Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 1 januari 2011, 12:25   #621
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Aangezien de Walen hun misdadigers graag zien, neem ik aan dat de MR terrein zal terugwinnen op de PS. In de PS zitten te veel losers die de gevangenis in zijn gesukkeld. Ook de financiering van de partij zal vlotter gaan na een overname door de Michels. Die heeft nogal wat cadeautjes weggegeven in het verleden (o.a. als Europees Commissaris) waar wel eens een tegenprestatie mag tegenover staan.

Dat is maar de vraag.
Met de wallingantische vleugel van de MR (de resten van RW --Jean Gol-- en FDF) zou je een communautair akkoord kunnen onderhandelen, in die zin dat die zelf wat te winnen hebben bij meer Waalse autonomie. Dat is vleugel die Daniel Bacquelaine een beetje vertegenwoordigt.

Aan de andere kant is er de Belgicistische vleugel van de MR, gesymboliseerd in de clan Michel. Voor die mensen is meer federalisme automatisch minder Belgique-�*-papa en dus minder invloed, macht, geld. Daar valt dus nog minder mee te onderhandelen dan met de wallingantische vleugel. Aan de andere kant: omdat ze juist niets van die wallinganten moeten hebben, zijn zij de sleutel om het kartel met het FDF op te blazen.

Moeilijk

Bedankt voor dit antwoord, fonne.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 1 januari 2011, 13:35   #622
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Spreek Vlaams.
Connais pas.
Oud 1 januari 2011, 13:36   #623
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet nog veel leren.

*Vlaams: aanduiding voor het in Vlaanderen geschreven en gesproken Nederlands.
Onzin. Vlaams is de verzameling van dialecten in Oost- en West-Vlaanderen.
Oud 1 januari 2011, 17:27   #624
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het Vlaams behoort tot de verzameling Frankische dialecten, net zoals o.a. het Brabants, het Limburgs of het Hollands.
Oud 2 januari 2011, 11:21   #625
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er was geen fundamentele breuklijn tussen Kongo-Vrijstaat en Belgisch-Kongo. Er was vooral continuiteit. Kongo-Vrijstaat was geen vrij land met Leopold als dubbelmonarch, zoals dat 'legalistisch' wordt voorgesteld. Kongo-Vrijstaat was in de feiten een wingewest voor de Belgen, net zoals eender welke andere kolonie dat was voor zijn uitbuiters. Kongo was al iin 1889 voorbestemd om een volwaardige kolonie te worden, via het testament van Leopold-II. De praktijken van dwangarbeid en landroof gingen na 1909 gewoon door, zij het iets gematigder. Maar William Lever kreeg bv. zonder meer concessies op een reuzegroot gebied voor de palmoliewinning voor Sunlight. De negers wiens eigendom dat land was mochten dwangarbeid verrichten. 60.000 mensen werden gedeporteerd voor de heraanleg van de spoorweg Matadi-Kinshasa, 7000 ervan zouden sterven.
De wanpraktijken waren structureel. Niet een toevallige misstap van de ene of de andere. Nee, het was ingebakken in het systeem. Een systeem opgezet door Belgen, uitgebaat en uitgebuit door Belgen.
Toch nog even dit rechtzetten. Het is helemaal onjuist wat u hierboven stelt. Nogmaals, België wilde in de tijd van Leopold maar weinig te maken hebben met Congo-Vrijstaat. En Van Reybrouck in zijn boek 'Congo' bevestigt dit ook.

