neef en nicht veelvuldig voorkwamen - met alle gevolgen van dien. Een naar buiten toe bijzonder gesloten gemeenschap ook, en mijn moeder is er na een half jaar of zo dan ook bij wijze van spreken gillend weggelopen.
Ik heb de klassefoto's uit die tijd wel eens onder ogen gekregen, en het leek wel of dezelfde aardappel model had gestaan voor al die hoofden. Ze hadden vrijwel allemaal van die bloemkooloren en van die borstelige doorlopende wenkbrauwen.
Exacte details heeft mijn moeder me nooit willen geven uit, mijns inziens misplaatste, piëteit met die mensen, maar ze heeft me wel gezegd dat ze enorm geschrokken is toen ze eens wat in de schoolarchieven is gaan spitten en graven naar aanleiding van problemen met bepaalde leerlingen.

Citaat:
Of anders gezegd: kunt u ons aantonen dat de protestantse Kerken huwelijken met bloedverwanten goedkeurt?
Goedkeuring van dit soort praktijken door protestantse kerken kan ik niet zo één twee drie aantonen natuurlijk - als het er al goedgekeurd wordt. Zeker is echter wel dat het tot in de jaren '70 zoals gezegd door bepaalde protestantse sektes alleszins gedoogd werd.
Sus Iratus is offline  
Oud 11 december 2010, 22:12   #67
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het gebeurt meestal in gesloten gemeenschappen.
In Antwerpen kun je het zien aan de orthodoxe joden (myopie).
Bij de getuigen van Jehova heb je het ook soms.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline  
Oud 11 december 2010, 22:16   #68
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Helemaal onjuist circe, ook hier in onze contreien werden ALTIJD al huwelijke binnen de familie gehouden, meerbepaald tussen oa neven en nichten. Voor de kerkelijke huwelijken tussen bloedverwanten moest dispensatie verleend worden van de bisschop of van de Paus. Maar ook hier traden neven en nichten in het huwelijk, en het waren zeker geen gehandicapte kinderen die daaruit rolden.
Ik wil niet vervelend doen, maar hoe noem je dan het nageslacht van Albert 2?
Oud 11 december 2010, 22:18   #69
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik wil niet vervelend doen, maar hoe noem je dan het nageslacht van Albert 2?
Gedegenereerden?
Sus Iratus is offline  
Oud 11 december 2010, 22:19   #70
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Gedegenereerden?
Da's een woord met teveel lettergrepen voor onze Saksen Coburgers.
Oud 11 december 2010, 22:31   #71
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Was Spanje niet één van de meest katholieke landen?

Soit, maakt niet uit welke religie. Zo'n huwelijken moeten tout court verboden zijn. In Oost en West Vlaanderen bleek dat vroeger soms wel eens een probleem te zijn bij boeren.
Een deel van de Europese adel had dergelijke problemen.
filosoof is offline  
Oud 11 december 2010, 22:32   #72
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
daarom noemden ze ook wel "BLAUW BLOED"

of dacht je dat uw voorouders nooit geweten hebben dat bloed ROOD zag?

circe is offline  
Oud 11 december 2010, 23:06   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Schijnbaar zelfs een groot deel. Vergis ik mij als ik zeg dat er indertijd over koningin Victoria werd verteld dat heel de hoge Europese adel op de een of andere wijze familie van haar was?
Oud 11 december 2010, 23:24   #74
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
daarom noemden ze ook wel "BLAUW BLOED"

of dacht je dat uw voorouders nooit geweten hebben dat bloed ROOD zag?
Nee, de uitdrukking "blauw bloed" is waarschijnlijk overgenomen uit het Spaans "sangre azul": in de middeleeuwen was een groot deel van de Spaanse adel Gotisch, dus afkomstig uit Noord Europa, met lichtere huid dan de originele bevolking en blauwe aders zichtbaar onder de huid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauw_bloed_%28adel%29

http://www.etymonline.com/index.php?...earchmode=none

http://urts55.uni-trier.de:8080/Proj...ix=B&mainmode=

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 december 2010 om 23:49.
filosoof is offline  
Oud 11 december 2010, 23:57   #75
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Schijnbaar zelfs een groot deel. Vergis ik mij als ik zeg dat er indertijd over koningin Victoria werd verteld dat heel de hoge Europese adel op de een of andere wijze familie van haar was?
Hemofilie heette de "koninklijke ziekte":
http://www.sciencecases.org/hemo/hemo.asp

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 december 2010 om 23:58.
filosoof is offline  
Oud 12 december 2010, 00:12   #76
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dispensaties worden trouwens niet zomaar toegekend: meestal is de procedure slopend en langdurend, waarbij de Kerk niet over een nacht ijs gaat.
de Kerk ? Heeft de koning niets in de pap te brokken ?
Rudy is offline  
Oud 12 december 2010, 00:32   #77
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Doet mij denken aan "Huwelijk tussen neven en nichten verbieden" .

Het is simpel hoor, dit hoeft niet eens een wereldnieuws te gaan worden. Aan de hand van statistische correlatie gaan we zien hoe het werkt om in het beste geval een theorie hierover te kunnen bedenken.

Hoeveel neef-nicht huwelijk veroorzaakt er een probleem? Hoeveel niet?
Bij neef-nicht huwelijk, licht een bepaalde ziekte aan dit huwelijk? Is er hier sprake van een noodzakelijke verband? Hoe?

Wat betreft het islamitische oordeel hierover is ook simpel. Dit huwelijk is toegestaan, niet verboden, niet verplicht, maar dit wil ook niet zeggen dat het aangeraden is, integendeel! Het is aangeraden om niet binnen familie te trouwen.
The Islamic view is that while marriage between cousins is permissible, it is preferable to choose a marriage partner from outside one's family. We have to distinguish between what is permitted and what is advocated. Some clans restrict marriages to amongst their kin only – a practice far from what is advocated. It is worth stressing here that when marriage of cousins is repeated over several generations, they are bound to have more effects on children.

Read more: http://www.islamonline.net/servlet/S...#ixzz17qhN8N9Z
En
However, it is a good practice to have a blood test before marriage. If one suspects some hereditary disease or any other problem then he/she should seek the advice of a medical expert in this field. The chances of health risk in this marriage are very rare. Most of the marriages have been good and children quite healthy."

Read more: http://www.islamonline.net/servlet/S...#ixzz17qhSZAxc

Laatst gewijzigd door porpo : 12 december 2010 om 00:34.
porpo is offline  
Oud 12 december 2010, 01:45   #78
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik stel mij de vraag hoe in de landen van herkomst met die gehandicapten wordt omgegaan.
Dat vroeg ik me ook af.
Maar zouden die daar in eenzelfde mate voorkomen als hier?
Daar zijn de huwelijken ook grotendeels gearrangeerd, maar niet noodzakelijk onder de eigen familie volgens mij zoals hier vaak gebeurt (of gebeurde, om de hele familie over te laten komen).
Oud 12 december 2010, 01:46   #79
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dit artikel las ik deze morgen met veel aandacht. We mogen tevreden zijn dat we verliefd mogen worden op wie we willen.
Dat mag dus. Nu ben je niet verplicht ook kinderen te maken moest dit te gevaarlijk blijken.
den dinges is offline  
Oud 12 december 2010, 02:59   #80
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Doet mij denken aan "Huwelijk tussen neven en nichten verbieden" .

Het is simpel hoor, dit hoeft niet eens een wereldnieuws te gaan worden. Aan de hand van statistische correlatie gaan we zien hoe het werkt om in het beste geval een theorie hierover te kunnen bedenken.

Hoeveel neef-nicht huwelijk veroorzaakt er een probleem? Hoeveel niet?
Bij neef-nicht huwelijk, licht een bepaalde ziekte aan dit huwelijk? Is er hier sprake van een noodzakelijke verband? Hoe?

Wat betreft het islamitische oordeel hierover is ook simpel. Dit huwelijk is toegestaan, niet verboden, niet verplicht, maar dit wil ook niet zeggen dat het aangeraden is, integendeel! Het is aangeraden om niet binnen familie te trouwen.
The Islamic view is that while marriage between cousins is permissible, it is preferable to choose a marriage partner from outside one's family. We have to distinguish between what is permitted and what is advocated. Some clans restrict marriages to amongst their kin only – a practice far from what is advocated. It is worth stressing here that when marriage of cousins is repeated over several generations, they are bound to have more effects on children.

Read more: http://www.islamonline.net/servlet/S...#ixzz17qhN8N9Z
En
However, it is a good practice to have a blood test before marriage. If one suspects some hereditary disease or any other problem then he/she should seek the advice of a medical expert in this field. The chances of health risk in this marriage are very rare. Most of the marriages have been good and children quite healthy."

Read more: http://www.islamonline.net/servlet/S...#ixzz17qhSZAxc
zolang de huwelijkspartners als kind maar niet gezoogd hebben bij dezelfde zoogmoeder hé... want d�*t is een serieus probleem. Enfin, d�*n mag er in ieder geval niet gehuwd worden. een paar druppelkes dezelfde melk en ge hebt het al zitten.

circe is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be