Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Querty in plaats van Azerty ?
Neen, ik wil er niet van weten. 20 32,26%
Ja, zelfs al zal het me toch wat moeite kosten 13 20,97%
Ja, voor mij, super flexibele wereldburger, een makkie 29 46,77%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2011, 19:32   #361
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En in ons apenland, zouden we zonder nadenken ons moeten aanpassen aan de francofonie ??
We moeten en kunnen ons aanpassen aan onze eigen taal, al is het nog wat behelpen. Colemak vond ik tot nu toe het beste, omdat behoeften van de Engelse gebruiker, waarop het is toegesneden, niet veel van de Nederlandse afwijken. De Neo-layout kende ik nog niet, maar aangezien hij zowel op het Duits als op het Engels is toegesneden, moet hij voor het Nederlands, met letterfrequenties en -combinaties die daar tussenin zitten, ook praktisch zijn.

Voor mezelf blijf ik bij Qwerty international, maar als ik nog moest leren typen, zou ik mijn eigen toetsenbord gewoon samenstellen in Linux.
Oud 8 januari 2011, 19:36   #362
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht

Dit is het Dvorak keyboard.
Wel een “, maar geen ” ? Soit, ik tik hiervoor ook ALT + 0147 resp. ALT + 0148. In het Frans gebruik ik guillemets (« ») en tik ik ALT + 174 resp. ALT + 175. Die combinaties zitten in mijn vingers.
Ik ken ook œ (ALT + 0156), Œ (ALT + 0140), ß (ALT + 225) en Ç (ALT + 0199) intuïtief.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 januari 2011 om 19:45.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 19:44   #363
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wel een “, maar geen ” ? Soit, ik tik hiervoor ook ALT + 0147 resp. ALT + 0148. In het Frans gebruik ik guillemets (« ») en tik ik ALT + 174 resp. ALT + 175. Die combinaties zitten in mijn vingers.
Je "dumb quotes" door "smart quotes" vervangen in je Windows of OS X. En denk dan maar niet dat je Nederlandse leestekens hebt. In theorie wordt "open de aanhalingstekens, nog steeds een regel lager geschreven dan "sluit de aanhalingstekens". Maar ja, de US Qwerty heeft hierin al wel het laatste woord gesproken, denk ik.
Oud 8 januari 2011, 19:46   #364
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Je "dumb quotes" door "smart quotes" vervangen in je Windows of OS X. En denk dan maar niet dat je Nederlandse leestekens hebt. In theorie wordt "open de aanhalingstekens, nog steeds een regel lager geschreven dan "sluit de aanhalingstekens". Maar ja, de US Qwerty heeft hierin al wel het laatste woord gesproken, denk ik.
Zoals in het Duits ? Ooit kende ik de combinatie ervoor, maar ik ben overgeschakeld naar 'smart quotes', alleszins wat de dubbelvoudige variant betreft. Voor de enkelvoudige gebruik nog steeds 'dumb quotes' zoals je ziet. Uiteraard is dat allemaal om franje in een tekst te brengen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 januari 2011 om 19:49.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 00:36   #365
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Hoevéél ? Geen idee, maar het zal toch meer dan één zijn.

Nu geen scène maken, maar voor mij is Qwerty passé.

Misschien dat er ooit eens in België een taalcomité opgericht wordt om een beslissing te nemen. Of een enquête zou ook interessant zijn, hoewel ik besef dat geen van beide ideeën au sérieux genomen zou worden.

Mensen reageren immers te geëmotioneerd op dergelijke vragen, maar persoonlijk heb ik meer nodig om me van mijn �* propos te brengen.

Qwerty en Azerty zijn voor een aanzienlijk deel kopieën van elkaar, dus waarom er blijven over discussiëren, is mij een raadsel.
Heel weinig dus, want u moet toch wat moeite doen om dit tekstje te schrijven. En dan nog, het deelteken is geen specifiek Frans accent.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 08:54   #366
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel weinig dus, want u moet toch wat moeite doen om dit tekstje te schrijven. En dan nog, het deelteken is geen specifiek Frans accent.
Dat is inderdaad geen specifiek Frans accent. Beweerde iemand van wel misschien? Feit is en blijft dat die accenten veelvuldig in het Nederlands voorkomen en dat een qwerty-toetsenbord daar niet voor voorzien is. Bovendien is het in het tweetalige België niet geheel ondenkbaar dat men vaak met Franse woorden en teksten te maken krijgt. Het azerty-toetsenbord is en blijft voor ons het meest geschikt.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 00:20   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dat is inderdaad geen specifiek Frans accent. Beweerde iemand van wel misschien? Feit is en blijft dat die accenten veelvuldig in het Nederlands voorkomen en dat een qwerty-toetsenbord daar niet voor voorzien is. Bovendien is het in het tweetalige België niet geheel ondenkbaar dat men vaak met Franse woorden en teksten te maken krijgt. Het azerty-toetsenbord is en blijft voor ons het meest geschikt.
http://forum.politics.be/showthread....60#post5216060

Daar heb ik het over Franse accenten en als antwoord tikt hij een tekst daar bij ë in het rood zet naast een aantal, inderdaad, Franse accenten.

Nogmaals, in het Nederlands komen de Franse accenten geenszins "veelvuldig" voor. Zo komen slechts sporadisch voor, wat ook te merken is aan ieder doorsnee-artikel in krant, tijdschrift, internetsite... dat u kan lezen in het Nederlands.

Als ik met Franse teksten "te maken krijgt" op een website, dan heb ik echt geen azertytoetsenbord nodig om dat te kunnen lezen, hoor.

Azerty is dus alleen interessant voor wie op geregelde basis Franse teksten typt, maar in Vlaanderen lijkt me dat niet onmiddellijk een meerderheid te zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 09:24   #368
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

inderdaad.
Maar de twee systemen wennen hoor.
Oud 10 januari 2011, 18:17   #369
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
http://forum.politics.be/showthread....60#post5216060

Daar heb ik het over Franse accenten en als antwoord tikt hij een tekst daar bij ë in het rood zet naast een aantal, inderdaad, Franse accenten.

Nogmaals, in het Nederlands komen de Franse accenten geenszins "veelvuldig" voor. Zo komen slechts sporadisch voor, wat ook te merken is aan ieder doorsnee-artikel in krant, tijdschrift, internetsite... dat u kan lezen in het Nederlands.

Als ik met Franse teksten "te maken krijgt" op een website, dan heb ik echt geen azertytoetsenbord nodig om dat te kunnen lezen, hoor.

Azerty is dus alleen interessant voor wie op geregelde basis Franse teksten typt, maar in Vlaanderen lijkt me dat niet onmiddellijk een meerderheid te zijn.
Ik weet niet waarom u over Franse accenten blijft lullen. Er zijn ook een aantal accenten die in het Nederlands veelvuldig gebruikt worden waarvoor het qwerty-toetsenbord geen toetsen voorziet, zoals bijvoorbeeld het trema. Dat er op een azerty-toetsenbord ook toetsen voorzien zijn voor Franse accenten, is in het tweetalige België alleen maar een pluspunt. Ik heb trouwens niet gesproken over Franse teksten "op een website". Een computer kan voor meer gebruikt worden dan voor het bezoeken van al dan niet Franstalige websites.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 18:32   #370
Albrecht
Banneling

Standaard

Azerty lijkt me handiger vanwege de accenten, maar voor laptops lijkt de optie om nummers te tikken zonder shift me wel handig. Bij azerty lijkt het me ook vreemd dat de haakjes zo ver uit mekaar staan. Het gebrek aan een ß stoort me wel bij beide toetsenborden.

Misschien is het tijd voor één Europees toetsenbord, waar ook ¿, ¡ en al die andere tekentjes op staan?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be