Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Querty in plaats van Azerty ?
Neen, ik wil er niet van weten. 20 32,26%
Ja, zelfs al zal het me toch wat moeite kosten 13 20,97%
Ja, voor mij, super flexibele wereldburger, een makkie 29 46,77%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2011, 22:16   #101
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch is het vrij gemakkelijk: in het Nederlands gebruiken wij bepaalde letters meer of minder in vergelijking met het Frans. Daarom zou een goed toetsenbord daar rekening mee moeten houden. En juist daarom bestaat er weldegelijk een Nederlandse indeling van het Qwertytoetsenbord. En omdat azerty voor de Franse taal is ontworpen, past die laatste bij het Nederlands als een tang op een varken.
Volgens mij staat voor�*l de letter 'w' handiger gepositioneerd bij zo'n QWERTY-toetsenbord. Dat is zo'n letter die amper voorkomt in het Frans. Voor de rest zou ik niet weten wat het handiger maakt, wel anders. Zo heb je voor een AZERTY-toetsenbord - laten we het numpad even buiten beschouwing laten - de shift-toets nodig om een cijfer te gebruiken, niet bij een QWERTY.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2011 om 22:21.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 22:17   #102
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Azerty is ontworpen vanuit de Franse taal en is dus geëigend voor die taal. Bij mijn weten is onze taal het Nederlands, met haar eigenheid aan woordvorming en dus ook een typische letterstructuur.
Voor zover ik weet gaat iets in het Nederlands typen goed op beide toetsenborden. Ik heb azerty geleerd en dat geeft geen problemen. Alleen is het een beetje lastig dat het punt bij de hoofdletters staat. Ik kan echter ook mijn numeriek toetsenbord gebruiken daarvoor.

Ik heb de Nederlanders nooit horen klagen over hun qwerty-klavier. Voor Franstaligen moet dat echter verschrikkelijk zijn om daarop te typen. Ik denk dus dat Vlamingen gerust kunnen kiezen tussen de twee en dat de Franstaligen die keus eigenlijk niet hebben, tenzij ze 't zichzelf graag moeilijk maken. De Nederlandse spelling is geschikt voor beide toetsenborden, de Franse spelling niet.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 22:19   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Volgens mij staat voor�*l de letter 'w' handiger gepositioneerd bij zo'n QWERTY-toetsenbord. Dat is zo'n letter die amper voorkomt in het Frans. Voor de rest zou ik niet weten wat het handiger maakt, wel anders. Zo heb je voor een AZERTY-toetsenbord - laten we het numpad even buiten beschouwing laten - de shift-toets nodig om cijfer te gebruiken, niet bij een QWERTY.
U weet het niet... Tja, wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil... Nogmaals: azerty is speciaal ontworpen om vlot Franstalige teksten te typen. En dat heeft dus ook te maken met de in het Frans veel gebruikte accenten. Ook d�*t hoort immers bij het toetsenbord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 22:20   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
Ik heb de Nederlanders nooit horen klagen over hun qwerty-klavier. Voor Franstaligen moet dat echter verschrikkelijk zijn om daarop te typen. Ik denk dus dat Vlamingen gerust kunnen kiezen tussen de twee en dat de Franstaligen die keus eigenlijk niet hebben, tenzij ze 't zichzelf graag moeilijk maken. De Nederlandse spelling is geschikt voor beide toetsenborden, de Franse spelling niet.
In Nederland wordt het aan het Nederlands aangepaste Qwerty-klavier veel verkocht. Daarom klagen ze ook niet.
Oud 3 januari 2011, 22:22   #105
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Toch is het vrij gemakkelijk: in het Nederlands gebruiken wij bepaalde letters meer of minder in vergelijking met het Frans. Daarom zou een goed toetsenbord daar rekening mee moeten houden. En juist daarom bestaat er weldegelijk een Nederlandse indeling van het Qwertytoetsenbord. En omdat azerty voor de Franse taal is ontworpen, past die laatste bij het Nederlands als een tang op een varken.
Oei. Ik dacht dat Amerikanen, Engelsen en Nederlanders allemaal hetzelfde toetsenbord gebruikten.

Ik heb nu azerty geleerd. Qwerty leren lijkt me lastig omdat ik nu azerty gewoon ben. Ik vind dat ik goed kan typen op mijn toetsenbord. Het is misschien minder geschikt dan qwerty, maar 't gaat wel, vind ik.
Oud 3 januari 2011, 22:23   #106
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
Het antwoord op uw vraag is simpel.

Nederlands typen op qwerty gaat gemakkelijk. De Nederlanders doen dat dagelijks. Frans typen op qwerty moet echter verschrikkelijk zijn. Ik heb er alle begrip voor dat de Franstaligen dat niet willen. Dat lijkt mij maar logisch.
euhm ik weet niet of je mijn vraag goed gelezen hebt, maar ik zeg zelf dat het enige wat telt gebruiksgemak is. Wat jij hierboven vertelt, valt onder gebruiksgemak
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 22:23   #107
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
En hoeveel centiemen scheelt dat dan?
2 euro laatste keer dat ik er een heb gekocht. (ik heb een azerty gekocht, dus ik betaalde 2 euro meer) Maar ik heb er spijt van want ik had beter een qwerty toetsenbord gekocht nu dat ik weet hoe handig een qwerty toetsenbord is.
Oud 3 januari 2011, 22:24   #108
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U weet het niet... Tja, wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil... Nogmaals: azerty is speciaal ontworpen om vlot Franstalige teksten te typen. En dat heeft dus ook te maken met de in het Frans veel gebruikte accenten. Ook d�*t hoort immers bij het toetsenbord.
Heeft u wel gelezen wat ik typte ? Die tweede zin slaat meer op u, vrees ik. Want u reageert niet eens op wat ik typte.

