Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2010, 14:55   #281
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Jouw enige ervaring met gehandicapten is dat jij iemand kent die een gehandicapt kind heeft. Niet gehinderd door enige verdere vorm van kennis begin jij vervolgens voort te borduren op voormelde feit om allerlei ongefundeerde uitspraken te doen.

Face it, je hebt duidelijk bewezen geen flauw idee te hebben waar je over praat.
Dat is dan slechts uw aanvoelen. Ik kan echter met een gerust hart zeggen dat ik heel goed weet waarover ik praat.

Daarnaast moet ik er u toch wel eventjes op wijzen dat u hier met veel poeha afwijzend reageert, maar zelfs eigenlijk niets aanbrengt. Ik lees slechts van uw hand dat gehandicapte kinderen voor ellende zorgen, en dat men ze bijgevolg maar uit de weg moet ruimen. Liefst dus nog in de moederschoot.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2010, 14:58   #282
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer we na een zware dagtaak om kwijlende en besefloze maar terzelfdertijd o zó gelukkige (!) hoopjes mens te verzorgen, zal het mij en mijn collega's ongetwijfeld enorm stimuleren om er met dubbele moed weer tegenaan te gaan.

Wie weet...
Ja, dat weet ik. Jaren geleden zijn we met school naar een psychiatrische inrichting van de Broeders van Liefde getrokken. Er was daar een broeder die vertelde over zijn zorg voor de geestelijk gehandicapten die bijna als een plant leefden. Na al die jaren wist hij dat deze mensen weldegelijk gelukkig zijn. In hun wereld.

Wie zijn wij immers om deze mensen het leven niet te gunnen en hun uit te sluiten voor wat ook hen toekomt? Mij lijkt dat heel totalitair, en het doet me onmiddellijk denken aan wat de nazi's met gehandicapten deden.
Oud 31 december 2010, 14:58   #283
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe meer ik dit lees, hoe meer ik verbijsterd geraak.

Ik ga deze uitspraak uitprinten, inkaderen en ophangen in de personeelsruimte.

Wanneer we na een zware dagtaak om kwijlende en besefloze maar terzelfdertijd o zó gelukkige (!) hoopjes mens te verzorgen, zal het mij en mijn collega's ongetwijfeld enorm stimuleren om er met dubbele moed weer tegenaan te gaan.

Wie weet...
Als ik zo je posts lees komt het over alsof je gehandicapte kinderen waardeloos vindt. Het leven niet waard omdat men werk eraan heeft. Heel triestige denkwijze.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2010, 15:01   #284
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
18.870 abortussen in 2009. Komt niet direct overeen met de epidemiologische cijfers van zwaar gehandicapte kinderen, die een kort en pijnlijk leven lijden.
Dit gaat dan nog maar om de geregistreerde abortussen! Dit gaat al lang niet meer om abortussen omwille van een ongeboren gehandicapt kind of als gevolg van een verkrachting.

Er is veel meer aan de hand.
Oud 31 december 2010, 15:03   #285
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit gaat dan nog maar om de geregistreerde abortussen! Dit gaat al lang niet meer om abortussen omwille van een ongeboren gehandicapt kind of als gevolg van een verkrachting.

Er is veel meer aan de hand.
Wat ik hierbij vreemd vind is dat men in tegenstelling tot vroeger nu wel veilig vrijen promoot, meer seksuele educatie, e.d. initiatieven, maar dat de abortussen blijven stijgen en in groter aantal zijn dan vroeger.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2010, 15:22   #286
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Welke prehistorische maatschappijen bedoel je wel, en wat was de maatschappelijke consensus?
Prehistorische maatschappijen? Per definitie géén maatschappijen dus...?
Oud 31 december 2010, 16:26   #287
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Prehistorische maatschappijen? Per definitie géén maatschappijen dus...?
Ga jij nog meedoen met de discussie, of blijf je gewoon wat vervelend doen?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2010, 18:59   #288
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarnaast moet ik er u toch wel eventjes op wijzen dat u hier met veel poeha afwijzend reageert, maar zelfs eigenlijk niets aanbrengt.
Ik hoef helemaal niks aan te brengen. Ik ben namelijk niet degene die hier bepaalde uitspraken over de gemoedstoestand van de overgrote meerderheid van psychisch gehandicapten doet.
Citaat:
Ik lees slechts van uw hand dat gehandicapte kinderen voor ellende zorgen, en dat men ze bijgevolg maar uit de weg moet ruimen. Liefst dus nog in de moederschoot.
Citaat:
Mij lijkt dat heel totalitair, en het doet me onmiddellijk denken aan wat de nazi's met gehandicapten deden.
Met wat voor debiele praat kom jij nu weer aandraven? Jij moet dringend eens leren om te lezen wat er effectief staat en niet wat jij dénkt dat er staat.

