Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2010, 11:43   #101
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Verklaar eens nader?
Lees maar zelf.
Ze zijn zo goed in het bedenken van allerlei taken, ja ik moet daarbij lachen.
Oud 12 december 2010, 12:49   #102
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Een lagergeschoolde (bachelor) geeft misschien veel beter les dan de hogergeschoolde (master) voor een gelijkaardige klas, toch verdient ie minder volgens uwe logica.
En wat denken we ervan om heel die onderwijsadministratie af te schaffen en de scholing te betalen met een "schoolbon". De ouders en leerlingen kunnen dan kiezen voor welke opleiding ze willen "betalen". Slagen de leerlingen in het examen (kan ook met thuisonderwijs) dan wordt de bon uitbetaald.

voor
http://www.verkiezingssite.be/verkie...=8&name=Vivant

en tegen
http://users.skynet.be/aped/ovds/DS/DS4/16zwits.html

Paul
Oud 12 december 2010, 13:58   #103
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil net niemand meer betalen.
En ja, gelijk werk is gelijke rechten, plichten en loon. Dit is toch de evidentie zelf.
je zou dat kunnen denken, maar blijkbaar niet iedereen
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 14:00   #104
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Veelal gaat a) uw eigen enthousiasme en kennis over de stof samen met b) het interesse opwekken bij studenten.

Als ge zelf met tegengoesting voor de klas staat, of met moeite de boel verstaat, gaat gij 0 connectie hebben met uw klas.
zowel a als b hebben weinig van zien met een hoeveelheid academische kennis.

Laatst gewijzigd door the_dude : 12 december 2010 om 14:00.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 21:21   #105
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees maar zelf.
Ze zijn zo goed in het bedenken van allerlei taken, ja ik moet daarbij lachen.
Welke taken zijn verzonnen volgens jou?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 23:39   #106
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke taken zijn verzonnen volgens jou?
Inderdaad.
Oud 13 december 2010, 08:56   #107
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Ik vroeg: WELKE taken volgens jou verzonnen zijn.
Oud 13 december 2010, 10:21   #108
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vroeg: WELKE taken volgens jou verzonnen zijn.
Dat klopt
Oud 13 december 2010, 10:52   #109
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Hahaha, het lollige eraan is dat je er zelf geloof aan hecht.
Prove me otherwise ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 12:37   #110
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Prove me otherwise ?
Moet dat echt?
Oud 13 december 2010, 13:13   #111
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Zet hier eens uren bij.
Citaat:
2. de leraar als opvoeder
Zet hier eens uren bij.

Citaat:
3. de leraar als inhoudelijk expert
Het zou nogal erg zijn al ie geen expert was in zijn vak. Zet hier eens uren bij.

Citaat:
4. de leraar als organisator
Van wat? Zet hier eens uren bij.

Citaat:
5. de leraar als innovator/onderzoeker
Wat onderzoekt hij? Zet hier eens uren bij.

Citaat:
6. de leraar als partner van de ouders/verzorgers
Wat moet hij partneren? Zet hier eens uren bij.

Citaat:
7. de leraar als lid van een schoolteam
Dat is evident, zijn wij in de privé ook. Zet hier eens uren bij.

Citaat:
8. de leraar als partner van externen
Wat zijn externen? Heb je dan ook internen? Zet hier eens uren bij.

Citaat:
9. de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
Wat moet ie hier doen? Zet hier eens uren bij.

Citaat:
10. de leraar als cultuurparticipant

Citaat:
Om nog maar te zwijgen van oudercontacten, klassenraden, extra klassenraden, vakwerkgroepvergaderingen, boekenverkoop op het einde van het schooljaar.
Zet hier eens uren bij.

Citaat:
Voor bepaalde leerkrachten betekent een full-time 22 uren les geven.
Dus toch maar 22 uur '(van 50 minuten, niet te vergeten!!!!) voor de overgrote hoop.

Citaat:
Voor anderen is dit even goed 36 uren. Dit is afhankelijk van welke richting en welk studiegebied.
36u van 50 minuten is maar 30 uur effectief.

Citaat:
Naast die 22 uren voor de klas staan, is er dus ook nog heel wat thuiswerk.
22u is 18.3 uren effectief. Zet eens uren bij het "thuiswerk".

Het onderwijs heeft ook een aantal nadelen:
Citaat:
als je met de wagen naar het werk rijdt, krijg je geen vergoeding
Wij krijgen 4,5 cent km vergoeding.

