![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...ijlessen.dhtml
Verplicht naar rijschool Mobiliteitsorganisatie Touring gaat maar gedeeltelijk akkoord met het plan van CD&V. Voor Touring moet de rijopleiding niet langer, maar wel professioneler. Touring wil af van het 'leren rijden met de ouders' en pleit voor een verplichte beurt bij de rijschool. In België leert 60 procent rijden met een 'vrije' opleiding, oftwel met ouders, buren of vrienden. Dat in enorm veel, zeker in vergelijking met Europese cijfers. In Zweden leert 20 procent rijden via vrije opleiding. In landen als Duitsland en Denemarken is de vrije opleiding verboden. Het brengt niet genoeg op, dus maar weeral verplichten? Hoe haalde u uw rijbewijs? Wat zijn de na- en voordelen van rijschool/vrije begeleiding? Ikzelf met vrije begeleiding en ik rijd al jaren zonder enig probleem op de straten rond. Ik zie niet direct in wat de rijschool mij als meerwaarde had kunnen bieden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verplichting om via een rijschool te gaan is echter te gek om los te lopen. Dat er in België vooral door de ouders opleiding word gegeven komt door de kostprijs en door de korte duur van de opleiding Hier kan je kind namelijk reeds na 10 uur opleiding via de rijschool je rijbewijs behalen en alles wat je gedurende die opleiding en voor het rijexamen leert, moet je kind dan als ouder afleren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Het enige nadeel is dat het leren via begeleiders (ouders, familie) verwarring kan zaaien en het aanleren verkeerde handelingen kan leiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men zou de jongeren juist moeten verplichten om eerst meer dan 10.000km met een ouder als begeleider te rijden, zodat ze weten wat een auto is en dat ze daar niet stoer mee moeten doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb de tijd genomen om mijn drie kinderen te leren rijden. Zij rijden vanaf de eerste dag dat ze 18 werden. Alle drie samen hebben ze ondertussen méér dan 30 jaren autorijden achter de rug. Zonder één enkel ongeval (hout vasthouden). Ik ken een heel pak jongeren die door 'beroeps' opgeleid zijn die na één jaar al veel slechter presteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mensen die opleiding geven in de rijscholen zijn immers ook ouders. In Nederland volgt men opleidingen via de rijscholen en toch veroorzaken zij hier massaal ongelukken en maken zij er een wedstrijd van om hier de verkeersregels te overtreden. Een voertuig besturen en beheersen is iets dat men enkel kan leren door ervaring op te doen en dat is nu net iets dat men niet kan via rijscholen. Gisteren zijn er hier twee jongeren nog hun examen met succes gaan afleggen. De ene via de rijschool, de andere via zijn moeder opleiding genoten. Nu die met zijn rijschoolopleiding mag nu terug te voet lopen, want zijn wagen plakt tegen een boom. Gelukkig geen gewonden of doden, de andere wist dat hij niet moest rijden op avonden zoals die van gisteren, omdat hij niet voldoende ervaring heeft op dagen dat er meer dronken volk op de baan is dan nuchter veilig tussen het verkeer te laveren. Autorijden is namelijk heel wat meer dan enkel dat moordwapen kunnen bedienen en besturen, het is ook weten waar je mogelijkheden liggen en waar die ophouden. Ik zal beginnen met de statistiek in te vullen. Van zijn 9 kinderen heeft mijn vader er 6 zelf leren rijden en 2 via de rijschool laten gaan. De twee die via de rijschool zijn geweest, hebben nu elk na 25 jaar, meer ongevallen gedaan dan de andere zes andere samen met hun kinderen die ze zelf hebben leren rijden. In de grote familiekring hebben we reeds 4 jonge verkeersdoden te betreuren, en alle drie hebben ze een rijopleiding gehad via de rijschool. Geen van de 4 heeft de 15000km rijervaring gehaald voor zij hun laatste autorit hebben gemaakt in de achterbak van een lijkwagen. En ander detail dat ons wakker maakt en houd zijn de vele ongelukken met vrachtwagens. 99% van deze bestuurders worden opgeleid door rijscholen en niet door mensen die ervaring hebben achter het stuur van de monsters, het stijgende aantalongelukken is hetbewijs dat je opleidingen beter kan laten geven door mensen met ervaring achter het stuur dan door mensen met ervaring op de passagierszetel. In de luchtvaart en zeevaart en binnenvaart mag je zelfs geen opleiding geven als je niet eerst zelf minstens 20jaar bewezen ervaring te hebben. Om een rijopleiding te geven in een rijschool, moet je enkel een examen afleggen en je rijbewijs 8 jaar bezitten. Mijn ex-schoonmoeder mag zo rijles geven in een rijschool, want zij heeft datexame met succes afgelegd en bezit haar rijbewijs D-E reeds meer dan 30 jaar, maar kan zelf niet eens een vrachtwagen starten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Mooi verhaaltje jan en zeker van de zeevaart maar we hebben het hier over niet-opgeliede mensen die les geven.
