Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2011, 00:23   #581
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (petitio principii) Bekijk bericht
Doe niet wat ge een ander verwijt.
Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik dat inderdaad poneer. Dat is nu het verschil met praha.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 00:38   #582
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Omdat de waarde van een mensenleven niet zomaar iets subjectiefs is, en ik mijn redenering op dit absolute besef steun.

Het is alsof u zou zeggen: "Ja, Jan, u bent wel tegen martelingen, maar waarom kan jij dan niet volgen waarom anderen mensen er voor zijn?"
Het debat over folteringen bij verhoren is nochtans iets wat sporadisch in de actualiteit komt. Er schijnt wel een "substantieel aandeel" van de bevolking (zeker in de VS) voorstander van te zijn of op zijn minst het topic ter debat te willen brengen.

Ik ben tegen folteringen. Maar dat belemmert me er niet van te begrijpen waarom sommige mensen er wél voor zijn.

Dus ik stel je de vraag nogmaals, want jij schijnt niet te willen toetreden tot dat stadium van "begrijpen". Mijn vraag is daarenboven: waarom debateer je dan; want de grens daarvan wordt bepaald door de openheid van het denkkader.

Ik vind moord bijvoorbeeld voldoen aan jouw stelling van "absoluut besef". Maar ik debateer niet met moordenaars. Jij gaat hier wél het debat aan, maar zonder de voorwaarden van een redelijke debatcultuur te respecteren.

Is het dan geen proselytisme?

Je begrijpt hopelijk dat ik je deze vraag niet verwijtend stel, maar uit interesse. Doorheen de jaren heb ik je leren kennen als een standvastig en op bepaalde onderwerpen zeer diepgaand persoon. Maar je standvastigheid in deze discussie - hoewel consistent - schopt me altijd een beetje tegen de schenen wat de debatwaarde betreft.
Oud 9 januari 2011, 00:45   #583
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het debat over folteringen bij verhoren is nochtans iets wat sporadisch in de actualiteit komt. Er schijnt wel een "substantieel aandeel" van de bevolking (zeker in de VS) voorstander van te zijn of op zijn minst het topic ter debat te willen brengen.

Ik ben tegen folteringen. Maar dat belemmert me er niet van te begrijpen waarom sommige mensen er wél voor zijn.

Dus ik stel je de vraag nogmaals, want jij schijnt niet te willen toetreden tot dat stadium van "begrijpen". Mijn vraag is daarenboven: waarom debateer je dan; want de grens daarvan wordt bepaald door de openheid van het denkkader.

Ik vind moord bijvoorbeeld voldoen aan jouw stelling van "absoluut besef". Maar ik debateer niet met moordenaars. Jij gaat hier wél het debat aan, maar zonder de voorwaarden van een redelijke debatcultuur te respecteren.

Je begrijpt hopelijk dat ik je deze vraag niet verwijtend stel, maar uit interesse. Doorheen de jaren heb ik je leren kennen als een standvastig en op bepaalde onderwerpen zeer diepgaand persoon. Maar je standvastigheid in deze discussie - hoewel consistent - schopt me altijd een beetje tegen de schenen wat de debatwaarde betreft.
Tussen begrijpen en instemmen is er een wereld van verschil. Natuurlijk kan ik als redelijk denkend en ook emotioneel openstaand mens begrijpen dat er situaties bestaan waar mensen geneigd zijn toch een abortus te overwegen. De afkeuring voor abortus verhindert me niet toch intellectueel als emotioneel open te staan voor de probleemsituaties die er kunnen ontstaan. Niettegenstaand dit begrip is er ook mijn diepe overtuiging dat het leven een absolute waarde heeft en dat, ondanks alle problemen, dit steeds bovenaan de rangorde moet worden geplaatst.

Waarom mensen "proselytisme" hierbij betrekken is me niet duidelijk. Als ik mensen wil en kan overtuigen van die diepe waarde voor het menselijk leven, vind ik dat altijd een goede zaak. Ik acht de drang tot bekering niet verkeerd, al is het in deze discussie niet mijn eerste bedoeling.
Oud 9 januari 2011, 02:48   #584
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Een kind met syndroom van Down is een zware last voor de ouders, voor de samenleving, en voor zichzelf. Zelfs kinderen met syndroom van Down hebben wel door dat ze het leven van anderen moeilijker maken, en zullen zich ongelukkig gaan voelen.

Ik zal zeker niet zeggen dat aborteren moet, maar het moet wel mogelijk zijn. Laatst hoorde ik nog het gekste argument tegen abortus van zulke bezwaarde kinderen: ''Als je abortus daarop toestaat, hebben gehandicaptenverzorgers straks geen baan meer''.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 00:23   #585
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een kind met syndroom van Down is een zware last voor de ouders, voor de samenleving, en voor zichzelf. Zelfs kinderen met syndroom van Down hebben wel door dat ze het leven van anderen moeilijker maken, en zullen zich ongelukkig gaan voelen.

Ik zal zeker niet zeggen dat aborteren moet, maar het moet wel mogelijk zijn.
M.a.w. u bepaalt wie volgens u mag leven en wie niet. Niet volgens objectieve criteria, maar gewoon omwille van "de last" die bepaalde gehandicapte mensen voor de maatschappij betekenen. Juist, dit is een maatschappij die bang is geworden voor de last die het leven soms kan meebrengen, die schijnbaar alleen het leuke, opgewekte, frivole, onbezorgde... zoekt en al het overige eruit wil verwijderen.
Oud 10 januari 2011, 00:31   #586
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
M.a.w. u bepaalt wie volgens u mag leven en wie niet. Niet volgens objectieve criteria, maar gewoon omwille van "de last" die bepaalde gehandicapte mensen voor de maatschappij betekenen. Juist, dit is een maatschappij die bang is geworden voor de last die het leven soms kan meebrengen, die schijnbaar alleen het leuke, opgewekte, frivole, onbezorgde... zoekt en al het overige eruit wil verwijderen.
Het hoort gewoon bij 'family planning', hoor. Een kind maken is niet een muntje in een gokautomaat gooien en hopen dat er iets leuks uit komt. Het is een weloverwogen beslissing, waarbij ouders een verplichting aangaan, die ze - in het geval van een zwaar gehandicapt kind - niet kunnen voldoen.

En u gebruikt dan wel niet die retoriek van de heiligheid van het leven e.d., maar dat is wel waar u vandaan komt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 01:14   #587
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik zal zeker niet zeggen dat aborteren moet, maar het moet wel mogelijk zijn. Laatst hoorde ik nog het gekste argument tegen abortus van zulke bezwaarde kinderen: ''Als je abortus daarop toestaat, hebben gehandicaptenverzorgers straks geen baan meer''.
't is misschien spijtig voor die verzorgers hun baan, maar een gehandicapt kind ( er zijn er in vele verschillende categorieën natuurlijk) ...is zeer moeilijk. Ik ben pro abortus in dit geval.
Mijn echtgenote haar broer is zwaar mentaal gehandicapt...en 't is een serieus probleem dat gelukkig dankzij verzorgingsinstellingen draaglijk is. Maar los daarvan...euthanasie zou niet mogen ondenkbaar zijn.
Oud 10 januari 2011, 07:22   #588
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het hoort gewoon bij 'family planning', hoor. Een kind maken is niet een muntje in een gokautomaat gooien en hopen dat er iets leuks uit komt. Het is een weloverwogen beslissing, waarbij ouders een verplichting aangaan, die ze - in het geval van een zwaar gehandicapt kind - niet kunnen voldoen.

En u gebruikt dan wel niet die retoriek van de heiligheid van het leven e.d., maar dat is wel waar u vandaan komt.
Je moest eens weten hoeveel ouders aan hun verplichtingen tegenover hun niet-gehandicapt kind, niet kunnen voldoen....

Om maar te zeggen hoe onzinnig je argumentatie wel is.

Ook mensen met het downsyndroom hebben recht op leven. Zo simpel is dat.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 10 januari 2011 om 07:23.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 08:49   #589
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Ik wil hier geen mensen tegen de schenen stampen of bewust kwetsen,
maar iemand met het downsyndroom zie ik niet als zwaar gehandicapt.
Ik weet dat er uitzonderingen zijn,
maar mits een goede begeleiding kunnen deze mensen perfect uitgroeien tot een zelfstandige persoonlijkheid.

Dat ouders beslissen om een zwangerschap af te breken omwille van het Downsyndroom , dat is hun beslissing. Maar als reden opgeven dat een kind met Down een zware last is is er voor mij over.
Welke last en voor wie, vraag ik mij dan af ? De extra dokters-en verzorgingskosten ? Het speciale onderwijs en opvang die nodig zijn? De begeleiding ?
Of bedoelen ze met zware last eigenlijk: ik ga mij schamen met zo'n kind en durf er niet mee buitenkomen?

Als je een kind hebt dat van bij z'n geboorte tot aan z'n dood als een kastplantje moet leven, dat je om het uur moet omdraaien in z'n bed zodat het geen doorligwonden krijgt, dat je moet voederen als een vogeltje, en het kind zelf niet beseft dat het op de wereld is......dat is zwaar gehandicapt zijn voor mij.

Ja ik ben pro abortus, maar enkel in bepaalde gevallen.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 09:16   #590
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Ja ik ben pro abortus, maar enkel in bepaalde gevallen.

wat gans de discussie is. Je kunt daar enkel voor/tegen zijn met impact op uw eigen leven.
Waar de hocus pocus gelovers de wanen halen te vinden dat zij zich in andermans leven mogen moeien is spijtig genoeg, slechts een klein onderdeel van de overlast die religie veroorzaakt in onze maatschappij.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 09:38   #591
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
wat gans de discussie is. Je kunt daar enkel voor/tegen zijn met impact op uw eigen leven.
Waar de hocus pocus gelovers de wanen halen te vinden dat zij zich in andermans leven mogen moeien is spijtig genoeg, slechts een klein onderdeel van de overlast die religie veroorzaakt in onze maatschappij.
Wat ik dan ook bedoel.
Als iemand die zwanger is te horen krijgt dat haar kind het Downsyndroom heeft, dan is het volgens mij haar volste recht om zelf over het al dan niet aborteren te beslissen. Sterker nog, ik ben zelfs van mening dat de partner/vader vh kind geen inspraak heeft. Uiteraard mag hij zijn voorkeur uiten, maar het is nog altijd de vrouw zelf die beslist .

Met mijn eerdere reactie wou ik gewoon aantonen dat downsyndroom= zware handicap= zware last voor mij persoonlijk maar een lullige reden is om tot abortus over te gaan. En ik zeg er wel duidelijk bij : voor mij peroonlijk.

Wat voor mij toelaatbaar is ,is voor een ander not done. En omgekeerd .
Elke vrouw denkt en beslist daar anders over .

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Oud 10 januari 2011, 09:43   #592
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Wat ik mij trouwens afvraag....
de mensen die totaal tegen abortus zijn, zelfs in geen enkele uitzonderlijke situatie, die abortus in al zijn facetten als moord zien......
zijn die dan ook tegen anticonceptiemiddelen?

Of wat als zij een dochter hebben van pakweg 14/15 jaar oud, en het meisje raakt zwanger na een brutale aanranding...mag hun dochter dan geen abortus ondergaan?

Oud 10 januari 2011, 09:55   #593
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of wat als zij een dochter hebben van pakweg 14/15 jaar oud, en het meisje raakt zwanger na een brutale aanranding...mag hun dochter dan geen abortus ondergaan?
Tuurlijk. Het zouden uiteindelijk de ouders zijn die opdraaien voor de opvoeding.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 10:01   #594
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Niet noodzakelijk religeuzen. Er zijn er meer die beginnen geloven in de maakbaarheid van de mens, de maatschappij, en blindelings vinden dat een overheid wel zal zorgen voor de beste oplossing, zich zonder vragen stellen jou, zelfstandig redenerend mens zijnde, zelfs zouden overtuigen dat wetten er in het belag van iedereen zijn, hoe rigide ook. En dat is het ergste voor wie gelooft in individuele vrijheid, vrije keuze. We gaan er niet op vooruit.

Laatst gewijzigd door Rudy : 10 januari 2011 om 10:06.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 12:07   #595
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik mij trouwens afvraag....
de mensen die totaal tegen abortus zijn, zelfs in geen enkele uitzonderlijke situatie, die abortus in al zijn facetten als moord zien......
zijn die dan ook tegen anticonceptiemiddelen?

Wel om eerlijk te zijn ben ik niet volledig tegen anticonceptie wanneer het gezin alreeds een aantal kinderen heeft.

Wat ik zou doen als men dochter verkracht wordt kun je natuurlijk pas weten als je het meegemaakt hebt. In eerste instantie denk ik naar het welzijn van het leven, dit zowel voor men dochter als voor het kindje in haar. Het kindje in haar kan voor mij geen slachtoffer zijn van dit geweld. Ik zou voorstellen om het kindje te behouden. Ik verwacht natuurlijk niet dat mijn 15 jarige dochter onmiddellijk een supermoeder wordt. Ze moet eerst met de gebeurtenissen proberen om te gaan, verkrachting is vreselijk. Daarna hoop ik dat ze haar studies verder kan zetten. Ik zal wel zorgen voor het kindje tot ze er klaar voor is.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 12:10   #596
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Wel om eerlijk te zijn ben ik niet volledig tegen anticonceptie wanneer het gezin alreeds een aantal kinderen heeft.

Wat ik zou doen als men dochter verkracht wordt kun je natuurlijk pas weten als je het meegemaakt hebt. In eerste instantie denk ik naar het welzijn van het leven, dit zowel voor men dochter als voor het kindje in haar. Het kindje in haar kan voor mij geen slachtoffer zijn van dit geweld. Ik zou voorstellen om het kindje te behouden. Ik verwacht natuurlijk niet dat mijn 15 jarige dochter onmiddellijk een supermoeder wordt. Ze moet eerst met de gebeurtenissen proberen om te gaan, verkrachting is vreselijk. Daarna hoop ik dat ze haar studies verder kan zetten. Ik zal wel zorgen voor het kindje tot ze er klaar voor is.
Het kindje in haar is bij voorbaat slachtoffer. Zijn vader is een verkrachter - of zou jij dat leuk vinden, misschien?
Oud 10 januari 2011, 12:12   #597
De Spellingchecker
Partijlid

De Spellingchecker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

debatteer*

Mensen die niet wensen verbeterd te worden, mogen gerust een privébericht sturen.
De Spellingchecker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 12:13   #598
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht

Jij doet het klinken alsof het hier over een happy-end film op VijfTV gaat.
Jij gaat voor het kindje zorgen tot ze er klaar voor is......als dat kindje qua uiterlijk als 2 druppels water op z'n vader gelijkt vrees ik dat jij het leven van je dochter tot een hel zal maken.

Oud 10 januari 2011, 12:18   #599
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Spellingchecker Bekijk bericht
Ter bevordering van een eenheidstaal

Mensen die niet wensen verbeterd te worden, mogen gerust een privébericht sturen
Ik plaats niemand op negeerlijsten of wat dan ook, en ik ben ook niet zinnens hier een privébericht aan te verspillen.
Bij deze laat ik u weten dat ik niet wens verbetert noch verbeterd te worden.

Bij voorbaat dank

Oud 10 januari 2011, 12:19   #600
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Spellingchecker Bekijk bericht
debatteer*
Inderdaad. Een welgemeend dankjewel.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be