![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou de hoofdstad van het herenigd Nederland moeten worden? | |||
Amsterdam |
![]() ![]() ![]() |
4 | 14,29% |
Antwerpen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 25,00% |
Brussel |
![]() ![]() ![]() |
9 | 32,14% |
Den Haag |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,14% |
Een andere stad |
![]() ![]() ![]() |
6 | 21,43% |
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Nederland en Vlaanderen samen met Brussel als de hoofdstad.
Iedere franstalige Brusselaar die voor de hereniging met zijn schoolopleding is begonnen zou met de overheid in het Frans mogen blijven communiceren, zodat ze zo weinig mogelijk taalhinder zouden ondervinden. Het herenigde Nederland moet geen (con)federatie worden van Vlaanderen, Brussel en Nederland. Toch hoeven de huidige Vlaamse provincies en Brussel niet automatisch naar de Nederlandse wetgeving over te gaan behalve daar waar het het landbestuur, de staatsveiligeheid, de militaire dienst en de buitenlandse politiek betreft. Er zal een nieuw rechtsstelsel in het leven worden geroepen als gevolg van de onderhandelingen tussen de vertegenwoordigers van de Vlaamse provincies en Brussel en mogelijk de huidige Nederlandse provincies met het centraal bestuur. Zolang dat niet gebeurt, zullen Vlaanderen en Brussel het oude Vlaamse (Brusselse) en het (relevante uit het) Belgische systeem van wet- en regelgeving behouden. Mogelijk moeten de Nederlandse provincies uiteindelijk rechten krijgen die ergens vergelijkbaar zijn met die van de Duitse Länder. Mocht Nederland een strikt unitair land blijven, dan zal ervoor gezorgd moeten worden dat er het beste uit het rechtssysteem van beide landen wordt overgenomen en dat elke provincie akkoord gaat met de voorgestelde wetgeving. Zolang Nederland een monarchie blijft, moeten er alle wetten uit de wetgeving geschrapt worden die verwijzen naar de religie die het koningshuis aanhangt. Voordelen van deze oplossing voor Vlaanderen: 1. Het behoud en geleidelijke hernederlandsing van Brussel. 2. Op den duur geen geldverkwisting meer aan allerlei vertaalwerk ten behoeve van binnenlandse aangelegenheden. 3. Het politieke centrum van het land komt in het Zuiden te liggen. 4. De zuidelijke tongval zal binnen heel Nederland op zijn minst een gelijke status krijgen als de noordelijke en mogelijk krijgt deze op den duur de overhand als de uitspraak van de mensen die in het centrum van de politieke macht van het land wonen. Voordeel voor Brussel: Het zal de hoofdstad worden van een qua bevolking middelgroot Europees land dat ook op het economisch vlak iets te vertellen heeft. Economisch zal Brussel het in het herenigd Nederland beter hebben dan in Frankrijk. De meeste Brusselse politici (ik heb het in dit geval vooral over het franstalige deel ervan) zullen daarom zeker, als puntje bij paaltje komt, de verstandige keuze maken, namelijk die voor Brussel als de hoofdstad van Nederland en niet die voor Brussel als een tweederangse Franse stad. Als een Franse stad zou Brussel nooit de status van Parijs kunnen evenaren en zou het vrijwel zeker niet eens de tweede belangrijkste stad woden, gezien er in Frankrijk ook andere grote steden zijn. Een derde keuze waar ook wel voor wordt geopperd – Brussels als een stadsstaat / de hoofdstad van Europa – is nauwelijks reëel. Daarvoor is de stad economisch te veel aangewezen op Vlaanderen en is dus als een zelfstandige economische eenheid niet levensvatbaar. Dat betekent dat de EU zich met de stadszaken zou moeten bemoeien en dat is het laatste wat ze zouden willen. Dan verhuizen ze toch liever naar Luxemburg of Straatsburg. Voor Brussel zou dat het einde betekenen van zijn functie als de hoofdstad van de EU. Voordeel voor Nederland: Het land krijgt in een klap een heleboel internationale instellingen binnen zijn grenzen. Voordelen voor alle betrokken gebieden: 1. De economie van de gebieden die in het herenigd Nederland opgaan, zal beter op elkaar afgestemd worden. Dat betekent onder andere geen gekibbel meer tussen Nederland en Vlaanderen (België) dat wordt veroorzaakt door de noodzaak voor schepen om door de Nederlandse territoriale wateren te varen vanuit en naar de haven van Antwerpen of door de aanleg van de IJzeren Rijn spoorlijn dwars door een deel van het Nederlandse grondgebied. 2. Vrijkomen van financiën als gevolg van de verkoop van de overbodige gebouwen die in het bezit zijn van de centrale overheid in het binnen- en het buitenland en de bezuinigingen op het overbodige personeel ervan. Alle bedrijven die nu in Nederland, Vlaanderen of Brussel actief zijn krijgen er een markt bij waar ze geen extra vergunning voor hoeven aan te vragen en waarin ze volgens dezelfde wetten mogen opereren. Dan zullen er bijvoorbeeld geen twee keer dezelfde TV-programma’s naar het Nederlands hoeven te worden vertaald en kan het vrijgekomen geld beter besteed worden. 