![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() maar wat wil je hiermee nu aantonen? Zijn we nog niet slim genoeg? Mogen we zwarten en dieren opeten als dat ons blanke ras nog slimmer zou maken? Het punt is: veganisten eten voldoende eiwitten, en er is geen enkele aanwijzing dat veganisten dommer worden door hun dieet.
![]() |
![]() |
#142 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het duidelijk is dat die empathie er bij mij is, als je ziet wat ik doe. Citaat:
Citaat:
Rauw vlees eten zou ik toch niet zo snel doen, want op vlees zitten nog veel ziektekiemen. Citaat:
Citaat:
Hoeveel kilogram kunstmest en pesticiden produceer jij? Aan de tijd die jij op dit forum verkwist, schat ik geen enkele...
![]() |
![]() |
#143 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Is een idee fout als het weinig aanhangers heeft? Citaat:
PS: Misschien hadden die hooggeleerde Duitse professoren ook mentale begeleiding nodig toen die zeiden "Wir haben es nicht gewusst" Misschien hadden die paar abolitionisten wel mentale begeleiding nodig toen die zeiden dat zwarte mensen ook een waardigheid hebben. Al wat ik weet is dat ik inzie dat veganisme consistenter is dan vlees eten, en dat ik nog nooit iemand heb tegengekomen die daar een stevig tegenargument op kon geven. En wat ik ook weet, is dat ik gedoctoreerd ben, dat ik hoge punten haalde op het vak logica. Dus ik acht de kans erg klein dat ik op het vlak van veganisme niet logisch kan nadenken. Ik acht de kans erg groot dat vleeseters niet logisch kunnen nadenken op het vlak van vlees eten, getuige daarvan de meer dan 150 drogredenen die ik weerleg in mijn boek Het Dierendebacle Dus je klinkt erg ongeloofwaardig als je zegt dat ik mentale begeleiding nodig heb.
![]() |
![]() |
#144 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe niet discrimineren? U discrimineerd vleeseters en gamers, stropdasdragers en automobilisten, en da's maar een greep uit de zovelen. Citaat:
Citaat:
En welke paus had weer beslist dat Indianen geen ziel hadden... Grappig wel, de andere "godsdienst" doet zelfs niet moeilijk over zielen. Die laat slavernij gewoon toe. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#146 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Eigenlijk zijn dierenrechten gewoon een logische uitbreiding van mensenrechten. Citaat:
De meeste mensen die ik ken, zijn sterk gekant tegen racisme en seksisme. De contradictie zit in de vaststelling dat het basisrecht van mensen respecteren en tegelijk vlees eten een vorm van discriminatie (soortisme) is, die verwerpelijk is om net dezelfde redenen als waarom racisme verwerpelijk is. Ik kan namelijk 8 argumenten geven waarom het criterium 'soort' ('mens zijn') niet relevant is en waarom 'gevoel' wel relevant is. Citaat:
![]() Ik citeer: Drogreden: “Veganisten zijn even inconsistent als vleeseters. Voor alles wat een mens doet, wordt de aarde gebruikt en worden dus dieren van hun habitat beroofd.” Tegenargument 1) Ook mensen worden door wat we gebruiken beroofd: als ik granen eet, is dat voedsel niet meer beschikbaar voor iemand anders. Uiteindelijk zorg ik ervoor dat iemand anders niet kan eten en dus niet kan leven. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik verantwoordelijk ben voor moord. Tegenargument 2) De habitat van mensen of dieren ‘beroven’ is nog geen schending van het basisrecht, want die mensen of dieren gebruiken we niet als louter middel. Wel is het belangrijk om zo weinig mogelijk mensen en dieren te schaden bij het gebruiken van natuurlijke hulpbronnen. Daarom moeten we ons gebruik van natuurlijke hulpbronnen beperken: we mogen ze enkel gebruiken voor onze basisbehoeften, niet voor luxe. Op dat vlak scoort een veganist veel beter dan een diereneter. De veeteelt neemt veel meer habitat in beslag – denk aan de veel grotere ecologische voetafdruk van vlees – en de veganist berooft dus veel minder habitat. Bovendien is het beroven van habitat voor vlees veel gewelddadiger, zowel voor mens als voor dier. Denk maar aan het met geweld verdrijven van Indianengemeenschappen in het Amazonewoud om er akkers en weiden voor veeteelt aan te leggen. Daar is de diereneter mee verantwoordelijk voor. Veganisten zijn dus consistenter dan vleeseters, want ze beroven minder habitat en ze beroven op een veel minder gewelddadige manier. Ik denk dat deze tegenargumenten ook ongeveer gelden voor jou argument.
