Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 30 januari 2011, 01:37   #41
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Wablieft?
Omdat je uit de juiste foef komt, mag je staatshoofd zijn?

In een democratie wordt het bestuur van een land nog altijd gekozen, en is iedere burger "in se" gelijk.
Laat het mij zo stellen: Een monarchie maakt een land niet ondemocratisch. Zo bedoelde ik het.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
En nog iets; One man, one vote (ten minste in een kamer), en het naleven van de grondwet zijn de basis van democratie (in mijn ogen toch). Als dat er niet is dan is de rest grotendeels bijzaak. En ten slotte dient democratie in de eerste plaats om het wil van het volk om te zetten in beleid, en dat KAN NIET in jullie KLOTE LAND, met alle alarmbellen, vetos etc... dus Belgie faalt de ultieme test.
'One man one vote' in een kamer. Enerzijds ben ik wel blij dat ge dat schrijft... Maar betekent dat dat ge akkoord zou gaan met een Senaat waarin de deelentiteiten gelijkwaardig vertegenwoordigd worden?
Of is 'one man one vote' daar ook het juiste principe? Indien wel, dan blijven er weinig democratische landen over hé?

Ik vind uw redenering nogal raar omdat ge enerzijds vindt dat een democratie 'one man one vote' moet zijn, maar tegelijkertijd juist toegeeft dat het niet altijd het geval moet zijn. Voornamelijk wanneer het aankomt op de vertegenwoordiging van de deelstaten veronderstel ik.
Dat is een heel dubbelzinnige houding. Ge zegt eigenlijk dat blokkering moet kunnen tot zolang het vanuit een Senaat komt :s

Laatst gewijzigd door captain jack : 30 januari 2011 om 01:53.
captain jack is offline  
Oud 30 januari 2011, 02:57   #42
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Laat het mij zo stellen: Een monarchie maakt een land niet ondemocratisch. Zo bedoelde ik het.

'One man one vote' in een kamer. Enerzijds ben ik wel blij dat ge dat schrijft... Maar betekent dat dat ge akkoord zou gaan met een Senaat waarin de deelentiteiten gelijkwaardig vertegenwoordigd worden?
Of is 'one man one vote' daar ook het juiste principe? Indien wel, dan blijven er weinig democratische landen over hé?

Ik vind uw redenering nogal raar omdat ge enerzijds vindt dat een democratie 'one man one vote' moet zijn, maar tegelijkertijd juist toegeeft dat het niet altijd het geval moet zijn. Voornamelijk wanneer het aankomt op de vertegenwoordiging van de deelstaten veronderstel ik.
Dat is een heel dubbelzinnige houding. Ge zegt eigenlijk dat blokkering moet kunnen tot zolang het vanuit een Senaat komt :s
Ik vind dat dat best kan dat de tweede kamer (vaak senaat genoemd) in principe anders kan samengesteld worden dan het lagerhuis. Maar in de Belgische context niet - simpelweg omdat een federatie van twee niet werkt. Zelfs Californie (8e grootste economie ter wereld, moest het een land zijn) of Beieren kan in hun resp. landen niet alles blokkeren op hun eentje, de franstaligen kunnen en doen dat wel. Bovendien in de meeste landen (VS is hier een uitzondering - maar daar zit ook alles een beetje vast hoor) heeft de tweede kamer minder macht dan de eerste kamer. Maar het is een eindeloze discussie, omdat democratie op niet veel trekt, net zoals de mens op niet veel trekt; democratie is kak, maar tis een pak beter dan alles anders om Winston Churchill te parafraseren.
Maar een democratie, zoals ik eerder al zei moet naast billijk zijn ook functioneren of het heeft geen zin. En ge moet mij niet geloven als ge niet wilt, maar ik garandeer uw dat als de franstaligen niet beginnen af te stappen van hun privileges en blokkeringsstrategie, dat het land onvermijdelijk zal splitsen. En ipv een bruistablet dat over 30 weg is zal het een pijnlijke bedoening zijn voor iedereen, maar in de eerste plaats voor de FRs.

EDIT: En als de regering niet meer paritaire moet samengesteld worden, en alle toeters en alarmbellen worden opgedoekt, en in de kamer one man one vote geldt, dan wil ik gerust een paritaire senaat. Maar dat is een gesprek over het geslacht der engelen, want de FRs zullen nooit akkoord gaan (tot het te laat is toch).

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 30 januari 2011 om 03:00.
Salvadorii is offline  
Oud 30 januari 2011, 03:03   #43
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ik vind bolivia democratischer dan België maar dat land komt in de eerste dertig niet eens voor. Je hebt hier bv. een extra niveau van directe democratie via buurtcommitees waarbij heel de bevolking kan betrokken zijn zonder langs politieke partijen te moeten. daar kan belgië nog een puntje aan zuigen.
Johan Bollen is offline  
Oud 30 januari 2011, 04:47   #44
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Volgens de recent gepubliceerde "Democracy Barometer" van de University of Zurich and the Social Science Research Center Berlin staat België aan de top van 's wereld's beste democratieën.

http://www.sciencedaily.com/releases...0127090533.htm

Ik wou dat toch effe in dit sub-forum kwijt, omdat er in de huidige politieke toestand veel anti-democratische reflexen opduiken.

Laten we de regeringsvorming dus toch maar in de goede Belgische traditie oplossen. Want wij zijn meesters in democratische besluitvorming. Daar moeten we, als Belgen, fier op zijn.

1. Denmark ... 88.3
2. Finland ... 87.7
3. Belgium ... 85.1
4. Iceland ... 83.5
5. Sweden ... 82.9
6. Norway ... 82.1
7. Canada ... 79.4
8. Netherlands ... 79.0
9. Luxembourg ... 75.2
10. USA ... 74.9
11. Germany ... 73.2
12. New Zealand ... 72.1
13. Slovenia ... 69.6
14. Switzerland ... 67.8
15. Ireland ... 67.0
16. Portugal ... 66.7
17. Spain ... 66.6
18. Australia ... 65.5
19. Hungary ... 63.2
20. Austria ... 63.1
21. Czech Republic ... 58.2
22. Italy ... 57.0
23. Cyprus ... 55.5
24. Malta ... 54.2
25. Japan ... 45.8
26. Great Britain ... 44.6
27. France ... 42.8
28. Poland ... 42.0
29. South Africa ... 39.8
30. Costa Rica ... 32.7

Zie ook: http://www.democracybarometer.org
HAhahaha! Waar halen ze het?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 30 januari 2011, 04:51   #45
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Julianus Bekijk bericht
Nee, dat onderzoek zal op basis van objectieve parameters gevoerd zijn, wat zou u daartegenin kunnen brengen?
Zoiets als wereldrecord zonder regering omdat de grootste partij van het land z'n zeg niet meer mag doen. Zoals dat vroeger al Vlaams niveau met een andere partij gebeurde en dat bijna geen kat erom miauwt.

Nog iets?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 30 januari 2011, 04:53   #46
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.

Gelooft er iemand werkelijk dat België democratischer is dan pakweg Nederland?
Daar kan de PVV nog deelnemen aan het beleid en hebben ze een regering. Ongeveer conform wat de kiezer wou.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 30 januari 2011, 04:54   #47
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk.

Zie hier het spider-diagram dat de twee landen vergelijkt:

http://www.democracybarometer.org/ba...ions_by_contry
Ik haat spinnen...

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 30 januari 2011, 04:57   #48
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar daar staat dan tegenover dat bedrijven in Nederland niet gecontroleerd worden door de overheid. Nederland is heel erg Angelsaksisch-kapitalistisch in die zin. Wat zeer slecht is voor de democratie.
Wat hebben bedrijven nu te zien met democratie???

Verkiezingen, referenda... die wel. En zeker als de resultaten nog eens worden gerespecteerd.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 30 januari 2011, 06:08   #49
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Vindt er iemand een toegankelijke tekst aangaande de methodologie?

Want dat strookt toch met de meeste bevindingen inzake Belgische democratie. Meestal wordt Zwitserland bijvoorbeeld als meest democratische land gesteld en nu is dat ineens 14de? Raar.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 30 januari 2011, 08:10   #50
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.

Gelooft er iemand werkelijk dat België democratischer is dan pakweg Nederland?
Dat pikt precies ?
Henri1 is offline  
Oud 30 januari 2011, 08:10   #51
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Gelijkheid? Bijna 25 procent van de Vlaamse bevolking is al zonder verpinken in een cordon gezet, en moesten ze kunnen dan zouden ze het nu met 30% ook doen.

Als een land waar de grondwet dagelijks met de voeten wordt getreden een democratisch voorbeeld is, dan kunnen we misschien beter een andere kiessysteem invoeren...
Sinds wanneer heeft het VB nu 25% van de stemmen ?
Henri1 is offline  
Oud 30 januari 2011, 08:13   #52
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Kijk, ik woon in dit land, en ik ervaar de overheid hier als heel ondemocratisch, en ik ben belange niet allen. Wat een aantal wetenschappers ervan denkt zal mij worst wezen. Dit is even onnozel als die lijsten van 'beste steden ter wereld', die van jaar tot jaar erg kunnen verschillen, zelfs indien er in werkelijkheid niets of weinig verandert.

Bovendien stel ik dat democratie niet eenvoudig te meten is in wiskundige termen, net zoals 'Bruto Nationaal Geluk'. Een mens valt niet te deconstrueren tot een aantal cijfers, en democratie, toch een van de menselijkste contstructies evenmin. Indien die cijfertje uw geruststellen, mooi voor uw. Ik geloof mijn eigen ogen en oren.

En als wij zo een goede democratie hebben waarom zit het land volledig vast?

Tis erg dat een of andere studie uit het buitenland het enigste kapstok is dat de Belgicysten nog hebben om hun hoed op te leggen.

En studie of geen studie, Belgie gaat eraan. Deal with it.
Natuurlijk zeg jij dat, ik had niet anders verwacht.
Met zulke denkpatronen mag je waar dan ook ter wereld gaan wonen, misschien zelfs op eender welke planeet... het zal toch niet goed of niet democratisch zijn...

De cijfers zijn er en je kunt er niet naast kijken nietwaar ?
Henri1 is offline  
Oud 30 januari 2011, 08:15   #53
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Hier moet er wel aan toegevoegd worden dat deze "studie" enkel rekening houdt met de periode 1995-2005. In die tijd heeft België geen grote crisissen gekend. De vraag is of België ook nog zo hoog zou staan, wanneer er wel rekening gehouden wordt met de laatste jaren.

Voor de rest heb je natuurlijk gelijk: natuurlijk is deze studie subjectief.
Eo kennen we ze weer de vlaamsnationalisten, als iets niet in hun kraam past is het niet actueel, ze beginnen te kronkelen, te draaien en indien nodig zelfs hun frak te draaien.....

Proficiat !
Henri1 is offline  
Oud 30 januari 2011, 08:18   #54
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
²

Citaat:
Daar kan de PVV nog deelnemen aan het beleid en hebben ze een regering. Ongeveer conform wat de kiezer wou.
Euh, neen? dat is wat 15,4% van de opgedaagde kiezers wilden. Meer niet.

toccata is offline  
Oud 30 januari 2011, 08:18   #55
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Wablieft?
Omdat je uit de juiste foef komt, mag je staatshoofd zijn?

In een democratie wordt het bestuur van een land nog altijd gekozen, en is iedere burger "in se" gelijk.
Welk systeem stelt U dan voor ?
Het heden en het verleden van de wereldgeschiedenis toont ontegensprekelijk aan dat ook "Republieken" niet altijd en overal zuiver op de graat zijn.

Het is niet dat U ons Koningshuis niet ziet zitten dat het systeem op zich slecht is.
Sommige vlaamsnationalisten hebben er totaal geen probleem mee ons Koningshuis in te ruilen tegen dat van de Hollanders, over dat Koningshuis is nochthans ook t'één en t'ander te vertellen nietwaar.
Wat illustreert dat ? De vlomsnationalisten zijn onderling verdeeld en de kloof tussen hen is groter dan de Sant-Andreasbreuklijn in Californië.
Henri1 is offline  
Oud 30 januari 2011, 08:19   #56
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het pikt ......
Henri1 is offline  
Oud 30 januari 2011, 08:19   #57
Arouet
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Natuurlijk zeg jij dat, ik had niet anders verwacht.
Met zulke denkpatronen mag je waar dan ook ter wereld gaan wonen, misschien zelfs op eender welke planeet... het zal toch niet goed of niet democratisch zijn...

De cijfers zijn er en je kunt er niet naast kijken nietwaar ?
Cijfers hangen af van de parameters die je er in opneemt, neem nu bijvoorbeeld: http://www.economist.com/media/pdf/d...ex_2007_v3.pdf

In deze studie komt België er veel slechter uit, en zo kan je ook nog andere studies vinden die weer andere resultaten hebben.
Arouet is offline  
Oud 30 januari 2011, 08:21   #58
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arouet Bekijk bericht
Cijfers hangen af van de parameters die je er in opneemt, neem nu bijvoorbeeld: http://www.economist.com/media/pdf/d...ex_2007_v3.pdf

In deze studie komt België er veel slechter uit, en zo kan je ook nog andere studies vinden die weer andere resultaten hebben.
Feit is dat België een goed land om in te leven is.
Of je nu vlaming, waal, Brusselaar of Ethiopiër bent doet niet terzake.
Henri1 is offline  
Oud 30 januari 2011, 08:30   #59
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Feit is dat België een goed land om in te leven is.
Of je nu vlaming, waal, Brusselaar of Ethiopiër bent doet niet terzake.
Dat kan je van de meeste West-Europese landen zeggen, hoor.

Duitsland is een goed land om in te leven. Frankrijk is een goed land om in te leven (kan ik beamen ).

Dat heeft redelijk weinig te maken met de precieze organisatie van het bestuur. Ik zou zeggen dat hoe minder bemoeienissen men van het "bestuur" heeft, hoe beter men het gewoonlijk heeft...
patrickve is offline  
Oud 30 januari 2011, 08:52   #60
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens de recent gepubliceerde "Democracy Barometer" van de University of Zurich and the Social Science Research Center Berlin staat België aan de top van 's wereld's beste democratieën.

http://www.sciencedaily.com/releases...0127090533.htm

Ik wou dat toch effe in dit sub-forum kwijt, omdat er in de huidige politieke toestand veel anti-democratische reflexen opduiken.

Laten we de regeringsvorming dus toch maar in de goede Belgische traditie oplossen. Want wij zijn meesters in democratische besluitvorming. Daar moeten we, als Belgen, fier op zijn.

1. Denmark ... 88.3
2. Finland ... 87.7
3. Belgium ... 85.1
4. Iceland ... 83.5
5. Sweden ... 82.9
6. Norway ... 82.1
7. Canada ... 79.4
8. Netherlands ... 79.0
9. Luxembourg ... 75.2
10. USA ... 74.9
11. Germany ... 73.2
12. New Zealand ... 72.1
13. Slovenia ... 69.6
14. Switzerland ... 67.8
15. Ireland ... 67.0
16. Portugal ... 66.7
17. Spain ... 66.6
18. Australia ... 65.5
19. Hungary ... 63.2
20. Austria ... 63.1
21. Czech Republic ... 58.2
22. Italy ... 57.0
23. Cyprus ... 55.5
24. Malta ... 54.2
25. Japan ... 45.8
26. Great Britain ... 44.6
27. France ... 42.8
28. Poland ... 42.0
29. South Africa ... 39.8
30. Costa Rica ... 32.7

Zie ook: http://www.democracybarometer.org
Zeer eigenaardig dat een land waar;

het staatshoofd meer politieke macht heeft dan de politici die regeren en waar een koning zelfs verkozen volksvertegenwoordigers buiten de bestuurdorganen kan houden,

een politieke minderheid elke besluitvorming kan blokkeren, omdat ze zich niet wil verantwoorden tegenover haar kiezers en noch de grondwet, noch de Europese wetten, noch de internationale rechten van de mens wil respecteren,

dat reeds meerdere malen veroordeelt is omdat het de gelijkheidsregels niet naleeft,

waar de ene helft moet opdraaien voor de kosten van de andere helft zonder enig toezicht of controle te mogen en kunnen uitvoeren,

dat een met twee verschillende eindnormen voor een diploma,

dat een land waar een bevolkingsgroep zelfs niet vertegenwoordigd is in de regering,

dat een land waar een asielzoeker meer rechten heeft dan een autochtone inwoner,

dat een land waar de meerderheid bestuurd word door een minderheid,

dat een land waar men slechts op de helft van de bestuursleden kan stemmen,

als 2de meest democratisch land word beschouwd.

Hieruitkan ik enkel besluiten dat de onderzoekers totaal geen kennis hebben over de politieke situaties en wetten in de landen die ze op de lijst hebben gezet of het begrip democratie niet kennen.
Jantje is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be