Nu goed, ik wil wel nog iets toevoegen. Voor het Nederlands denk ik dat niet QWERTY beter zou zijn, maar een QWERTZ-toetsenbord. De letter Z staat nl. nogal onhandig gepositioneerd bij een QWERTY-toetsenbord (een letter die veel vaker voorkomt in het Nederlands, terwijl de letter Y eerder in het Engels/Frans gebruikt wordt).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2011 om 22:26.
Oud 3 januari 2011, 22:25   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Heeft u wel gelezen wat ik typte ? Die tweede zin slaat meer op u, vrees ik. Want u reageert niet eens op wat ik typte.

Nu goed, ik wil wel nog iets toevoegen. Voor het Nederlands denk ik dat niet QWERTY beter zou zijn, maar een QWERTZ-toetsenbord. De letter Z staat nl. nogal onhandig gepositioneerd bij een QWERTY-toetsenbord (een letter die veel vaker voorkomt in het Nederlands, terwijl de letter Y eerder in het Engels gebruikt wordt).
U hebt gelijk.
Oud 3 januari 2011, 22:26   #110
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
In Nederland wordt het aan het Nederlands aangepaste Qwerty-klavier veel verkocht. Daarom klagen ze ook niet.
Dat wist ik niet. Ik ben 't nu gewoon van op azerty te typen. Ik weet van niet meer. En ik vind dat het te doen is. Misschien dat qwerty wel iets handiger zou zijn, maar een erg groot verschil kan 't niet zijn, denk ik.

Ik heb nooit op qwerty leren typen, dus zelf kan ik niet vergelijken. Af en toe gebruik ik wel graag de é.
Oud 3 januari 2011, 22:28   #111
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Nooit bij stilgestaan eigenlijk, tot deze draad verscheen. Waarom hebben Nederlanders een QWERTY en geen QWERTZ ? Zou dat met anti-Duits sentiment te maken gehad hebben ?
Oud 3 januari 2011, 22:28   #112
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

http://www.mycom.nl/Search.aspx?q=keyboard

Communautair probleem opgelost! Zonder dank.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 22:33   #113
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
euhm ik weet niet of je mijn vraag goed gelezen hebt, maar ik zeg zelf dat het enige wat telt gebruiksgemak is. Wat jij hierboven vertelt, valt onder gebruiksgemak
Ge vroegt u af waarom sommigen hier iets communautairs van maken. Ik wou alleen op die vraag antwoorden. Meer niet.

Ik lees hier echter dat ze in Nederland een ander toetsenbord hebben dan in Amerika. Dat wist ik niet.

Hetzelfde toetsenbord als de Nederlanders hebben zou wel handig zijn, maar als ge dan wil chatten met of E-mailen naar 'n Franstalige... 't Hangt er vanaf of ge dat wilt doen, hee? Of MOET doen voor uw werk...
Oud 3 januari 2011, 22:36   #114
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Bijna elk land heeft een ander toetsenbord (met minieme verschillen). Je hebt er zelfs die speciaal ontworpen zijn voor minderheidstalen, zoals het Sorbisch in Duitsland. Moet je niet per se een nieuw toetsenbord voor kopen: de instellingen kan je er gewoon naar regelen.

In het zuiden van ons land heb je ook Frans (België) en Belgisch (komma). De meesten hier gebruiken Belgisch (punt). Ook andere hardware heeft gewoonlijk een AZERTY-variant, zoals mobieltjes bestemd voor verkoop bij ons.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2011 om 22:41.
Oud 3 januari 2011, 22:41   #115
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Domme discussie, als je met Qwerty wil, dan verander je dat toch gewoon in Windows.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 22:43   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Domme discussie, als je met Qwerty wil, dan verander je dat toch gewoon in Windows.
Het probleem zit ergens anders, nl. bij het onderwijs. Nu leert men de kinderen typen op een azertytoestenbord. En juist d�*t bepaalt veel.
Oud 3 januari 2011, 22:45   #117
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Inderdaad, als puntje bij paaltje komt is men in praktijk minder vrij dan in theorie.
Oud 3 januari 2011, 22:46   #118
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem zit ergens anders, nl. bij het onderwijs. Nu leert men de kinderen typen op een azertytoestenbord. En juist d�*t bepaalt veel.
Het "probleem" zit volgens mij tussen de twee oren van mensen die blijkbaar niet veel beters te doen hebben dan zich druk maken om onbenulligheden. Om maar te zeggen dat er helemaal geen probleem is.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 22:46   #119
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men leert de kinderen helemaal niet typen, tenzij in specifieke opleidingen secretariaat. Alsof alle Nederlands typwerk nu wordt uitbesteed aan Nederlander, omdat die sneller kunnen typen met hun QWERTY-toetsenborden.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 22:59   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Men leert de kinderen helemaal niet typen, tenzij in specifieke opleidingen secretariaat. Alsof alle Nederlands typwerk nu wordt uitbesteed aan Nederlander, omdat die sneller kunnen typen met hun QWERTY-toetsenborden.
Het spijt me, maar ik moet u tegenspreken. Op onze school wordt er de kinderen weldegelijk een cursus typen gegeven. In het zesde studiejaar begint het al. Daarna kunnen ze in de middelbare afdeling tot het derde jaar verder aan hun "typkwaliteiten" verder werken. De middelbare afdeling van onze school doet dan ook al jaren mee aan de nationale typwedstrijd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be