Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2011, 17:13   #61
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Heel correct.
De grote massa is er zelfs vast van overtuigd dat ge binnenshuis doet wat je wil, wat allerminst waar is. Hoeveel weten er dat ge een badkamer niet van bestemming moogt verwisselen met een ander vertrek bv. of zelfs nog maar een toilet elders situeren? Dat zijn in princiepen allemaal bouwmisdrijven. Als ze ieder huis zouden controleren en afbreken waar dat er een bouwmisdrijf op zit, blijven er geen 10% van de huidige woningen meer over.
Zo streng zijn de regels nu ook weer niet

Ge moogt enkel niet het aantal woongelegenheden wijzigen, bestemmingswijzigingen (zoals bijv. uw woning omvormen tot een kantoor of winkel) en geen werken die de stabiliteit van de woning aantasten (zoals dragende binnenmuren slopen), enfin, toch niet zonder vergunning.

Met die nieuwe wet ivm "kleine werken" die in werking is getreden vanaf 1 december 2010 moogt ge zelfs nog meer.

Een toilet moogt ge gerust midden in uw living zetten als dat voor u comfortabeler is en uwe badkamer moogt ge gerust omvormen tot slaapkamer.
Er mag al wat sloopwerk bij komen kijken.
Oud 6 januari 2011, 17:15   #62
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
U vroeg in welk opzicht de architect de schuldige zou kunnen zijn. Ik heb nergens beweerd dat alle verbouwingen met architect gebeuren.
Als we eens bij de essentie van het debat bleven .

of een ander openen voor jou onderwerp .

Ik vind het niet kunnen dat nieuwe kopers gecomfronteerd worden met een niet zuver vergunde woning . en daarom een check up bij elke verkoop .

Eerst uwe boel in orde brengen en dan verkopen .

Wie daar tegen is heeft boter op het hoofd .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 17:17   #63
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Trouwens in de praktijk worden oude bouwmisdrijven toch zelden tot nooit vervolgd (tenzij in ruimtelijk kwetsbaar gebied of indien deze overlast veroorzaken) aangezien instandhouding niet langer strafbaar is. Daar komt nog bij dat het parket nogal vlug bouwmisdrijven seponeert (wegens andere prioriteiten zoals verkeersboetes uitdelen) en dat herstelvorderingen mbt niet-recente inbreuken zo goed als nooit voorbij de Hoge Raad voor het Herstelbeleid geraken, wiens goedkeuring nodig is om de zaak voor de rechtbank aanhanging te maken.
Oud 6 januari 2011, 17:26   #64
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht

Ik vind het niet kunnen dat nieuwe kopers gecomfronteerd worden met een niet zuver vergunde woning . en daarom een check up bij elke verkoop .

Dan wordt het aanbod gewoon beperkt. Veel mensen zijn totaal niet van zinnes om deze bouwmisdrijven ongedaan te maken en laten nog liever de boel verkrotten. In dat opzicht kan een verkoop dan een oplossing zijn als de nieuwe eigenaar hier wel oren naar heeft.

Als er ooit een PV, laat staan een veroordeling, is uitgeschreven mbt een bepaald goed dan komt dat in het vergunningenregister terecht. Potentiele kopers checken dat best eens voordat ze beginnen kopen om achteraf gehuil van "jamaar, dat heeft de vorige eigenaar gedaan" te vermijden.

Veel mensen laten hun vangen door een huis voor een prikje te kopen dat achteraf de grootste mankementen vertoont en in bepaalde gevallen zelfs onbewoonbaar wordt verklaard door de wooninspectie. Onthou gewoon het volgende: een onroerend goed dat "verdacht" goedkoop is, heeft meestal een reden hiervoor. Best uitpluizen.
Oud 6 januari 2011, 17:54   #65
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Zo streng zijn de regels nu ook weer niet

Ge moogt enkel niet het aantal woongelegenheden wijzigen, bestemmingswijzigingen (zoals bijv. uw woning omvormen tot een kantoor of winkel) en geen werken die de stabiliteit van de woning aantasten (zoals dragende binnenmuren slopen), enfin, toch niet zonder vergunning.

Met die nieuwe wet ivm "kleine werken" die in werking is getreden vanaf 1 december 2010 moogt ge zelfs nog meer.

Een toilet moogt ge gerust midden in uw living zetten als dat voor u comfortabeler is en uwe badkamer moogt ge gerust omvormen tot slaapkamer.
Er mag al wat sloopwerk bij komen kijken.
Vergeet het maar. En er zijn zelfs plaatsen waar ge niet eens de ramen moogt vernieuwen van eender welke andere, dakpannen moogt vervangen van eender welke. Stel het u niet te simpel voor man.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 17:57   #66
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila ge zegt het zelf . In het gerecht is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen".
Wanneer je een duidelijke maatregel in werking stelt dan zijn er voor gerecht en advocaat geen 500 dwalingen mogelijk .[/quote]Het zal u verwonderen, maar ik ben het volledig eens met u, hieromtrent.
Oud 6 januari 2011, 18:13   #67
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

-

Laatst gewijzigd door Rapture : 6 januari 2011 om 18:13.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 18:18   #68
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Vergeet het maar. En er zijn zelfs plaatsen waar ge niet eens de ramen moogt vernieuwen van eender welke andere, dakpannen moogt vervangen van eender welke. Stel het u niet te simpel voor man.
Tja, misschien als het om cultureel erfgoed gaat of een of ander beschermd monument. Maar in den doorsnee woning doet ge binnenshuis wat ge wilt, zolang ge het nie te gortig maakt. Desnoods zet ge in elke kamer ne wc, het zou wel wat te ver gaan moest de overheid nu al gaan beslissen waar ik mijne wc moet zetten, men slaapkamer, men badkamer,...
Oud 6 januari 2011, 18:24   #69
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niemand is daar tegen, maar voor de elfendertigste keer: dat is in de praktijk niet haalbaar.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 18:25   #70
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens in de praktijk worden oude bouwmisdrijven toch zelden tot nooit vervolgd (tenzij in ruimtelijk kwetsbaar gebied of indien deze overlast veroorzaken) aangezien instandhouding niet langer strafbaar is. Daar komt nog bij dat het parket nogal vlug bouwmisdrijven seponeert (wegens andere prioriteiten zoals verkeersboetes uitdelen) en dat herstelvorderingen mbt niet-recente inbreuken zo goed als nooit voorbij de Hoge Raad voor het Herstelbeleid geraken, wiens goedkeuring nodig is om de zaak voor de rechtbank aanhanging te maken.
Dat klopt als een bus.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 6 januari 2011, 18:27   #71
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou bijvoorbeeld het geval kunnen zijn in een verkaveling met stringente voorschriften. In een doorsnee huis is dat niet zo. Daar doe je binnenin wat je wilt, voor zover je geen dragende structuren raakt.

Citaat:
Oud 6 januari 2011, 18:27   #72
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, misschien als het om cultureel erfgoed gaat of een of ander beschermd monument.
Ah ja, daar ook...

Citaat:
Oud 7 januari 2011, 02:02   #73
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou bijvoorbeeld het geval kunnen zijn in een verkaveling met stringente voorschriften. In een doorsnee huis is dat niet zo. Daar doe je binnenin wat je wilt, voor zover je geen dragende structuren raakt.
Wat je wil misschien wel, maar niet zonder vergunning.

Enkele jaren geleden nog voor gehad met een verbouwing te Zandvoorde. Daar werd er ook een toilet bijgemaakt in een ruimte die in de gang uitgaf. Toevallig kwam er een dame langs van de technische dienst van de gemeente. 't Mocht niet. Is uiteindelijk toch daar geplaatst hoor maar ze moeten altijd eerst eens wat moeilijk doen hé. Dat er een slaapkamer omgevormd was tot badkamer had ze zelfs niet opgemerkt. België hé.

Natuurlijk, zolang je maar aangemodderd en niemand er over valt, mag alles.

Laatst gewijzigd door Garry : 7 januari 2011 om 02:10.
Oud 7 januari 2011, 02:06   #74
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah ja, daar ook...
Niets van dat. Neem maar eens Brugge. Het volstaat dat uw kotteke daar, zelfs nieuw gebouwd, binnen bepaalde buurten staat en het is al van dat. Houten ramen, geen andere, en deze of die dakpannen en geen andere, enz.
Oud 7 januari 2011, 06:17   #75
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat je wil misschien wel, maar niet zonder vergunning.

Enkele jaren geleden nog voor gehad met een verbouwing te Zandvoorde. Daar werd er ook een toilet bijgemaakt in een ruimte die in de gang uitgaf. Toevallig kwam er een dame langs van de technische dienst van de gemeente. 't Mocht niet. Is uiteindelijk toch daar geplaatst hoor maar ze moeten altijd eerst eens wat moeilijk doen hé. Dat er een slaapkamer omgevormd was tot badkamer had ze zelfs niet opgemerkt. België hé.

Natuurlijk, zolang je maar aangemodderd en niemand er over valt, mag alles.
Nee, wat je zegt, klopt niet.

Uit: Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is:

Hoofdstuk 2. Handelingen in, aan en bij woningen

4° binnenverbouwingen zonder stabiliteitswerken;

Citaat:
Oud 7 januari 2011, 06:24   #76
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets van dat. Neem maar eens Brugge. Het volstaat dat uw kotteke daar, zelfs nieuw gebouwd, binnen bepaalde buurten staat en het is al van dat. Houten ramen, geen andere, en deze of die dakpannen en geen andere, enz.
Brugge staat dan ook op de lijst van werelderfgoed van Unesco. Slecht voorbeeld. Zoals hier eerder al gezegd werd, gelden die vrijstellingen niet in ruimtelijk kwetsbare gebieden of in het geval van geklasseerde monumenten en dorpsgezichten.

Citaat:
Oud 7 januari 2011, 18:58   #77
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan wordt het aanbod gewoon beperkt. Veel mensen zijn totaal niet van zinnes om deze bouwmisdrijven ongedaan te maken en laten nog liever de boel verkrotten. In dat opzicht kan een verkoop dan een oplossing zijn als de nieuwe eigenaar hier wel oren naar heeft.

Als er ooit een PV, laat staan een veroordeling, is uitgeschreven mbt een bepaald goed dan komt dat in het vergunningenregister terecht. Potentiele kopers checken dat best eens voordat ze beginnen kopen om achteraf gehuil van "jamaar, dat heeft de vorige eigenaar gedaan" te vermijden.

Veel mensen laten hun vangen door een huis voor een prikje te kopen dat achteraf de grootste mankementen vertoont en in bepaalde gevallen zelfs onbewoonbaar wordt verklaard door de wooninspectie. Onthou gewoon het volgende: een onroerend goed dat "verdacht" goedkoop is, heeft meestal een reden hiervoor. Best uitpluizen.
Als je heden op de markt een beetje thuis bent , is er nog niet te veel te koop voor een prikje
Oud 7 januari 2011, 19:01   #78
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Niemand is daar tegen, maar voor de elfendertigste keer: dat is in de praktijk niet haalbaar.
Schaf dan ook maar het bodemattest af en het energie sertificaat want dat is nog grotere kwats . Zeker als je de organisaties eens grondig bekijkt die deze verstrekken .

Niet haalbaar , iets duidelijk is niet haalbaar en de andere zever wel man man man
Oud 7 januari 2011, 19:05   #79
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dat bij de verkoop van een vastgoed , er een attestje zou moeten zijn van de bouwpolitie , die even heeft geinspecteerd of er geen bouwovertreding op zit .

Nu koopt men vaak een pand belast met een overtreding en als die later aan het licht komt kan de nieuwe koper de gevolgen dragen .
Wanneer er een dergelijk attest aan je Akte wordt toegevoegd wordt de eigenaar aangapakt die de bouwovertreding heeft begaan , en niet de nieuwe eigenaar / koper

Vaak worden huizen opgekocht door soemelaars die ze opsmukken en verbouwingen uitvoeren zonder vergunning en dan de woning te duur en met overtreding verkocht
klopt helemaal niet.

Je koopt dat met de verklaring van de verkoper dat er geen weet is van bouwovertredingen. Dat betekent dat u een statuut van "onschuldige eigenaar" bent.

Hetzelfde met vervuilde grond terwijl het ovam u heeft geinformeerd geen weet te hebben van vervuiling, etc, etc...

Met andere woorden, u gaat dat kunnen verhalen van de verkoper, tenzij deze echt niet op de hoogte was van de bouwovertreding.
Oud 7 januari 2011, 19:08   #80
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt langs geen kanten. Een bouwmisdrijf blijft bij het goed, niet bij de eigenaar. Wie een onroerend goed koopt met een bouwmisdrijf, "koopt" dus ook het bouwmisdrijf erbij.
Daarvoor is men vaak verplicht bijkomende aktes te tekenen om zo'n verkoop zelfs wettelijk mogelijk te maken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be