Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 4 januari 2011, 20:41   #221
fredo2008
Burgemeester

fredo2008's schermafbeelding

Standaard

Kan iemand mij dit uitleggen. Over welke fiscale aftrekposten gaat het hier?

fredo2008 is offline  
Oud 4 januari 2011, 20:41   #222
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Vraag is wat je jezelf moet voorstellen van die metropolitaine Gemeenschap. Al de genoemde themas worden vandaag grotendeels door het Gewest gestuurd en vooral gefinancïerd.
En hoe wordt dat geconcretiseerd? Krijgt die een eigen parlement? Een eigen begroting? Een eigen belastingsstelsel?
Lijkt mij eerlijk gezegd toch eerder iets symbolisch.
Wie mag er trouwens toetreden? Alle Belgische gemeenten? Waterloo? Louvain-La-Neuve? De Panne? Of alleen Vlaams-Brabantse?
Vragen, twijfels, vragen, twijfels, vragen, ...
En daar moeten partijen dan hun zegen over geven?
Als deze voorstellen het halen en als ze op zijn Belgisch neergepend worden, weten we tot wat dat zal leiden. Tot onduidelijkheid.
VL en FR vullen de interpretatie van de wetten anders in.
zie maar :
de tweetaligheid van BSL
de faciliteitengemeenten
de taalwetten
de taalgrenzen
...
Oud 4 januari 2011, 20:42   #223
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dat is ongeveer hetzelfde als beweren dat het samenwerkingsverband tussen Rijsel en Kortrijk neerkomt op de "de facto uitbreiding" van Frankrijk, of dat de Metropolregion Hamburg de "de facto uitbreiding" van de deelstaat Hamburg betekende, enz...
Hoeveel inwoners van Rijsel kunnen voor politiekers uit Kortrijk stemmen, en omgekeerd?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 4 januari 2011 om 20:45.
djimi is offline  
Oud 4 januari 2011, 20:45   #224
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Hoeveel inwoners van Rijsel kunnen in Kortrijk gaan stemmen, en omgekeerd?
Alle belgen die in Rijsel wonen, stemmen voor een Belgische lijst, en alle Fransen die in Kortrijk wonen, stemmen voor de Franse verkiezingen... per correspondentie via hun respectievelijke consulaten.

Dat is dan ook mijn voorstel: dat de franstalige subnationaliteit consulaten organiseert waar ze dat wil voor haar onderdanen buiten haar regio, en vice versa.
Oud 4 januari 2011, 20:45   #225
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Hoeveel inwoners van Rijsel kunnen in Kortrijk gaan stemmen, en omgekeerd?
Wat heeft dat te maken met het idee van een "Brussels Metropolitan Region"?
Geert C is offline  
Oud 4 januari 2011, 20:47   #226
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is ongeveer hetzelfde als beweren dat het samenwerkingsverband tussen Rijsel en Kortrijk neerkomt op de "de facto uitbreiding" van Frankrijk, of dat de Metropolregion Hamburg de "de facto uitbreiding" van de deelstaat Hamburg betekende, enz...
De (Brusselse) Franstaligen in België zijn niet dezelfde Franstaligen uit Rijsel.
Bij mijn weten hebben de Rijzelenaren nog nooit hun gebied willen uitbreiden in België.
Als de Brusselaars maar voor de helft dezelfde lijn volgen als in het verleden, geef ik je op een briefje dat dit onderdeel van de nota, als dit zo gestemd zou worden, zal leiden tot een verdere bewuste én legale verfransing en verbrusseling van een deel van Vlaanderen.

Dit is de gewoon de kat bij de melk zetten.
Oud 4 januari 2011, 20:48   #227
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Alle belgen die in Rijsel wonen, stemmen voor een Belgische lijst, en alle Fransen die in Kortrijk wonen, stemmen voor de Franse verkiezingen... per correspondentie via hun respectievelijke consulaten.

Dat is dan ook mijn voorstel: dat de franstalige subnationaliteit consulaten organiseert waar ze dat wil voor haar onderdanen buiten haar regio, en vice versa.
Ja, ik geef toe dat mijn vraag nogal onduidelijk was.

Ik had het eigenlijk over Fransen uit Rijsel en 'Belgen' uit Kortrijk die op elkaars politiekers kunnen stemmen.

Uw voorstel vind ik in elk geval niet slecht. Ik heb het in een andere draad reeds aangetroffen, maar wellicht nog niet becommentarieerd.

