![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Bewijs mij maar dat u is (u bent) en dat is (er is). Zonder cirkelredenering, zonder drogredenering en zonder oneindigheid redenering.
Citaat:
Je beweert bijvoorbeeld: (A) "empirie is de bron van kennis" (B) "empirie is een betrouwbare bron van kennis" En ik zou geen (C) "empirie is de enigste bron van kennis" toevoegen omdat dit te dom is, en volledig argumentum ad ignorantiam gedreven. Kan je met empirie (A) en/of (B) bewijzen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Voor de rest heb je allemaal gelijk, maar men moet ook leren dat de zogenaamde "populaire" wetenschappers zowel verkeerd als oneerlijk kunnen zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik geef u een voorbeeld: Telkens als ik hier op deze forum op de knop ![]() Stel nu dat ik op de knop druk en er gebeurt niets, moet ik nu "spontaan" of "toeval" gaan uitschreeuwen? << Dit zou dom moeten zijn. Eerste keer: drukken > citeren. Tweede keer: drukken > citeren. .. 10de keer: drukken > citeren. 11de keer: drukken <> citeren. (citeert niet, citeert een reactie die ik niet bedoel, stuurt mij door naar een andere pagina/thread/post/site .. enz.) En wat moet/zou ik nu in 12de keer doen? Citeren of niet? Ik citeer wel want kans dat het wel gebeurt is groter en ook omdat ik niet weet waarom het in 11de keer niet gebeurde. Er zijn mogelijkheden om te expliqueren waarom het niet gebeurde, bijvoorbeeld: <a href="newreply.php?do=newreply&p=5179148" rel="nofollow">Je kan <a></a> wegdoen, de link aanpassen, iets in de link verkeerd zetten zoals "do=newreply" vervangen door "do>newreply", het getal 5179148 vervangen door 1213 .. enz. In dat geval zal de knop niet werken zoals verwacht of je zal een andere reactie citeren (niet mijn (deze) reactie) of of .. veel mogelijkheden. Alleen is "spontaan" roepen niet logisch en helemaal irrationeel. Laatst gewijzigd door porpo : 21 december 2010 om 19:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De meeste paradoxen zijn goede voorbeelden van situaties waar de intuïtie u een richting instuurt, maar waar de wetenschap aantoont verkeerd te zijn.
Citaat:
Het is volgens mij niet zo rechtlijnig, maar eerder iteratief. Een beetje het verhaal van de kip en het ei. Die op hun beurt dan weer steunen op wetenschappelijke methodes en wetenschap.
![]() |
![]() |
#26 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() (A) --> intuïtie omdat .. Wetenschap weerlegt (A) omdat .. Citaat:
Citaat:
Nou, ik denk dat de wetenschap die uitspraken produceert geen enkel vaste waarde heeft, hetgeen dat ge vandaag vertelt, zal je mogelijk morgen aanpassen of helemaal ontkennen en verwaarlozen. De wetenschap die instrumenten produceert is wel nuttig (met hoop). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is volslagen nonsens. Ik beweer helemaal niet (A)(B)(C). Empirisme is geen absoluut systeem. Elk individu bouwt zijn eigen denken door de voortdurende wisselwerking van zijn sensaties, indrukken en ervaringen. Met andere woorden: moest kleine porpo als jongetje in Groenland opgegroeid zijn, zou door zijn leefwereld zijn denken er volledig anders uit gezien hebben. Dat is volgens mij het beste bewijs dat we geen "voorgeprogrammeerd rationeel systeem" bezitten van bij onze geboorte dat ons zal helpen De Enige Waarheid (onder andere uw woestijnfabeltjes etc...) te vinden. Laatst gewijzigd door Another Jack : 22 december 2010 om 09:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Flanelcondoom, nochtans zeer gefocust op en onderlegd in de natuurwetenschappen, heeft hier al eens gewezen op het oneigenlijk gebruik van wetenschap in onze maatschappij. De wetenschap laat ons toe om allerlei complexe verschijnselen in zo eenvoudig mogelijke formules te beschrijven. Deze beschrijving laat ons vervolgens toe om een krachtige technologie te ontwikkelen. Méér moet je aan de wetenschap niet vragen. Een verklaring zul je er niet vinden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 22 december 2010 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(A) Empirie een bron van kennis is noch dat (B) Empirie een betrouwbare bron van kennis is en al zeker niet dat (C) Empirie de enige bron van kennis is Vraag: wat schiet er van empirisme over als je niet eens kan zeggen dat empirie een bron van kennis is, laat staan een betrouwbare?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 22 december 2010 om 13:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kennis is geen abstract ding an sich, het is niet eens een entiteit. Iedere mens doet aan kennisverwerving, geen 2 mensen op deze planeet bevatten identiek dezelfde kennis. Ik denk dat Hume perfect weergaf hoe dat in zijn werk ging. Jij breit er een heel verhaal aan dat goed past in je kraam van Absolute Waarheden, in zekere zin ben je een pragmaticus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() In Physica, Boek 2 van Aristoteles wordt dieper ingegaan op dit concept, maar dat lijkt me verder niet erg relevant voor deze discussie.
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zij was gewoon een hond met een mensenfysiek. Ik vraag me dus af waar haar "aangeboren kennis" is gebleven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#36 |
Burger
|
![]() Het is geen nonsens. Je moet alleen duidelijk maken wat de basis van logica is. De afspraak is namelijk: 1+1 = 2. Van daaruit kun je verder redeneren. Het had ook 3 kunnen zijn. Kwestie van afspraken maken. Dat heeft op zich niets met aangeboren kennis te maken, tenzij je vindt dat de logica al in de genen zit. Maar dan kun je meteen ophouden en kom je ook niet aan intuitie toe. 'Ik ben' is ook slechts een afspraak. Zonder afspraken kun je niet communiceren. Enzovoort...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Empirisme is een methode dat het lichaam helpt om kennis te verwerven, net als de ratio dat kan zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hensup, ben jij en is er? |
|
![]() |
![]() |