![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |||
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 4 januari 2011 om 07:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 23 september 2008
Locatie: Hofstade, Aalst
Berichten: 59
|
![]() Citaat:
Er moet gestreefd worden naar een duidelijke vereenvoudiging van het staatsapparaat dat een gevoelige belastingsverlaging voor gevolg heeft. m.i. kan dat : - fusioneer de steden en gemeenten tot entiteiten van minstens 250'000 inwoners, steden groter dan 250'000 inwoners worden niet gesplitst. Op dit niveau wordt integraal de uitvoerende macht uitgeoefend. Voor België betekent dit 41 regio's ipv 600 steden en gemeenten. - de wetgeving is al voor 80% Europees, geef de wetgevende macht integraal aan Europa en de nationale parlementen en senaten kunnen opgedoekt worden. - de verantwoordelijkheid voor recht en veiligheid organiseert men op een tussenniveau over een bevolkingsgroep van gemiddeld 30 miljoen inwoners. Dat bevat justitie, landsverdediging, rijkswacht (terug herstellen) en burgerlijke bescherming. Voor Europa zouden dit 18 macro regio's zijn. Dit is een duidelijke scheiding der machten waarbij de verantwoordelijkheden eenduidig bepaald zijn. Er kan geen sprake meer zijn over de verdeeldheid der bevoegdheden (cfr de (im)mobiliteit in ons landje). Slechts een verkiezing per regio. Een regio kan een afgevaardigde van de regio (niet van de partij) leveren in elke aangrenzende regio en in de Europese instellingen. Een regio kan ten allen tijde zijn vertegenwoordiger terug roepen en vervangen, de kiezer kan zijn vertegenwoordiging terug fluiten en herverkiezingen eisen. Een regio die faalt wordt tijdelijk overgenomen door de omliggende regio's. De politiek macht ligt dichter bij de burger en de burger kan ingrijpen. Een dergelijk concept wordt ook beschreven door Bruno Frey, een Zwitser als FOCJ, een model voor Europa. (Functional Overlapping Competting Jurisdiction). Dit past in de internationale context zoals u in uw laatste bericht hebt beschreven. Voor het Belgisch probleem zal een oplossing in de Europese context moeten gezocht worden, men is nooit sant in eigen land. Geen enkele polieker zal een ander het succes gunnen, typisch Belgisch.
__________________
Beste wensen voor 2011 De toekomst is belangrijker dan het verleden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Aan informatie om onze gedachten hoopvol te stemmen zal het beslist niet ontbreken ... FOCJ ...
http://scholar.google.be/scholar?q=F...=1&oi=scholart |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 23 september 2008
Locatie: Hofstade, Aalst
Berichten: 59
|
![]() Citaat:
En er zijn nog andere initiatieven. LDD is uiteengevallen, sommige afdelingen komen op als lokale partij die stadsgebonden zijn. Ook het VB brokkelt af, Forza Ninove, Aalst Anders en Beter, en er zullen er nog volgen. Een deel zal NVA volgen, er zijn er altijd die zich aangetrokken voelen door het succes, cfr de voetbal, basket, enz. Minstens 50..75% van de kiezers is ontgoocheld mbt de politiek in dit land en weet niet meer wat kiezen. Wil Vivant een kans maken zal het zich toch moeten losweken van de VLD. Deze laatste kan moeilijk een 2-eeuwen oude machtspositie verloochenen. Er is nog zeker een jaar dat kan gespendeerd worden om een globale vernieuwde visie te formuleren en eventueel in 2012 in verschillende steden aan de kiezer voor te leggen. De sociale partners moeten hier zeker en vast bij betrokken worden. Zij eisen al lang een drastische hervorming, niet zozeer een scheiding, wel een belasting-verlagende-vereenvoudigng van het overheidsapparaat. FOCJ is m.i. de beste oplossing.
__________________
Beste wensen voor 2011 De toekomst is belangrijker dan het verleden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 4 juni 2009
Berichten: 462
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Banneling
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
|
![]() Citaat:
In België is men met de verlaging van de BTW in de horeca echter compleet de (verkeerde) omgekeerde richting uitgegaan : in plaats van de belasting op arbeid te verlagen (om het zwartwerk te ontmoedigen) en de BTW te verhogen (zelfde verkoopprijs) heeft men het omgekeerde gedaan. Resultaat : nog meer zwartwerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 23 september 2008
Locatie: Hofstade, Aalst
Berichten: 59
|
![]() Citaat:
Als men de belasting op het werken afschaft verkleint de groothandelsprijs. Het verschil tussen de nieuwe groothandelsprijs en de kleinhandelsprijs gaat naar de nieuwe (sociale)taks. De verkoopprijs van de ingevoerde producten zal toenemen. De prijs van de uitgevoerde producten gaat dalen. En beide verschijnselen zullen ertoe bijdragen dat onze economie verbetert. Er zou zelfs een lichte daling van de kleinhandelsprijs mogelijk zijn. Een nieuw risico is echter dat het zwart werk wel effectief verdwijnt, maar, de zwarte verkoop zal toenemen. Daar zal men toch eerst een sluitende controle op poten moeten zetten. Als de patroons de belasting op het werken als winst gaan zien, dan loopt het ook verkeerd. Onder de naam "verschuiving van belasting" hebben de paarsen de prijs van de brandstof prijzen sterk doen toenemen. Dat is een fout die mee onze economie ondermijnt. Het nadeel zal wel bij de derdewereldlanden liggen. Die hun concurrentie positie verslecht. Zij zullen wel moeten leren een sociale taks op de consumptie in te voeren en hun eigen volk volwaardige sociale rechten te geven.
