Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Querty in plaats van Azerty ?
Neen, ik wil er niet van weten. 20 32,26%
Ja, zelfs al zal het me toch wat moeite kosten 13 20,97%
Ja, voor mij, super flexibele wereldburger, een makkie 29 46,77%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2011, 23:28   #221
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Er zijn echter ook gebruikers die nog niet blind typen (jij blijkbaar)
Waar haal je dat ?
Om blind te typen moet je oefenen op een bepaalde layout, en zolang je die layout niet kent moet je toch kunnen zien waar elke toets voor staat.
De AZERTY layout heb ik indertijd ingeoefend, en ik ga nu weer niet naar iets anders gaan.
2,5 keer zo snel met COLEMAK, daar geloof ik niets van.
We zijn precies geen typistes.
Als je hier een post schrijft bijv. zal een belangrijk deel van de tijd erin bestaan om na te denken wat je precies gaat schrijven.

Maar ik zou het zo zeggen : wil jij COLEMAK of QWERTY, of QWERTZ of MIJNEIGENLAYOUT, dan doe je dat maar.
Ik ga niet overschakelen, het sop is de kolen niet waard.
Maar om van een onderdrukking te spreken, zoals velen hier, vind ik onzin.
Je kunt makkelijk een laptop in QWERTY krijgen als je dat wilt, en een extern toetsenbord, daar heb je nog meer vrijheid in.

En wat die enquête betreft, ik vind de vraagstelling verre van neutraal.
Keuze 3 suggereert dat wie voor QWERTY kiest een soepele wereldburger is, en de anderen verstokte belgicisten.
Op die manier krijg je natuurlijk makkelijk het antwoord dat je wilt hebben...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 23:41   #222
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik schrijf soms zelfs Spaans en dan moet ik omgekeerde vraagtekens nog wel eens gebruiken. Namelijk aan het begin van een vragende zin.
Ja, die heb je niet op ons toetsenbord, ook niet het omgekeerde uitroepteken.
Die kun je met alt codes bereiken, in Word hebben ze dat wel simpeler opgelost : Ctrl-Alt-! = ¡ en Ctrl-Alt-?=¿, maar dan zitten we wel al op het niveau van applicatiesoftware en niet meer het OS.
In elk geval, een toetsenbord zal nooit alle mogelijke tekens bevatten die je ooit kunt nodig hebben in elke taal, tenzij via truukjes als een altcode of zo.
Toch doet AZERTY het op dat vlak beter dan QWERTY.
Oud 4 januari 2011, 23:46   #223
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Ik heb jaren geleden geleerd om iet of wat overweg te kunnen met DOS, en zie dus geen enkele reden om Windows te gaan gebruiken.
Mijn vrouw heeft leren koken op een gasvuur en zij ziet dus geen enkele reden om een microgolfoven aan te schaffen.
Iemand heeft leren fietsen op een fiets zonder versnellingen ...

In het land der blinden ...
U ziet dus niet het verschil tussen een betwistbaar voordeel zoals QWERTY tov. AZERTY en een vooruitgang van bijv. Windows tov. DOS waar 25 jaar evolutie aan vasthangt.
Als u echter Windows 1.0 bedoelt tov. MS-DOS 6.2 dan zou ik zeggen : geef mij maar MS-DOS 6.2...
Uw andere voorbeelden zijn al even naast de kwestie.
Oud 4 januari 2011, 23:46   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
geen, volgens het, vluchtige, opzoekwerk dat ik hier juist gedaan heb.
Azerty zou handiger en vlugger zijn in het typen, de enige reden waarom de overgrote meerderheid qwerty blijft gebruiken is omdat de winst te klein is om een omschakeling te verantwoorden dus blijven de 2 kampen in eigen kamp steken zeker.
Twee kampen? Overdrijft men niet als men het voordoet alsof er twee kampen zijn? Bij mijn weten gebruikt de overgrote meerderheid qwerty en - op wereldschaal - een onbeduidend aantal azerty.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 23:57   #225
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Het absurde van deze discussie is, er een nationalistische draai aan te geven in de zin van "België berooft ons van de vingervlugheid die Vlaanderen/Nederland ons zouden hebben gegund; België sluit ons uit van de moderne wereld"

Dit soort geklaag over onbenulligheden leidt alleen maar de aandacht af van het antidemocratische effect van België. Ik sta er dan ook niet van te kijken dat heel wat intelligente mensen van de democratische argumenten voor Vlaamse onafhankelijkheid niet eens kennis nemen. Ikzelf moet al oppassen dat ik er niet een stukje belgicistischer van word, als ik met dit soort flamingantisme word geconfronteerd.

Zoals hierboven betoogd, is Qwerty zowat het tegendeel van de moderne wereld, en al helemaal geen teken van hogere beschaving. Bekrompen nationalisme nog minder, natuurlijk.
2
Ik denk dat dit een geval van PVC is : Politiek Vlaams Correct, maw. er is tegenwoordig bij overdreven flaminganten een ziekelijke neiging om alles wat ook maar met Frans te maken heeft te mijden, en af te doen als een onderdrukking.
Het gaat tegenwoordig erg ver daarin.
Zo las ik op een forum dat TV Vlaanderen France2,3,4,5 gaat schrappen, en daar kwamen dan van sommigen reacties op dat dat maar goed was, want in Frankrijk zitten de Vlaamse zenders ook niet op hun kabel.
Dus minder zenders voor hetzelfde geld is goed, als er maar Franstalige zenders geschrapt worden.
En de Vlaming dan maar prat gaat op zijn talenkennis, wat gaat daar nog van overblijven als iedereen nog alleen naar VTM pulp kijkt ?
Oud 4 januari 2011, 23:57   #226
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het absurde van deze discussie is, er een nationalistische draai aan te geven in de zin van "België berooft ons van de vingervlugheid die Vlaanderen/Nederland ons zouden hebben gegund; België sluit ons uit van de moderne wereld"

Dit soort geklaag over onbenulligheden leidt alleen maar de aandacht af van het antidemocratische effect van België. Ik sta er dan ook niet van te kijken dat heel wat intelligente mensen van de democratische argumenten voor Vlaamse onafhankelijkheid niet eens kennis nemen. Ikzelf moet al oppassen dat ik er niet een stukje belgicistischer van word, als ik met dit soort flamingantisme word geconfronteerd.

Zoals hierboven betoogd, is Qwerty zowat het tegendeel van de moderne wereld, en al helemaal geen teken van hogere beschaving. Bekrompen nationalisme nog minder, natuurlijk.
Ach, het zal voor sommigen gewoon een uiting van irritatie zijn omdat er weer eens bevestigd is dat er in het verleden voetstoots werd uitgegaan van Belgie als Franstalig land.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 00:01   #227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
2
Ik denk dat dit een geval van PVC is : Politiek Vlaams Correct, maw. er is tegenwoordig bij overdreven flaminganten een ziekelijke neiging om alles wat ook maar met Frans te maken heeft te mijden, en af te doen als een onderdrukking.
Het gaat tegenwoordig erg ver daarin.
Zo las ik op een forum dat TV Vlaanderen France2,3,4,5 gaat schrappen, en daar kwamen dan van sommigen reacties op dat dat maar goed was, want in Frankrijk zitten de Vlaamse zenders ook niet op hun kabel.
Dus minder zenders voor hetzelfde geld is goed, als er maar Franstalige zenders geschrapt worden.
En de Vlaming dan maar prat gaat op zijn talenkennis, wat gaat daar nog van overblijven als iedereen nog alleen naar VTM pulp kijkt ?
U las verkeerd: die zenders zitten immers niet in het basispakket en maakten er ook nooit deel van uit.
Oud 5 januari 2011, 00:02   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ach, het zal voor sommigen gewoon een uiting van irritatie zijn omdat er weer eens bevestigd is dat er in het verleden voetstoots werd uitgegaan van Belgie als Franstalig land.
Als ik sommige reacties erop nasla, heb ik de indruk dat ze eigenlijk niet azerty verdedigen, maar wel de Belgische staat en alles wat ermee samenhangt. Azerty is dan een van die uitingen van de belgitude. Azerty aanvallen is dus België aanvallen, lijkt het wel.
Oud 5 januari 2011, 02:59   #229
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U las verkeerd: die zenders zitten immers niet in het basispakket en maakten er ook nooit deel van uit.
Wat bazel je nu ?
France 2 en 3 zaten jarenlang in het basispakket van TVV, 4 en 5 had je een iets duurdere versie nodig.
De laatste 6 maanden stonden de logootjes niet meer op hun site, maar de zenders stonden wel nog in de zenderlijst (PDF).
Waarom zouden ze overigens zelf volgende mededeling op hun site zetten als het er nooit inzat...
En waarom spreekt u over basispakket, tellen de andere abonnementen dan plots niet mee of zo ?
Niet dat die andere abonnementen die zenders ook niet kwijt zijn, ze zijn uit alle TVV abonnementsformules verdwenen.

Citaat:
Op 1 januari 2011 zijn er enkele belangrijke zenderwijzigingen in ons aanbod. TV VLAANDEREN heeft geen nieuwe overeenkomst kunnen vinden voor het verdelen van de zenders van France Télévisions via CanalSAT. Hierdoor komt er vanaf 1 januari 2011 helaas een einde aan de uitzendingen van France 2, France 3, France 4 en France 5 bij TV VLAANDEREN.
Oud 5 januari 2011, 03:01   #230
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Als ik sommige reacties erop nasla, heb ik de indruk dat ze eigenlijk niet azerty verdedigen, maar wel de Belgische staat en alles wat ermee samenhangt. Azerty is dan een van die uitingen van de belgitude. Azerty aanvallen is dus België aanvallen, lijkt het wel.
Het is omgekeerd, men probeert allerlei voordelen aan QWERTY toe te dichten, uit een overdreven vorm van flamingantisme, net zoals dat gejuich dat er Franse zenders verdwijnen.
Bij sommigen beginnen de stoppen echt door te slaan.
Oud 5 januari 2011, 03:15   #231
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zouden we als Vlamingen niet eens ons best doen om een omschakeling te maken, zodat we een beetje meer aansluiten bij de beschaafde wereld, waar leuk meegenomen, de betreffende toestellen dan nog iets goedkoper zijn wegens een grotere markt ?
Heb dit altijd al aangevochten.
Je staat daar dan in Duitsland of Nederland voor een PC ... en het is aartsmoeilijk om te typen

Het franskiljonisme heeft de Vlamingen zelf achtervolgd tot diep in de 21ste eeuw! Dit is hier alweer een voorbeeld van!

We moeten het hardleers afleren. Al zal het niet gemakkelijk zijn. We worden het wel snel gewoon!
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 03:15   #232
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Qwerty of Azerty is een kwestie van gewoonte. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een azerty-toetsenbord omdat ik het gemakkelijker typen vind.
Waal?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 07:45   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Het is omgekeerd, men probeert allerlei voordelen aan QWERTY toe te dichten, uit een overdreven vorm van flamingantisme, net zoals dat gejuich dat er Franse zenders verdwijnen.
Bij sommigen beginnen de stoppen echt door te slaan.
Ik dicht geen enkele kwaliteit aan qwerty toe in vergelijking met azerty. Ik pleit, denkend vanuit onze Nederlandse taal, voor een aangepaste toetsenbord.
Oud 5 januari 2011, 08:03   #234
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dicht geen enkele kwaliteit aan qwerty toe in vergelijking met azerty. Ik pleit, denkend vanuit onze Nederlandse taal, voor een aangepaste toetsenbord.
Azerty is voldoende aangepast aan onze taal. Geen probleem dus.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 08:08   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Azerty is voldoende aangepast aan onze taal. Geen probleem dus.
Waar zit de aanpassing dan wel? Hoe verhoudt de plaatsing van de letters op het toetsenbord zich ten opzichte van het gebruik in de spelling van het Nederlands?
Oud 5 januari 2011, 08:10   #236
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar zit de aanpassing dan wel? Hoe verhoudt de plaatsing van de letters op het toetsenbord zich ten opzichte van het gebruik in de spelling van het Nederlands?
Alle letters die je nodig hebt, zitten er op. Meer moet dat niet zijn.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 5 januari 2011, 08:16   #237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Alle letters die je nodig hebt, zitten er op. Meer moet dat niet zijn.
Dat is slechts één aspect. De plaatsing van die benodigde letters is een andere, en dan vraag ik hoe die zich nu juist verhoudt tot het gebruik ervan in onze Nederlandse spelling.
Oud 5 januari 2011, 10:52   #238
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Jongens, ik ben akkoord met het feit dat Vlaanderen uiteindelijk best overschakelt op het Qwertysysteem. Dat is nu eenmaal internationaal de standaard (goedkoper zal het niet worden hoor, op tienduizend borden wat stickertjes anders plaatsen is niet de grote kost).

Jullie moeten evenwel ook begrijpen dat oudere mensen het daar niet zo makkelijk mee hebben.
Mijn moeder (54) typt al 35 jaar blind op een azertyklavier, dan schakel je niet zo makkelijk over. Ik ben een stuk jonger (19) en typ nog maar een 5-6 jaar blind, en heb mezelf vlot in Qwerty & Azerty leren typen.

Mensen die per se nu al Qwerty willen gebruiken, ga alsjeblieft je gang, daar is een simpele manier voor. Druk Shift en Alt tegelijk in, en je toetsenbord staat in Qwerty. Bij wijze van voorbeeld typ ik vanaf nu dus zonder probleem in qwerty. Alleen voor de leestekens is het wat lastig, maar dat blijft geen problemen geven, want na een tijdje ben je het zo gewoon dat je geen shift meer moet drukken om een punt te zetten.

Dus (en nu typ ik voor de lol weer in azerty), stop met neuten, je kan je toetsenbord gewoon met een druk op een toets verzetten en weer terugzetten. Op elke computer met Windows.

Ik (hier gaan we weer in qwerty) ben een overtuigd Vlaams-Nationalist, maar ik vind deze discussie ronduit nutteloos, zeker als je weet dat Qwertytoetsenborden ook in Vlaanderen vrij te koop zijn en je elk Azertytoetsenbord gewoon in Qwerty kan zetten.

Tip: Als je met je azertytoetsenbord qwerty wil leren typen is het vaak handig om een qwertyafbeelding voor je te leggen waar je nog eens op kan kijken voor a-z-w en m,?,.,, en die toeren.

Edit: Echte toetsenbordpuristen zouden ook zeggen dat je niet moet overschakelen op een Qwerty maar op een Dvoraktoetsenbord.

Laatst gewijzigd door de kleine : 5 januari 2011 om 10:54.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 11:23   #239
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kleine Bekijk bericht
Dus (en nu typ ik voor de lol weer in azerty), stop met neuten, je kan je toetsenbord gewoon met een druk op een toets verzetten en weer terugzetten. Op elke computer met Windows.

Ik (hier gaan we weer in qwerty) ben een overtuigd mens , maar ik vind deze discussie ronduit nutteloos, zeker als je weet dat Qwertytoetsenborden ook in Vlaanderen vrij te koop zijn en je elk Azertytoetsenbord gewoon in Qwerty kan zetten.

Tip: Als je met je azertytoetsenbord qwerty wil leren typen is het vaak handig om een qwertyafbeelding voor je te leggen waar je nog eens op kan kijken voor a-z-w en m,?,.,, en die toeren.
intelligentie, als je goed zoekt wordt het nog gevonden
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 12:39   #240
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is slechts één aspect. De plaatsing van die benodigde letters is een andere, en dan vraag ik hoe die zich nu juist verhoudt tot het gebruik ervan in onze Nederlandse spelling.
Op het qwerty-toetsenbord ontbreken alleszins een aantal accenten die niet alleen in onze Nederlandse spelling, maar ook in onze andere landstalen gangbaar zijn. Die zijn wel te vinden op een azerty-toetsenbord. Het azerty-toetsenbord is dus beter aangepast aan onze noden.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be