Ik vind het niet normaal dat een ouder een persoon opleid omdat ze 25 jaar geleden een rijbewijs heeft gehaald. Waar zit de deskundigheid van die ouder? Bij een rijschool doe je gewoon meer ervaring op en leer je zeker niet de foutieve manier van rijden. Uw reactie dat rij-instructeurs enkel passagier zijn zeggen genoeg. Deze mensen hebben meer ervaring in het verkeer dan welke ouder ook. Laatst gewijzigd door Ratatosk : 1 januari 2011 om 13:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De meeste die rijïnstructeur zijn, hebben zelf amper enkele kilometers ervaring achter het stuur. Zelfs ik ben in het bezit van een attest om rijopleidingen in een rijschool te mogen geven. Ga jij nu dus even vertellen dat een snotneus van 30 jaar die meer op de passagierszetel zit beter is opgeleid en meer ervaring op de weg heeft dan mij en dus bekwamer is dan mij op mijn kinderen een rijopleiding te geven? Gewoon omdat die snotneus zijn kost verdient via een rijschool en ik niet? Ik heb meer dan 2.000.000 kilometer achter het stuur gezetten van de meest uiteenlopende voertuigen en combinaties. In 2010 heb ik slechts 75.000 kilometer afgelegd met voertuigen en heb in november en december niet meer dan 400 uur achter het stuur doorgebracht. Mijn buurmannen hebben er zelfs nog meer uren achter doorgebracht en hun gemiddelde aan afgelegde kilometers achter het stuur ligt nog hoger dan mijn afgelegde kilometers. En op een rijschool leer je inderdaad niet op een foute manier rijden, als iedereen gaat rijden zoals de rijscholen het moeten aanleren voor de examens, dan staat alles stil. Ervaring doe je trouwens enkel op door te rijden en niet door naar een rijschool te lopen. Laatst gewijzigd door Jantje : 1 januari 2011 om 15:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Allemaal dikke zever en onzin , het is het examen dat telt hoe de persoon zijn opleiding krijgt maakt geen zak uit .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Is dat zo?
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Indien de rijvaardigheid van de nieuwe bestuurders niet goed genoeg blijkt te zijn, dan moeten de examens strenger. De opleidingen zullen dan vanzelf wel volgen.
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daar heb ik mijn twijfels over ... ervaring en leren rijden op de openbare weg doe je het best wanneer je het op een prive plek het eerst leert . Ikzelf kon een auto besturen op mijn 13 jaar ... gevolg was dat ik enkel nog rijervaring op de weg moest opdoen en al de handelingen zoals schakelen enz al onder controle had . Mijn zoontje zal het ook op deze manier leren een betere manier is er niet denk ik . Iemand zonder deftige rijkunde (schakelen enz) op de openbare weg sturen is ronduit idioot in mijn ogen . Laatst gewijzigd door Wisord : 1 januari 2011 om 23:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar even gaan verkondigen dat mensen met meer dan 25 jaar ervaring achter het stuur en met meer dan 1000000km niet bekwaam zijn om iemand te leren rijden pik ik niet. En de examencentra deugen niet. Jongeren uit de voorkempen moeten hun examen afleggen in Deurne, terwijl ze daar nooit komen en het verkeer in Deurne totaal anders is dan dat in de Kempen. Zelfs voor het rijbewijs G moet men een examen afleggen met een examinator die niet eens het verschil tussen een landbouw en tuinbouwtrekker kent en nog minder tussen een trekker en een voorlader. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() Er zijn bepaalde "trucs" die je letterlijk aangeleerd wordt in de rijschool. Ik vind het superieur; mijn ouders b.v. hebben ook alles van hùn ouders geleerd in de jaren '60; er zijn sowieso dingen die ge mist langs die weg.
Ik vind: theoretische lessen sowieso optioneel houden; praktische lessen: een bepaald minimum eventueel. Zeker manoevres en een beetje algemene gedragscode op de weg want soms amai... En ik vind dat een slipcursus standaard moet worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |