Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2010, 20:57   #81
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat is ook niet volledig waar. Zelfs een oude woning (één huis van toen) kost nu stukken van mensen.
Noemt ge 75000 € stukken van mensen ?
En dat is met keuken en badkamer.

Laatst gewijzigd door Bobke : 29 december 2010 om 20:59.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 21:04   #82
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

175.000 voor een huis dat men vroeger gratis weggaf
Zonder keuken/badkamer

heb je een link ?
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 21:08   #83
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Welke controle? Wordt er nog gestempeld?
En welk pak komt erbij?
De ancienniteitstoeslag
http://www.aclvb.be/werklozen/social...iteitstoeslag/
Het vervallen van de controle moet meer gezien worden als het vervallen van de verplichting om niet meer aanwezig te zijn voor de arbeidsmarkt (maar dacht dat er nog wel andere voorwaarden aan verbonden waren, dan enkel 50 jaar).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 21:14   #84
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Noemt ge 75000 € stukken van mensen ?
En dat is met keuken en badkamer.
Denk dat een huis van toen wel het dubbele kost. Het huis dat mijn ouders in 1950 hebben laten bouwen voor 200000fr (5000euro) doet nu minstens 150000euro.
En denk dat men voor een lening van 150000euro, doch wel een 1000euro/maand moet voorzien.
Oud 29 december 2010, 21:18   #85
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
175.000 voor een huis dat men vroeger gratis weggaf
Zonder keuken/badkamer

heb je een link ?
Waarvan wilt ge een link ?
Oud 29 december 2010, 21:21   #86
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk dat een huis van toen wel het dubbele kost. Het huis dat mijn ouders in 1950 hebben laten bouwen voor 200000fr (5000euro) doet nu minstens 150000euro.
En denk dat men voor een lening van 150000euro, doch wel een 1000euro/maand moet voorzien.
Dat klopt.
Maar welke renovatiewerken zijn er ondertussen uitgevoerd ?
Oud 29 december 2010, 21:31   #87
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt.
Maar welke renovatiewerken zijn er ondertussen uitgevoerd ?
Centrale verwarming uiteraard, en keuken en badkamer. De centrale verwarming zal de prijs wel beinvloeden, maar voor de keuken en badkamer is toch toch maar gedeeltelijk.
Maar oorspronkelijk was er ook een keuken en badkamer aanwezig (geen centrale verwarming). Dus als we vergelijken vroeger/nu telt dit eigenlijk niet (of toch maar gedeeltelijk voor de keuken misschien, waar ne hoop apparaten die vroeger niet bestonden/voorzien werden, nu wel voorzien worden).
Oud 29 december 2010, 21:37   #88
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Centrale verwarming uiteraard, en keuken en badkamer. De centrale verwarming zal de prijs wel beinvloeden, maar voor de keuken en badkamer is toch toch maar gedeeltelijk.
Maar oorspronkelijk was er ook een keuken en badkamer aanwezig (geen centrale verwarming). Dus als we vergelijken vroeger/nu telt dit eigenlijk niet (of toch maar gedeeltelijk voor de keuken misschien, waar ne hoop apparaten die vroeger niet bestonden/voorzien werden, nu wel voorzien worden).
Geen dubbel glas en isolatie?
Oud 29 december 2010, 23:09   #89
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

~ 600 per maand, mits men iets of wat onderhandeld heeft over de rente.
Oud 29 december 2010, 23:46   #90
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen dubbel glas en isolatie?
Misschien wel (woon er al sinds 1960 niet meer), maar dit is niet zeker (alhoewel, met de renovatiepremies). Maar kom, uiteindelijk kan dit alles wel een verschil uitmaken tussen bvb 140000 en 180000euro. Maar voor een dergelijke woning zal men uiteindelijk, zelfs zonder dubbel glas, isolatie, gerenoveerde keuken en badkamer, toch nog een stuk boven de 100000euro moeten opbrengen. Of als men dit met een lening moet bekostingen, hiervoor een 1000euro per maand moeten afbetalen.
Oud 29 december 2010, 23:53   #91
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
~ 600 per maand, mits men iets of wat onderhandeld heeft over de rente.
Er zal wel een (groot) verschil zitten tussen de goedkoopste en de duurste aanbieder van leningen. Maar had wel een looptijd van 20 jaar in gedachten.
Zal men moeilijk onder de 800euro kunnen gaan (1000 euro stemt overeen met een intrest van 5,25% - toegegeven, misschien wel aan de hoge kant).
Oud 30 december 2010, 00:01   #92
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien wel (woon er al sinds 1960 niet meer), maar dit is niet zeker (alhoewel, met de renovatiepremies). Maar kom, uiteindelijk kan dit alles wel een verschil uitmaken tussen bvb 140000 en 180000euro. Maar voor een dergelijke woning zal men uiteindelijk, zelfs zonder dubbel glas, isolatie, gerenoveerde keuken en badkamer, toch nog een stuk boven de 100000euro moeten opbrengen. Of als men dit met een lening moet bekostingen, hiervoor een 1000euro per maand moeten afbetalen.
Nu goed, maakt eigenlijk niet uit.
Maar de meeste mensen konden zich toen ook zo een nieuwe woning niet veroorloven.
Men moest ook al met twee werken en een hele tijd sparen.
Liefst zonder auto of tv.
Oud 30 december 2010, 00:43   #93
jamaar
Vreemdeling

jamaar's schermafbeelding

Standaard Eén werknemersstatuut

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Van discriminatie gesproken , Het statuut van bedienden is veel te beschermend en te duur voor de werkgevers .
Het is niet alleen het statuut van arbeider en bediende dat moet gelijkgeschakeld worden, ook dat van ambtenaar en zelfstandige moet over dezelfde kam geschoren worden.
De schoolplicht is 18 jaar, al wat men langer studeert moet meetellen voor de berekening van het pensioen. M.i. mag men één bisjaar hebben, de volgende tellen niet mee voor het pensioen. Een jaar werkloos kan maar voor een half jaar meetellen in de pensioen berekening.
Een zelfstandige moet zichzelf inschrijven als werknemer en betaalt voor zichzelf de zelfde lasten als voor een ingeschreven werknemer. Dan zal hij ook dezelfde rechten hebben.
Voor een ambtenaar moet hetzelfde gelden als voor een werknemer in de privé. De dienst waarvoor hij werkt moet de lasten van de ingeschreven werknemer effectief betalen en dus budgetteren.
De pensioengerechtigde leeftijd moet bepaald worden door de gemiddelde leeftijd dat werknemers in de privé kunnen gehouden worden. Deze pensioenleeftijd moet toegepast worden voor de werknemers in overheidsdienst. Kaderleden, zelfstandigen, politici mogen 5 jaar langer werken en daarna ook met pensioen.
Een politieke loopbaan kan beginnen als men minstens 15 jaar een verantwoordelijke positie in de privé heeft bekleed én er voldoende competent voor is.
Om de sociale zekerheid te kunnen blijven betalen moet men het aantal jobs per gezin beperken tot 1.3 loopbanen/jaar (cijfer als vb., nog te bepalen) tot elk gezin gegarandeerd één inkomen heeft uit werken.
Met al deze maatregelen samen zal de kloof tussen arm en rijk verkleind worden en zullen de prijzen op de markt betaalbaar zijn voor iedereen. Dat zou ik sociale economie noemen.
Oud 30 december 2010, 07:43   #94
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Creatieve boekhouding.
Je hebt dit van horen zeggen. Je onderschat de controlemechanismen.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 07:51   #95
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij ons had ge ook klassen, met elk hun eigen loon, loon dat met een factor vermenigvuldigd werd, naargelang de ancienniteit. Factor=1 voor ancienniteit van 0 jaar, Factor=1,6 voor een ancienniteit van 30 jaar.
Maw iemand met 30 jaar ancienniteit werd 160% betaald van iemand met 0jaar ancienniteit (voor hetzelfde werk, allé het is te zeggen, met wat geluk mocht degene met 0 jaar ancienniteit al het werk opknappen, of toch hetgene die met 30jaar ancienniteit niet meer zag zitten).
Dit voor arbeiders/bedienden. Alhoewel men bij het management ook een dergelijke structuur terugvond, maar hier werd dan tevens nog eens rekening gehouden met de persoonlijke prestaties.
Bij ons word je bv aangenomen voor een bepaalde functie (loongroep 8).
Natuurlijk krijg je niet onmiddellijk loongroep 8, hier staan termijnen op en het duurt ongeveer 2 tot 3 jaar vooraleer je er bent. Eenmaal zo ver dan stopt het, buiten wat extra verlofdagen komt er niets meer bij.
Vanaf 20 jaar dienst wordt je loongroep bevroren, je kan wel nog omhoog, niet meer omlaag, tenzij je zelf om een functieverlaging vraagt.
Oud 30 december 2010, 07:55   #96
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Idd, maar het leven was goedkoper. Toen de mensen nog hun stiel moesten leren kon je letterlijk een huis kopen en/of renoveren voor een appel en een ei.
Het leven was goedkoper ja, maar de mensen waren zo veeleisend niet. Men werkte ook nog op zaterdag, toen. Men had twee weken verlof (in de zomer)en dat was het. Men ging een weekje naar zee of naar de Ardennen en men was tevreden. Nu zitten ze te janken op Zaventem omdat hun vliegtuig niet kan opstijgen wegens slecht weer. Vroeger bleef men gezellig thuis tijdens de kerstperiode.

Een stiel leren doet men niet meer. Dat is iets voor diegenen die te dom zijn om te studeren, denkt men. Nu, als ik zie welk zootje de 'gestudeerden' er van gemaakt hebben

Citaat:
Een toekomst bouwen lag perfect binnen de mogelijkheden. Nu moet je je haasten als jongere want als je wat ouder wordt ga je waarschijnlijk afgedankt worden.
Maak u maar geen zorgen. De tegenwoordige jongere heeft zijn feestjes en wereldreisjes reeds gehad en begint pas veel later te werken (onder veel betere omstandigheden dan wij) en kan dus best wat langer blijven werken dan wij.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 30 december 2010 om 07:57.
Oud 30 december 2010, 09:17   #97
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je nu zou leven als toen en tevreden zijn met een huis als toen kon je twee huizen bouwen.
Nu als je weet dat ik op mijn 20ste een uur moest werken om een volle benzine tank te kunnen betalen en dat ik nu op mijn 50ste een dag moet werken om een diesel tank te kunnen betalen, kan je daar wel enkele vragen stellen.
Het eigenaardige is dat een brood nog steeds 1/5de van een uurloon van een 20jarige in dezelfde sector kost.
Als je weet dat enkel het materiaal van de ruwbouw van een woning vroeger 2 arbeidsjaren kostte en dat je nu voor dat zelfde materiaal meer dan 4 arbeidsjaren nodig hebt, weet je dat er iets niet klopt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 09:38   #98
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Je hebt dit van horen zeggen. Je onderschat de controlemechanismen.
Ik stond erbij en keek ernaar. Controlemechanismen zijn altijd te omzeilen.
Heb ook wel een creatieve aanleg, als ik fraudeur zou zijn zou ik reeds op pensioen kunnen gaan.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 09:41   #99
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu als je weet dat ik op mijn 20ste een uur moest werken om een volle benzine tank te kunnen betalen en dat ik nu op mijn 50ste een dag moet werken om een diesel tank te kunnen betalen, kan je daar wel enkele vragen stellen.
De brandstofprijzen swingen inderdaad de pan uit. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van een sektor die tot de ondergang gedoemd is. Want binnen een aantal jaren is de fossiele brandstof gewoon op. En vergeet ook de staat niet. De automobilist is voor de staat een onuitputbare bron van inkomsten (denken ze).

Citaat:
Het eigenaardige is dat een brood nog steeds 1/5de van een uurloon van een 20jarige in dezelfde sector kost.
Je kunt je voor heel weinig geld werkelijk te pletter vreten tegenwoordig. Vandaar al die dikke mensen. Men vergeet soms dat wij hier eigenlijk in grote overvloed leven, vergeleken met pakweg 50 jaar geleden.

Alle elektrische toestellen zijn zelfs spotgoedkoop geworden. Ik herinner mij nog dat zelfs een rekenmachientje behoorlijk wat geld kostte in de jaren '70. Mijn éérste surieuze PC kostte mij 100.000 bef in de jaren '80. Voor de helft van die prijs heb je er nu één die 1000x meer kan.

Citaat:
Als je weet dat enkel het materiaal van de ruwbouw van een woning vroeger 2 arbeidsjaren kostte en dat je nu voor dat zelfde materiaal meer dan 4 arbeidsjaren nodig hebt, weet je dat er iets niet klopt.
De tijden zijn veranderd. Dat materiaal wordt nu geproduceerd door arbeiders die veel hogere eisen stellen dan vroeger. Ik vind dat niet zo slecht, maar het is wel zo. Al dat verlof, tijdskrediet en ziekteverlet moet betaald worden.

Fred.
Oud 30 december 2010, 09:46   #100
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik stond erbij en keek ernaar. Controlemechanismen zijn altijd te omzeilen.
Ja, maar als het ooit uitkomt ben je failliet en geruïneerd. Ik ken er wel zo een paar die dachten dat ze slim bezig waren.

Citaat:
Heb ook wel een creatieve aanleg, als ik fraudeur zou zijn zou ik reeds op pensioen kunnen gaan.
Ik ben liever creatief buiten de werkuren met mijn hobby's.

Fred.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be