Citaat:
geen hospitalisatieverzekering
Bij ziekte wordt de eerste dag niet betaald, na 14 dagen vallen we op de ziekenkas (60% van het loon, zonder vergoedingen voor nachtwerk, we hebben geen recht op ziekendagen. Om één dag thuis te blijven moet er onmiddellijk een ziekenbriefje binnengebracht worden. Wij hebben wel een hospitalisatieverzekering via het werk, we moeten het wel zelf betalen (185 euro per jaar)

Citaat:
geen 13e maand
Wij hebben een eindejaarspremie van 2382 euro en een anciënniteitspremie van 223 euro (samen is dat 2605 euro), na de extra RSZ en de extra belastingen, blijft hier 624 euro van over.

Citaat:
geen firmawagen
Troost u, de meeste werknemers in de privé hebben dat ook niet.

Citaat:
geen GSM
Ik heb op het werk een draagbare telefoon, 20 meter voorbij de poort werkt ie al niet meer.

Citaat:
slechts 4 dagen sociaal verlof kunnen nemen per jaar (in tegenstelling tot de 10 dagen in de privé)
In de privé zijn dat onbetaalde dagen, je moet er een doktersbriefje voor binnenbrengen.

Citaat:
geen maaltijdcheques...
Wij hebben een maaltijdcheque van 6 euro waarvan we 2,6 euro zelf betalen. De maaltijdcheque is er in stapjes gekomen (inplaats van opslag). Op een maaltijdcheque bouw je geen pensioenrechten en je krijgt er geen verlofgeld op.

Als leerkracht heb je 1 groot voordeel. Je kan min of meer zelf je werk plannen. In het onderwijs stappen met het idee dat je minder zal moeten werken, is zeker geen goed idee. Dan kom je van een kale reis thuis.
Citaat:
Een bediende die in de privé werkt, heeft een job van 8 tot 17 uur. Na zijn uren op kantoor trekt hij de deur achter zich dicht en heeft gedaan. Dat zal niet bij iedereen het geval zijn maar toch bij velen.
Ik doe bediendewerk met een arbeidersstatuut, mijn werk is van 6u tot 14u. Ik ben dagelijks aanwezig van 5u30 tot 14u20 (50 minuten zijn onbetaald).

Citaat:
Bij een leerkracht is dit niet zo. Die heeft 's avonds wél nog werk te doen thuis.
Ik krijg 's avonds ook regelmatig telefoon thuis ivm mijn werk.

Citaat:
Leerkrachten die niet vast benoemd zijn, worden in de vakanties trouwens niet door betaald. Dat wist je waarschijnlijk ook niet hé?
Wij worden ook niet doorbetaald tijdens ons verlof. We krijgen uiteraard verlofgeld.

Citaat:
Mocht het allemaal zo rozengeur en maneschijn zijn, zou er geen tekort aan leerkrachten zijn.
Jullie worden zeer goed betaald voor de weinige uren die jullie aanwezig moeten zijn. Ik moet de leerkracht nog zien die meer dan 1,5 uur per dag thuis bezig is. Veel taken worden reeds in de klas nagekeken terwijl de leerlingen bezig zijn met een taakje. Ik ben zelf ook naar school geweest, ik weet hoe leerkrachten werken hoor.

Citaat:
Het feit dat je dergelijke stupide opmerking heeft, bewijst dat je niet veel kaas gegeten hebt van onderwijs.
Als lesgever ken ik het onderwijs inderdaad niet, ik heb wel een tijdje lesgegeven hier bij ons in de fabriek.

Citaat:
Niemand houdt je tegen om ook in het onderwijs te stappen... Ik twijfel echter sterk of je het met jouw attitude lang zou volhouden.
Waarom zou ik het niet lang vol kunnen houden? Heb je daar aanwijzingen voor?

Laatst gewijzigd door guido 007 : 13 december 2010 om 13:16.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 13:57   #112
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Zet hier eens uren bij.

Zet hier eens uren bij.

Het zou nogal erg zijn al ie geen expert was in zijn vak. Zet hier eens uren bij.

Van wat? Zet hier eens uren bij.

Wat onderzoekt hij? Zet hier eens uren bij.

Wat moet hij partneren? Zet hier eens uren bij.

Dat is evident, zijn wij in de privé ook. Zet hier eens uren bij.

Wat zijn externen? Heb je dan ook internen? Zet hier eens uren bij.

Zet hier eens uren bij.

Dus toch maar 22 uur '(van 50 minuten, niet te vergeten!!!!) voor de overgrote hoop.

36u van 50 minuten is maar 30 uur effectief.

22u is 18.3 uren effectief. Zet eens uren bij het "thuiswerk".

Het onderwijs heeft ook een aantal nadelen:

Wij krijgen 4,5 cent km vergoeding.

Bij ziekte wordt de eerste dag niet betaald, na 14 dagen vallen we op de ziekenkas (60% van het loon, zonder vergoedingen voor nachtwerk, we hebben geen recht op ziekendagen. Om één dag thuis te blijven moet er onmiddellijk een ziekenbriefje binnengebracht worden. Wij hebben wel een hospitalisatieverzekering via het werk, we moeten het wel zelf betalen (185 euro per jaar)

Wij hebben een eindejaarspremie van 2382 euro en een anciënniteitspremie van 223 euro (samen is dat 2605 euro), na de extra RSZ en de extra belastingen, blijft hier 624 euro van over.

Troost u, de meeste werknemers in de privé hebben dat ook niet.

Ik heb op het werk een draagbare telefoon, 20 meter voorbij de poort werkt ie al niet meer.

In de privé zijn dat onbetaalde dagen, je moet er een doktersbriefje voor binnenbrengen.

Wij hebben een maaltijdcheque van 6 euro waarvan we 2,6 euro zelf betalen. De maaltijdcheque is er in stapjes gekomen (inplaats van opslag). Op een maaltijdcheque bouw je geen pensioenrechten en je krijgt er geen verlofgeld op.

Als leerkracht heb je 1 groot voordeel. Je kan min of meer zelf je werk plannen. In het onderwijs stappen met het idee dat je minder zal moeten werken, is zeker geen goed idee. Dan kom je van een kale reis thuis.

Ik doe bediendewerk met een arbeidersstatuut, mijn werk is van 6u tot 14u. Ik ben dagelijks aanwezig van 5u30 tot 14u20 (50 minuten zijn onbetaald).

Ik krijg 's avonds ook regelmatig telefoon thuis ivm mijn werk.

Wij worden ook niet doorbetaald tijdens ons verlof. We krijgen uiteraard verlofgeld.

Jullie worden zeer goed betaald voor de weinige uren die jullie aanwezig moeten zijn. Ik moet de leerkracht nog zien die meer dan 1,5 uur per dag thuis bezig is. Veel taken worden reeds in de klas nagekeken terwijl de leerlingen bezig zijn met een taakje. Ik ben zelf ook naar school geweest, ik weet hoe leerkrachten werken hoor.

Als lesgever ken ik het onderwijs inderdaad niet, ik heb wel een tijdje lesgegeven hier bij ons in de fabriek.

Waarom zou ik het niet lang vol kunnen houden? Heb je daar aanwijzingen voor?
Volgens mij was jij een matige leerling die zijn matige resultaten nu probeert te vergoelijken door een hele bevolkingsgroep te bestempelen als lui en incompetent.
Oud 13 december 2010, 19:58   #113
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij was jij een matige leerling die zijn matige resultaten nu probeert te vergoelijken door een hele bevolkingsgroep te bestempelen als lui en incompetent.
Volgens mij heb jij een heel dikke nek, die meent dat hij meer is dan een ander.

Ik wacht op de uren, maar je weet zeer goed dat het zeer minimaal zal zijn.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 13 december 2010 om 19:59.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 09:27   #114
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij heb jij een heel dikke nek, die meent dat hij meer is dan een ander.

Ik wacht op de uren, maar je weet zeer goed dat het zeer minimaal zal zijn.
U vraagt uren, u krijgt er, gemiddeld werkt een leerkracht tussen de 36 en de 52 uren per week, in het secundair onderwijs is het zelfs 11% dat tussen de 60 en de 76u per week werkt (bron overwerk, tijdschrift van het steunpunt WAV(01-02-2004)), en hoeveel uren presteer jij?
Als ik examens binnenkrijg en die moeten de volgende dag verbeterd en becommentarieerd zijn, hoeveel tijd denk je dat daarin kruipt?
Als het dan toch zo'n gemakkelijk verdiend geld is, volgens jou, met weinig opleiding of kennis waarom vindt men er dan geen meer, waarom is het een 'knelpuntberoep' aan het worden?
Om dezelfde reden dat men nog weinig bakkers, slagers, enz.. vindt OMDAT JE THUIS MOET WERKEN! En ik weet niet op welke zielige school dat jij gezeten hebt dat de taken of toetsen al in de les verbeterd werden maar als je grote toetsen hebt of examens dan gaat dat niet.
En ooit al eens gedacht aan het werk dat kruipt in een lesvoorbereiding, of een jaarplan opstellen? natuurlijk niet, want daar heb jij nog NOOIT van gehoord, evenals van handelingsplannen, leerlijnen, vakoverschrijdende eindtermen, leerplandoelstellingen,enz... maar wij zijn niet gekwalificeerd hoor.....
En dan heb ik het nog niet gehad over de klassenraden, de algemene vergaderingen, de schooloverstijgende vakwerkgroepen, het lokaal overleg platform, .... of denk je soms dat die tijdens de schooluren doorgaan.
Ik heb privé en onderwijs gewerkt en ik weet waarom ik voor het onderwijs heb gekozen maar weinig werken, was er niet bepaald één van.... Integendeel dan had ik beter in de privé gebleven waar ik thuis in de zetel kon kruipen en zoals de rest van de bevolking voor de tv zitten te zappen. Nu kruip ik achter mijn bureau, maar in de vakantie heb ik tijd voor mijn kinderen en daarom kies je voor het onderwijs.
Oud 16 december 2010, 10:17   #115
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
U vraagt uren, u krijgt er, gemiddeld werkt een leerkracht tussen de 36 en de 52 uren per week, in het secundair onderwijs is het zelfs 11% dat tussen de 60 en de 76u per week werkt (bron overwerk, tijdschrift van het steunpunt WAV(01-02-2004)), en hoeveel uren presteer jij?
Als ik examens binnenkrijg en die moeten de volgende dag verbeterd en becommentarieerd zijn, hoeveel tijd denk je dat daarin kruipt?
Als het dan toch zo'n gemakkelijk verdiend geld is, volgens jou, met weinig opleiding of kennis waarom vindt men er dan geen meer, waarom is het een 'knelpuntberoep' aan het worden?
Om dezelfde reden dat men nog weinig bakkers, slagers, enz.. vindt OMDAT JE THUIS MOET WERKEN! En ik weet niet op welke zielige school dat jij gezeten hebt dat de taken of toetsen al in de les verbeterd werden maar als je grote toetsen hebt of examens dan gaat dat niet.
En ooit al eens gedacht aan het werk dat kruipt in een lesvoorbereiding, of een jaarplan opstellen? natuurlijk niet, want daar heb jij nog NOOIT van gehoord, evenals van handelingsplannen, leerlijnen, vakoverschrijdende eindtermen, leerplandoelstellingen,enz... maar wij zijn niet gekwalificeerd hoor.....
En dan heb ik het nog niet gehad over de klassenraden, de algemene vergaderingen, de schooloverstijgende vakwerkgroepen, het lokaal overleg platform, .... of denk je soms dat die tijdens de schooluren doorgaan.
Ik heb privé en onderwijs gewerkt en ik weet waarom ik voor het onderwijs heb gekozen maar weinig werken, was er niet bepaald één van.... Integendeel dan had ik beter in de privé gebleven waar ik thuis in de zetel kon kruipen en zoals de rest van de bevolking voor de tv zitten te zappen. Nu kruip ik achter mijn bureau, maar in de vakantie heb ik tijd voor mijn kinderen en daarom kies je voor het onderwijs.
Stel je toch niet zo belachelijk aan.
60 a 70 uren
Oud 16 december 2010, 10:18   #116
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik wil per item dat hierboven staat uren en de motivatie van die uren.
Je komt nog niet aan de 40 uren die wij moeten werken.
Oud 16 december 2010, 10:29   #117
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hoe laat begint de school (lager onderwijs = 8u50)
Hoe lang duurt de pauze (lager onderwijs = 12u tot 12u50)
Hoe laat is de school gedaan? (lager onderwijs is dat 15u20)

Van 8u50 tot 12u00 = 3u en 10 minuten
van 12u50 tot 15u20 = 2u en 30 minuten.
Totaal op een gewone schooldag is dat 5u en 40 minuten (de kleine pauzes niet afgetrokken).

Op een woensdag is dat 3u en 10 minuten

Totale werktijd per week = 4 x 5u en 40 minuten + 3u en 10 minuten = 25u en 40 minuten les geven (LO).

Dus zo iemand werkt na schooltijd nog eens minsten 25 u.

Nu gaan we eens goed lachen en dan serieus babbelen.
Oud 16 december 2010, 16:48   #118
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Hoe laat begint de school (lager onderwijs = 8u50)
Hoe lang duurt de pauze (lager onderwijs = 12u tot 12u50)
Hoe laat is de school gedaan? (lager onderwijs is dat 15u20)

Van 8u50 tot 12u00 = 3u en 10 minuten
van 12u50 tot 15u20 = 2u en 30 minuten.
Totaal op een gewone schooldag is dat 5u en 40 minuten (de kleine pauzes niet afgetrokken).

Op een woensdag is dat 3u en 10 minuten

Totale werktijd per week = 4 x 5u en 40 minuten + 3u en 10 minuten = 25u en 40 minuten les geven (LO).

Dus zo iemand werkt na schooltijd nog eens minsten 25 u.

Nu gaan we eens goed lachen en dan serieus babbelen.
Kom eens lesgeven, kan ik ook eens lachen als je blik van afgrijzen eraan komt bij de bedenking dat je een les moet voorbereiden, 's avonds, thuis terwijl je liever naar de zoveelste rerun van FC de pottenstampers gekeken had, of als je 's avonds na de uren mag langskomen om de resultaten van de leerlingen te bespreken, of als je 's avonds mag langskomen voor je oudercontact, of als je 's avonds je jaarplan zit te maken, of bij te werken, want je denkt toch niet serieus dat dat éénmalig werk is. Oh ja, en je leerplan moet gevolgd worden, want je denkt toch niet dat je mag lesgeven wat jij wil; en als je dat leerplan eenmaal onder de knie hebt kan je gaan veranderen want tegen dan hebben ze het herwerkt in een nieuw leerplan met de nieuwste inzichten die eigenlijk al weer verouderd zijn op het moment dat het uitkomt dus hou je maar vast want na een paar jaar is er toch weer een nieuw leerplan. En elke onderwijsminister heeft zo zijn dada, en dat van deze is de vakoverschrijdende leerdoelen dus moet je voor elke les die je geeft, jawel, elke les, nagaan in hoeverre daarmee de vakoverschrijdende leerdoelen bereikt worden en anders aanpassen. Bovendien moet je voor lek vak naar een schooloverstijgende wakwerkgroep waarin je de leerlijnen voor het hele middelbaar moet uitwerken, enz.... Ik zou nog uren kunnen doorgaan maar jij begrijpt klaarblijkelijk nog steeds niet waarover het gaat want hierin kruipt uren tijd...
Elk onderzoek van de voorbije tien jaar wijst uit dat leraar één van de meest veeleisende en stresserende jobs is maar jij weet het weer beter want hij heeft ook ooit eens les gegeven aan een paar volwassenen in de fabriek.
Dat is als een bestuurder van een sportvliegtuigje dat zegt tegen de F-16 piloot, wat jullie daarboven doen is toch gemakkelijk, ik kan dat ook.
Een wijs man heeft ooit eens gezegd : 'Don't judge a man until you've walked a mile in his shoes'. Ik daag je uit... Als het dan toch zo gemakkelijk verdiend geld is; neem ontslag en kom werken, er zijn overal leraars tekort en dan vooral praktijkleerkrachten. De KTA's en VTI's zullen je met open armen ontvangen, gewoon DOEN! En dan op je luie gat gaan zitten en geld scheppen maar niet heus....

De meest stresserende beroepen en banen volgens het Amerikaanse Stress Instituut:

1. National Institute on Workers Compensation

* Leraren,
* Politieofficieren,
* Mijnwerkers,
* Luchtverkeerleiders,
* Medisch assistenten,
* Aandelenhandelaren,
* Journalisten,
* Personeel op klantendiensten,
* Serveersters,
* Sectretaressen

Beroepen met weinig stress volgens Amerikaanse wetenschappers
De lijst van beroepen met weinig stress komt ook van het wetenschappelijke onderzoek van de Amerikaanse wetenschapper Robert Karasek en zijn collega´s. Hun bevindingen zijn dat de volgende beroepen:

1. Minder bloot staan aan eisen van buitenaf, en
2. Meer controle hebben over hun eigen werk.

* Reparateurs,
* Natuurwetensschappers,
* Architecten,
* Programmeurs,
* Lijnwachters (telefoon),
* Civiel ingenieurs,
* Gezondheidstechnici,
* Bibliothecarissen,
* Professoren.
Oud 16 december 2010, 16:56   #119
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Stel je toch niet zo belachelijk aan.
60 a 70 uren
Bekijk de volgende site eens en vooral de tabel in het midden; kijk en huiver:

http://homepage.mac.com/frestyle/Lif...38/page38.html

Laatst gewijzigd door Slasty : 16 december 2010 om 16:57.
Slasty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 17:11   #120
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Kom eens lesgeven, kan ik ook eens lachen als je blik van afgrijzen eraan komt bij de bedenking dat je een les moet voorbereiden, 's avonds, thuis terwijl je liever naar de zoveelste rerun van FC de pottenstampers gekeken had, of als je 's avonds na de uren mag langskomen om de resultaten van de leerlingen te bespreken, of als je 's avonds mag langskomen voor je oudercontact, of als je 's avonds je jaarplan zit te maken, of bij te werken, want je denkt toch niet serieus dat dat éénmalig werk is. Oh ja, en je leerplan moet gevolgd worden, want je denkt toch niet dat je mag lesgeven wat jij wil; en als je dat leerplan eenmaal onder de knie hebt kan je gaan veranderen want tegen dan hebben ze het herwerkt in een nieuw leerplan met de nieuwste inzichten die eigenlijk al weer verouderd zijn op het moment dat het uitkomt dus hou je maar vast want na een paar jaar is er toch weer een nieuw leerplan. En elke onderwijsminister heeft zo zijn dada, en dat van deze is de vakoverschrijdende leerdoelen dus moet je voor elke les die je geeft, jawel, elke les, nagaan in hoeverre daarmee de vakoverschrijdende leerdoelen bereikt worden en anders aanpassen. Bovendien moet je voor lek vak naar een schooloverstijgende wakwerkgroep waarin je de leerlijnen voor het hele middelbaar moet uitwerken, enz.... Ik zou nog uren kunnen doorgaan maar jij begrijpt klaarblijkelijk nog steeds niet waarover het gaat want hierin kruipt uren tijd...
Elk onderzoek van de voorbije tien jaar wijst uit dat leraar één van de meest veeleisende en stresserende jobs is maar jij weet het weer beter want hij heeft ook ooit eens les gegeven aan een paar volwassenen in de fabriek.
Dat is als een bestuurder van een sportvliegtuigje dat zegt tegen de F-16 piloot, wat jullie daarboven doen is toch gemakkelijk, ik kan dat ook.
Een wijs man heeft ooit eens gezegd : 'Don't judge a man until you've walked a mile in his shoes'. Ik daag je uit... Als het dan toch zo gemakkelijk verdiend geld is; neem ontslag en kom werken, er zijn overal leraars tekort en dan vooral praktijkleerkrachten. De KTA's en VTI's zullen je met open armen ontvangen, gewoon DOEN! En dan op je luie gat gaan zitten en geld scheppen maar niet heus....

De meest stresserende beroepen en banen volgens het Amerikaanse Stress Instituut:

1. National Institute on Workers Compensation

* Leraren,
* Politieofficieren,
* Mijnwerkers,
* Luchtverkeerleiders,
* Medisch assistenten,
* Aandelenhandelaren,
* Journalisten,
* Personeel op klantendiensten,
* Serveersters,
* Sectretaressen

Beroepen met weinig stress volgens Amerikaanse wetenschappers
De lijst van beroepen met weinig stress komt ook van het wetenschappelijke onderzoek van de Amerikaanse wetenschapper Robert Karasek en zijn collega´s. Hun bevindingen zijn dat de volgende beroepen:

1. Minder bloot staan aan eisen van buitenaf, en
2. Meer controle hebben over hun eigen werk.

* Reparateurs,
* Natuurwetensschappers,
* Architecten,
* Programmeurs,
* Lijnwachters (telefoon),
* Civiel ingenieurs,
* Gezondheidstechnici,
* Bibliothecarissen,
* Professoren.
Om één of andere reden denk ik dat Guido bij het tweede lijstje ergens hoort...

Laatst gewijzigd door Slasty : 16 december 2010 om 17:12.
Slasty is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be