3. De gezamenlijke heel-Nederlandse economie zal groter zijn dan de optelsom van de economieën van zijn bestandsdelen als gevolg van (1) en (2). 4. Het nieuwe Nederland krijgt internationaal meer aanzien dan de huidige Nederland en Belgie. Hopelijk verdwijnt dan ook het minderwaardigheidscomplex dat tegenwoordig nog vaak aan beide kanten van de Nederlands-Belgische grens te bespeuren is. 5. De verloedering van de Nederlandse taal kan beter worden tegengegaan. 6. Er komt eindelijk een spoorverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Dan loopt het hele spoorwegtracé van Oostende naar Maastricht en verder richting Duitsland door het Nederlandse grondgebied. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Ben ik de eerste die durft?
OK. Brussel vernederlandsen is tegen de rechten van de mens, en de rechten van minderheden in Europa. Plus, het zal gewoon niet werken. Uw eerste voorstel, geen (con)federatie, is weinig uitgewerkt, en ik betwijfel of het veel efficiënter zal werken als het huidige Belgische niveau. Tenslotte creëer je opnieuw een niveau boven een niveau... Het is bovendien nog maar de vraag, of Nederland Brussel als hoofdstad zal willen erkennen. En ik zou niet te vroeg zeggen, dat men wel "zo slim zal zijn", want dat is men vaak niet, zeker niet in Brussel. Ik zie dan ook de voordelen voor Brussel niet zo meteen. Ik deel uw mening niet, wat betreft de onwaarschijnlijkheid van Brussel als Europese regio. Tenslotte werkt het ook in de VS, Mexico, Australië... Een autonome regio, direct onder EU-vlag? Ik zie het toch meer zitten dan uw voorstel. Als men ooit uit Brussel zou verhuizen, dan zou dat een financiële kater betekenen. Het lijkt me dan ook vrij onwaarschijnlijk, dat ze dat gaan doen. Ik vermoed trouwens, dat men eerder voor Bonn, boven Straatsburg of Luxemburg, zou kiezen. De voomalige BRD-gebouwen staan daar toch quasi allemaal leeg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Schepen
|
![]() Waarover ging de Belgische revolutie? ("onafhankelijkheid")
Me dunkt dat die belangen nog niet helemaal zijn weggeëbt. Het huis van Oranje en dat van Sachsenkoburg eventjes bij elkaar flappen zal ook niet meevallen. Om nog maar te zwijgen van de grootste verliezers: de Waalse machthebbers (PS). Ze gaan dat nooit toelaten. Verder denk ik dat de huidige politieke klassen in het algemeen niet zo graag hun macht afstaan zowel in België als Nederland. Er zijn veel verschillen die de mensen in ere zullen willen houden en dat maakt dat er extra maatregelen zullen genomen moeten worden om alles aan elkaar te naaien en inconsistenties te vermijden. Het gaat m.i. veel meer geld kosten dan besparen. En verder zie ik niet in wat de Nederlanders te winnen hebben aan al onze wanorde. Ben je al eens naar Nederland geweest? Ik denk dat ze fier mogen zijn van hun urbanisatie. Als ze na die vereniging even zouden mogen kiezen, slopen ze de helft van onze steden om beter te kunnen ademen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Ik vind wel dat Vlaanderen meer bevoegdheden zoû moeten hebben/onafhankelijk zoû moeten worden, maar de Groot-Nederlandse gedachte is volgens mij niet realistisch en zoû aan de situatie niet echt veel verbeteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Schepen
|
![]() Op zeer lange termijn zou ik het wel zien zitten om meer aansluiting te hebben met Nederland, maar praktisch gezien ligt de realiteit er niet om te schreeuwen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||||||||||||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien, als je de bemoeienissen van de EU ziet in het Brussels bestuur, lijkt me de dat toch niet te getuigen van desinteresse voor het functioneren van hun hoofdstad. En opnieuw, het werkt in bovenstaande gebieden... Citaat:
|
|||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Natuurlijk staat dat nog in geen verdrag vast, maar ik geloof dat de Nederlandse politiek graag deze prijs zal betalen. Er staat namelijk heel wat tegenover. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Meer moest ge er niet achter gaan zoeken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() OK, u vraagt zich af, waarom ik zo twijfel? Ik vraag me af, waarom u zo zeker bent. In een tijd van Europese integratie vertelt u een verhaal van nationale reorganisatie, en dit is een eufemisme.
