Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2011, 11:48   #821
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

draaien draaien op de molen

in de realiteit ligt het beslissingsrecht omtrent wat doen met dingen in uw eigen lichaam bij die mens zelf.
Ik ben grote voorstander van het heropvoeden van mensen die zichzelf het recht toeëigenen voor anderen te willen beslissen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2011, 16:24   #822
(petitio principii)
Provinciaal Gedeputeerde

(petitio principii)'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien kunt u eens beginnen met mij te citeren.
Misschien kan jij proberen om een minimum aan regels rond debatteren en logica te respecteren.

Jij verandert elke regel rond debatteren en logica (zelfs de wetenschappelijke methode) teneinde de (volgens jou reeds 6000 jaar) vast liggende conclusie te handhaven.

Een ander debatteert eerlijk, volgens vaste regels, volgens een vaste logica, en komt tot een daarvan afhankelijke conclusie.

Jij poneert dogma's en bewandelt verschillende wegen afhankelijk van de conclusie die ge ten alle tijden wilt volhouden.
(petitio principii) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2011, 17:16   #823
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
draaien draaien op de molen

in de realiteit ligt het beslissingsrecht omtrent wat doen met dingen in uw eigen lichaam bij die mens zelf.
Ik ben grote voorstander van het heropvoeden van mensen die zichzelf het recht toeëigenen voor anderen te willen beslissen.
Alleen is een kind in de moederschoot geen deel van het eigen lichaam. Het huist wel in het lichaam van de moeder, maar behoort niet tot het lichaam zelf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2011, 17:37   #824
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Alleen is een kind in de moederschoot geen deel van het eigen lichaam. Het huist wel in het lichaam van de moeder, maar behoort niet tot het lichaam zelf.

en?
Zij beslist wat ermee gebeurt (of d) (bij mij mag je kiezen ).
Oud 19 januari 2011, 17:46   #825
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en?
Zij beslist wat ermee gebeurt (of d) (bij mij mag je kiezen ).
Dan verheft de moeder zich boven een ander leven. Meent dus dat de ene mens kan beslissen over dood en leven van een ander mens. En dat is nu eenmaal een stap te ver.
Oud 19 januari 2011, 17:58   #826
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan verheft de moeder zich boven een ander leven. Meent dus dat de ene mens kan beslissen over dood en leven van een ander mens. En dat is nu eenmaal een stap te ver.

incorrect die vrouw leeft haar leven. U hebt niet te beslissen hoe zij dat doet.
U gaat een stap te ver.
Oud 19 januari 2011, 18:31   #827
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
incorrect die vrouw leeft haar leven. U hebt niet te beslissen hoe zij dat doet.
U gaat een stap te ver.
Helemaal niet incorrect. Het leven van een vrouw is inderdaad haar leven. Alleen is de vrucht die zijn draagt geen deel van haar lichaam en heeft ze bijgevolg niet het recht te beslissen over het lot van een ander mens. Anders zet ze overduidelijk een stap te ver.
Oud 19 januari 2011, 19:03   #828
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet incorrect. Het leven van een vrouw is inderdaad haar leven. Alleen is de vrucht die zijn draagt geen deel van haar lichaam en heeft ze bijgevolg niet het recht te beslissen over het lot van een ander mens. Anders zet ze overduidelijk een stap te ver.
da's gewoon de perceptie vd rkk, waardeloos dus, behalve voor streng-gelovigen. De wet geeft die vrouw gelijk, meer moet dat niet zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 19 januari 2011 om 19:06.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2011, 19:08   #829
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
da's gewoon de perceptie vd rkk, waardeloos dus, behalve voor streng-gelovigen. De wet geeft die vrouw gelijk.
Dat is niet alleen de "perceptie" van de RKK", maar ook andere gelovigen en zelfs niet-gelovigen delen die benadering.

Nu, u tapt eigenlijk steeds uit hetzelfde vaatje. Als u tegenover een andere opvatting staat, heeft u het steeds over "hoogstpersoonlijke mening", "uw perceptie", "uw mening"... met de merkwaardige denkstap erna "dus waardeloos". Als dus iets een bepaalde "perceptie" is, is ze voor u ipso facto "waardeloos". Bijgevolg is iedere "perceptie" volgens de gevolgde redenering "waardeloos". Dus ook uw perceptie over onze perceptie. Waardeloos voor ons, gelovigen.

Of de wet de vrouw gelijk geeft. Neen, want de wet stelt nergens dat een kind wel of geen eigendom is van de vrouw. Want als de redenering correct is als zou het kind eigendom is van de vrouw, dan is er geen reden waarom abortus slechts in de tijd beperkt wordt. Ook na drie, vijf of negen maanden is het dan nog steeds eigendom van de vrouw, en zou ze, even voorbijgaand aan de wettelijke regeling, steeds kunnen beslissen over een abortus. Desnoods zelfs de laatste dag voor de geboorte. Volgens praha is het kind trouwens geen mens voor de geboorte.
Oud 19 januari 2011, 19:13   #830
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet alleen de "perceptie" van de RKK", maar ook andere gelovigen en zelfs niet-gelovigen delen die benadering.

Nu, u tapt eigenlijk steeds uit hetzelfde vaatje. Als u tegenover een andere opvatting staat, heeft u het steeds over "hoogstpersoonlijke mening", "uw perceptie", "uw mening"... met de merkwaardige denkstap erna "dus waardeloos". Als dus iets een bepaalde "perceptie" is, is ze voor u ipso facto "waardeloos". Bijgevolg is iedere "perceptie" volgens de gevolgde redenering "waardeloos". Dus ook uw perceptie over onze perceptie. Waardeloos voor ons, gelovigen.

Of de wet de vrouw gelijk geeft. Neen, want de wet stelt nergens dat een kind wel of geen eigendom is van de vrouw. Want als de redenering correct is als zou het kind eigendom is van de vrouw, dan is er geen reden waarom abortus slechts in de tijd beperkt wordt. Ook na drie, vijf of negen maanden is het dan nog steeds eigendom van de vrouw, en zou ze, even voorbijgaand aan de wettelijke regeling, steeds kunnen beslissen over een abortus. Desnoods zelfs de laatste dag voor de geboorte. Volgens praha is het kind trouwens geen mens voor de geboorte.
Face it, abortus is al 20 jaar uit het strafwetboek gehaald, of jij dat nu leuk vind of niet. Maar dat je zoals steeds je eigen zelfverklaard eigen gelijk superieur vind, is iedereen hier stilaan wel gewoon.

Citaat:
Oud 19 januari 2011, 19:16   #831
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Face it, abortus is al 20 jaar uit het strafwetboek gehaald, of jij dat nu leuk vind of niet. Maar dat je zoals steeds je eigen zelfverklaard eigen gelijk superieur vind, is iedereen hier stilaan wel gewoon.
U reageert naast vaste gewoonte naast de zaak, wat echter wel begrijpelijk ik is: ik doorprik immers uw redenering.

Als een kind inderdaad slechts eigendom is van de vrouw (en het door bepaalden op dit forum zelfs niet beschouwd wordt als een mens), dan kan men de wet niet als rechtvaardiging voor dergelijk gedachtegoed aanhalen. De wet beperkt immers abortus in de tijd. Als de redenering is dat een vrouw over haar eigen lichaam mag beschikken zoals zij dat wil (want volgens de gevolgde redenering is de vrucht in de moederschoot geen mens, slechts een hoop cellen die eigendom zijn van de vrouw), dan zou het logischerwijze zo zijn dat een vrouw op ieder moment van de zwangerschap kan beslissen het kind te laten doden in de moederschoot. Net zoals die vrouw op ieder moment kan beslissen om al haar tanden te laten weghalen.
Oud 19 januari 2011, 19:20   #832
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U reageert naast vaste gewoonte naast de zaak, wat echter wel begrijpelijk ik is: ik doorprik immers uw redenering.
je doorprikt helemaal niks, je dringt zoals gewoonlijk je eigen mening op aan anderen. Verder heeft het geen zin meer om over die dingen met religie-fanatici te debateren.

Citaat:
Oud 19 januari 2011, 19:25   #833
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je doorprikt helemaal niks, je dringt zoals gewoonlijk je eigen mening op aan anderen. Verder heeft het geen zin meer om over die dingen met religie-fanatici te debateren.
Jawel, ik doorprik het. En als ik het niet doorprikte, moet u mij eens een antwoord geven op de volgende vraag:

Als het kind in de moederschoot slechts het eigendom is van de moeder (en volgens praha tot de geboorte zelfs geen mens), waarom mag de moeder dan niet gedurende de hele negen maanden van de zwangerschap een beslissing nemen over haar 'eigen eigendom'?
Oud 19 januari 2011, 19:37   #834
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Jawel, ik doorprik het. En als ik het niet doorprikte, moet u mij eens een antwoord geven op de volgende vraag:

Als het kind in de moederschoot slechts het eigendom is van de moeder (en volgens praha tot de geboorte zelfs geen mens), waarom mag de moeder dan niet gedurende de hele negen maanden van de zwangerschap een beslissing nemen over haar 'eigen eigendom'?
Na het eerste trimester zijn er meestal hersengolven en een hartslag, twee dingen die men als definitieve tekens van leven beschouwt. Dit zie ik als overgang van "deel van de moeder" naar eigen leven. Daarna mag abortus ook maar in zeer uitzonderlijke gevallen.
Oud 19 januari 2011, 19:39   #835
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Abortus toelaten tot 12 weken, was een politiek compromis. Het moet ook geen charcuterie worden. Tenzij het leven vd moeder ernstig gevaar loopt, lijkt mij 12 weken een best aanvaardbare grens.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 19 januari 2011 om 19:55.
Oud 19 januari 2011, 21:59   #836
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Na het eerste trimester zijn er meestal hersengolven en een hartslag, twee dingen die men als definitieve tekens van leven beschouwt. Dit zie ik als overgang van "deel van de moeder" naar eigen leven. Daarna mag abortus ook maar in zeer uitzonderlijke gevallen.
Als ik alles samenleg wat ik hier van de voorstanders van abortus lees, dan stel ik nu eenmaal vast dat jullie het onder elkaar niet eens zijn. De ene stelt dat menselijk leven op dit of dat ogenblik begint, de ander plaatst het ergens anders. Er zijn zelfs mensen die de vrucht slechts na de geboorte als mens willen zien. Enz.

M.a.w. er is schijnbaar niets objectief vaststelbaar.
Oud 19 januari 2011, 22:01   #837
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Abortus toelaten tot 12 weken, was een politiek compromis. Het moet ook geen charcuterie worden. Tenzij het leven vd moeder ernstig gevaar loopt, lijkt mij 12 weken een best aanvaardbare grens.
Dat is geen antwoord op de gestelde vraag, want als de redenering "het moet ook geen charcuterie worden" is geen argument. Als u stelt dat de vrucht tot zijn geboorte eigendom is van de moeder en dat de moeder daar absoluut zeggenschap over heeft (iemand schreef zelfs heel uitdrukkelijk dat het niemand ook maar wat aangaat, tenzij de moeder), dan is er geen enkele reden waarom de ene grens aanvaardbaar en de andere onaanvaardbaar is. Dan moet, overeenkomstig jullie redenering, de moeder gedurende heel de negen maanden op ieder ogenblik het recht hebben te beslissen over haar "eigen eigendom".
Oud 19 januari 2011, 23:12   #838
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen antwoord op de gestelde vraag, want als de redenering "het moet ook geen charcuterie worden" is geen argument. Als u stelt dat de vrucht tot zijn geboorte eigendom is van de moeder en dat de moeder daar absoluut zeggenschap over heeft (iemand schreef zelfs heel uitdrukkelijk dat het niemand ook maar wat aangaat, tenzij de moeder), dan is er geen enkele reden waarom de ene grens aanvaardbaar en de andere onaanvaardbaar is. Dan moet, overeenkomstig jullie redenering, de moeder gedurende heel de negen maanden op ieder ogenblik het recht hebben te beslissen over haar "eigen eigendom".
als die moeder binnen de wettelijk toegestane termijn blijft (tenzij haar leven in gevaar zou zijn) is dat correct.

Citaat:
Oud 19 januari 2011, 23:21   #839
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als die moeder binnen de wettelijk toegestane termijn blijft (tenzij haar leven in gevaar zou zijn) is dat correct.
U geeft dus toe dat het argument over "de moeder doet wat ze wil met haar eigen eigendom" eigenlijk niet klopt.
Oud 19 januari 2011, 23:25   #840
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U geeft dus toe dat het argument over "de moeder doet wat ze wil met haar eigen eigendom" eigenlijk niet klopt.
stop met mij woorden in de mond te leggen. U hebt wel een heel erge vuile manier van discussiëren. Hopelijk gedraag je je wat netter voor je klas.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be