__________________
Beste wensen voor 2011 De toekomst is belangrijker dan het verleden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Banneling
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
|
![]() Denkt U , indien ik op Open-VLD stem , dat ik het idee en de ontwikkeling van Vivant kan verstevigen.
Denkt U dat het nog leeft en dat binnen de VLD daar iets mee gedaan wordt ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Weet ik niet, kan hier pas over berichten nadat ik met de betrokennen een dialoog heb gehad. Gezien de situatie van instabiliteit en impasse zou het wel raadzaam zijn om het idee terug op de voorgrond te plaatsen. De situatie en alternatieven zijn nu eenmaal anders dan enkele jaren geleden, net daarom onze vraag tot contactname. Reken hier op Descartes die optreedt als intermediair, gewaardeerd overigens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Gouverneur
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 1.330
|
![]() wat ik niet zo direct teug vind is hoe Vivant onze staatsstructuur ziet
1 regering voor het hele land, democratisch verkozen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Wat Vivant finaal beoogt.
Het nieuwe bestel bestaat uit een sequens van autonome samenlevingen onderling verbonden door tal van communicatiekanalen en de bereidheid om samen te werken. Individuele burgers en groeperingen van burgers geven gezamenlijk vorm aan hun gemeenschap en werken aan haar verder ontwikkeling. Plaatselijke gemeenschappen maken deel uit van een groter samenwerkingsnetwerk dat ook het niveau van de nationale staat omvat, zonder dit niveau overbodig te maken. Nationale staten maken zelf weer deel uit van internationale maatschappelijke en economische federaties, die een ontmoetingsplaats hebben in de Organisatie Van Verenigde Volken, het mondiale bestuurslichaam dat is voortgekomen uit de hervorming van de Verenigde Naties. De leden daarvan zijn niet de nationale staten, maar de continentale en subcontinentale federaties van naties waarin hun relevante aspecten en gemeenschappelijke belangen zijn geïntegreerd. Tot deze internationale organisaties behoren de Europese Federatie, de Noord-Amerikaanse Federatie, de Latijns-Amerikaanse Federatie, de Federatie van Naties in Noord-Afrika en Midden-Oosten, de Afrikaanse Naties in de Sub-Sahara, de Midden-Aziatische Federatie, de Federatie Van Naties in Zuid- en Zuidoost-Azië en de Federatie van Naties in de Pacifische Gordel en Australië. In het nieuwe besluitvormingsbestel wordt het subsidiariteitsbeginsel geëerbiedigd, beslissingen worden genomen op het laagste niveau waarop ze effectief zijn. • Het mondiale niveau is het hoogst niveau in het besluitvormingsbestel maar het is tevens het laagste niveau waarop vrede en veiligheid kunnen worden gewaarborgd en de mondiale stromen van goederen, technologie en geld in banen worden geleid. Dit is het niveau voor het coördineren van de informatie die door de wereldomspannende communicatiekanalen stroomt. Tevens is dit het niveau waarop de harmonisatie of wederkerige afstemming van internationale en nationale beleidslijnen, gericht op het bewaken van de integriteit en heelheid van de biosfeer, moet plaatsvinden. • Het internationale niveau is het niveau voor beslissingen die tot doel hebben de maatschappelijke en politieke aspiraties en belangen van naties in een bepaald deel van de wereld te coördineren. De economische en sociale organisaties van de ertoe behorende naties vormen het forum waarin gekozen vertegenwoordigers zich bezighouden met de afweging van de belangen en aspiraties van hun volken, met het doel deze te harmoniseren. • Het nationale niveau is gereserveerd voor de functies die per traditie door nationale grenzen werden uitgeoefend, zonder dat de desbetreffende instanties aanspraak maken op absolute soevereiniteit van hun nationale staat, terwijl er rekening wordt gehouden met de in andere fora genomen beslissingen, niet alleen boven, maar ook beneden het niveau van hun nationale staat. • Het plaatselijke niveau van besluitvorming is een forum dat uit de gekozen vertegenwoordigers van steden en plattelandsgemeenschappen bestaat. Zij coördineren de werkzaamheden van maatschappelijke en politieke instanties in regio’s, dorpen en steden, in rechtstreekse ruggespraak met hun electoraat. De verantwoordelijkheid voor de veiligheid berust bij de federaties van nationale staten in de desbetreffende delen van de wereld. Grote, kostbare nationale legers met hun immense en uiterst gevaarlijke wapenarsenalen zijn afgeschaft. Iedere federatie houdt en klein en mobiel beroepsleger in stand dat door de lidstaten wordt gefinancierd en ‘bemand’. Omdat er niet langer nationale legers bestaan, is het gevaar dat de ene staat de andere staat aanvalt sterk verminderd en kunnen gezamenlijke vredeskorpsen iedere potentieel dreigende situatie aan. Nationale regeringen blijven belast met de zorg voor binnenlandse veiligheid, die wordt gehandhaafd door middel van een eventuele nationale garde en/of een politiemacht. Zoals gezegd, is de zorg voor de buitenlandse veiligheid toevertrouwd aan de federatie van nationale staten in hun deel van de wereld. Hierdoor zijn enorme menselijke en financiële hulpbronnen vrijgemaakt voor maatschappelijke doeleinden waarvan de mensheid profijt trekt. Deze voordelen of ‘dividenden van vrede’ zijn al tientallen jaren bekend, maar ze waren niet te verwezenlijken voordat het gevaar op het gebied van de internationale veiligheid was teruggedrongen. De kleinere, meest welvarende landen hebben als eerste het project van internationale vredeshandhaving omhelsd. Hun voorbeeld werd gevolgd door de armere landen, en uiteindelijk ook door de vroeger militaire grootmachten : Rusland, China, Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |