Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Els Van Weert (Spirit) - 7 tot 13 juni
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Els Van Weert (Spirit) - 7 tot 13 juni "Huidig Voorzitter en boegbeeld van Spirit. Tevens zetelend in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Het Vlaams-nationalisme van de vroegere Volksunie werd ingeruild voor het 'regionalisme'. Wat daar anders aan is kan u haar vragen in deze forumsessi

Discussietools
Oud 8 juni 2004, 08:49   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Hallo,

Ik vraag mij af waarom Spirit geen eigen fractie heeft in de Kamer?

Is Spirit daardoor nog wel een onafhankelijke partij?
Oud 8 juni 2004, 15:35   #2
Creativo
Vreemdeling

Standaard

Spirit heeft een eigen fractiewerking in de Kamer, eigen personeel, eigen vergaderingen, eigen stemkeuzes, eigen fractievoorzitter die tevens ondervoorzitter is van de Kamer en dus alle parlementaire werkzaamheden mee voorbereidt,... Enkel technisch vormt sp.a-spirit een fractie en is er daarvoor overleg. Dat is trouwens ook nodig om sp.a-spirit volwaardig te laten deelnemen aan de commissies met stemrecht. Nu heeft sp.a-spirit dan ook drie commissiemandaten, waarvan in de belangrijkste commissies telkens één van de drie naar spirit gaat. Zonder die technische samenwerking zouden er maar twee commissiemandaten zijn en zou een andere fractie hiermee gaan lopen, hoewel sp.a-spirit daar volgens de verkiezingsuitslag wel recht op had. Wat is immers het nut van een kleine fractie als je nog niet eens kunt meestemmen in de commissies?

Het is in dat verband misschien interessant om te weten dat volgens de laatste peiling in het Vlaams Parlement, waar de commissies uit 15 leden bestaan, de verdeling als volgt zou zijn: CD&V/N-VA 5 leden, SP.A/SPIRIT 4 leden en VB en VLD/VIVANT telkens 3 leden. Als N-VA een onafhankelijke fractie vormt (laat ons optimistisch zijn, 5 leden, zoals Groen!), dan verliest CD&V een mandaat ten voordele van de VLD en heeft N-VA noch Groen! een mandaat. Dan zou paars trouwens opnieuw een meerderheid hebben in de commissies. Ik hoor dus graag de boude verklaringen over onafhankelijke fracties na 13 juni, maar wees nu eens realistisch: als CD&V N-VA elkaar nodig hebben om in het Parlement in de Commissies de regering in of uit het zadel te houden, dan gaat men dat toch doen zeker?
Creativo is offline  
Oud 8 juni 2004, 16:16   #3
Els Van Weert
Vreemdeling

Standaard

Spirit vormt een technische geen politieke fractie met de spa omdat we anders geen stemrecht hebben in de parlementscommissies waar belangrijk politiek werk wordt gedaan. Wij hebben wekelijks wel onze eigen fractievergadering en bepalen daar autonoom onze standpunten dus we hebben alle kenmerken van een onafhankelijke politieke partij. Uiteraard plegen we ook regelmatig overleg met onze kartelpartner want als we elkaar kunnen versterken waarom zouden we het dan niet doen ? Maar als het puntje bij paaltje komt bepalen we zelf ons stemgedrag en dat kan anders zijn dan dat van de spa en dat is ook al gebeurd.
Els Van Weert is offline  
Oud 8 juni 2004, 16:49   #4
rainman
Provinciaal Statenlid

rainman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Els Van Weert
Spirit vormt een technische geen politieke fractie met de spa omdat we anders geen stemrecht hebben in de parlementscommissies waar belangrijk politiek werk wordt gedaan. Wij hebben wekelijks wel onze eigen fractievergadering en bepalen daar autonoom onze standpunten dus we hebben alle kenmerken van een onafhankelijke politieke partij. Uiteraard plegen we ook regelmatig overleg met onze kartelpartner want als we elkaar kunnen versterken waarom zouden we het dan niet doen ? Maar als het puntje bij paaltje komt bepalen we zelf ons stemgedrag en dat kan anders zijn dan dat van de spa en dat is ook al gebeurd.
Doet spa dit louter uit liefdadigheid? Ik bedoel daarmee dat u dankzij het kartel spa-spirit in het parlement zit en zelfs deelneemt aan de regering. Zonder spa zou spirit nooit overleefd hebben omdat zij nooit de kiesdrempel zouden gehaald hebben. Heeft u bepaalde standpunten zoals bvb Vlaamse onafhankelijkheid moeten laten vallen als tegenprestatie?
rainman is offline  
Oud 8 juni 2004, 16:57   #5
Creativo
Vreemdeling

Standaard

Waarom sluiten N-VA en CD&V een kartel? Of VLD en Vivant? Om samen sterker te staan. Zowel Vivant als N-VA behouden hun programma, net zoals alle standpunten van Spirit van voor de kartelvorming integraal van kracht blijven. Er is daar geen enkele toegeving moeten gebeuren. Integendeel zelfs, danzij Spirit verdedigt het kartel sp.a-spirit nu méér Vlaamse standpunten. Een goede zaak voor Spirit, een goede zaak voor de sp.a en een goede zaak voor Vlaanderen.
Creativo is offline  
Oud 8 juni 2004, 17:03   #6
rainman
Provinciaal Statenlid

rainman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Creativo
Waarom sluiten N-VA en CD&V een kartel? Of VLD en Vivant? Om samen sterker te staan. Zowel Vivant als N-VA behouden hun programma, net zoals alle standpunten van Spirit van voor de kartelvorming integraal van kracht blijven. Er is daar geen enkele toegeving moeten gebeuren. Integendeel zelfs, danzij Spirit verdedigt het kartel sp.a-spirit nu méér Vlaamse standpunten. Een goede zaak voor Spirit, een goede zaak voor de sp.a en een goede zaak voor Vlaanderen.
Met alle respect Creativo, maar ik wou hierover een antwoord van Mevr. Van Weert of bent u haar officiele woordvoerder misschien?

Maar dan een kleine vraag voor jou: wat heeft spa-spirit dan wel gedaan voor Vlaanderen? De ongelijkheden tussen Vlaanderen-wallonië worden enkel groter en buiten de waalse sociale kas spijzen elk jaar en de opkomende verfransing van de brusselse randgemeenten kan ik niet zo direct op een punt komen waar spa-spirit ergens "verantwoordelijkheid" voor kan claimen.
rainman is offline  
Oud 8 juni 2004, 18:38   #7
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Integendeel zelfs, danzij Spirit verdedigt het kartel sp.a-spirit nu méér Vlaamse standpunten. Een goede zaak voor Spirit, een goede zaak voor de sp.a en een goede zaak voor Vlaanderen.
Ik ben verheugd dit te horen Creativo.

Maar bent u niet te creatief?

Steunt SP.a de splitsing van de sociale zekerheid; willen ze een dam opwerpen tegen de miljarden-transferts naar Wallonië; steunen ze de vijf vlaamse resoluties?

Ik heb wel gelezen dat de splitsing van B-H-V één der programmapunten is. Ik hoop dat de strategie klaarligt om vriend Di Rupo te overtuigen.
Jasper is offline  
Oud 10 juni 2004, 23:25   #8
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Waarom sluiten N-VA en CD&V een kartel? Of VLD en Vivant? Om samen sterker te staan.
Laat ons eens alle hypocrisie opgeven. Dat was enkel gedaan om de kiesdrempels te halen. Niet meer en niet minder. Al die zever over samen werken en samen sterk staan, geloven enkel de simpele zielen nog. Ik vind het overigens uiterst beledigend dat je mij zo iets probeert wijs te maken...

Maar je moet wel een gezamelijke basis hebben natuurlijk...
Oud 11 juni 2004, 00:33   #9
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Waarom sluiten N-VA en CD&V een kartel? Of VLD en Vivant? Om samen sterker te staan.
Laat ons eens alle hypocrisie opgeven. Dat was enkel gedaan om de kiesdrempels te halen. Niet meer en niet minder. Al die zever over samen werken en samen sterk staan, geloven enkel de simpele zielen nog. Ik vind het overigens uiterst beledigend dat je mij zo iets probeert wijs te maken...

Maar je moet wel een gezamelijke basis hebben natuurlijk...
en eht grote verschil, van hypocrisie gesproken, is dat Spirit in een tijd zonder dat er sprake was van kiesdrempel haar karretje aanhing aan SPa, dan met die partij even de kiesdrempel invoerde, en nu komt klagen over de gevolgen....
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 12 juni 2004, 16:05   #10
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als het puntje bij paaltje komt bepalen we zelf ons stemgedrag en dat kan anders zijn dan dat van de spa en dat is ook al gebeurd.
Inderdaad, het is reeds gebeurd. Toe jullie het migrantenstemrecht tegen de wil van Vlaanderen hebben goedgekeurd, en deze overwinning wilden vieren met een pint te gaan drinken. En je kwam niet overeen in welk café je dat zou doen.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 12 juni 2004, 17:23   #11
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Citaat:
Maar als het puntje bij paaltje komt bepalen we zelf ons stemgedrag en dat kan anders zijn dan dat van de spa en dat is ook al gebeurd.
Inderdaad, het is reeds gebeurd. Toe jullie het migrantenstemrecht tegen de wil van Vlaanderen hebben goedgekeurd, en deze overwinning wilden vieren met een pint te gaan drinken. En je kwam niet overeen in welk café je dat zou doen.
tegen de wil van Vlaanderen, het is maar hoe je het bekijkt... volgens een telefonische enquète waarin aan 100 mensen werd gevraagd wat ze ervan vonden, gaf dit uit dat 80% tegen was. Een andere, meer te vertrouwen enquète (zoals je wellicht weet, als je iets van steekproeftrekkingen kent is 100 wel wat te weinig) een beetje later gaf aan dat 53% van de Vlamingen en 56% van de Walen voor was... wees dus voorzichtig met zulke uitspraken en ga je bronnen na (ik weet dat het VB graag naar de eerste verwijst...)
Oud 12 juni 2004, 21:41   #12
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
Citaat:

tegen de wil van Vlaanderen, het is maar hoe je het bekijkt... volgens een telefonische enquète waarin aan 100 mensen werd gevraagd wat ze ervan vonden, gaf dit uit dat 80% tegen was. Een andere, meer te vertrouwen enquète (zoals je wellicht weet, als je iets van steekproeftrekkingen kent is 100 wel wat te weinig) een beetje later gaf aan dat 53% van de Vlamingen en 56% van de Walen voor was... wees dus voorzichtig met zulke uitspraken en ga je bronnen na (ik weet dat het VB graag naar de eerste verwijst...)
Uw bronnen ken ik. Dat zijn de zelfde bronnen die beweren dat er een belastingsverlaging is gekomen. Ja voor de groot verdieners, maar een belastingsverhoging voor de kleine man. En bewijs me het tegendeel.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 13 juni 2004, 15:22   #13
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
Uw bronnen ken ik. Dat zijn de zelfde bronnen die beweren dat er een belastingsverlaging is gekomen. Ja voor de groot verdieners, maar een belastingsverhoging voor de kleine man. En bewijs me het tegendeel.
Dat zijn helemaal niet dezelfde bronnen, je lult uit je nek. Ik heb ook nooit beweerd dat er een belastingverlaging is gekomen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be