Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2011, 11:56   #181
comandante
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Dat is 5 jaar geleden .
comandante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2011, 14:33   #182
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ah, sorry.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2011, 15:17   #183
317070
Vreemdeling

317070's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door comandante Bekijk bericht
Laat ze hier maar onzin vertellen , wie daar geweest is die weet wel beter .
QFT. Ik ben er ook nog recent geweest, meerbepaald in de stad Gomel (in het kader van de ramp van Tsjernobyl, een groot deel van Witrusland is nog steeds radioactief vervuild...)

Een anekdote: de mensen moesten hun goudvis wegsmijten. De regering had zoals ieder jaar (in maart geloof ik) de centrale verwarming afgesloten. Ware het niet dat de temperatuur dat jaar nog steeds onder de -10°C zat. Hun visbokaal was dichtgevroren.

Of het gastgezin waar ik verbleef stelde het vrij goed (lees: ze woonden in zo'n DDR-beton-appartementsblok). Toen ik vroeg hoe dat kwam, verwezen ze naar de partijkaart van de man des huizes.

Op een avond gingen we naar een andere familie op bezoek, deze bleken in een riante villa (kleine villa naar onze maatstaven) te wonen en hadden zelfs een sauna. Op de terugweg werd duidelijk waarom: "Maffia, maffia..."

Verder waren het allemaal bijzonder gastvrije mensen. Onvoorstelbaar gastvrij als je het niet zelf meegemaakt hebt.

En naar mijn kleine ervaring waren dingen als openbaar vervoer, gezondheidszorg, pensioenen e.d. fantastisch in orde. Maar die dingen werken enkel goed als parameters in een vrijemarkteconomie. In een centrale economie verbergen ze de ongelooflijke onbalans met andere parameters zoals veiligheid, woonst, hygiëne, ...

Laatst gewijzigd door 317070 : 14 januari 2011 om 15:31.
317070 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2011, 15:50   #184
comandante
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 317070 Bekijk bericht
QFT. Ik ben er ook nog recent geweest, meerbepaald in de stad Gomel (in het kader van de ramp van Tsjernobyl, een groot deel van Witrusland is nog steeds radioactief vervuild...)

Een anekdote: de mensen moesten hun goudvis wegsmijten. De regering had zoals ieder jaar (in maart geloof ik) de centrale verwarming afgesloten. Ware het niet dat de temperatuur dat jaar nog steeds onder de -10°C zat. Hun visbokaal was dichtgevroren.

Of het gastgezin waar ik verbleef stelde het vrij goed (lees: ze woonden in zo'n DDR-beton-appartementsblok). Toen ik vroeg hoe dat kwam, verwezen ze naar de partijkaart van de man des huizes.

Op een avond gingen we naar een andere familie op bezoek, deze bleken in een riante villa (kleine villa naar onze maatstaven) te wonen en hadden zelfs een sauna. Op de terugweg werd duidelijk waarom: "Maffia, maffia..."

Verder waren het allemaal bijzonder gastvrije mensen. Onvoorstelbaar gastvrij als je het niet zelf meegemaakt hebt.

En naar mijn kleine ervaring waren dingen als openbaar vervoer, gezondheidszorg, pensioenen e.d. fantastisch in orde. Maar die dingen werken enkel goed als parameters in een vrijemarkteconomie. In een centrale economie verbergen ze de ongelooflijke onbalans met andere parameters zoals veiligheid, woonst, hygiëne, ...

Daar ben ik wel interesse in . Met welke organisatie was dat ? Je kan me dit ook in een PM sturen .
Oud 14 januari 2011, 16:49   #185
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja , het valt je onmiddelijk op aan de wegen daar , 100 keer beter dan Rusland alsook heb ik daar geen enkele dakloze of straatkind gezien .

Laat ze hier maar onzin vertellen , wie daar geweest is die weet wel beter .
En hoeveel vreemdelingen heb je er geteld, behalve toeristen?
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2011, 16:59   #186
317070
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Daar ben ik wel interesse in . Met welke organisatie was dat ? Je kan me dit ook in een PM sturen .
Het was een tegenbezoek. Er komt al een paar jaar een vakantieganger vanuit Gomel via Vlamingen helpen Tsjernobylkinderen. Ieder jaar kun je via de organisatie in de paasvakantie ook eventueel op tegenbezoek gaan.

Ik heb trouwens ook net even door het volledige topic gegaan en ik wil er nog even de nadruk op leggen: je kunt centrale economieën niet waarderen op basis van parameters vanuit een vrijemarkteconomie.

Dus als je zegt: Cuba ligt op bepaalde facetten voor op het Westen, dan gaat dat waarschijnlijk wel kloppen. Maar houd in het achterhoofd dat fantastische gezondheidszorg niet inhoudt dat mensen bijvoorbeeld een bed onder hun matras hebben thuis. En dat zijn situaties die ik in Wit-Rusland gezien heb.

Overigens is Wit-Rusland van hetgeen ik gezien heb wel degelijk zo corrupt als de pest, al kan ik niet vergelijken met Oekraïne, daar ben ik nooit geweest.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Geen enkele. Vandaar de uitnodiging naar de lokale maffia. Voor de meeste Wit-Russen die ik gezien heb was ik de eerste niet-Wit-Rus die ze tegenkwamen, tenzij ze ooit zelf nog in het buitenland geweest waren.

Laatst gewijzigd door 317070 : 14 januari 2011 om 17:03.
Oud 14 januari 2011, 17:03   #187
comandante
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb daar geen paspoorten gevraagd .
Oud 14 januari 2011, 17:06   #188
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb daar geen paspoorten gevraagd .
Zelfs een kleurenblinde kan dat zonder paspoorten te vragen.
Oud 14 januari 2011, 17:10   #189
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Het was een tegenbezoek. Er komt al een paar jaar een vakantieganger vanuit Gomel via Vlamingen helpen Tsjernobylkinderen. Ieder jaar kun je via de organisatie in de paasvakantie ook eventueel op tegenbezoek gaan.

Ik heb trouwens ook net even door het volledige topic gegaan en ik wil er nog even de nadruk op leggen: je kunt centrale economieën niet waarderen op basis van parameters vanuit een vrijemarkteconomie.

Dus als je zegt: Cuba ligt op bepaalde facetten voor op het Westen, dan gaat dat waarschijnlijk wel kloppen. Maar houd in het achterhoofd dat fantastische gezondheidszorg niet inhoudt dat mensen bijvoorbeeld een bed onder hun matras hebben thuis. En dat zijn situaties die ik in Wit-Rusland gezien heb.

Overigens is Wit-Rusland van hetgeen ik gezien heb wel degelijk zo corrupt als de pest, al kan ik niet vergelijken met Oekraïne, daar ben ik nooit geweest.

Geen enkele. Vandaar de uitnodiging naar de lokale maffia. Voor de meeste Wit-Russen die ik gezien heb was ik de eerste niet-Wit-Rus die ze tegenkwamen, tenzij ze ooit zelf nog in het buitenland geweest waren.
Hier nog iets over wat de mogelijke gevolgen van Tsjernobyl hadden kunnen zijn:

Citaat:
"Si la catastrophe s’était conclue par une explosion nucléaire, alors que l’explosion qui a soufflé le couvercle du réacteur ne fut que thermique, la ville de Kiev, qui se situe �* une centaine de kilomètres de la centrale, aurait disparue de la carte, la Biélorussie rendue impropre �* la vie �* jamais et l’Europe, en effet, inhabitable pour une durée indéterminée. Il eût fallu pour cela, et peut-être suffi, qu’une partie de la masse énorme de matières fissibles que l’explosion a projetée �* un kilomètre au dessus du toit arraché de la centrale reste coincée dans celle-ci, brûle la mince dalle en béton sur laquelle reposait la cuve, ce qui l’aurait mise en contacte avec l’eau du sous-sol destiné �* refroidir le réacteur : Tchernobyl serait devenu une bombe atomique."

J.P. DUPUY, "Tchernobyl et l'invisibilité du mal" dans Le temps des catastrophes, Esprit, Mars-Avril 2008, p. 77.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 14 januari 2011 om 17:11.
Oud 14 januari 2011, 17:35   #190
317070
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hier nog iets over wat de mogelijke gevolgen van Tsjernobyl hadden kunnen zijn:
Meh, ergens logisch toch, het leest alsof je in een kringetje gaat:

Si la catastrophe s’était conclue par une explosion nucléaire
...
...
Tchernobyl serait devenu une bombe atomique.

Kerncentrales zijn geen atoombommen en ik weet ook hier waarover ik spreek. (eindwerk over gemaakt) Bij een kerncentrale moet je moeite doen zodat hij niet kan lekken, maar bij een atoombom moet je moeite doen zodat hij gaat ontploffen.

Een kerncentrale, hoe slecht ook ontworpen, gaat niet ontploffen als een atoombom.

Laatst gewijzigd door 317070 : 14 januari 2011 om 17:35.
Oud 15 januari 2011, 00:57   #191
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je moet Belarus niet vergelijken met BelgiË maar met Oekraïne of Rusland. Dan zie je dat het met die maffiatoestanden (hoewel ze er ook wel zijn natuurlijk) best wel meevalt, net als met de huisvesting (geen doorsnee Belgische standaard, maar degelijke Sovjet appartementen die beter zijn dan de appartementen die OCMW zoekers uit de voormalige sovjet Unie hier krijgen aangeboden... de gemiddelde standaard van de appartementen in Belarus is ook hoger dan die in rusland en zeker Oekraïne, het verschil zit hem er in dat in Belarus het onderhoud niet stopgezet werd in de jaren 90... ) of veiligheid (hoeveel werkongelukken gebeuren in Belarus in vergelijking met Rusland of Oekraïne?) best wel meevalt.
Over welke partijkaart heb je het trouwens? Er is niet één "regimepartij", er zijn verschillende partijen die Lukashenko steunen, naast ook heel wat onafhankelijke kandidaten. Lukashenko zelf is officieel partijloos. Het is niet zoals in Rusland waar het regime een partij gecreëerd heeft. Alle mensen die bij die Russische eenheidspartij (noemt ook letterlijk "eenheidspartij") zijn doen dat uit persoonlijk belang.
Wat betreft die centrale verwarming en gastvrijheid, dat zie je in heel de voormalige Sovjet Unie, niet enkel in Belarus.

Laatst gewijzigd door tomm : 15 januari 2011 om 00:58.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 01:04   #192
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behalve enkele buitenlandse studenten uit derde wereldlanden, enkele gastarbeiders uit arme ex Sovjet republieken en een zeldzame toerist zie je bijna geen buitenlanders. Maar dat geldt ook voor Oekraïne en grote delen van Rusland, en daar zie je wel heel veel bedelaars. (bijna altijd trouwens autochtone bejaarden, die met hun pensioentje niet kunnen rondkomen)
Oud 15 januari 2011, 01:26   #193
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Belarus, om te beginnen, vallen politieagenten geen chauffeurs en anderen lastig op zoek naar smeergeld. Dat is wel zo in Rusland en dikwijls ook in de Oekraïne.
Een vergunning aanvragen in de meeste ex Sovjet landen vereist per definitie smeergeld, niet zo in Belarus. En Lukashenko heeft geen miljarden op z'n bankrekening staan zoals Putin en alle topleden van het Russische regime. Anders zouden zijn tegenstanders dat al lang achterhaald hebben en tegen hem gebruikt hebben. (dat Putin meer dan 40 miljard euro waard is is ondertussen bewezen)
En Witrussen hebben wel degelijk een bed onder hun matras en de meeste leven comfortabel. In Rusland, Centraal Azië en Oekraïne zie je dat hele bevolkingsdelen in absolute armoede leven. Een pensioen bedraagt altijd minder dan 100 euro, terwijl de levensduurte in steden als Moskou hoger ligt dan in België.

Cuba is een arm land (daar heeft het embargo natuurlijk ook wel iets mee te zien) en de levensstandaard is er over het algemeen lager dan in Belarus, maar ik ben nog nooit bij een Cubaan op bezoek geweest die geen bed had (of geen tv, om maar iets te zeggen). Bijna alle Cubanen hebben ook een frigo, ventilator, enzovoort. Dat is zeker niet het geval in de meeste andere latijns Amerikaanse landen. Alle Cubanen kunnen ook op restaurant eten of de trein nemen. 600 km. treinrijden kost voor een Cubaan ongeveer 1 dollar en een half, een uitgebreid restaurant bezoek met de nodige drank en cocktails kost hen hoogstens 5 dollar per persoon... dat kunnen zelfs de armste Cubanen betalen. Goed, de lonen liggen ontzettend laag in Cuba en Cuba is ook een slecht voorbeeld door het embargo en de rigide politiek van de castro's, daar kun je Belarus onmogelijk mee vergelijken. Toch leven veel Cubanen beter dan de gemiddelde Dominicaan of zeker Guatemalteek, die zelfs niet zeker is van z'n dagelijkse portie eten (en of hij de volgende dag nog zal leven en niet vermoord werd, ernstig ziek worden is in de meeste van die landen ook een doodsvonnis)... laat staan Haitiaan...

Wat betreft Belarus, de meeste hebben een levensstandaard die niet moet onderdoen voor deze van EU landen als Polen, Letland, Litouwen of Hongarije. Dat zie je gtrouwens ook in de statistieken van UNDP.
Oud 15 januari 2011, 01:34   #194
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs een kleurenblinde kan dat zonder paspoorten te vragen.
Niet alle Wit Russen zien er hetzelfde uit. Je hebt een grote variatie, van heel blanke types over typisch Slavisch tot eerder Turks uitziende types. (zoals Lukashenko zelf)
Oud 15 januari 2011, 03:34   #195
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Niet alle Wit Russen zien er hetzelfde uit. Je hebt een grote variatie, van heel blanke types over typisch Slavisch tot eerder Turks uitziende types. (zoals Lukashenko zelf)
Je weet wat ik bedoel, hé. Het was niet de bedoeling om hier over Gumilev te beginnen, maar wel over massa-immigratie en multiculbullshit.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 15 januari 2011 om 03:35.
Oud 15 januari 2011, 07:30   #196
AAA
Banneling

Standaard

Citaat:
De door Joodse en andere kapitalisten overheerste angelsaxische pers doet haar best om Lukashenko als erger dan Hitler voor te stellen, dat kun je natuurlijk wel verwachten. .
Zou je niet beter die hamer en sikkel veranderen in een Odalrune of een hakenkruis???? Niet alle Joden zijn kapitalisten of past dat niet in uw roodbruine ideologie???
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2011, 12:19   #197
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AAA Bekijk bericht
Zou je niet beter die hamer en sikkel veranderen in een Odalrune of een hakenkruis???? Niet alle Joden zijn kapitalisten of past dat niet in uw roodbruine ideologie???
Luister, ik ben zelf een halve Jood en net daarom weet ik hoezeer Joden een belangrijke rol spelen in het westerse kapitalisme. ZEKER in landen als de VS en Nederland. Dat maakt mij nog geen antisemiet, want ook Karl Marx, Engels en talloze Sovjet helden waren Joden. Overigens Lukashenko is ook geen antisemiet, in tegenstelling tot wat in de westerse pers beweerd wordt. Tot WOII maakten Joden een belangrijk deel uit van de Witrussische maatschappij (tot 25% van de bevolking). Papa Luka heeft goede contacten met de Joodse organisaties in zijn land. De anti lukashenko anti-communistische nationalisten zijn dezelfde die met de nazi's gecollaboreerd hebben. Dat is ook zo in Oekraïne.
Oud 15 januari 2011, 12:26   #198
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Nog iets: in de voormalige Sovjet Unie zou het absoluut niet aanvaard worden dat buitenlanders stelen of bedelen: ze zouden vlug uitgewezen worden, na eerst eens goed uitgeschud en in elkaar geslagen te zijn door de politie.
Buitenlanders moeten goed op hun tellen passen. Dat hebben de Kaukasiërs in Moskou ondertussen ondervonden...

http://www.youtube.com/watch?v=xFXBX0Y9Odk

Laatst gewijzigd door tomm : 15 januari 2011 om 12:41.
Oud 15 januari 2011, 12:48   #199
317070
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wat betreft Belarus, de meeste hebben een levensstandaard die niet moet onderdoen voor deze van EU landen als Polen, Letland, Litouwen of Hongarije.
OK, van de rest heb ik geen persoonlijke ervaring en ga ik dus niet op inhaken, maar dat laatste is bullshit. In Hongarije ben ik ook al vaak geweest, en dat staat VEEL verder dan Belarus. Maar echt VEEL verder.

Je mag veel zeggen, maar Belarus is lang geen Westers land. De mensen zijn er arm, de tijd is er precies stilgestaan in 1970 (ondanks dat er geen embargo is!). Ze hebben niets tekort, inderdaad, maar een comfortabel leven is het zeker niet.
Oud 15 januari 2011, 12:58   #200
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK, van de rest heb ik geen persoonlijke ervaring en ga ik dus niet op inhaken, maar dat laatste is bullshit. In Hongarije ben ik ook al vaak geweest, en dat staat VEEL verder dan Belarus. Maar echt VEEL verder.

Je mag veel zeggen, maar Belarus is lang geen Westers land. De mensen zijn er arm, de tijd is er precies stilgestaan in 1970 (ondanks dat er geen embargo is!). Ze hebben niets tekort, inderdaad, maar een comfortabel leven is het zeker niet.
Hongaren hebben het economisch slecht de laatste tijd. Het is niet omdat er meer reclame is, meer mc donalds en luxewinkels, dat de Hongaren beter leven. De prijzen in Hongarije zijn te vergelijken met belgië, de gemiddelde Hongaar verdient 350 euro per maand... Witrussen verdienen ook niet veel, maar het leven is er spotgoedkoop.
Ik weet niet wat U onder comfortabel leven verstaat... elke 3 jaar een nieuwe auto kopen, 3 buitenlandse reizen per jaar, etc. dat kunnen de meeste Witrussen inderdaad niet. Dat kunnen ook de meeste Hongaren niet...

Laatst gewijzigd door tomm : 15 januari 2011 om 13:01.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be