Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 30 december 2010, 12:27   #521
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
In tegenstelling tot alle andere Europese vorsten van die eeuw.
Dat waren nu eens allemaal toffe mensen, solidair met het volk, zéér eenvoudig, vredelievend.
Het is niet omdat jij je vrouw hebt neergeknald, dat ik dat ook mag, niet?
Wat erg is, is dat de hele affaire in feite tot in 1985 is geheimgehouden, en dat geen enkele van de uitvoerders van de massamoorden ooit is gestraft geweest! Het is eigenlijk wel eens tijd voor een posthuum tribunaaltje.

Citaat:
Hoe ze Leopold II konden verdragen op hun simpele feestjes en benefietavonden is nog steeds een raadsel...
Ach, Leopold-III mocht zelfs op de koffie gaan in Berchtesgaden. Allemaal één pot nat, jongen.
fonne is offline  
Oud 30 december 2010, 12:45   #522
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Elke vorm van monarchie is verwerpelijk. Ook de Belgische monarchie.

Heb je het dan niet over Bonaparte? De grote loser?
De monarchie was toen een teken des tijds. Praktisch ieder land in Europa toen had een koning. Troost u, ik ben een republikein. Maar zelfs Napoleon, die carrière maakte tijdens de Franse Revolutie, kroonde zichzelf tot keizer. En dat is nog meer dan koning.

Laatst gewijzigd door system : 30 december 2010 om 12:46.
system is offline  
Oud 30 december 2010, 12:50   #523
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik muis er helemaal niet onderuit. Maar we kunnen niet blijven rondjes draaien.

Ik zeg gewoon dat België zeker niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor al de misstanden in Kongo-Vrijstaat, dat een aparte staat was. Dat er zeker geen miljoenen en miljoenen Kongolezen werden vermoord, zoals een poster beweert. Laat staan door de Belgische staat. Dat is alles wat ik zeg en ik heb mijn argumenten hiervoor aangehaald. En ik ben niet de enige die dit betwist. En dat is het dan.
Het woord "verantwoordelijkheid" valt moeilijk bij de België-aanbidders.
En toch waren het Belgen die verantwoordelijk waren voor de miljoenen en miljoenen mensen die het leven hebben gelaten als gevolg van de kolonisatie. Voor 1909 en na 1909. Want de overdracht van Belgisch-Kongo was zeker niet het einde van de gruwelen. Die duurden gewoon voort, een beetje gematigder en stiekemer, als gevolg van de internationale aandacht en het risico op totale ontvolking van bepaalde stukken van Kongo. Maar gebiedsroof en dwangarbeid bleven ook lang na 1909 de normale "modus operandi".
Koning, Kerk en Kapitaal werkten nauw samen om de opbrengsten van de kolonisatie te maximaliseren ten koste van enorm leed onder de zwarte bevolking.
fonne is offline  
Oud 30 december 2010, 13:30   #524
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het woord "verantwoordelijkheid" valt moeilijk bij de België-aanbidders.
En toch waren het Belgen die verantwoordelijk waren voor de miljoenen en miljoenen mensen die het leven hebben gelaten als gevolg van de kolonisatie. Voor 1909 en na 1909. Want de overdracht van Belgisch-Kongo was zeker niet het einde van de gruwelen. Die duurden gewoon voort, een beetje gematigder en stiekemer, als gevolg van de internationale aandacht en het risico op totale ontvolking van bepaalde stukken van Kongo. Maar gebiedsroof en dwangarbeid bleven ook lang na 1909 de normale "modus operandi".
Koning, Kerk en Kapitaal werkten nauw samen om de opbrengsten van de kolonisatie te maximaliseren ten koste van enorm leed onder de zwarte bevolking.
Nu begint u alweer te spreken over de periode na de Vrijstaat. En daar wil ik wèl even op inpikken. Toen had België een verantwoordelijkheid inderdaad. Een feitelijke én een juridische. Maar of in die periode België 'verantwoordelijk' was voor het omkomen van miljoenen en miljoenen zwarten, is alweer fors bij de haren gegrepen. Er zullen zeker wantoestanden hebben bestaan. En dat er Belgische planters en/of paters en zusters hun boekje wel eens te buiten zijn gegaan, is zeker waar. En waarschijnlijk meer dan eens... Dat er aparte blanke woonwijken waren, klopt. En dat het zelfs ook aan blanken afgeraden werd om zich te begeven in zwarte woonwijken, klopt ook. Bovendien, niet alle kolonialen gedroegen zich grof tegenover de negers. U spreekt veel te veel in clichés. Maar natuurlijk, Belgisch Kongo was een kolonie met alle implicaties dat dit zoal kon inhouden: goede en minder goede dingen. De blanken waren natuurlijk wel de meesters. Dat klopt evenzeer. Dat was zo in alle kolonies. Helaas weliswaar, maar kolonies waren dan ook een product van een zekere tijd.