Ik zal u nogmaals verkeerd begrepen hebben, maar ik dacht dat u bedoelde dat u de Franse scholen afschafte. Voor de rest geldt al wat u zegt min of meer: vanaf het derde leerjaar (8 j) leert elke Brusselaar de tweede taal van het gewest. En er zijn projectscholen, waar al veel vroeger met de tweede taal wordt begonnen. Een erkende minderheid heeft ten allen tijde het recht om gehoord te worden in haar taal. In Nederland heeft u daarover het voorbeeld van het Fries. De overheid zou dus een systeem moeten uitdokteren, waarin die rechten worden gerespecteerd. Waardoor het allemaal niet zoveel eenvoudiger zal worden, dan het nu is. Uw voorstel blijft nogal wazig. Welke wetgeving wordt toegepast, welke overheid die zal bepalen, welk rechtscollege dat zal toezien op de naleving ervan... U zegt er bitter weinig over. Waardoor uw voorstel mij ook niet duidelijk is. Ik betwijfel trouwens, of u de definitie van wafelijzerpolitiek snapt. Het gaat er daarbij om, dat een investering in landsdeel A, ook steeds in landsdeel B moet gebeuren. Jij een brug, wij een brug. Wie zegt dat dat anders zou zijn in een verenigd Nederland? Zelfs in Vlaanderen moet er rekening worden gehouden met de evenwichten tussen de provincies. Ik sprak over bemoeienissen van de EU in de Brusselse politiek. Ik overdreef. Ik bedoelde dat de EU een gezonde aandacht had voor het leven in haar hoofdstad. Kortom, ik zie de voordelen voor Vlaanderen en Brussel van de eenmaking niet. Ik sta nogal sceptisch tegenover uw argumenten, zij snijden volgens mij geen hout. En nu ga ik nog wat studeren voor morgen! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||||||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Overigens, als u het zo zeker van de Europese eenwording lijkt te zijn, wil ik dan toch graag weten waarom u zich zo aan het bestaan van België hecht. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat is er mis met een vrijwillige vernederlandsing? Tegen welk recht van de mens is dat?
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een vrijwillige vernederlandsing zie ik ten andere nog niet al te snel gebeuren... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||||||||||||||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als er trouwens een risico bestaat voor de EU, dan is het diezelfde bureaucratisering. Of Nederland en België/Vlaanderen te klein zijn, durf ik betwijfelen. Estland, bijvoorbeeld, is een heel stuk kleiner dan wij, maar hebben niettemin een zeer goeddraaiende overheid. Wat zij missen door gebrek aan schaalvoordelen, halen ze terug op door een grotere flexibiliteit en efficiëntie. Ik ben niet aan het Belgische niveau gehecht. Ik zou het weliswaar spijtig vinden, omdat België een ietwat surrealistisch land is, dat hopen interessanter is dan een monoliet als Vlaanderen, maar heb geen praktische bezwaren tegen het verdwijnen van België. Dat wil echter niet zeggen, dat ik de vervanging van dat niveau door een Nederlands niveau zou toejuichen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |