Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2010, 11:31   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ook is de vraag of naast kosten geen opbrengsten bestaan van een Koningshuis? Kan men zich niet inbeelden dat een Elitair staatshoofd in "plaatsen" kan komen waar een democratisch verkozen President niet even gemakkelijk kan komen, en zeker niet met dezelfde ogen zal bekeken worden?

Etc.
Waaraan had u gedacht? Aan de deelname in een tv-reeks als "Blauw Bloed" of zo?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 11:36   #102
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Nee dat zijn vrijwilligers.
U weet het dus niet.

Genoteerd.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 11:38   #103
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila. Dat bedoel ik met uw soort. Een stel simpele zielen die steeds iets of wat nodig hebben om te verafgoden.
Iets een zekere charme toedichten is voor u "verafgoden"?

Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 16 december 2010, 11:44   #104
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

Ook is de vraag of naast kosten geen opbrengsten bestaan van een Koningshuis? Kan men zich niet inbeelden dat een Elitair staatshoofd in "plaatsen" kan komen waar een democratisch verkozen President niet even gemakkelijk kan komen, en zeker niet met dezelfde ogen zal bekeken worden?

Etc.
Juist, daar had ik niet aan gedacht. Natuurlijk, onze koning heeft veel meer aanzien dan de president van Amerika. Geniet ook vast en zeker over de hele wereld veel meer bekendheid.

Hallo, wakker worden. Ik dacht dat je meer grijze cellen in uw koppeke had hoor. Maar als ik dit soort opmerkingen lees....

Laatst gewijzigd door Garry : 16 december 2010 om 11:48.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 11:46   #105
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
U weet het dus niet.

Genoteerd.
Ja, die commandant ter zee en de rest van die militaire staan daar in hun vrije tijd.
Hallo, ook voor u het zelfde als voor Largo. Wakker worden!
Oud 16 december 2010, 12:15   #106
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Is een "ceremoniële president" dan wel een president? Ik vraag me af wie meer verdient, hij of Merkel? Misschien dat dan duidelijk is wie eigenlijk het staatshoofd is van Duitsland.
Irrelevante opmerkingen. Het al dan niet ceremonieel zijn doet niets af van de functie als staatshoofd, net als het loon van dat staatshoofd. In België verdient het staatshoofd meer als de regeringsleider, maar om nu te zeggen dat de koning meer macht heeft als de premier?

Relevanter is om te zien wat de Duitse grondwet zegt:

Artikel 55: Der Bundespräsident darf weder der Regierung noch einer gesetzgebenden Körperschaft des Bundes oder eines Landes angehören.

Ze hebben daar in het verleden nogal slechte herinneringen aan, dus Merkel als staatshoofd gaan benoemen... Klopt niet.

Artikel 59

(1) Der Bundespräsident vertritt den Bund völkerrechtlich. Er schließt im Namen des Bundes die Verträge mit auswärtigen Staaten. Er beglaubigt und empfängt die Gesandten.

(2) Verträge, welche die politischen Beziehungen des Bundes regeln oder sich auf Gegenstände der Bundesgesetzgebung beziehen, bedürfen der Zustimmung oder der Mitwirkung der jeweils für die Bundesgesetzgebung zuständigen Körperschaften in der Form eines Bundesgesetzes. Für Verwaltungsabkommen gelten die Vorschriften über die Bundesverwaltung entsprechend.

Artikel 65

Der Bundeskanzler bestimmt die Richtlinien der Politik und trägt dafür die Verantwortung. Innerhalb dieser Richtlinien leitet jeder Bundesminister seinen Geschäftsbereich selbständig und unter eigener Verantwortung. Über Meinungsverschiedenheiten zwischen den Bundesministern entscheidet die Bundesregierung. Der Bundeskanzler leitet ihre Geschäfte nach einer von der Bundesregierung beschlossenen und vom Bundespräsidenten genehmigten Geschäftsordnung.

Je ziet ook dat de functieomschrijving anders is.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:16   #107
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Voor een continu(bezetting) ploegensysteem van 4 man, heb je 4 ploegen nodig, klein verlet, ziekte en verlof NIET in acht genomen. 4x4 is voor mij nog altijd 16 man. Hebben we het nog niet over het onderhoud gehad.

Pieter De Crem, Minister van Landsverdediging, mag dan wel denken dat wij allemaal onnozelaartjes zijn die hij eender wat op de mouw kan speten, maar zijn berekeningen kloppen van geen kanten.

Laatst gewijzigd door Garry : 16 december 2010 om 12:21.
Oud 16 december 2010, 12:23   #108
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Vanwaar haalt onze koning zijn legitimiteit? Ik bedoel, dat het volk alsdusdanig nooit onze koning verkozen heeft. Hij is dus net als een dictator op zijn positie gekropen, of niet? Waar zit het verschil tussen een dictator die aan de macht komt en een koning die aan zijn macht komt?
De legitimiteit van de koning komt in de verkiezing van Leopold I en het grondwetsartikel 85:

Art. 85

De grondwettelijke macht van de Koning gaat bij erfopvolging over op de natuurlijke en wettige nakomelingschap, in de rechte lijn, van Z.M. Leopold, Joris, Christiaan, Frederik van Saksen-Coburg en volgens eerstgeboorterecht.

De in het eerste lid bedoelde nakomeling die huwt zonder toestemming van de Koning of van hen die, bij gebreke van de Koning, zijn macht uitoefenen in de bij de Grondwet bepaalde gevallen, verliest zijn recht op de kroon.

Hij kan echter in zijn recht worden hersteld door de Koning of door hen die, bij gebreke van de Koning, zijn macht uitoefenen in de bij de Grondwet bepaalde gevallen, doch alleen met instemming van beide Kamers.

--------
Tip voor de rabiate Vlaams-nationalisten: er gaan geruchten dat Leopold I op het moment van zijn huwelijk met Louise nog steeds getrouwd was (met de linkerhand) met Caroline Bauer. Als dat zo was, bestaat de kans dat de huidige dynastie niet wettelijk is. Veel plezier met de wetsartikelen uit te spitten over de toenmalige huwelijkswetgeving, want morganatische huwelijke bestaan nu niet meer...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:35   #109
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
De legitimiteit van de koning komt in de verkiezing van Leopold I en het grondwetsartikel 85:

Art. 85

De grondwettelijke macht van de Koning gaat bij erfopvolging over op de natuurlijke en wettige nakomelingschap, in de rechte lijn, van Z.M. Leopold, Joris, Christiaan, Frederik van Saksen-Coburg en volgens eerstgeboorterecht.

De in het eerste lid bedoelde nakomeling die huwt zonder toestemming van de Koning of van hen die, bij gebreke van de Koning, zijn macht uitoefenen in de bij de Grondwet bepaalde gevallen, verliest zijn recht op de kroon.

Hij kan echter in zijn recht worden hersteld door de Koning of door hen die, bij gebreke van de Koning, zijn macht uitoefenen in de bij de Grondwet bepaalde gevallen, doch alleen met instemming van beide Kamers.

--------
Tip voor de rabiate Vlaams-nationalisten: er gaan geruchten dat Leopold I op het moment van zijn huwelijk met Louise nog steeds getrouwd was (met de linkerhand) met Caroline Bauer. Als dat zo was, bestaat de kans dat de huidige dynastie niet wettelijk is. Veel plezier met de wetsartikelen uit te spitten over de toenmalige huwelijkswetgeving, want morganatische huwelijke bestaan nu niet meer...
Dat is al veel jaren geleden hé. Je hebt gelijk natuurlijk, maar ik wil maar zeggen, Napoleon heeft ook ooit aan de macht geweest, en Lodewijk XIV, bijgenaamd de Zonnekoning ook.
Dat hoeft nu niet meer zoals toen destijds werd ingericht nog van toepassing te zijn. Toestanden veranderen, wetten veranderen en worden aangepast aan nieuwe omstandigheden. Wordt het geen tijd om ook dit soort draken uit de prehistorie eens opnieuw onder de loep te nemen en aan te passen aan de situatie van onze huidige tijd.

Laatst gewijzigd door Garry : 16 december 2010 om 12:36.
Oud 16 december 2010, 12:40   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Tip voor wie weinig onderscheid in de dingen kan maken: je hoeft geen Vlaams-nationalist te zijn om je te bekennen tot de republiek. Er is bijvoorbeeld een Belgisch Republikeinse Kring en die is verre van Vlaams-nationalistisch geïnspireerd.

Of de huidige monarchie wettelijk of niet, doet er weinig toe. Ze is niet overeenkomstig de basisprincipes van de democratische staatsordening en hoort bijgevolg als een reliek uit het verleden afgeschaft te worden.
Oud 16 december 2010, 12:44   #111
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, die commandant ter zee en de rest van die militaire staan daar in hun vrije tijd.
Hallo, ook voor u het zelfde als voor Largo. Wakker worden!
U beantwoordt mijn vraag niet. WIE betaalt het loon van die mensen?

Citaat:
Oud 16 december 2010, 12:45   #112
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij natuurlijk, wie anders? En dat in een tijd waarin ze de mond vol hebben van besparingen, van vergrijzing, enz.

Laatst gewijzigd door Garry : 16 december 2010 om 12:46.
Oud 16 december 2010, 12:47   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Militair personeel wordt door het ministerie van Defensie betaald. Dat lijkt me heel logisch.
Oud 16 december 2010, 13:03   #114
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Militair personeel wordt door het ministerie van Defensie betaald. Dat lijkt me heel logisch.
Bewijs dat dat hier het geval is.

Citaat:
Oud 16 december 2010, 13:05   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bewijs dat dat hier het geval is.
Militaire in opdracht van de koning. Nog altijd is de koning het hoofd van de strijdmacht. Als militairen dus een taak vervullen namens de koning, handelen ze overeenkomstig hun militaire opdrachtomschrijving. Dus, ook betaalt door het leger waarvan de koning het hoofd is.
Oud 16 december 2010, 13:51   #116
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waaraan had u gedacht? Aan de deelname in een tv-reeks als "Blauw Bloed" of zo?
als je de 2 koninklijke paleisen ombouwt naar hotels, moet dat wel topklasse zijn, ik denk wel dat al wie naar brussel komt onderhandelen daar met plezier een 'vertrekje' zal huren en betalen

Dus op die manier zal dat best wel rendabel zijn.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 13:52   #117
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Militaire in opdracht van de koning. Nog altijd is de koning het hoofd van de strijdmacht. Als militairen dus een taak vervullen namens de koning, handelen ze overeenkomstig hun militaire opdrachtomschrijving. Dus, ook betaalt door het leger waarvan de koning het hoofd is.
Wat heeft u niet begrepen aan het concept "bewijs"?

Citaat:
Oud 16 december 2010, 15:18   #118
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of we behouden gewoon ons koningshuis... ik weet het ik ga het soms erg ver zoeken... ik ben zo...
Neen want dan moeten we die nietssnuttenfamilie nog blijven betalen, een president kan je ten minste kiezen
Glenneke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 15:30   #119
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Neen want dan moeten we die nietssnuttenfamilie nog blijven betalen, een president kan je ten minste kiezen
Cultuur en folklore mag wat geld kosten.

Citaat:
Oud 16 december 2010, 15:33   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Cultuur en folklore mag wat geld kosten.
Ongetwijfeld, daarom stel ik dan voor de koning alleen dan te betalen wanneer die ons een optreden ten beste geeft. Voor het overige moet hij dan maar zien hoe hij aan zijn dagelijks brood komt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be