Dat is nu gebeurd.

Laatst gewijzigd door djimi : 4 januari 2011 om 20:48.
djimi is offline  
Oud 4 januari 2011, 20:48   #228
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Als de Franstaligen dit nu afwijzen zou dat wel weer handig zijn, hoeft NVA het niet te doen.
Die samenvallende verkiezingen moeten er in ieder geval uit. 5 jaar geen verkiezingen is onaanvaardbaar, dan kan er pas geknoeid worden (NOG meer dan nu) zonder daar onmiddelijk de gevolgen van te dragen.
poekieJ is offline  
Oud 4 januari 2011, 20:53   #229
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Als de Franstaligen dit nu afwijzen zou dat wel weer handig zijn, hoeft NVA het niet te doen.
Die samenvallende verkiezingen moeten er in ieder geval uit. 5 jaar geen verkiezingen is onaanvaardbaar, dan kan er pas geknoeid worden (NOG meer dan nu) zonder daar onmiddelijk de gevolgen van te dragen.
Als ik Franstalige was, zou ik geen seconde twijfelen om dit te tekenen.
Dit voorstel van VDL is duidelijk niet geschreven met 'een pen' maar met 'un stylo'.
Oud 4 januari 2011, 20:57   #230
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De (Brusselse) Franstaligen in België zijn niet dezelfde Franstaligen uit Rijsel.
Bij mijn weten hebben de Rijzelenaren nog nooit hun gebied willen uitbreiden in België.
Als de Brusselaars maar voor de helft dezelfde lijn volgen als in het verleden, geef ik je op een briefje dat dit onderdeel van de nota, als dit zo gestemd zou worden, zal leiden tot een verdere bewuste én legale verfransing en verbrusseling van een deel van Vlaanderen.

Dit is de gewoon de kat bij de melk zetten.
Enkel in Vlaanderen kunnen ze in een samenwerkingsverband tussen stad en hinterland (van onze eigen Vlaamse hoofdstad dan nog!) een complot zien om Vlaams grondgebied te stelen... Arm Vlaanderen.

Trouwens, je moet de realiteit onder ogen zien, de socio-economische "expansie" van Brussel en de daarmee gepaard gaande internationalisering van de Rand hou je niet tegen. De vraag is enkel hoe je met die veranderende realiteit omgaat, er zijn drie mogelijkheden: het gewest uitbreiden zodat stad en hinterland onder dezelfde overheid vallen, met de verschillende gewesten (op basis van de huidige grenzen) samenwerken om een coherent beleid inzake, om maar één voorbeeldje te geven, mobiliteit tot stand te brengen, of je kan je kop in het zand steken (en doen alsof je de "verbrusseling" met wetten, decreten en pestmaatregelen kan tegenhouden). Ik denk dat de tweede optie de enige realistische is.
Geert C is offline  
Oud 4 januari 2011, 20:58   #231
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat te maken met het idee van een "Brussels Metropolitan Region"?
Ik geef toe dat ik het bericht waarop u reageerde niet had gelezen. Ik dacht dat het nog steeds ging over dat aangepaste kiesrecht. Sorry daarvoor.

Wat die "BMR" betreft: die lijkt naar mijn goesting te veel op een 'upgrade' van de "Région de Bruxelles Capitale", en ik ben veeleer voorstander van een 'downgrade' daarvan.

djimi is offline  
Oud 4 januari 2011, 21:07   #232
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik Franstalige was, zou ik geen seconde twijfelen om dit te tekenen.
Dit voorstel van VDL is duidelijk niet geschreven met 'een pen' maar met 'un stylo'.
Nja moesten de Vlamingen Franstaligen zijn en de Franstaligen Vlamingen dan was het al lang opgelost.
solidarnosc is offline  
Oud 4 januari 2011, 21:09   #233
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel in Vlaanderen kunnen ze in een samenwerkingsverband tussen stad en hinterland (van onze eigen Vlaamse hoofdstad dan nog!) een complot zien om Vlaams grondgebied te stelen... Arm Vlaanderen.

