Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2010, 10:50   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Maar de vraag is of die politie agent wel tevreden is wanneer je hem een rustig jobke geeft aan de schoolpoort , en of hij dit wil doen tot aan zijn 60.
Dat is toch helemaal niet de vraag? De helft van mijn verantwoordelijkheden stemmen me ook niet tevreden, maar ik stel nu eenmaal weinig voor en dan moet je je mond beter houden?
Oud 27 december 2010, 10:53   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad zeer juist , de mensen meer efficient inzetten .

Maar vb een politieagent van 55 die al een buikje heeft moet je niet meer lopen sturen achter een jong boefje in de carnotstraat .Maar de vraag is of die politie agent wel tevreden is wanneer je hem een rustig jobke geeft aan de schoolpoort , en of hij dit wil doen tot aan zijn 60.
Natuurlijk zou hij daar beter en nutig werk doen , En natuurlijk zou het beter zijn voor de maatschappij om een dergelijk baantje af te dwingen voor deze agent , en zeker beter dan hem gewoon thuis te laten en zijn loon te betalen .

Maar deze strategie is ook niet van toepassing in de Privé.
Een bouwvakker van 55 met een versleten rug , vind men het ook nog altijd normaal de lat steeds hoger te leggen voor deze man , en hem niet een wat rustiger job te gunnen .
U zit overduidelijk niet "in de bouw". Wees gerust, een metselaar van 55 laat men niet hetzelfde werk doen als een jonge snaak van 22. De eerste zal bijvoorbeeld een muur metselen, terwijl de laatste aan de betonmolen zal staan waar hij zakken cement en kruiwagens zand zal mogen aandragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 10:53   #23
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat is toch helemaal niet de vraag? De helft van mijn verantwoordelijkheden stemmen me ook niet tevreden, maar ik stel nu eenmaal weinig voor en dan moet je je mond beter houden?
Mijn kennis wil dat écht wel doen. Hij is zelfs vragende partij. Maar het mag gewoonweg niet.
Het is gewoon weer eens een voorbeeld van een ondoordacht beleid, waarbij verschillende wetten en regels elkaar tot in het absurde toe tegenspreken.
Een drastische hervorming zou wenselijk zijn. Maar een lakse houding maakt dat alles gewoon blijft. Kafkaiaans en vooral duur....
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 10:54   #24
Klarekijk
Banneling

Standaard

Beste Jan , wat ik in deze aankondiging bedoel .

Een ambtenaar is een kost voor de overheid .
De Overheid int belastingen om haar kosten te dekken . zover normaal hé

Door wie worden die kosten gedragen ? door de productieve bevolking .
Ik vind het idioot te stellen dat Ambtenaren bijdragen aan de staatskast , nee zij worden er door betaald

Het is kafka te sugereren dat een ambtenaar belasting betaald en men zou dat moeten vereenvoudigen en de administratie afschaffen, geef een ambtenaar een netto loon en klaar is kees .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 10:56   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik vind het idioot te stellen dat Ambtenaren bijdragen aan de staatskast , nee zij worden er door betaald

Het is kafka te sugereren dat een ambtenaar belasting betaald en men zou dat moeten vereenvoudigen en de administratie afschaffen, geef een ambtenaar een netto loon en klaar is kees .
Dat is onzin, om de eenvoudige reden dat dit, zoals eerder al aangestipt, vooreerst ingaat tegen het gelijkheidsbeginsel. Daarnaast is het ook onwerkbaar, daar plotseling de belastingsberekening niet meer toepasselijk is op de ambtenarenlonen (hoe ga je immers hun belastingsverminderingen toepassen?). Daarenboven wordt niet iedere ambtenaar door de overheid betaalt die de personenbelasting int.
Oud 27 december 2010, 10:58   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb je al een verklaring gegeven waarom zoiets praktisch onhaalbaar is.
Oud 27 december 2010, 12:34   #27
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik heb je al een verklaring gegeven waarom zoiets praktisch onhaalbaar is.
idd denk dat een model zoals sommigen denken "de oplossing" de facto een utopie is. Ambtenaren een nettoloon toekennen zou met zich meebrengen dat elk geval apart moet worden bekeken en berekend wat met zich meebrengt dat iemand zich hier mee bezig moet houden (lees andere ambtenaren). Niet elke situatie van elke ambtenaar is gelijk (verhouding bruto-netto is afhankelijk van teveel factoren gezinssituatie, aanvraag diverse subsidies, inkomsten uit onroerende en roerende goederen enfin een lijst die te lang is om op te sommen).

