Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2011, 23:20   #981
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
aha, een spermacel en een eicel zijn dan ook mens in wording, zeker als de omstandigheden gunstig zijn.
Onjuist. Een spermacel of een eicel kunnen nooit afzonderlijk uitgroeien tot een mens. Wel een bevruchte eicel als de omstandigheden gunstig zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 23:23   #982
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Neen, het is appelen vergelijken met peren, mensen met klompen cellen.
Dat is het niet. Als je het persé met planten wil vergelijken dan zou je het beter over ontkiemde zaden, gezaaid in goede aarde, moeten hebben. Heel wat anders dan de spreekwoordelijke appels en peren.

Citaat:
Een embryo voelt en denkt niets en heeft geen hartslag.
Het is hoe dan ook een mens in wording, net zoals wij allemaal zijn. Gaan we het bestaansrecht van mensen die een tijdje niks voelen en denken zelfs geen hartslag hebben, overgeven aan de willekeur van andere mensen? Of hebben we eerder de morele plicht om alles te doen wat binnen onze mogelijkheid ligt om mensenlevens te redden? Door ze desnoods aan machines te leggen en pacemakers in te bouwen? Goed wetende dat het maar zeer tijdelijk is?

Neem me niet kwalijk, maar ik kies voor het laatste.

Citaat:
Ik weet dat sommige mensen denken dat Joden ook zo zijn, maar we weten beter.
Zwakjes...

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 23:27   #983
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Indien ik (mede)verantwoordelijk zou zijn voor een ongewenste zwangerschap, betaal ik wel de helft vd abortuskosten.
Waarmee je mijn stelling onderschrijft dat men zowel verantwoordelijk is voor de gevolgen van zijn daden, als voor de daden zelf.

Paulus.
Oud 26 januari 2011, 23:29   #984
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Waarmee je mijn stelling onderschrijft dat men zowel verantwoordelijk is voor de gevolgen van zijn daden, als voor de daden zelf.

Paulus.
daarom ook dat ik de helft zou betalen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 23:30   #985
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onjuist. Een spermacel of een eicel kunnen nooit afzonderlijk uitgroeien tot een mens. Wel een bevruchte eicel als de omstandigheden gunstig zijn.
Een spermacel of een eicel kunnen uitgroeien tot een mens, als de omstandigheden gunstig zijn

maar ik begrijp wel die starre fixatie op "conceptie", stel u voor dat ge consequent zou moeten zijn
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 23:33   #986
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Een spermacel of een eicel kunnen uitgroeien tot een mens, als de omstandigheden gunstig zijn

maar ik begrijp wel die starre fixatie op "conceptie", stel u voor dat ge consequent zou moeten zijn
Neen, dat kunnen ze niet. Daartoe moet er eerst een versmelting gebeurd zijn, waardoor ze beide niet langer de vroegere entiteiten vormen maar iets nieuws zijn geworden. Zijn de omstandigheden gunstig dan kan deze bevruchte eicel zich innestelen en groeien. Geen enkele eicel kan zich zonder bevrucht te zijn, innestelen. Net zo min als een zaadcel.

Dit is verre van een of andere "starre fixatie", maar gewoon de feiten zoals ze zich door de natuur aandoen. Tot spijt van wie het benijdt.
Oud 26 januari 2011, 23:39   #987
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ons "discours" is nooit voorbijgestreefd, want het gaat nu eenmaal over de waarheid, ongeacht of de wereld daar mee instemt of afwijst. Met die gedachte leven is geruststellend, zalvend voor de ziel en het intellect en tegelijkertijd hoopvol. U schat ons, gelovigen, dus wel volledig verkeerd in.
Van lui, die menen de waarheid in pacht te hebben, distancieer ik mij.

Citaat:
Oud 26 januari 2011, 23:41   #988
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van lui, die menen de waarheid in pacht te hebben, distancieer ik mij.
Aha. Dus wat u tot voor kort hier allemaal schreef, beschouwt u niet echt als normerend of (uw) waarheid?! Gewoon wat gelul zonder enige waarde?!
Oud 26 januari 2011, 23:52   #989
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha. Dus wat u tot voor kort hier allemaal schreef, beschouwt u niet echt als normerend of (uw) waarheid?! Gewoon wat gelul zonder enige waarde?!

Goed gezien!

Paulus.
Oud 26 januari 2011, 23:53   #990
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik gaf mijn mening, en daar doet iedereen mee wat hij/zij wil. Jij beweert DE algehele waarheid te verkondigen, wat mij doet besluiten dat je niet gehinderd bent door enig gebrek aan ego.

Citaat:
Oud 26 januari 2011, 23:58   #991
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
daarom ook dat ik de helft zou betalen.
En daarom dat ik vroeg aan iemand die meende dat slechts de vrouw verantwoordelijk is voor haar zwangerschap, vrouwen geen alimentatiegelden meer zouden mogen krijgen?

Paulus
Oud 26 januari 2011, 23:59   #992
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik gaf mijn mening, en daar doet iedereen mee wat hij/zij wil. Jij beweert DE algehele waarheid te verkondigen, wat mij doet besluiten dat je niet gehinderd bent door enig gebrek aan ego.
Uw mening is dus, volgens uw eigen conclusies, niet noodzakelijk de waarheid. Het is slechts een mening. Dus, u kunt zich vergissen. Daarom ook past een beetje nederigheid.

En naar vaste gewoonte heeft u het weer eens verkeerd voor: ik verkondig niet "mijn" waarheid, maar die van de Kerk. Ik ben dus slechts de spreekbuis van de waarheid waarvan de Kerk de hoedster is.
Oud 27 januari 2011, 01:10   #993
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ons "discours" is nooit voorbijgestreefd, want het gaat nu eenmaal over de waarheid.
Maar het is helemaal niet de waarheid. Het is slechts de bekrompen, achterhaalde visie van een grote sekte die deze eeuw nog ten onder zal gaan.

Laatst gewijzigd door Coldwave : 27 januari 2011 om 01:12.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 03:27   #994
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Maar het is helemaal niet de waarheid. Het is slechts de bekrompen, achterhaalde visie van een grote sekte die deze eeuw nog ten onder zal gaan.
Die mening gun ik u zeker, zelfs al staat ze heel ver van de werkelijkheid.
Oud 27 januari 2011, 09:41   #995
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Die mening gun ik u zeker, zelfs al staat ze heel ver van de werkelijkheid.
Van jouw werkelijkheid misschien. Maar dat is een andere discussie die ik gerust met jou aan wil gaan hoor.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 13:25   #996
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...agnosticus...

Of laten we gewoon open kaart spelen: Voor wie abortus wil plegen gaat het om het hoopje cellen; voor wie een kindje wil gaat het om een mens die gekoesterd, beschermd, gevoed en gesoigneerd moet worden...

Erg wetenschappelijk (!)

En dat is inderdaad een ethisch probleem.

Niet de mijne weliswaar, maar de uwe.

Omdat ik zelf ook mens ben, zijn het mijn zaken wel. Zeker als man, wiens rechten als mogelijhke vader totaal genegeerd worden in de huidige wetgeving.

Paulus.
er is dus een magisch ingebeeld figuurtje ergens.(niet onbelangrijk in discussies over al of niet levende wezens)..

correct; en die mensen mogen allebei (of alledrie, vier enz...) voor zichzelf uitmaken of het om cellen gaat of een ander mens (net zoals zij voor zichzelf mogen beslissen of ze nog goesting hebben om te leven of wensen te sterven) en zolang die mogelijke mens of in de weg zittend gezwel dat voor zichzelf niet kan uitmaken hangt hij af van die mensen die het, hem en/of haar aan't maken zijn.

Enkel autoritairen zouden aannemen dat binnen een partnerschap (zij het nu met zijn 2 of met meerderen) maar 1 onderdeel het volledig voor het zeggen zou hebben, echt simplistisch te denken dat de man weer niks te zeggen heeft; het gaat in deze discussie over die externen die denken voor de vrouw (en al haar mogelijke aanhangsels die zij belangrijk vindt) te willen beslissen.

Volgens mij zitten die externen in de ethische problemen, en niet in het minst omdat zij hun medemens als slaaf behandeld willen zien gevangen in hun eigenwijs "denken".
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 13:41   #997
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
er is dus een magisch ingebeeld figuurtje ergens.(niet onbelangrijk in discussies over al of niet levende wezens)..

correct; en die mensen mogen allebei (of alledrie, vier enz...) voor zichzelf uitmaken of het om cellen gaat of een ander mens (net zoals zij voor zichzelf mogen beslissen of ze nog goesting hebben om te leven of wensen te sterven) en zolang die mogelijke mens of in de weg zittend gezwel dat voor zichzelf niet kan uitmaken hangt hij af van die mensen die het, hem en/of haar aan't maken zijn.

Enkel autoritairen zouden aannemen dat binnen een partnerschap (zij het nu met zijn 2 of met meerderen) maar 1 onderdeel het volledig voor het zeggen zou hebben, echt simplistisch te denken dat de man weer niks te zeggen heeft; het gaat in deze discussie over die externen die denken voor de vrouw (en al haar mogelijke aanhangsels die zij belangrijk vindt) te willen beslissen.

Volgens mij zitten die externen in de ethische problemen, en niet in het minst omdat zij hun medemens als slaaf behandeld willen zien gevangen in hun eigenwijs "denken".
Neen, wij komen juist op voor de bescherming van die tweede die nog zonder stem is, die weerloos en zwak is. Het gaat inderdaad niet op dat iemand over leven en dood van iemand anders beschikt of beslist.
Oud 27 januari 2011, 15:02   #998
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat is het niet. Als je het persé met planten wil vergelijken dan zou je het beter over ontkiemde zaden, gezaaid in goede aarde, moeten hebben. Heel wat anders dan de spreekwoordelijke appels en peren.
Goed dat is inderdaad misschien beter, maar dat neemt niet weg dat het vergelijken tussen volgroeide mensen en een klompje gevoelloze cellen niet opgaat.
Citaat:
Het is hoe dan ook een mens in wording, net zoals wij allemaal zijn. Gaan we het bestaansrecht van mensen die een tijdje niks voelen en denken zelfs geen hartslag hebben, overgeven aan de willekeur van andere mensen? Of hebben we eerder de morele plicht om alles te doen wat binnen onze mogelijkheid ligt om mensenlevens te redden? Door ze desnoods aan machines te leggen en pacemakers in te bouwen? Goed wetende dat het maar zeer tijdelijk is?

Neem me niet kwalijk, maar ik kies voor het laatste.
Wij zijn allemaal al volwaardige mensen er is dus een verschil. Mensen die even geen hersenactiviteit en hartslag hebben worden niet meer gereanimeerd omdat je dan een plant terugbrengt, als je al iets terugbrengt. Ik kies dus ook voor het laatste. En dit is natuurlijk ook weer een scheve vergelijking.
Oud 27 januari 2011, 15:03   #999
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Uw mening is dus, volgens uw eigen conclusies, niet noodzakelijk de waarheid. Het is slechts een mening. Dus, u kunt zich vergissen. Daarom ook past een beetje nederigheid.

En naar vaste gewoonte heeft u het weer eens verkeerd voor: ik verkondig niet "mijn" waarheid, maar die van de Kerk. Ik ben dus slechts de spreekbuis van de waarheid waarvan de Kerk de hoedster is.
Dat is gewoon de schuld verschuiven, u bent nog steeds degene die er mede van overtuigd is dat het de "waarheid" is.
Oud 27 januari 2011, 15:11   #1000
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, wij komen juist op voor de bescherming van die tweede die nog zonder stem is, die weerloos en zwak is. Het gaat inderdaad niet op dat iemand over leven en dood van iemand anders beschikt of beslist.

zonder eerste, geen tweede en u valt de eerste aan.
Tot zover de logica.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be