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister
|
![]() Citaat:
vooral tomaten-basilicum soja-hamburgers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Dat basisrecht is het recht om niet gebruikt te worden als louter middel. Het is een verwoording van een morele intuitie die meer dan 90% van de mensen wereldwijd delen. Bv: in een ziekenhuis liggen 5 patienten die gaan sterven, tenzij ze nieuwe organen krijgen. Helaas zijn er geen organen meer beschikbaar. Mogen we dan een willekeurig persoon zonder diens toestemming opofferen en diens hart, nieren, lever,... gebruiken om 5 mensen te redden? Zowat iedereen antwoord spontaan nee. Citaat:
"Discriminatie is het berokkenen van een nadeel aan een individu door het maken van een waardegeladen onderscheid tussen individuen op grond van eigenschappen die in die situatie niet ter zake doen, geen geldig motief vormen of niet moreel relevant zijn." Ik laat het aan u over; ik neem aan dat je intelligent genoeg bent om zelf in te zien dat ik vleeseters helemaal niet discrimineer volgens deze definitie. Er is geen sprake van een nadeel, want ikzelf ben dan ook benadeeld want ik eet ook geen vlees. Er is zeker geen sprake van een waardegeladen onderscheid (ik zeg niet dat vleeseters minderwaardig zijn), en het al dan niet schenden van het basisrecht van een persoon (dat dat nu een dier of een mens is), is moreel relevant. Ik denk ook niet dat jij gaat zeggen dat jij verkrachters en moordenaars discrimineert als je verkrachting en moord zou verbieden. Ik bedoel: als jij zou zeggen dat verkrachters en moordenaars gediscrimineerd worden, tja, dan heeft dat woord discriminatie nog maar weinig betekenis, hé. Ik denk dat het beter is om een betekenis aan discriminatie te geven zodat het verbieden van verkrachting geen discriminatie is, en racisme wel discriminatie is. Citaat:
Maar we zien hetzelfde bij vleeseters: sommigen eten nog vlees door groepsdruk (om hun hacje te redden), anderen zijn gewoon hypocriet, of wilden het gewoon niet weten. En nu is de vraag: keuren wij dat goed? Vinden wij dergelijke ontkenning een morele deugd, of een ondeugd? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() geen eiwitsupplementen, nee. Enkel B12, maar dat is een vitamine.
![]() |
#151 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat zijn/is de capaciteiten/verleden van die mensen? Als het betekend dat je 1 Dutroux moet opofferen om een nieuwe Einstein te redden, dan zie ik geen enkele reden om nee te zeggen. Citaat:
Ik vrees dat je gaat verloren lopen in de hypocrisie van de gewone mens. En je mag lullen wat je wil, het recht van de sterkste (groep) blijft het enige wat uiteindelijk geld. Je kan verkrachten en moorden zoveel je wil, zolang de andere partij niet sterker is. Dus mijn advies, wil je veganisme doordrukken, dan kan je maar beter een groep rond je verzamelen die sterker is dan "mijn" groep. En dan, gewoon uit verzetsdaad, ga ik regel 2 te zeerste gebruiken. Citaat:
En ik keur vleeseten zeker niet af hoor. Maar ik ga ook groenten eten niet afkeuren, noch iemand verplichten voor het een of ander. Ok Ok, U gaat weer leuteren over verkrachting, moord en kannibalisme (niet noodzakelijk in die volgorde) Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#152 |
Minister-President
|
![]() Denk je dat jij 90% van de mensen achter jouw "vlees is moord" credo kan scharen?
![]() |
#153 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat weegt het zwaarst: het recht op smaakgenot, of het recht op leven? En over dat smaakgenot; eigenlijk is het dat niet, want er zijn duizenden zeer lekkere veganistische recepten. Ik ken vele veganisten die die-hard vleeseters uitnodigen en die vleeseters vonden het erg lekker en wisten zelfs niet of het veganistisch was. Blijkt zelfs uit onderzoek
![]() |
![]() |
#154 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() zie
http://www.scribd.com/doc/4015305/Th...ste-Evaluation p298 en 300 zeer interessante studie. Geeft aan waar het bij vleeseters werkelijk om te doen is: gevoel van sociale status en dominantie. zoals ook blijkt uit deze studie http://works.bepress.com/michael_allen1/3/
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 30 januari 2011 om 17:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus we zullen zien over 300 jaar. We weten wel dat er de afgelopen 20 jaar erg veel aan het veranderen is. Als je ziet hoe gemakkelijk het nu is om veggie te eten,.... Zoals de machines vroeger de slavernij overbodig maakte, zo zou het best kunnen dat een hoger aanbod van plantaardige alternatieven de veeteelt overbodig maakt. En ik merk ook dat veel mensen het moeilijk krijgen als ze geconfronteerd worden met mijn verhalen enzo. Het wordt duidelijk dat vlees eten botst met hun geweten, en dat ze allerlei psychologische mechanismen uit de kast halen om die gewetensproblemen te onderdrukken. Ik zou zelfs kunnen voorstellen dat iets gelijkaardigs zou gebeuren als bij de bevrijding in WOII. Veel nazi's sloegen toen een zucht van opluchting, hoewel ze kort daarvoor nog actief deelnamen aan de holocaust. Het was alsof men al die gewetenswroegingen jarenlang onderdrukte. Dus stel dat buitenaardse wezens op aarde komen en ze schaffen de veeteelt af, dan zou het best kunnen dat vleeseters daarna ook opgelucht zijn, dat ze een nieuwe frisse start willen geven, dat al die hypocrisie en die moeilijke confrontaties met hun geweten, al die conflicten om het zelfbeeld op pijl te houden enzo, allemaal gedaan is. Het kan vreemd klinken wat ik schrijf, maar het verleden en de psychologie staan aan mijn kant. Wij kunnen ons bv onmogelijk voorstellen dat ze na de oorlog zeiden dat ze het niet geweten hebben (hoewel ze verondersteld waren om bv de Neurenbergwetten te kennen). Psychologen hebben dat fenomeen van denial en cognitieve dissonantie onderzocht. Ik heb op dit forum al eens een duidelijk experimentje gegeven. Stel je zit aan tafel en je zegt tegen de persoon voor jouw dat tomaten rond en sappig zijn en dat het onrespectvol is om ze in stukken te snijden. Tomateneters zijn moordenaars en dat zou moeten verboden worden. Beeld je in hoe de tomateneter zou reageren. En doe nu hetzelfde met een vleeseter: "wist je dat biefstuk komt van een koe en..." Meer hoef je al niet te zeggen. Hoe gaat die vleeseter reageren? En belangrijkste vraag: vanwaar dat totale verschil in reactie met de tomateneter? De tomateneter geeft nog geeneen drogreden. Niet een "jamaar wij zijn van nature tomateneters! Jamaar een dier mag toch ook nog een tomaat eten? Als we stoppen met tomaten eten, wat gebeurt er dan met dat overschot aan tomaten? Een appelsien is toch ook rond en sappig? Tomaten zijn gezond en lekker en noodzakelijk. Jij wil alles verbieden dat niet in je kraam past. Je wil ons alleen een schuldgevoel aanpraten. Tomaten begrijpen niets van rechten. Je kunt de mensen nooit overtuigen om geen tomaten meer te eten........." Ik denk dat dit één van de duidelijkste bewijzen is van een cognitieve dissonantie bij vleeseters. Als vlees eten echt geen probleem was, reageer dan als een tomateneter. Ik denk dat nog geen 10% van de vleeseters reageren zoals een tomateneter.
![]() |
![]() |
#156 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als de situatie veranderd, dan zal ik mijn best doen geen slaaf te zijn. Citaat:
Mark Twain heeft het goed doorgegeven. Er zijn leugens, verdomde leugens en statistieken. Neen, zonder meer achtergrondinfo is een "nee" ook mijn reactie. Maar ik geef dan ook aan dat het alleen maar is omdat uw scenario ten gronde faalt. Transplantaties zonder grondige onderzoeken, da's in dit geval 6 mensen vermoorden... Om daarmee uw gelijk te halen dat veganisme verplicht moet worden, tja. Citaat:
En je groepsdruk... Je communiceerd hier met een man die veel duidelijker zijn gat veegt aan groepsdruk. Ik draag verdorie regelmatig een kilt in't dagelijks leven. Loop jij rond met een neonreclame boven je hoofd "Ik verfoei vleeseters"? Ik verfoei wel geen broekdragers, daar niet van. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
maar wat de meesten gaan antwoorden. Hangt van de personen zelf af; Hypocriet of niet, begrijpen of niet, al veggie of niet etc etc. Citaat:
Enin eigen huis ben ik een goeie gastheer en mijn vrouwtje een goeie gastvrouwe. Het is vrij simpel het menu even aan te passen als er vegetariërs over de vloer komen. Het is geen probleem vlees uit het menu te houden hoor. Maar als er een betwetertje zoas U langs zou komen, en die vanaf moment 1 al te mekkeren dat dat doosje Zwan-worstjes op de kast moord en kannibalisme is, dan ga ik daar kurkdroog op reageren. "Ik ga lekker eten, en't is vegetarisch gemaakt om U ter wille te zijn. Het is uw vrije keuze uw gastheer en vrouw niet te betuttelen, of anders het pand te verlaten."
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 30 januari 2011 om 18:21. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En nu stel ik vast dat de meeste mensen die ik ken ook wel dezelfde fundamentele ethische intuities hebben. Jij niet, maar jij hebt een ethiek die niet veel mensen die ik ken delen. Als jij moreel egoist of nihilist bent, dan kunnen we niet verder discussieren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stel dat we zoiets met mensen zouden doen... Gewoon voor je genot? Ben jij sadistisch? Of heb je gebrekkige empathische vermogens? Of weet je het gewoon nog niet goed? En durf je het misschien niet te weten? dus ja, sorry, maar als we die varkensslachtingen al geen moord kunnen noemen, wat dan wel? Moet men een persoon levend in brand steken voor de kick, eer men pas kan spreken van moord? Of een persoon nog langzamer doodfolteren voor de fun? Hoeveel leed moet je nog veroorzaken, voor welke hypertriviale doelen, eer men kan spreken van moord?
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 30 januari 2011 om 19:03. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, ik ben ook op zoek naar een manier om mijn morele intuïtie te vertalen naar een werkbare set "regels", maar ik ga daar niet zover in als jij; maar ja, ieder zijn eigen morele intuïtie.
![]() |
![]() |
#159 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oh nee, ik heb een groepje uitverkoornen als ze mee willen werken. En een heel grote groep slaven...
Citaat:
In dit geval, is het gewoon de juiste vrijwilliger voor de juiste behoeftigen fileren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In alle geval, neen, ik ben niet hypocriet, en ja ik begrijp uw woorden, en ik kan zelfs begrijpen dat U bepaalde dingen gewoon anders doet. Maar wat ik niet wil aanvaarden is uw belerend vingetje en uw overtuiging dat U de morele betere van ons 2 bent. Citaat:
Citaat:
Ik erken dat varkens gevoelens hebben, evenals kippen, runderen en welk beestje dat ook op mijn bord komt. So, wat moet dat veranderen aan mijn smaakgenot? En mezelf inleven in de gevoelens van een varken... al zou ik het kunnen, waarom zou ik het doen? Ik ben uiteindelijk niet zoveel verschillend.. en neem het van mij aan, kap me in stukjes en voer me aan de varkens. Het resultaat gaat dikkere varkens en een hoop stront zijn. Ik zie die niet zo kieskeurig zijn. En ik zou ook veel liever hebben dat dat industriele veehoudersgedoe niet meer zo industrieel zou zijn. Waarom denk je dat mensen meer willen betalen voor "echt wild"? Omdat, stress, medicatie ,eentonig voer etc etc... het vlees minder goed laten smaken. Maar aangezien ik geen Bill Gates of Koning albert ben, ga ik voor de 2de keuze , en niet zoals U, in 1 keer alles verbieden.
![]() |
![]() |
#160 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Om op een van je beweringen terug te komen. Hoe zit het met je empathie en jouw dierenrechten voor dieren die door dieren aan stukken gescheurd worden? Mag een tijger een gazelle "vermoorden"? Een ijsbeer zeehonden? ... Of moeten alle vleeseters uitgeroeid worden?
![]() |