Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Querty in plaats van Azerty ?
Neen, ik wil er niet van weten. 20 32,26%
Ja, zelfs al zal het me toch wat moeite kosten 13 20,97%
Ja, voor mij, super flexibele wereldburger, een makkie 29 46,77%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2011, 19:56   #81
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik heb eerst AZERTY geleerd, en toen ik in Duitsland was, werd ik gek. Heb dan beslist om over te schakelen op het internationaal USA keyboard in QWERTY, en daar zweer ik nu bij.
Wel heel vervelend om Frans in te schrijven, maar tant pis. Voor programmeren is het US keyboard heel goed geschikt, want alle symbolen die je nodig hebt in de meeste programmeertalen zijn standaard op dat keyboard.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 20:00   #82
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
De Apple-toetsenborden wijken af, maar je kunt de "windows"-equivalenten van allerlei websites downloaden en op je Apple installeren.
Een cyrillische tekst door Google translate laten translitereren is b.v. gemakkelijker dan er een te typen.
Ik kan geen Russisch of een andere taal geschreven in het Cyrillisch alfabet, maar ik weet waar de toetsen staan op een Russisch toetsenbord. Ik kan dat zelfs blind gebruiken zonder naar een toetsenbord te moeten kijken. Leercurve om het op een betrekkelijk tempo te kunnen gebruiken: minder dan een week. Indien ik het echt nodig had zou ik het snel 'echt' onder de knie hebben.
Ik weet ook waar de toetsen staan op een Hebreeuws, Arabisch en Grieks toetsenbord, trouwens en ook hoe je de klinkertekens typt bij die twee eersten.

Met alt + shift kan je van toetsenbordinstelling veranderen mits je je voorkeuren hebt geselecteerd. Volgens mij beginnen de meeste Nederlandstalig-Belgische Windows stuurprogramma's met Nederlands (België) en Engels (Verenigde Staten) als begininstelling.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2011 om 20:05.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 20:24   #83
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Azerty heb ik geleerd en dat past me perfect.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 20:26   #84
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Waarom beschuldigen de belgicisten nu de flaminganten ervan dat zij voor qwerty kiezen omdat het 'niet frans' is...
Vreemd, ik heb mijzelf nog nooit als belgicist beschouwd, maar ik doe wel niet mee om alles wat maar enigszins naar Frankrijk of Wallonië verwijst uit mijn leven te bannen, uit een bekrompen visie dat dat dan "beter" is.
En neen, een toetsenbordindeling is voor mij geen vorm van onderdrukking.

Citaat:
Ooit al eens aan gedacht dat er mensen zijn die 1) met qwerty gestart zijn ipv met azerty op hun eerste pc, 2) specifieke noden hebben aan een keyboard waardoor zij een bepaalde layout vereisen, ... Wie kiest er nu een toestenbord uit 'communautaire' overwegingen?
Natuurlijk zijn die er ook, maar voor velen hier is dit duidelijk een communautair thema.
Velen geven zelfs toe niet eens blind te kunnen typen, op om het even welk toetsenbord.
Persoonlijk ben ik gestart voordat er PC's waren, en mijn eerste homecomputer had een QWERTY toetsenbord, maar eens de PC er was waren er al direct AZERTY toetsenborden, wees gerust.
Mijn CP/M en aarna DOS waren in het Engels, en ik ben bij die taal gebleven voor mijn software.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 20:31   #85
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Vreemd, ik heb mijzelf nog nooit als belgicist beschouwd, maar ik doe wel niet mee om alles wat maar enigszins naar Frankrijk of Wallonië verwijst uit mijn leven te bannen, uit een bekrompen visie dat dat dan "beter" is.
En neen, een toetsenbordindeling is voor mij geen vorm van onderdrukking.

Natuurlijk zijn die er ook, maar voor velen hier is dit duidelijk een communautair thema.
Velen geven zelfs toe niet eens blind te kunnen typen, op om het even welk toetsenbord.
Persoonlijk ben ik gestart voordat er PC's waren, en mijn eerste homecomputer had een QWERTY toetsenbord, maar eens de PC er was waren er al direct AZERTY toetsenborden, wees gerust.
Mijn CP/M en aarna DOS waren in het Engels, en ik ben bij die taal gebleven voor mijn software.
U hebt totaal gelijk! Gebruik gewoon wat u beter kent!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 20:32   #86
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Tot zover ik weet is Frans een officiële taal in België.
Neen. Het is een officiële taal in een deel van België. Bij de minderheid, namelijk.
Oud 3 januari 2011, 20:34   #87
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De beschaafde wereld. Wat een pretentie.
Niks pretentie. De beschaafde wereld, dat is Noord-Europa waar wij bijhoren. De Belgische wereld, dat is Zuid-Europa waar wij met geweld in gesleurd zijn. Maar daar is nu een eind aan aan 't komen.
Oud 3 januari 2011, 21:11   #88
jamaar
Vreemdeling

jamaar's schermafbeelding

Standaard

QWERTY is de standaard over heel de wereld. AZERTY is de verfranste vorm, 4 letters zijn onderling verplaatst, de M elders en de leestekens door elkaar.

Tot 30 jaar terug gebruikte elke informaticus (wereldwijd) QWERTY. De franse dactylo machines gebruikten AZERTY. Het is met de opkomst van de tekstsystemen dat AZERTY de informatica wereld is binnen geslopen. Toetsenborden zijn immers programeerbaar. De fout is daar gebeurd, men had dat moeten voorkomen hebben en dan zou er niemand zich aan het probleem geërgerd hebben. Laat een hollander, een duitser, een scandinaaf, enz, je helpen en die heeft problemen....
Oud 3 januari 2011, 21:18   #89
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Niks pretentie. De beschaafde wereld, dat is Noord-Europa waar wij bijhoren. De Belgische wereld, dat is Zuid-Europa waar wij met geweld in gesleurd zijn. Maar daar is nu een eind aan aan 't komen.
Het wordt pathetischer met de dag.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 21:53   #90
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Ik kan inderdaad op geen van beide typen en heb azerty (ben dat ook gewoon) maar vraag me af kan je een qwerty sneller onder de knie krijgen en is hij eenvoudiger in gebruik voor mij is daar niest communautair aan gewoon wat het makkelijkst is
Oud 3 januari 2011, 21:55   #91
Stefanie
Minister-President

Standaard

Ik had wel graag qwerty geleerd, maar ja, 't is nu te laat. 'k Ben nu azerty gewoon. Een voordeel is 't wel als ge 'n é of 'n è wilt typen. Een tekst in het Frans typen op een qwerty klavier moet verschrikkelijk zijn. Ik snap dus dat de Franstaligen dat niet willen. Daar heb ik alle begrip voor. Voor html denk ik echter dat qwerty veel gemakkelijker is. Tja... In het Frans gebruiken ze veel leestekens. In Amerika zijn ze niet geïntereseerd om de é te gebruiken. Ik doe dat soms wel in teksten in het Nederlands. Html kan ik niet. Ik heb er wel over gelezen, maar dat ging niet direct en ik heb het dan opgegeven.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 21:58   #92
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Ik kan inderdaad op geen van beide typen en heb azerty (ben dat ook gewoon) maar vraag me af kan je een qwerty sneller onder de knie krijgen en is hij eenvoudiger in gebruik voor mij is daar niest communautair aan gewoon wat het makkelijkst is
Beiden hebben hun voor- en hun nadelen, denk ik. Wij kunnen nu gemakkelijk de é gebruiken. Voor html denk ik dat qwerty veel gemakkelijker is.

Ik heb wel gemerkt dat een punt typen op qwerty zonder hoofdletter-toets is. Da's wel gemakkelijk. Er is echter nog het nummeriek klavier.

Wat het aanleren betreft, denk ik niet dat het verschil heel groot is. Ik zou het echter niet aanraden om qwerty te leren als ge ook teksten in het Frans wilt typen. Met al die leestekens...

Laatst gewijzigd door Stefanie : 3 januari 2011 om 22:01.
Oud 3 januari 2011, 22:01   #93
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Hier begint de beschaving!!!!

Naar mijn mening eerder het voorportaal van de hel maar iedere zijn ding.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 3 januari 2011 om 22:02.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 22:04   #94
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Hier begint de beschaving!!!!

Naar mijn mening eerder het voorportaal van de hel maar iedere zijn ding.
Ideaal om slecht verteerbare hapjes naar binnen te spoelen. Hoeveel percent is vlees ?

Deze mosterd vind ik beter:
Oud 3 januari 2011, 22:04   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben pro Azerty.
Ik zie niet in waarom Qwerty beter zou zijn.
Azerty is ontworpen vanuit de Franse taal en is dus geëigend voor die taal. Bij mijn weten is onze taal het Nederlands, met haar eigenheid aan woordvorming en dus ook een typische letterstructuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 22:05   #96
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Azerty is ontworpen vanuit de Franse taal en is dus geëigend voor die taal. Bij mijn weten is onze taal het Nederlands, met haar eigenheid aan woordvorming en dus ook een typische letterstructuur.
Geen enkele Franstalige zal u beletten om Qwerty te gebruiken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 22:06   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Geen enkele Franstalige zal u beletten om Qwerty te gebruiken.
Natuurlijk niet, maar dat wordt ook niet beweerd. Dus, wat komt u aanzetten met deze niets zeggende opmerking?
Oud 3 januari 2011, 22:07   #98
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik zou niet weten wat AZERTY zoveel onhandiger zou maken. Verder is bijna alles ontworpen voor rechtshandigen, toch ervaar ik als linkshandige weinig hinder. 't Zou kunnen dat het minder handig voor ons zou zijn.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2011 om 22:07.
Oud 3 januari 2011, 22:09   #99
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
dit vind ik anders ook erg pretentieus hoor... mag iedereen niet kiezen wat hij gebruikt? en waarom zijn mensen zoals jij er zo op gebrand om toetsenborden als 'communautair' te beschouwen... ? Wie kiest er nu een toetsenbord om 'dichter te staan bij een cultuur' ? Het enige wat telt is gebruiksgemak...

trek dus jouw redenering door, en iedereen in België moet dus enkel gebruik maken van zaken die een rechtstreekse relatie hebben met onze eigen cultuur ? Schitterend man, schitterend. Heel dit topic, inclusief de antwoorden, is hilarisch*.

* buiten mijn antwoorden natuurlijk!
Het antwoord op uw vraag is simpel.

Nederlands typen op qwerty gaat gemakkelijk. De Nederlanders doen dat dagelijks. Frans typen op qwerty moet echter verschrikkelijk zijn. Ik heb er alle begrip voor dat de Franstaligen dat niet willen. Dat lijkt mij maar logisch.
Oud 3 januari 2011, 22:12   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik zou niet weten wat AZERTY zoveel onhandiger zou maken. Verder is bijna alles ontworpen voor rechtshandigen, toch ervaar ik als linkshandige weinig hinder. 't Zou kunnen dat het minder handig voor ons zou zijn.
Toch is het vrij gemakkelijk: in het Nederlands gebruiken wij bepaalde letters meer of minder in vergelijking met het Frans. Daarom zou een goed toetsenbord daar rekening mee moeten houden. En juist daarom bestaat er weldegelijk een Nederlandse indeling van het Qwertytoetsenbord. En omdat azerty voor de Franse taal is ontworpen, past die laatste bij het Nederlands als een tang op een varken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be