Ter jouw informatie, ik werk sedert jaar en dag met gehandicapten om hen een beetje een menswaardig bestaan te geven. Een taak waar ik overigens veel voldoening uithaal. Ik ben zo pas terug van mijn werk en nu dien ik dergelijke shit te lezen? Gewoonweg dégoutant.

En omdat ik jouw prietpraat dat jij van iemand hebt gehoord - oh ja, je hebt ook nog eens een bezoekje gebracht aan een instelling - dat de overgrote meerderheid van de psychisch gehandicapten een zeer gelukkig leven leiden naar het rijk der fabelen heb verwezen, ben ik nu opeens een halve nazi?

Rot een eindje op, man.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 31 december 2010 om 19:14.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2010, 19:00   #289
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Als ik zo je posts lees komt het over alsof je gehandicapte kinderen waardeloos vindt. Het leven niet waard omdat men werk eraan heeft. Heel triestige denkwijze.
Idem dito als hierboven.

Leer lezen.

Bij JvdB is het om zijn flaters te verbergen, bij jou is het omdat jij nu eenmaal niet van de slimste bent.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 31 december 2010 om 19:15.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2011, 10:21   #290
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga jij nog meedoen met de discussie, of blijf je gewoon wat vervelend doen?
Vervelend? De mens vraagt naar prehistorische maatschappijen...?

Ken jij er veel soms?
Oud 1 januari 2011, 16:08   #291
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Vervelend? De mens vraagt naar prehistorische maatschappijen...?

Ken jij er veel soms?
Een goed verstaander..
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2011, 16:10   #292
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat weet ik. Jaren geleden zijn we met school naar een psychiatrische inrichting van de Broeders van Liefde getrokken. Er was daar een broeder die vertelde over zijn zorg voor de geestelijk gehandicapten die bijna als een plant leefden. Na al die jaren wist hij dat deze mensen weldegelijk gelukkig zijn. In hun wereld.

Wie zijn wij immers om deze mensen het leven niet te gunnen en hun uit te sluiten voor wat ook hen toekomt? Mij lijkt dat heel totalitair, en het doet me onmiddellijk denken aan wat de nazi's met gehandicapten deden.
Ah, de eeuwige nazi's. Het heeft nog lang geduurd.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2011, 17:10   #293
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Een rosse is "anders", een mongool is zwaar gehandicapt. Als je de geboorte daarvan kan voorkomen, dan moet dat gewoon kunnen.
Dikke ²

Vraag is ook in hoeverre we echt de kinderwens van iedereen koste wat het kost moeten invullen.
Oud 2 januari 2011, 02:12   #294
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Nuja, heel da gedoe had makkelijk vermeden kunnen worden. Dat wensouders en draagmoeders op voorhand contractueel vastleggen hoe ze omgaan met dat soort dingen. Als ge als wensouder geen down kindje wilt, neem dan geen draagmoeder die fanatiek tegen abortus is.

