![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
de confederatie die ik aanhaal is Vlaanderen-Nederland (als tussenstap), niet België-Nederland. daar is het verschil! Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 januari 2011 om 17:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zoals al eerder gezegd houdt een confederatie een de facto blokkeringsmechanisme in. Wanneer er slechts twee deelentiteiten zijn zorgt dat voor de creatie van een politieke breuklijn, een beetje zoals de huidige communautaire breuklijn in België (hoewel we hier nog een gecompliceerdere structuur hebben en het moeilijk is te spreken van twee entiteiten). Maar aangezien uw geschiedkundige kennis in orde lijkt, zou ik u een vraag willen stellen. Kent ge een voorbeeld van een tweeledige federale of confederale structuur die succesvol bleek te zijn? Ik ken er geen, vandaar dat ik wel eens zou willen kijken of er een goede vergelijking mogelijk is. Misschien kunt ge mij hierbij helpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
|
![]() Citaat:
enige verschil is de redelijk sterke verfransing van het Brusselse dialect. er zijn wel verschillen met de rest van het Vlaamse gewest (Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en West-Limburg). Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 januari 2011 om 17:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
Gouverneur
|
![]() Nenee, ik denk (hier in deze discussie) ook in termen van Vlaanderen en Nederland. Dat heb ik steeds aangegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
|
![]() Citaat:
zo'n schrik van de Nederlanders Jacky? daar zitten 10 maal meer democraten dan in de Franstalige partijen van België tesamen. Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 januari 2011 om 17:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#467 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Of nee, dat kan niet. Ge kon uw confederale tussenstap niet verdedigen. Bovendien kon ge mij zelfs geen concrete manier geven om zonder een confederale tussenstap tot uw staat te komen. Laatst gewijzigd door captain jack : 2 januari 2011 om 17:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik schets u een historische lijn, die aantoont dat de (con-)federalistische structuur eigen is aan de mensen van deze gewesten en dat centralisme een onbruikbaar importproduct is. Op basis daarvan stel ik dat het teruggrijpen naar een confederale structuur voor de Nederlanden een goede zaak zou zijn. En ik spreek niet van een tweeledige confederatie, wel van een achtledige. Uw probleem met de tweeledige confederatie hoef ik dus niet op te lossen. Ik kan er alleen dit over zeggen: als België uiteenvalt op een voor Vlaanderen ongunstige wijze, dan zal de Vlaamse (deel-)staat zeer snel zo dicht tegen de Nederland gaan aanschurken dat er een de facto Vlaams-Nederlandse confederatie ontstaat. Vanuit die positie is het dan zaak voor de confederalisten om zowel de Vlaamse als de Nederlandse deelstaten om te vormen tot acht constituerende gewesten.
![]() |
![]() |
#469 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Een land zonder West-Vlamingen en Limburgers, prachtig! ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
2 vragen: 1) Binnen welke tijdspanne ziet ge dat gebeuren? Ik neem aan dat ge onmiddellijk en zonder tussenstap daartoe wilt overgaan aangezien ge een tweeledige confederatie afwijst. 2) Hoe gaat ge een achtledige structuur creëren op een democratische wijze? Laatst gewijzigd door captain jack : 2 januari 2011 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
|
![]() Citaat:
kom dus maar met iets anders af. en deze keer iets deftig! Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 januari 2011 om 18:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#475 |
Gouverneur
|
![]() Ge hebt juist niks weerlegd. Ik geef u een hypothetische situatie met landen 'N & V' en gij antwoord er letterlijk op alsof het om Nederland en Vlaanderen gaat...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tussen de rest van Vlaanderen en Brussel wordt het verschil wel steeds groter door de ontnederlandsing van Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 |
Minister-President
|
![]() Verwijzend naar onderschrift van E Gidius lijkt plan-N, zoals Baarle groep stelt, een prima mogelijkhgeid.
Een unitaire hereniging zal er nog niet inzitten na jaren lange gijzeling door Frankrijk. We moeten herstellen van een ingepompte onrealitische hollandhaat.
![]() |
#478 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan met die mensen af en toe een goed lachen. Zij aan hunne kant en wij aan onze kant van de staatsgrens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
|
![]() Citaat:
Waarom exact een staatsgrens, maar bijvoorbeeld geen 'gewestgrens', provinciegrens, gemeentegrens of EU buitengrens? Wat maakt precies dat jij je zo veilig voelt voor den Ollander achter een staatsgrens anno 2010?
![]() |
![]() |
#480 |
Banneling
|
![]() Die mensen komen altijd af met 'ollanderhaat' wanneer ze zonder argumenten zitten. Ze waren -en zijn nog altijd - gewoon dat vermanende vingertje op te steken. Een onhebbelijke gewoonte die cultureel gebonden is waarschijnlijk. En als ze dan mensen tegenkomen die hen eens goed hun vet geven, dan schreeuwen ze onmiddellijk 'ollanderhater', 'racist', en dergelijke. Niet op letten. Gewoon uw ding blijven doen. De tijd dat de mensen zich hier lieten intimideren door de Hollanders ligt lang en ver achter ons.
Laatst gewijzigd door system : 2 januari 2011 om 22:11. |
![]() |
![]() |