Trouwens, je moet de realiteit onder ogen zien, de socio-economische "expansie" van Brussel en de daarmee gepaard gaande internationalisering van de Rand hou je niet tegen. De vraag is enkel hoe je met die veranderende realiteit omgaat, er zijn drie mogelijkheden: het gewest uitbreiden zodat stad en hinterland onder dezelfde overheid vallen, met de verschillende gewesten (op basis van de huidige grenzen) samenwerken om een coherent beleid inzake, om maar één voorbeeldje te geven, mobiliteit tot stand te brengen, of je kan je kop in het zand steken (en doen alsof je de "verbrusseling" met wetten, decreten en pestmaatregelen kan tegenhouden). Ik denk dat de tweede optie de enige realistische is.
Deze optie heeft mijn absolute voorkeur, tenminste als je met 'het gewest' het Vlaamse gewest bedoelt.

Die andere optie 'samenwerken' kan enkel lukken als je kán samenwerken.
Tot nader order heb ik dit meer niet dan wel zien gebeuren.

Ik hoef maar even te denken aan de recente vervuiling van de Zenne, of de ééntalige (medische) interventiediensten vanuit BSL in Vlaanderen.

Brussel moet de wil hebben om sámen te werken. Niet om (on)bewust haar (franco-)wil op te leggen.
Oud 4 januari 2011, 21:16   #234
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze optie heeft mijn absolute voorkeur, tenminste als je met 'het gewest' het Vlaamse gewest bedoelt.

Ik hoef maar even te denken aan de recente vervuiling van de Zenne, of de ééntalige (medische) interventiediensten vanuit BSL in Vlaanderen.

Brussel moet de wil hebben om sámen te werken. Niet om (on)bewust haar (franco-)wil op te leggen.
Denk ook aan de onwil van het Brussels gewest om dringende herstellingen aan het atomium door de Vlaamse gemeenschap te laten bekostigen of de hysterische reactie van Brussel toen Bert Anciaux het Kladeredratsh (sp?) theater wou aankopen voor door diezelfde Vlaamse gemeenschap.

Samenwerken is een begrip dat Brussel niet kent. Uitbuiten daarentegen wel. (Bijv. de parkings rond de Heizel op Grimbergen's grondgebied beschouwt Brussel als eigenlijk haar eigen domein..)
Zucht is offline  
Oud 4 januari 2011, 21:20   #235
Geert C

Standaard

Citaat:

Dus als ik het goed begrijp zijn jullie tegen zo'n "metropolitan region" omdat zij niet willen samenwerken?
Geert C is offline  
Oud 4 januari 2011, 21:25   #236
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
waarom laat maingain zo lang op zich wachten?
Dit zit ergens in een kelder van MR opgesloten zodat'm de boel niet omzeep helpt
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 4 januari 2011, 21:27   #237
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als ik het goed begrijp zijn jullie tegen zo'n "metropolitan region" omdat zij niet willen samenwerken?
...omdat zij hun wil willen opleggen. Dat vloekt met 'samen'werken.
Wij willen wel samenwerken, maar zij kennen 'samenwerken' niet.

Laatst gewijzigd door job : 4 januari 2011 om 21:27.
job is offline  
Oud 4 januari 2011, 21:36   #238
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Ik mis...
een vette vis
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 4 januari 2011, 21:37   #239
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik mis...
een vette vis
Aangezien Dewever heeft voorgenomen om dit jaar op zijn lijn te letten is een vette vis niet aan te raden.
solidarnosc is offline  
Oud 4 januari 2011, 21:37   #240
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Een regionale minister van Justitie is idioot. Inwoners van faciliteitengemeenten die kunnen kiezen of ze in Brussel of Vlaams Brabant stemmen is onaanvaardbaar en zal ongetwijfeld al even ongrondwettelijk verklaard worden als de huidige organisatie van de kieskringen zelf wegens discriminerend. Wat met nieuwe inwoners van de Halle Vilvoorde? Dat Brussel trouwens compensaties krijgt voor de aanwezigheid van ambtenaren in de internationale instellingen is te gek om los te lopen. Alsof ze nog niet genoeg voordelen hebben bij het simpelweg hebben van die instellingen.

Kortom, niet te geloven dat zoiets op tafel ligt en dan hebben we het nog niet eens over de effectieve overdracht van die bevoegdheden. Welke beleidsmogelijkheden houdt dit in. Kan Vlaanderen bijvoorbeeld autonoom beslissen hoeveel kinderbijslag ze uitkeren?

Soit, we wisten het al lang, maar dit trekt er niet op.
Er is geen nota. Wat wensjes van de sossen. Waarom denk je dat Di Rupo nu al roept dat hij geen nota wil maken? Hij weet dat het geen nota is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be