Sterker nog .....
wie zich stelt als draagmoeder onder die termen weet ook vooraf waaraan.
Iemand die dan ronduit tegen abortus zou zijn in zulke gevallen slaat dan wel een nogal bedenkelijk figuur.
Want ófwel is alles okay bevonden en moet ze die kleine afstaan ófwel is het niet het okay bevonden en zou bereid zijn zich over een gehandicapt kind te ontfermen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 02:20   #295
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of de meerderheid er zich in kan vinden, is bijzaak. De meerderheid legitimeert geen ethische beginselen, dat is altijd het werk van een elite geweest (zelfs nu, met de abortuswetgeving). Alleen mag die elite nu doen wat ze wil omdat ze zich geen moer moet aantrekken van de eeuwenoude consensus vastgelegd in de traditie.
Het moet dus een min of meer rigied, doch beweegbaar gegeven zijn.
wauw... wat vertel je me nu ?
Enerzijds zeg je dat héél die ethiek maar te nemen valt vanuit wat een kleine elite ons 'opgelegd' zou hebben.... anderzijds verzét je je tegen de nieuwe 'elite' ?
En zolang die elite maar conservatief genoeg omgaat met die veranderingen te introduceren _ ze moeten zich immers baseren op wat de vorige elite-generatie concludeerde_ kan het nog nét door de beugel ?

D'r is woord voor dat soort houding hé, xrc
Conservatisme (omwille van het conservatisme)
En dat lijkt me net zo dwaas als vernieuwing om vernieuwing
Oud 2 januari 2011, 02:35   #296
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Emotionele interpretatie is geen goede zaak. Dat leidt tot zwakzinnige daden.
Goed dat je 't zegt.... want gij doet immers niet anders

Citaat:
Bovendien is er weinig ruimte tot interpretatie wat betreft het menselijk leven, en steunt het allerminst op de woordelijke definitie van das Ding an sich.
ach Kant.... ik had het nog kunnen denken dat je er één of andere filosoof ging bij sleuren als autoriteitsargument zonder verder betoog.... en dan nog uitgerekend I K
Bovendien... schijn je weer eens niet te beseffen dat als je dan toch vast pint aan dat idee en we er in principe niet veel over kunnen zeggen dat het ook averechts geldt... tenzij je het zekere voor het onzekere zou gaan nemen.... maar dan is er ook van grens dat extrapolatie weerhoudt.
Oud 2 januari 2011, 02:41   #297
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sade?

"West-Europees" had daar natuurlijk moeten staan.
tov van welke benadering van Oost-Europa neem je datte ?
Oud 2 januari 2011, 03:00   #298
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik vind die "traditie" helemaal niet ethisch. Of vindt U het mateloos produceren van gehandicapte kinderen die dan na een kort maar pijnlijk leven richting paradijs zouden gaan meer ethisch dan het vermijden dat zulke kinderen geboren worden, of het aborteren van embryos en foetussen ?

heel die traditionele "ethiek" is gebaseerd op de veronderstelling dat het aardse verblijf slechts een soort van overgangsrite is naar een volgende stap. Blijkbaar toch nog een overblijfsel van de veel oudere rites van reincarnatie.
Als je me toestaat circe, een kleine correctie....
Volgens xrc , de 'ethiek' dus als een samenraapsel doorheen de eeuwen tot net dat ogenblik wanneer die elite geconfronteerd werd met enige tegenstrijdigheden.
Daar waar Kant nog ongebreideld kon fantaseren in een eerder dogmatisch kader, hield een Hegel zich toch een beetje in 't toom ... 't moest ook nog rijmen met wat men er wetenschappelijk over kon zeggen.
Oud 2 januari 2011, 03:03   #299
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
18.870 abortussen in 2009. Komt niet direct overeen met de epidemiologische cijfers van zwaar gehandicapte kinderen, die een kort en pijnlijk leven lijden.
Daar ging het 'm niet over

Citaat:
Bovendien, wie ben jij eigenlijk om te bepalen, dat dit leven het niet waard is om als een volwaardig leven te worden beschouwd?
Dat vroeg ik me ook al af.... wie ben jij eigenlijk ?
btw wanneer is de laatste keer weer sinds je 'gemoord' hebt ?

Citaat:
Misschien dat die conclusie pakt onder je cafévrienden, maar elders zal je toch met sterkere argumentatie moeten afkomen.
weinig cafévrienden voor nodig... om gewoon vast te stellen dat je enkel met authoriteitsargumenten zal afkomen zolang ze er doorspekt van zijn

Laatst gewijzigd door praha : 2 januari 2011 om 03:06.
Oud 2 januari 2011, 03:08   #300
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
ze is masochiste ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be