De "productieven" zoals sommigen hier aanhalen, zijn vooral productief voor de broodheer en niet voor het algemeen belang (de staat). Het zijn immers de multinationals die de winsten binnenrijven met aftrek van subsidies en andere aftrekposten die de staat hen toekent.

Dat er teveel ambtenaren zijn wil ik gerust toegeven, ben er zelf één (militair) en ik ga niet ontkennen dat het "soms" met minder ook kan. Anderzijds zijn er departementen die gerust wat meer volk zouden mogen krijgen. Een afslanking van het leger bv zou van mij gerust mogen indien er een overheveling is naar justitie/politie waar duidelijk een tekort is.
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 12:41   #28
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijbaar zijn er hier veel Ambtenaren die een dergelijk debat een beetje schuwen ?
neenee, ik vind dat je 100% gelijk hebt.

het is een zuiver vestzak broekzak gebeuren, en enkel de zelfstandigen en werknemers uit de privé (én bedrijven, allez ja...) dragen bij aan de belastingen.
Ambtenaren en �*lles wat er rond hangt zijn zuivere kosten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 12:46   #29
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ambtenaren en �*lles wat er rond hangt zijn zuivere kosten.
Er zit geen meerwaardevorming aan vast?

Sorry maar:
Oud 27 december 2010, 13:02   #30
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zit geen meerwaardevorming aan vast?

Sorry maar:
natuurlijk wèl.

Vergelijk het met de secretaresse of zelfs de baas die op zich géén autootje in mekaar zullen frutselen (wat de firma dus geld opbrengt) maar weldegelijk een grote meerwaarde betekenen voor diezelfde firma (planning, berekening, etc..)

Op zich is het dus enkel de arbeider die de auto aflevert en voor winst zorgt. Zo ook is het enkel de privé die voor belastingsgeld OPBRENGST zorgt en leven ambtenaren enkel van de ontvangsten (mits teruggave van een deel ervan).

Maar zoals men in de privé er ook voor zal zorgen dat er geen twintig bedienden rondlopen als ze het met drie kunnen bolwerken, zo zou de staat minstens hun ambtenarij ook eens moeten bekijken met het oog van de verantwoordelijke huisvader, en niet zoals in PS-jes land waar ze menen dat ambtenaartjes toch betaald worden door het goudstukken producerende ezeltje.
(in vlaanderen heeft men een ticket-machine wil men ergens binnengeraken, in Wallonie heeft men een geuniformeerde persoon die U de ingang wijst, eentje die U een ticketje geeft, eentje die dat ticketje in twee scheurt, eentje die de snippertjes in de mand gooit, eentje die de inkomstdeur openhoudt en bij het buitengaan nog eentje die de deur achter je terug dicht doet.
tja... allemaal doen ze iets en dus geven ze een meerwaarde zeker? Vooral als al die mensen op het einde van hun carrière dan nog gepromoveerd worden tot hoofdkaartjesknipper of hoofdkaartjesscheurder etc.. zodat ze bovendien nog eens het dubbele aan pensioen ontvangen dan die stomme vlaamse secretaresse dan is alles in orde zeker?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 27 december 2010, 13:04   #31
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tja, dan is mijn job ook grotendeels onnuttig.

En mijn vorige ook al.
Oud 27 december 2010, 13:13   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, dan is mijn job ook grotendeels onnuttig.

En mijn vorige ook al.
zakdoekje-leggen jobs noemde ik dat.

Heb aan nogal veel besparingsrondes meegedaan en dan blijkt pas hoeveel nutteloze zaken er worden uitgevoerd en bijgehouden, rondgedraaid, omhooggestoken, opgeteld, afgetrokken en in kaart gebracht en dan uiteindelijk helemaal in grafieken gezet. Hilarisch soms.

Oud 27 december 2010, 13:25   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
zakdoekje-leggen jobs noemde ik dat.

Heb aan nogal veel besparingsrondes meegedaan en dan blijkt pas hoeveel nutteloze zaken er worden uitgevoerd en bijgehouden, rondgedraaid, omhooggestoken, opgeteld, afgetrokken en in kaart gebracht en dan uiteindelijk helemaal in grafieken gezet. Hilarisch soms.
Ik schrijf voornamelijk.

Vorige keer wetenschappelijke inventarissen ("onnuttig" volgens jouw interpretatie, denk ik).

Ditmaal rapporten rond mediamonitoring, bijhouden van een bijzonder archief, &c.

Klinkt erg onnuttig allemaal.

Enkel: voor mijn werkgever is het dat misschien niet.
Oud 27 december 2010, 13:36   #34
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het aanduiden van een groep (in dit geval ambtenaren) die enkel een "last" zouden betekenen vind ik nogal simplistisch. Dank zij het "linkse" stemgedrag van sommigen onder ons, hebben we ons opgezadeld met meer "nuttelozen"
Oud 27 december 2010, 14:05   #35
Klarekijk
Banneling

Standaard

De boodschap of het discutie frond van me was , aantonen dat in werkelijkheid de belastingen of de inkomsten avn ons land gedragen worden door ( schatting 15 % van de bevolking .

Ik beweer niet dat Ambtenaren overbodig zijn , ( ookal mag dat wat efficienter )
Ik wil hier geen discutie over de wijze van loon betalen en belastingen voor ambtenaren .

Het gaat hem er over dat de loonkost voor ambtenaren een ZUIVERE kost is voor de overheid en dat zij in werkelijkheid niets bijdragen aan de belastingen . Al verdienen ze brut 3000 € en geven er 1000 van terug dan nog is de loonkost 2000 € in de begroting aan de kant van KOSTEN.

Verder van een bevolkingsaantal van 10 miljoen trekken we , Kinderen - gepensioeneerden - zieken - invalieden - werklozen en steuntrekkers - Ambtenaren af er er blijft amper 1.500.000 miljoen mensen over die productief zijn en uiteindelijk de hele overheidsfinaciering dragen .

En als dit niet klopt dan ben ik morgen ook ziek .
Oud 27 december 2010, 16:20   #36
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
De boodschap of het discutie frond van me was , aantonen dat in werkelijkheid de belastingen of de inkomsten avn ons land gedragen worden door ( schatting 15 % van de bevolking .

Ik beweer niet dat Ambtenaren overbodig zijn , ( ookal mag dat wat efficienter )
Ik wil hier geen discutie over de wijze van loon betalen en belastingen voor ambtenaren .

Het gaat hem er over dat de loonkost voor ambtenaren een ZUIVERE kost is voor de overheid en dat zij in werkelijkheid niets bijdragen aan de belastingen . Al verdienen ze brut 3000 € en geven er 1000 van terug dan nog is de loonkost 2000 € in de begroting aan de kant van KOSTEN.

Verder van een bevolkingsaantal van 10 miljoen trekken we , Kinderen - gepensioeneerden - zieken - invalieden - werklozen en steuntrekkers - Ambtenaren af er er blijft amper 1.500.000 miljoen mensen over die productief zijn en uiteindelijk de hele overheidsfinaciering dragen .

En als dit niet klopt dan ben ik morgen ook ziek .

als ik me niet vergis gaat een productieve medeburger die door omstandigheden, ziek of werkloos wordt ook een kost betekenen. indien ambtenaren hier enkel als een kost worden bekeken is er geen ruimte tot discussie, ik wacht op het moment dat er nog eens een kelder volloopt (brandweermannen) zijn ook ambtenaren. Zo zijn er tal van voorbeelden, ik vind het alleen jammer dat ambtenaren per definitie als een last/kost worden bekeken, wel ik heb nieuws ik zaag ook niet over de studenten die (terecht) een studie beurs krijgen of een ex bouwvakker/arbeider die na 30 jaar hard fysisch werken in alle weersomstandigheden mag gaan genieten van een prépensioen. De zure reacties van sommigen zijn volgens mij te wijten aan hun huidige situatie waar zij enkel de lasten zien en niet de voordelen van ons huidig systeem. Ik zou graag een voormalig werknemer van opel willen horen zeggen dat iedereen behalve de arbeider bijdraagt tot de welvaard van de staat. Alles gaat goed het dak boven je hoofd instort.
Oud 27 december 2010, 20:31   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En?

Ambtenaren staan tenslotte in dienst van de overheid. Dus, wat wilt u ons eigenlijk vertellen?
Oud 28 december 2010, 02:51   #38
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
als ik me niet vergis gaat een productieve medeburger die door omstandigheden, ziek of werkloos wordt ook een kost betekenen. indien ambtenaren hier enkel als een kost worden bekeken is er geen ruimte tot discussie, ik wacht op het moment dat er nog eens een kelder volloopt (brandweermannen) zijn ook ambtenaren. Zo zijn er tal van voorbeelden, ik vind het alleen jammer dat ambtenaren per definitie als een last/kost worden bekeken, wel ik heb nieuws ik zaag ook niet over de studenten die (terecht) een studie beurs krijgen of een ex bouwvakker/arbeider die na 30 jaar hard fysisch werken in alle weersomstandigheden mag gaan genieten van een prépensioen. De zure reacties van sommigen zijn volgens mij te wijten aan hun huidige situatie waar zij enkel de lasten zien en niet de voordelen van ons huidig systeem. Ik zou graag een voormalig werknemer van opel willen horen zeggen dat iedereen behalve de arbeider bijdraagt tot de welvaard van de staat. Alles gaat goed het dak boven je hoofd instort.
Moeten we ons schamen om een zuivere berekening te maken over een draagvalk , in dit geval de kost van de staat .
Ik betwijfel hoegenaamd niet de meerwaarde van duizenden ambtenaren , zoals onderwijs , brandweermannen , enz

EN het gaat hem in mijn discutie niet over de mensen , niet over ambtenaren en de kost , Blijkbaar moet je hier alles in een gouden lepeltje presenteren voor er ook maar iets begrepen wordt van een onderwerp .

Zou ik de vraag mogen verduidelijke . als men concludeerd dat amper 15 % van de bevolking de overheids kost draagt , of we wel goed bezig zijn , of we ons systeem niet te zwak hebben gemaakt , Of we die 15 % dragers , niet te veel belasten en of zij dat nog langer aankunnen . of we niet te veel paarden die eigelijk voor de kar zouden moeten worden gespannen om mee de last te trekken ,eigelijk op de kar laten zitten ?
Of ons systeem van overheidsinkomsten niet anders moet georganiseerd worden zodat de belastingdruk op de productieven lager kan worden waardoor onze concurentie positie verbeterd . Ik bedoel dan Europees tegn de wereldhandel .
Oud 28 december 2010, 02:56   #39
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En?

Ambtenaren staan tenslotte in dienst van de overheid. Dus, wat wilt u ons eigenlijk vertellen?
AUB Jan , U bent in mijn opinie in dit hele forum een van de meest waardevolle en interessante debateur , en dat meen ik .

Ik weet dat U ambtenaar bent , en bovendien een met een zeer noodzakelijke taak in de maatschappij , namelijk onderwijs . Maar het is toch niet verboden om een koe een koe te noemen, . dat is een kost niet .

En lees mijn vorige rubriek , zo moet ik niet herhalen .
Oud 28 december 2010, 12:11   #40
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Moeten we ons schamen om een zuivere berekening te maken over een draagvalk , in dit geval de kost van de staat .
Ik betwijfel hoegenaamd niet de meerwaarde van duizenden ambtenaren , zoals onderwijs , brandweermannen , enz.
Aan de meerwaarde van welke ambtenaren twijfel je dan wel ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be