Blz. 92-93:
"De Belgische vorst had in 1885 zijn Congo verworven door drie beloften te doen. Aan de Conferentie van Berlijn had hij beloofd zowel de vrijhandel te garanderen als de slavenhandel te bestrijden. Aan de Belgische staat had hij beloofd nooit geld te zullen vragen voor zijn persoonlijk project. Tot 1890 hield hij zich keurig aan de afspraken: de vrijhandel floreerde, de Belgische staatskas liet hij ongemoeid, de strijd tegen de slavenhandel was weliswaar nog niet beslecht, maar de missieposten kregen toch geregeld ‘bevrijde’ kinderen cadeau. Het waren letterlijk dure beloften. Om de vrijhandel te laten draaien moest hij op eigen kosten de noodzakelijke infrastructuur en administratieve kosten uit bouwen. Een kostbare zaak, waar vooral anderen van profiteerden. Leopold begon er maar aan omdat hij hoopte zelf serieuze winst te boeken, maar dat viel lelijk tegen. Van 1876 tot 1885 had hij al tien miljoen Belgische frank geïnvesteerd, maar de opbrengsten in 1886 bedroegen nog geen 75.000 frank. Tegen 1890 had hij al negentien miljoen frank aan Congo gespendeerd. Het grote fortuin dat hij van zijn vader had geërfd, was daarmee helemaal in rook opgegaan. De koning was zo goed als bankroet.

Op dat moment besloot hij twee beloften te breken. Hij smeekte België om geld en hij dwarsboomde de vrijhandel dat het niet meer mooi was. Maar ondanks een ontluikende Congo-filie bij een elite van banken en industriëlen was het Belgische parlement helemaal niet zo tuk op een koloniaal avontuur. Toch kon het evenmin toekijken hoe het staatshoofd failliet ging. Met lange tanden werd daarom een lening afgesproken: de vorst kreeg vijf en twintig miljoen goudfrank bij wijze van herkapitalisering, later aangevuld men nog eens zeven miljoen goudfrank. Daarna investeerde het land zwaar in de aanleg van een spoorweg. Er werd afgesproken dat bij aanhoudend economisch onheil Congo door België zou worden overgenomen.

(D. Van Reybrouck, Congo, 2010, Bariet Ruinen
)

Dat lijkt me al dichter bij de waarheid dan uw permanente tendentieuze berichtgeving.

Laatst gewijzigd door system : 2 januari 2011 om 11:36.
system is offline  
Oud 2 januari 2011, 13:26   #626
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

@ system
Van Reybroucks voorstelling van de situatie lijkt me gestaafd door gedegen geschiekkundige vorsing. Ik had het ook zo begrepen. Leopold II had zich door economische ongeschooldheid lelijk verkeken op de markt van het toenmalige modieuze product ivoor, dat nodig was voor de toetsen van de onmisbare piano in gegoede burgerkringen. Alhoewel de ongerepte binnenlanden van de Kongo-Vrijstaat veel ivoor "produceerden' waren de kosten door de ontoegankelijkheid en de plaatselijke concurrentie (Arabieren)zeer hoog. Hij was dan ook tegen 1890 bijna bankroet.

Hij werd gered door de doorbraak van een veel populairder product: het rijwiel op luchtbanden. Dit individuele vervoersmiddel voorzag in een veel bredere maatschappelijke behoefte en werd op korte tijd in ettelijke duizendtallen gefabriceerd en verkocht. En elke fiets had 2 luchtbanden, die bovendien niet erg slijtvast waren. De behoefte aan latex oversteeg snel de gebruikelijke Zuid-Amerikaanse productiecapaciteit. De latexwinning uit andere planten dan de hevea werd rendabel en zo werd de Kongo-Vrijstaat plots een goudmijn.

Het Belgische parlement heeft zich in die tijd steeds zeer weigerachtig opgesteld t.a.v. de koloniale avonturen van de monarch. Zelfs net voor de overdracht was er nog veel tegenstand.

Ik vrees dat fonne zich met betrekking tot Europese koloniale gebeuren in Afrika, een tijdsbestek van circa 80 jaar, van feitelijkheden niet veel aantrekt en eerder de marxistische wingewest benadering volgt.
Oud 2 januari 2011, 15:13   #627
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
@ system
Van Reybroucks voorstelling van de situatie lijkt me gestaafd door gedegen geschiekkundige vorsing. Ik had het ook zo begrepen. Leopold II had zich door economische ongeschooldheid lelijk verkeken op de markt van het toenmalige modieuze product ivoor, dat nodig was voor de toetsen van de onmisbare piano in gegoede burgerkringen. Alhoewel de ongerepte binnenlanden van de Kongo-Vrijstaat veel ivoor "produceerden' waren de kosten door de ontoegankelijkheid en de plaatselijke concurrentie (Arabieren)zeer hoog. Hij was dan ook tegen 1890 bijna bankroet.

Hij werd gered door de doorbraak van een veel populairder product: het rijwiel op luchtbanden. Dit individuele vervoersmiddel voorzag in een veel bredere maatschappelijke behoefte en werd op korte tijd in ettelijke duizendtallen gefabriceerd en verkocht. En elke fiets had 2 luchtbanden, die bovendien niet erg slijtvast waren. De behoefte aan latex oversteeg snel de gebruikelijke Zuid-Amerikaanse productiecapaciteit. De latexwinning uit andere planten dan de hevea werd rendabel en zo werd de Kongo-Vrijstaat plots een goudmijn.

Het Belgische parlement heeft zich in die tijd steeds zeer weigerachtig opgesteld t.a.v. de koloniale avonturen van de monarch. Zelfs net voor de overdracht was er nog veel tegenstand.

Ik vrees dat fonne zich met betrekking tot Europese koloniale gebeuren in Afrika, een tijdsbestek van circa 80 jaar, van feitelijkheden niet veel aantrekt en eerder de marxistische wingewest benadering volgt.
Helaas, ik vrees dat u zich vergist voor wat het laatste gedeelte betreft van uw post.

Mensen zoals 'fonne' worden niet zozeer gedreven door Marxistische motieven om de geschiedenis naar hun hand te zetten, maar eerder door Vlaams-nationalistische beweegredenen. Immers, mensen met deze politieke vooringenomenheid zullen niets onverlet laten om België in een slecht daglicht te stellen, zelfs al moeten ze de geschiedenis wat verdraaien om alzo hun gelijk te kunnen halen. Immers, in hun ogen is de geschiedkundige waarheid totaal ondergeschikt aan hun politiek doel.

Edoch, het brengt hun aan de eindmeet slechts windeiren op en ze slaan finaal hun eigen geloofwaardigheid aan diggelen. Want hoe vaak en hoezeer ze die ook proberen te verdonkermanen, uiteindelijk komt de waarheid altijd uit. Al moeten de kraaien het uitbrengen.

Laatst gewijzigd door system : 2 januari 2011 om 15:28.
system is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:08   #628
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mensen zoals 'fonne' worden niet zozeer gedreven door Marxistische motieven om de geschiedenis naar hun hand te zetten, maar eerder door Vlaams-nationalistische beweegredenen. Immers, mensen met deze politieke vooringenomenheid zullen niets onverlet laten om België in een slecht daglicht te stellen, zelfs al moeten ze de geschiedenis wat verdraaien om alzo hun gelijk te kunnen halen. Immers, in hun ogen is de geschiedkundige waarheid totaal ondergeschikt aan hun politiek doel.
Het kan zijn, dat bepaalde mensen zich door politieke vooringenomenheid laten leiden om België of een ander land in een slecht daglicht te stellen. Of dit enkel bij Vlaams-nationalisten voorkomt, betwijfel ik ten zeerste. Ik heb dit kunnen vaststellen bij talrijke personen van verschillende godsdiensten, filosofiën, politieke overtuigingen of nationaliteiten...

Ik zelf vind uit democratische en economische overwegingen dat België beter gereorganiseerd wordt in de richting van een 'Zwitsers' type van federalisme en zo dit niet mogelijk blijkt, men verdergaande oplossingen overweegt.
Dit betekent in mijn geval echter niet dat daarom aan geschiedkundige vervalsing dient gedaan te worden om het vroegere België en zijn monarch in een verkeerd daglicht te stellen.
Oud 2 januari 2011, 16:13   #629
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, voor 'Belgicisten' kan dit misschien opgaan. Maar daar heb ik geen boodschap aan. Ik zeg alleen dat 'Vlaams' de taal is die in Nederlandstalig België wordt gesproken. En dat is natuurlijk ook Nederlands. Zuid-Nederlands dan. En rabiate 'Belgicisten' mogen deze taal ook wel 'Belgisch-Nederlands' noemen. Ik noem het 'Vlaams'.
Dus jij vindt 'Vlaanderen' en 'Vlaming' kunstmatig, omdat jij jezelf Limburger en Belg voelt, maar noemt je taal wel 'Vlaams'. De inconsequentheid druipt er weer vanaf.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:15   #630
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het kan zijn, dat bepaalde mensen zich door politieke vooringenomenheid laten leiden om België of een ander land in een slecht daglicht te stellen. Of dit enkel bij Vlaams-nationalisten voorkomt, betwijfel ik ten zeerste. Ik heb dit kunnen vaststellen bij talrijke personen van verschillende godsdiensten, filosofiën, politieke overtuigingen of nationaliteiten...

Ik zelf vind uit democratische en economische overwegingen dat België beter gereorganiseerd wordt in de richting van een 'Zwitsers' type van federalisme en zo dit niet mogelijk blijkt, men verdergaande oplossingen overweegt.
Dit betekent in mijn geval echter niet dat daarom aan geschiedkundige vervalsing dient gedaan te worden om het vroegere België en zijn monarch in een verkeerd daglicht te stellen
.
Ik ben het met alles wat u hier stelt eens. Geen probleem voor mij.
system is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:17   #631
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit betekent in mijn geval echter niet dat daarom aan geschiedkundige vervalsing dient gedaan te worden om het vroegere België en zijn monarch in een verkeerd daglicht te stellen.
weldenkende mensen en system zijn het hier 100% mee eens.
Geschiedkundige vervalsing is overbodig.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 2 januari 2011 om 16:18.
born2bewild is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:21   #632
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch nog even dit rechtzetten. Het is helemaal onjuist wat u hierboven stelt. Nogmaals, België wilde in de tijd van Leopold maar weinig te maken hebben met Congo-Vrijstaat. En Van Reybrouck in zijn boek 'Congo' bevestigt dit ook.
Ik zie niet in waarom je blijft proberen een romannetje over de Kongo voor te stellen als degelijk historisch werk.

Citaat:
Blz. 92-93:
[i] "De Belgische vorst had in 1885 zijn Congo verworven door drie beloften te doen. Aan de Conferentie van Berlijn had hij beloofd zowel de vrijhandel te garanderen als de slavenhandel te bestrijden. Aan de Belgische staat had hij beloofd nooit geld te zullen vragen voor zijn persoonlijk project.
Beloften deed Leopold-II heel veel. Zo beloofde hij zowel aan Frankrijk als aan België de soevereiniteit over Kongo-Vrijstaat. Een mythomaan eerste klas was hij wel, die Leopold.

Citaat:
Tot 1890 hield hij zich keurig aan de afspraken: de vrijhandel floreerde,
Welke vrijhandel? Leopold-II slaagde er zelf amper in om enigerlei inkomsten uit de ivoorhandel te halen, en voor de rest was er nog niets van infrastructuur voorhanden langs waar die vrijhandel dan wel zou kunnen verlopen. De zuidelijke stukken van het grondgebied (zoals Katanga) kwamen ook maar later in zijn bezit. De noordelijke stukken moesten nog veroverd worden.

Citaat:
de Belgische staatskas liet hij ongemoeid,
Da's natuurlijk maar de vraag. In 1885 moest hij al bij de Rotschilds gaan lenen. Ondertussen spendeerde hij ook de jaarlijkse dotatie van de Belgische staat aan Kongo. Terwijl die dotatie moest dienen om zijn functie als staatshoofd van België uit te voeren, niet die van staatshoofd van Kongo-Vrijstaat. Hier zie je dus al heel vroeg die belangenvermenging. In 1988 organizeerde minister van financiën Beernaert dan de eerste koloniale loterij ten voordele van de EIC voor 7,5 miljoen Franken (equivalent van 30 miljoen Euro nu). In 1990 kwam dan inderdaad de renteloze (!) lening, een overholen subsidie dus, die nog een paar keer zou worden aangedikt.

Citaat:
de strijd tegen de slavenhandel was weliswaar nog niet beslecht, maar de missieposten kregen toch geregeld ‘bevrijde’ kinderen cadeau.
Er was geen strijd tegen de slavenhandel. Er was een strijd tegen de concurrende handelaren uit Zanzibar om een monopolie op de ivoorhandel te verkrijgen. Uiteindelijk legden de goede Belgen zelf dwangarbeid op aan de zwarten en dwongen ze de zwarten een groot deel van hun landbouwopbrengsten aan de blanken af te staan.
Strijd tegen de slavenhandel? Is het daarom dat ze Tippo-Tib dan maar gouverneur maakten van de oostelijke provincie Port Stanley?

Citaat:
Het waren letterlijk dure beloften. Om de vrijhandel te laten draaien moest hij op eigen kosten de noodzakelijke infrastructuur en administratieve kosten uit bouwen. Een kostbare zaak, waar vooral anderen van profiteerden.
Welke infrastuctuur heeft hij dan wel bekostigd? De oorlogen tegen de Bantoe-koningen en de ivoorhandelaren van Zanzibar bedoel je?

Citaat:
Leopold begon er maar aan omdat hij hoopte zelf serieuze winst te boeken, maar dat viel lelijk tegen. Van 1876 tot 1885 had hij al tien miljoen Belgische frank geïnvesteerd, maar de opbrengsten in 1886 bedroegen nog geen 75.000 frank. Tegen 1890 had hij al negentien miljoen frank aan Congo gespendeerd. Het grote fortuin dat hij van zijn vader had geërfd, was daarmee helemaal in rook opgegaan. De koning was zo goed als bankroet.
Megalomanie en incompetentie. Hoe kan je nu in godsnaam geloven dat je een winstgevende bedrijvigheid gaat vestigen in een land waar je zelf niet eens naartoe wil gaan (hij was naar het schijnt bang dat er daar niet genoeg hoertjes zouden te vinden zijn).

Citaat:
Op dat moment besloot hij twee beloften te breken. Hij smeekte België om geld en hij dwarsboomde de vrijhandel dat het niet meer mooi was. Maar ondanks een ontluikende Congo-filie bij een elite van banken en industriëlen was het Belgische parlement helemaal niet zo tuk op een koloniaal avontuur. Toch kon het evenmin toekijken hoe het staatshoofd failliet ging. Met lange tanden werd daarom een lening afgesproken: de vorst kreeg vijf en twintig miljoen goudfrank bij wijze van herkapitalisering, later aangevuld men nog eens zeven miljoen goudfrank.
Om geld smeekte hij al langer dan 1890 dus, getuige de koloniale loterij van 1888. Het Belgisch Parlement was wel tuk op de kolonie, maar ze wou geen frank investeren in het project. Het mocht alleen maar opbrengen. En toen het begon op te brengen dank zij de plundering van de rubber, toen wou Leopold-II het niet meer kwijt.

Citaat:
Daarna investeerde het land zwaar in de aanleg van een spoorweg.
Wie investeerde er in de aanleg van een spoorweg? Leopold-II zeker niet, want die had geen geld. Vandaar dat hij de concessie eerst weggaf aan een Engelse maatschappij (Syndikaat van Manchester), maar daarop terugkwam toen een vereniging van Belgische banken de financiering wou verzorgen. dat was de start van de CCCI, de Compagnie du Congo pour le Commerce et l’Industrie die later ook via dochterbedrijven grote rubberconcessies zou verwerven. Het land (Belgie?) iets investeren? Geen sprake van.

Citaat:
Er werd afgesproken dat bij aanhoudend economisch onheil Congo door België zou worden overgenomen.
België had al in 1889 het recht verworven op Kongo, als onderdeel van het testament van Leopold-II. En het verwierf in ruil voor de renteloze lening aan Leopold-II het recht om in 1901 Kongo als kolonie te annexeren. Leopold-II was sowieso al niet van de jongsten, dus België wist perfect dat het ooit de volle verantwoordelijkheid over Kongo zou krijgen. Tot 1895 heeft Leopold-II zelf trouwens erop aangedrongen dat België de kolonie al zou overnemen, maar België wilde niet. Vanaf 1895 was Kongo-Vrijstaat wel rendabel en wou België wel de kolonie, maar Leopold-II wou ze niet meer afgeven. Het geeft maar aan hoe de hele geschiedenis van de kolonisatie maar om één ding draaide: winst maken door de kolonie uit te buiten. België wilde de winsten oprapen, maar was zelf niet bereid om ook maar één frank te investeren.
Uiteindelijk zou het in 1960 dan ook een compleet onleefbare staat achterlaten aan de zwarte bevolking.

Laatst gewijzigd door fonne : 2 januari 2011 om 16:22.
fonne is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:22   #633
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik zie niet in waarom je blijft proberen een romannetje over de Kongo voor te stellen als degelijk historisch werk.

Beloften deed Leopold-II heel veel. Zo beloofde hij zowel aan Frankrijk als aan België de soevereiniteit over Kongo-Vrijstaat. Een mythomaan eerste klas was hij wel, die Leopold.

Welke vrijhandel? Leopold-II slaagde er zelf amper in om enigerlei inkomsten uit de ivoorhandel te halen, en voor de rest was er nog niets van infrastructuur voorhanden langs waar die vrijhandel dan wel zou kunnen verlopen. De zuidelijke stukken van het grondgebied (zoals Katanga) kwamen ook maar later in zijn bezit. De noordelijke stukken moesten nog veroverd worden.

Da's natuurlijk maar de vraag. In 1885 moest hij al bij de Rotschilds gaan lenen. Ondertussen spendeerde hij ook de jaarlijkse dotatie van de Belgische staat aan Kongo. Terwijl die dotatie moest dienen om zijn functie als staatshoofd van België uit te voeren, niet die van staatshoofd van Kongo-Vrijstaat. Hier zie je dus al heel vroeg die belangenvermenging. In 1988 organizeerde minister van financiën Beernaert dan de eerste koloniale loterij ten voordele van de EIC voor 7,5 miljoen Franken (equivalent van 30 miljoen Euro nu). In 1990 kwam dan inderdaad de renteloze (!) lening, een overholen subsidie dus, die nog een paar keer zou worden aangedikt.

Er was geen strijd tegen de slavenhandel. Er was een strijd tegen de concurrende handelaren uit Zanzibar om een monopolie op de ivoorhandel te verkrijgen. Uiteindelijk legden de goede Belgen zelf dwangarbeid op aan de zwarten en dwongen ze de zwarten een groot deel van hun landbouwopbrengsten aan de blanken af te staan.
Strijd tegen de slavenhandel? Is het daarom dat ze Tippo-Tib dan maar gouverneur maakten van de oostelijke provincie Port Stanley?

Welke infrastuctuur heeft hij dan wel bekostigd? De oorlogen tegen de Bantoe-koningen en de ivoorhandelaren van Zanzibar bedoel je?

Megalomanie en incompetentie. Hoe kan je nu in godsnaam geloven dat je een winstgevende bedrijvigheid gaat vestigen in een land waar je zelf niet eens naartoe wil gaan (hij was naar het schijnt bang dat er daar niet genoeg hoertjes zouden te vinden zijn).

Om geld smeekte hij al langer dan 1890 dus, getuige de koloniale loterij van 1888. Het Belgisch Parlement was wel tuk op de kolonie, maar ze wou geen frank investeren in het project. Het mocht alleen maar opbrengen. En toen het begon op te brengen dank zij de plundering van de rubber, toen wou Leopold-II het niet meer kwijt.

Wie investeerde er in de aanleg van een spoorweg? Leopold-II zeker niet, want die had geen geld. Vandaar dat hij de concessie eerst weggaf aan een Engelse maatschappij (Syndikaat van Manchester), maar daarop terugkwam toen een vereniging van Belgische banken de financiering wou verzorgen. dat was de start van de CCCI, de Compagnie du Congo pour le Commerce et l’Industrie die later ook via dochterbedrijven grote rubberconcessies zou verwerven. Het land (Belgie?) iets investeren? Geen sprake van.

België had al in 1889 het recht verworven op Kongo, als onderdeel van het testament van Leopold-II. En het verwierf in ruil voor de renteloze lening aan Leopold-II het recht om in 1901 Kongo als kolonie te annexeren. Leopold-II was sowieso al niet van de jongsten, dus België wist perfect dat het ooit de volle verantwoordelijkheid over Kongo zou krijgen. Tot 1895 heeft Leopold-II zelf trouwens erop aangedrongen dat België de kolonie al zou overnemen, maar België wilde niet. Vanaf 1895 was Kongo-Vrijstaat wel rendabel en wou België wel de kolonie, maar Leopold-II wou ze niet meer afgeven. Het geeft maar aan hoe de hele geschiedenis van de kolonisatie maar om één ding draaide: winst maken door de kolonie uit te buiten. België wilde de winsten oprapen, maar was zelf niet bereid om ook maar één frank te investeren.
Uiteindelijk zou het in 1960 dan ook een compleet onleefbare staat achterlaten aan de zwarte bevolking.
Wat een onzin. U valt me goed tegen. Volgens mij hebt u geen iota gelezen uit het boek van Van Reybrouck.

Laatst gewijzigd door system : 2 januari 2011 om 16:26.
system is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:34   #634
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ system

Dat vat de economische achtergrond goed samen, behalve dat de rubber uit de Kongo niet werd geproduceerd, ze werd gewoon geplunderd uit het oerwoud.

Citaat:
Het Parlement heeft altijd heel weigerachtig gestaan tegen het financieren van de kolonie (of dat nu de fictie was van een Kongo-Vrijstaat of later een echte kolonie doet in feite niets ter zake, ook na 1909 was die weigerachtigheid er, zie de koloniale loterij van de jaren 1930). Maar ze had geen enkel probleem met de inkomsten. En van de andere kant zie je dat het hele staatsbestel wel degelijk betrokken was bij de uitbuiting van Kongo-Vrijstaat. Het organizeren van loterijen (1988), de leningen (1890, 1892), de betrokkenheid van het gerecht bij allerhande controles (1894), de levering van officieren voor de Force Publique, de interventies van Leopold bij Belgische ministers om de wanpraktijken in de doofpot te steken (1896). Alles wijst erop dat er nooit geen echt tussenschot geweest is tussen de Belgische Staat en Kongo-Vrijstaat. Zolang het de Belgische staat maar niet te veel koste. De ombouw van Brussel en Oostende met het bloedgeld van de rubber werd in dank aanvaard;

Citaat:
Ik denk dat alle feitelijkheden aantonen dat Kongo, in welke vorm dan ook, nooit meer dan een wingewest geweest is. Zolang het opbracht was het goed.
fonne is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:40   #635
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas, ik vrees dat u zich vergist voor wat het laatste gedeelte betreft van uw post.

Edoch, het brengt hun aan de eindmeet slechts windeiren op en ze slaan finaal hun eigen geloofwaardigheid aan diggelen. Want hoe vaak en hoezeer ze die ook proberen te verdonkermanen, uiteindelijk komt de waarheid altijd uit. Al moeten de kraaien het uitbrengen.
Het is ongelooflijk op welke manier Belgicisten door Belgisch-Nationalistische beweegreden gedreven blijven vasthouden aan de ficties die ze hebben gecreëerd van hun verleden. Niets zullen ze onverlet laten om vanuit hun politieke vooringenomenheid te trachten de meest tragische gebeurtenissen uit onze Belgische geschiedenis te ontkennen, te vergoeilijken, te minimalizeren. Voor andere tragische gebeurtenissen uit de geschiedenis zou dezelfde houding zelfs strafbaar zijn.
"Keeping up appearances", zo kan je het Belgicisme nog het best van al beschrijven. Edoch, het legt hen aan de eindmeet slechts windeieren en ze slaan zo finaal hun eigen geloofwaardigheid aan diggelen. Want hoe vaak en hoezeer ze die ook proberen te verdonkermanen, uiteindelijk komt de waarheid altijd uit. Al moesten de kraaien het uitbrengen.

Laatst gewijzigd door fonne : 2 januari 2011 om 16:59.
fonne is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:41   #636
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is ongelooflijk op welke manier Belgicisten door Belgisch-Nationalistische beweegreden gedreven blijven vasthouden aan de ficties die ze hebben gecreëer van hun verleden. Niets zullen ze onverlet laten om vanuit hun politieke vooringenomenheid te trachten de meest tragische gebeurtenissen uit onze Belgische geschiedenis te ontkennen, te vergoeilijken, te minimalizeren. Voor andere tragische gebeurtenissen uit de geschiedenis zou dezelfde houding zelfs strafbaar zijn.
"Keeping up appearances", zo kan je het Belgicisme nog het best van al beschrijven. Edoch, het legt hen aan de eindmeet slechts windeieren en ze slaan zo finaal hun eigen geloofwaardigheid aan diggelen. Want hoe vaak en hoezeer ze die ook proberen te verdonkermanen, uiteindelijk komt de waarheid altijd uit. Al moesten de kraaien het uitbrengen.
U maakt zich de laatste tijd herhaaldelijk schuldig aan een vorm van plagiaat en persiflage. Vermoedelijk omdat u zonder argumenten komt te zitten.

Lees eerst maar eens het boek van Van Reybrouck en kom dan eens terug praten over de Vrijstaat en Congo.

Laatst gewijzigd door system : 2 januari 2011 om 16:43.
system is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:42   #637
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onzin. U valt me goed tegen. Volgens mij hebt u geen iota gelezen uit het boek van Van Reybrouck.
Het staat U vrij om ook maar een van de feiten die ik aanhaal te weerleggen. Van Reybrouck was duidelijk helemaal niet zo goed geïnformeerd als sommigen graag willen laten uitschijnen.
fonne is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:43   #638
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees eerst maar eens het boek van Van Reybrouck en kom dan eens terug praten over de Vrijstaat en Congo.
Er is ook geloofwaardigere literatuur over dit thema voorhanden.
fonne is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:44   #639
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het staat U vrij om ook maar een van de feiten die ik aanhaal te weerleggen. Van Reybrouck was duidelijk helemaal niet zo goed geïnformeerd als sommigen graag willen laten uitschijnen.
Hebt u het boek gelezen?
system is offline  
Oud 2 januari 2011, 16:51   #640
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit betekent in mijn geval echter niet dat daarom aan geschiedkundige vervalsing dient gedaan te worden om het vroegere België en zijn monarch onterecht te verheerlijken. Laat toch die mooi opgebouwde ficties eens los dat Belgie niets met Kongo-Vrijstaat te maken had (alleen al het aantal uren dat er in het Parlement over is gedebatteerd wijst in een andere richting), dat de onversaagde Leopold-II de slavenhandel ging bestrijden en de negers bevrijden, dat de Belgen de beschaving brachten onder de zwarten, dat ze het land moderniseerden door het aanleggen van infastructuur. En dat er voor de rest niets anders was dan wat geïsoleerde incidentjes waar tijdig werd tegen opgetreden. dat maakt ge zelfs mijn kat niet wijs (ik moet toegeven: zo'n slimme kat vind je niet vaak).
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be