Laatst gewijzigd door system : 30 december 2010 om 13:42.
system is offline  
Oud 30 december 2010, 13:32   #525
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot alle andere Europese vorsten van die eeuw.
Dat waren nu eens allemaal toffe mensen, solidair met het volk, zéér eenvoudig, vredelievend.
Hoe ze Leopold II konden verdragen op hun simpele feestjes en benefietavonden is nog steeds een raadsel...
Vergoelijken helpt niet echt en is totaal ongeloofwaardig.
Oud 30 december 2010, 14:28   #526
Another Jack
Banneling

Standaard

Ja, en de Duitsers schamen zich vooral om Brandt.
Another Jack is offline  
Oud 30 december 2010, 15:42   #527
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De monarchie was toen een teken des tijds. Praktisch ieder land in Europa toen had een koning. Troost u, ik ben een republikein. Maar zelfs Napoleon, die carrière maakte tijdens de Franse Revolutie, kroonde zichzelf tot keizer. En dat is nog meer dan koning.
En dat gaf hem dus het recht nog meer mensen uit te roeien?
fonne is offline  
Oud 30 december 2010, 15:50   #528
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik moet daar eerlijk gezegd mee lachen.
Dat een Antwerpenaar het anno 2010 opneemt voor Kongolezen van begin vorige eeuw.
Wat stelt u concreet voor om de Kongolezen schadeloos te stellen?
Another Jack is offline  
Oud 30 december 2010, 15:53   #529
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Vergoelijken helpt niet echt en is totaal ongeloofwaardig.
Ik moet dan steeds spontaan aan het aangebrande verleden van uw kliek denken.
Dat was iets minder lang geleden en veel nabijer, getuigenissen veel duidelijker, de schuldigen mooi in kaart gebracht.
Er waren ook veel meer beulen dan die paar plantagehouders toen.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 30 december 2010 om 15:53.
Another Jack is offline  
Oud 30 december 2010, 15:59   #530
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu begint u alweer te spreken over de periode na de Vrijstaat. En daar wil ik wèl even op inpikken. Toen had België een verantwoordelijkheid inderdaad. Een feitelijke én een juridische. Maar of in die periode België 'verantwoordelijk' was voor het omkomen van miljoenen en miljoenen zwarten, is alweer fors bij de haren gegrepen. Er zullen zeker wantoestanden hebben bestaan. En dat er Belgische planters en/of paters en zusters hun boekje wel eens te buiten zijn gegaan, is zeker waar. En waarschijnlijk meer dan eens... Dat er aparte blanke woonwijken waren, klopt. En dat het zelfs ook aan blanken afgeraden werd om zich te begeven in zwarte woonwijken, klopt ook. Bovendien, niet alle kolonialen gedroegen zich grof tegenover de negers. U spreekt veel te veel in clichés. Maar natuurlijk, Belgisch Kongo was een kolonie met alle implicaties dat dit zoal kon inhouden: goede en minder goede dingen. De blanken waren natuurlijk wel de meesters. Dat klopt evenzeer. Dat was zo in alle kolonies. Helaas weliswaar, maar kolonies waren dan ook een product van een zekere tijd.
Er was geen fundamentele breuklijn tussen Kongo-Vrijstaat en Belgisch-Kongo. Er was vooral continuiteit. Kongo-Vrijstaat was geen vrij land met Leopold als dubbelmonarch, zoals dat 'legalistisch' wordt voorgesteld. Kongo-Vrijstaat was in de feiten een wingewest voor de Belgen, net zoals eender welke andere kolonie dat was voor zijn uitbuiters. Kongo was al iin 1889 voorbestemd om een volwaardige kolonie te worden, via het testament van Leopold-II. De praktijken van dwangarbeid en landroof gingen na 1909 gewoon door, zij het iets gematigder. Maar William Lever kreeg bv. zonder meer concessies op een reuzegroot gebied voor de palmoliewinning voor Sunlight. De negers wiens eigendom dat land was mochten dwangarbeid verrichten. 60.000 mensen werden gedeporteerd voor de heraanleg van de spoorweg Matadi-Kinshasa, 7000 ervan zouden sterven.
De wanpraktijken waren structureel. Niet een toevallige misstap van de ene of de andere. Nee, het was ingebakken in het systeem. Een systeem opgezet door Belgen, uitgebaat en uitgebuit door Belgen.
fonne is offline  
Oud 30 december 2010, 16:02   #531
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. En dat weet u ook. Maar wat u allemaal oppert, is achteraf gepraat. Moesten -bijvoorbeeld- de missionarissen met de mentaliteit van 2010 nu naar Congo getrokken zijn, dan zou de grote hoop missionarissen het wellicht totaal anders aangepakt hebben.

Laatst gewijzigd door system : 30 december 2010 om 16:04.
system is offline  
Oud 30 december 2010, 16:02   #532
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet daar eerlijk gezegd mee lachen.
Dat een Antwerpenaar het anno 2010 opneemt voor Kongolezen van begin vorige eeuw.
Wat stelt u concreet voor om de Kongolezen schadeloos te stellen?
Elke Kongolees die dat wenst krijgt voor een periode van 5 jaar een Waalse boy ter beschikking om voor hem te werken Werklozen genoeg ter beschikking.
fonne is offline  
Oud 30 december 2010, 16:03   #533
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet dan steeds spontaan aan het aangebrande verleden van uw kliek denken.
Dat was iets minder lang geleden en veel nabijer, getuigenissen veel duidelijker, de schuldigen mooi in kaart gebracht.
Er waren ook veel meer beulen dan die paar plantagehouders toen.
Ja, moord en brand en drugs en al wat je wil en kan opnoemen is mijn aangebrande kliek niet vreemd.

Er wordt dus helemaal niets ontkend, integendeel, de meesten zijn er trots op en als je weet waar en wat te zoeken dragen ze het nog open en bloot op hun vest ook.

In het geval van de belgische held, leopold II is dat enigzins anders.
Oud 30 december 2010, 16:03   #534
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Elke Kongolees die dat wenst krijgt voor een periode van 5 jaar een Waalse boy ter beschikking om voor hem te werken Werklozen genoeg ter beschikking.
Ja, heel realistisch, Fonne.
Another Jack is offline  
Oud 30 december 2010, 16:06   #535
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. En dat weet u ook. Maar wat u allemaal oppert, is achteraf gepraat. Moesten -bijvoorbeeld- missionarissen met de mentaliteit van 2010 nu naar Congo getrokken zijn, dan zou de grote hoop missionarissen het wellicht totaal anders aangepakt hebben.
Jaja, moest ons kat een koe zijn, dan kont ge ze melken onder de stoof.
Wat niet wegneemt dat ons kat onzen hamster heeft opgeëten.
fonne is offline  
Oud 30 december 2010, 16:09   #536
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, moord en brand en drugs en al wat je wil en kan opnoemen is mijn aangebrande kliek niet vreemd.

Er wordt dus helemaal niets ontkend, integendeel, de meesten zijn er trots op en als je weet waar en wat te zoeken dragen ze het nog open en bloot op hun vest ook.

In het geval van de belgische held, leopold II is dat enigzins anders.
Kijk vriend, ik ben niet van koninklijke bloede, mijn voorouders hebben nooit een neger van kortbij gezien.
Ik heb nooit gepleit, betoogd of actie gevoerd om handjes af te kappen, ben geen lid van een Leopold II-fanclub.

Het feit als Belg geboren te zijn is niet voldoende om mensen met een nieuwe erfzonde op te zadelen.
Another Jack is offline  
Oud 30 december 2010, 16:12   #537
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk vriend, ik ben niet van koninklijke bloede, mijn voorouders hebben nooit een neger van kortbij gezien.
Ik heb nooit gepleit, betoogd of actie gevoerd om handjes af te kappen, ben geen lid van een Leopold II-fanclub.

Het feit als Belg geboren te zijn is niet voldoende om mensen met een nieuwe erfzonde op te zadelen.
Ik heb ook nergens niets van dit alles geschreven, meen ik mij te herinneren.

Blijft alleen nog uit te leggen waarom je je dan zo geroepen voelt om te vergoelijken?
Oud 30 december 2010, 16:15   #538
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja! Bij voorkeur uit te pikken uit de hangmat-Walen die zich nestelen in De Panne, Nieuwpoort, Koksijde en Middelkerke. Kwestie van het OCMW-deficiet in die gemeenten te laten verdwijnen.
Oud 30 december 2010, 16:18   #539
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja, moest ons kat een koe zijn, dan kont ge ze melken onder de stoof.
Wat niet wegneemt dat ons kat onzen hamster heeft opgeëten.
Jaja, maar moest uw kat Fonne zijn, dan had ze dat niet gedaan.

Alleen, Fonne zou ook wel eens de kat kunnen zijn geweest, en dan had Fonne dat wel gedaan.

Laatst gewijzigd door system : 30 december 2010 om 16:22.
system is offline  
Oud 30 december 2010, 16:23   #540
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb ook nergens niets van dit alles geschreven, meen ik mij te herinneren.

Blijft alleen nog uit te leggen waarom je je dan zo geroepen voelt om te vergoelijken?
Ik bekijk gewoon het grote plaatje "kolonialisme" in de Europese geschiedenis en zie niets bijzonders in België.
Ik heb daar ooit nog een keuzevak over gehad op de universiteit.
Hoe de Franse "pacificeerden" in Afrika, de Engelsen stoute maharadja's in de pas lieten lopen, de Spanjaarden lokale verzetshelden behandelden,

Dat is geschiedenis, en daar moet men mee leren omgaan, zorgen dat zulke dingen niet meer voorvallen.

Dat is wat anders dan het hier opnemen voor Kongolezen van begin vorige eeuw en in andere treads lachen met het feit dat we ze hier en nu terug naar ginder (met of zonder parachute, hahaha) moeten droppen.
Another Jack is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be