Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2011, 11:47   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard VS hadden jarenlang een 'mol' binnen het Vlaams Belang

.

Verrassend nieuws:

Citaat:
VS hadden jarenlang een 'mol' binnen het Vlaams Belang.

De Amerikaanse ambassade in ons land had tussen 2006 en 2009 een zeer goede en open band met een kamerlid van Vlaams Belang. Dat kamerlid, niet bij naam genoemd, biechtte aan de Amerikanen de interne keuken en de ruzies binnen de partij op. Dat blijkt uit de Belgische WikiLeaks-files.

Volgens die files, waar De Standaard in kon neuzen, waren de Amerikanen erg geïnteresseerd in het 'right-wing, nationalistic' Vlaams Belang en beschouwden ze de partij een tijdje als 'in a sense most important political party'.

De Amerikaanse zaakgelastigde Wayne Bush, de voorganger van huidig ambassadeur Howard Gutman, laat in mei 2009 weten dat de ambassade haar contacten met Vlaams Belang wil blijven onderhouden. Dat gebeurde toen al gedurende drie jaar dankzij de loslippigheid van een kamerlid, van wie de naam niet wordt genoemd.

Ondermeer de "extreme ontgoocheling" na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006, de interne verdeeldheid in 2007 met Marie-Rose Morel die het leiderschap van Dewinter in vraag stelt en de kwakkelende regering Leterme komen in die contacten ter sprake.

Opstand van Morel van Vanhecke
"De crisis is er geen van hardliners tegen gematigden, het gaat niet om de ideologie", zo legt het kamerlid uit aan de ambassade. "Het ligt aan de nieuwe, minder gedisciplineerde leden van de partij die niet de traditie en de gebruiken koesteren van de leden die van meet af aan bij het Vlaams Belang actief waren. We houden niet van deze aanpak, het demoraliseert onze kiezers", aldus de mol.

"Liever een verenigd België"
Begin oktober 2007 bespreekt het kamerlid de politieke situatie in België als Yves Leterme er niet in slaagt om een regering te vormen. Het Vlaams Belang verkiest, aldus het kamerlid, een verenigd België boven een separatisme dat via geweld of vijandigheid tot stand komt. De Amerikaanse ambassadeur op dat ogenblik, Sam Fox, schrijft in zijn communicatie met Washington dat de Belangleiders zich steeds meer zorgen maken over het groeipotentieel van hun partij.

"Brussel multiculturele stad"
Ongeveer een jaar nadat Bruno Valkeniers begin 2008 het voorzitterschap van de partij overneemt, heeft hij een lange ontmoeting met een ambassademan. Wat Valkeniers over Brussel zegt, is verrassend. Valkeniers beschouwt de hoofdstad niet als een Vlaamse maar wel als een "internationale, multiculturele stad" die enkel kan overleven als een "multilinguistische stad binnen een monolinguistisch Vlaanderen of als een soort aparte entiteit, gefinancierd door Vlaanderen, Wallonië en de Europese unie". Volgens het Vlaams Belang-programma is Brussel uitdrukkelijk de Vlaamse, weliswaar tweetalige, hoofdstad.

Volgens de WikiLeaks-files is de keuze van Valkeniers om het imago van de partij bij te stellen mislukt en hebben de hardliners het nog altijd voor het zeggen.(gva 31/1)
Oud 1 februari 2011, 11:48   #2
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_Demol
Francis Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2011, 11:55   #3
Anna List
Banneling

Standaard

ik zou uit die Wikileaks liever de comments van in de Parijse ambassade over de toestand in B lezen ... maar dat inzicht zal DS ons wel niet gunnen vermoed ik

iemand een idee of je die Wikileaks ook als individu kan raadplegen (ik lees dat de rechten op de inhoud verkocht wordt aan de kranten) ? en hoe je daarin zoekt ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2011, 11:57   #4
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zou uit die Wikileaks liever de comments van in de Parijse ambassade over de toestand in B lezen ... maar dat inzicht zal DS ons wel niet gunnen vermoed ik

iemand een idee of je die Wikileaks ook als individu kan raadplegen (ik lees dat de rechten op de inhoud verkocht wordt aan de kranten) ? en hoe je daarin zoekt ?
Die bewuste wikileaks files (de diplomatieke "cables") staan op een server (die niet verbonden is met het internet) op een krantenredactie in Noorwegen.

Enkele krantenredacties hebben toelating gekregen om een team van redacteurs op te sturen naar Noorwegen om daar de files die betrekking hebben op hun land(voor belgie dacht ik een +/- 1500-tal) in te kijken.

Dus; geen toegang voor simpele zielen als gij en ik.

PS. We hebben al chance dat Luk Vd K of Yves DS niet zijn uitgekozen...

Laatst gewijzigd door Francis Vere : 1 februari 2011 om 11:58.
Oud 1 februari 2011, 11:59   #5
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Die bewuste wikileaks files (de diplomatieke "cables") staan op een server (die niet verbonden is met het internet) op een krantenredactie in Noorwegen.

Enkele krantenredacties hebben toelating gekregen om een team van redacteurs op te sturen naar Noorwegen om daar de files die betrekking hebben op hun land(voor belgie dacht ik een +/- 1500-tal) in te kijken.

Dus; geen toegang voor simpele zielen als gij en ik.

PS. We hebben al chance dat Luk Vd K of Yves DS niet zijn uitgekozen...
gij hebt meer vertrouwen in Leysen ???

vraag me af of VVB geen bod zou kunnen doen ... dit is te belangrijk

Laatst gewijzigd door Anna List : 1 februari 2011 om 12:00.
Oud 1 februari 2011, 19:15   #6
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

http://wikileaks.ch/cablegate.html

Ze plaatsen er elke dag een aantal op.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 11:41   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Geloofwaardig? Lees maar en oordeel zelf:

Citaat:
Was Gerolf Annemans 'de mol'?

Binnen het VB wordt nadrukkelijk in de richting van Gerolf Annemans gewezen wanneer de vraag valt wie de fameuze ‘mol’ kan zijn die de Verenigde Staten jarenlang informatie verschafte over de interne partijperikelen. ‘Het is simpel: geen enkel ander Kamerlid had daarvoor voldoende kennis en zicht op de partij’, zegt een toenmalig partijbestuurslid. Dat schrijft het webmagazine

Is Gerolf Annemans de Amerikaanse mol? Nogal wat partijgenoten denken van wel.

In het kader van de reeks‘Belgische Wikileaks Files’ pakte De Standaard maandag uit met het verhaal over de VB-mol. Een niet bij naam genoemd Kamerlid heeft, volgens de cables die De Standaard kon inkijken, minstens drie jaar lang de Amerikaanse ambassade gebrieft over het reilen en zeilen in zijn partij.

Gisteren twitterde Filip Dewinter dat de mol de intussen naar N-VA overgestapte Luc Sevenhans zou zijn. “Wie is de VB-mol die USA-ambassade informeert? Antwoord: goeie vriend van De Crem, nu bij N-VA.” In Het Nieuwsblad vertelt Dewinter verder dat Sevenhans graag uitpakte met zijn contacten bij de Amerikaanse ambassade en bovendien goed bevriend is met Pieter De Crem.

Lees het volledige artikel op Apache.be
Oud 2 februari 2011, 14:10   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Geloofwaardig? Lees maar en oordeel zelf:
sukkels

de Amerika link vh VB is toch al jarenlang gekend ???

Annanas ... was da nu voor flauwe kul ...

amateurs !

correctie (die amateurs was een tikkeltje voorbarig) ... ze vermelden Belien toch wel ... al schijnen ze niet door te hebben dat Belien ook een man is ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 2 februari 2011 om 14:12.
Oud 2 februari 2011, 14:14   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
http://wikileaks.ch/cablegate.html

Ze plaatsen er elke dag een aantal op.
jamaja, kan daarop gezocht worden ?

ik zoek specifiek US-FRANCE, GB-FR of DE-FR of Waals-FRANCE talks over de toestand in B/toekomst v B ...

hoe zoek je die ?
Oud 2 februari 2011, 14:45   #10
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik zoek specifiek US-FRANCE, GB-FR of DE-FR of Waals-FRANCE talks over de toestand in B/toekomst v B ...

hoe zoek je die ?
Als het om inkomende stukken gaat: bij de documenten van Parijs of Berlijn (voor stukken uit Fr of D naar de VS). Browse by origin>B>Embassy Berlin.

Als het om stukken vanuit de VS gaat, dan moet je zoeken in de categorie VS (veelal stukken met 'state', 'noforn' of iets gelijkaardigs in de naam). Daarin zoeken is echter een beetje moeilijker. Als je echt wanhopig op zoek bent naar de stukken van VS naar België, dan kan je misschien zoeken op datum. Een deel van de stukken over België kan je ook vinden via de tag 'BE'. (Browse by tag > B > BE of BRUSSELS)

Hoe dan ook is wikileaks wel degelijk bedoeld voor het grote publiek. Vandaar ook de commotie errond.

Edit: ik heb eventjes uw huiswerk gemaakt en zie dat het stuk niet staat in de vrijgegeven stukken van 28jan tot 1 feb. Je zal dus nog eventjes moeten wachten.

Laatst gewijzigd door Andy : 2 februari 2011 om 15:02.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 15:31   #11
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

hoe zoek je die ?
En voor de stukken GB-FR en DE-FR ga je moeten wachten op een wikispy of een spygate.

Laatst gewijzigd door Andy : 2 februari 2011 om 15:32.
Oud 2 februari 2011, 16:08   #12
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Als het om inkomende stukken gaat: bij de documenten van Parijs of Berlijn (voor stukken uit Fr of D naar de VS). Browse by origin>B>Embassy Berlin.

Als het om stukken vanuit de VS gaat, dan moet je zoeken in de categorie VS (veelal stukken met 'state', 'noforn' of iets gelijkaardigs in de naam). Daarin zoeken is echter een beetje moeilijker. Als je echt wanhopig op zoek bent naar de stukken van VS naar België, dan kan je misschien zoeken op datum. Een deel van de stukken over België kan je ook vinden via de tag 'BE'. (Browse by tag > B > BE of BRUSSELS)

Hoe dan ook is wikileaks wel degelijk bedoeld voor het grote publiek. Vandaar ook de commotie errond.

Edit: ik heb eventjes uw huiswerk gemaakt en zie dat het stuk niet staat in de vrijgegeven stukken van 28jan tot 1 feb. Je zal dus nog eventjes moeten wachten.
toch alvast bedankt !

ben wel eens benieuwd wat er in de Parijse ambassade gedacht wt over B

eventueel ook interessante info over Tractebel en Fortis ... en vooral welke Belgen die twee bedrijven naar F versast hebben ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 2 februari 2011 om 16:09.
Oud 2 februari 2011, 16:10   #13
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
toch alvast bedankt !

eventueel ook interessante info over Tractebel en Fortis ... en vooral welke Belgen die twee bedrijven naar F versast hebben ...
Als ik het goed begrepen heb (weekendkrant De Standaard) ga je dit hier niet vinden.
Dit zou enkel het materiaal VS--> EU zijn
de communicatie EU --> VS staat (voorlopig) op die server in Noorwegen

zou eens moeten dat artikel lezen op DS online
Oud 2 februari 2011, 17:01   #14
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
toch alvast bedankt !

Citaat:
Als ik het goed begrepen heb (weekendkrant De Standaard) ga je dit hier niet vinden.
Dit zou enkel het materiaal VS--> EU zijn
de communicatie EU --> VS staat (voorlopig) op die server in Noorwegen

zou eens moeten dat artikel lezen op DS online
Je zou dat (met een grote dosis geluk) kunnen vinden in de wikileakcables. Maar ik betwijfel ten zeerste of VS-diplomaten aan Franse diplomaten gaan vragen wat ze denken over België. Er zijn daar andere dingen te bespreken. De overgrote meerderheid van de cables gaat overigens over wat er in het betrokken land zelf gebeurt (voor Libië de gezondheid van de Panam-bommenleggers, voor Argentinië de gezondheid van het regerend koppel,...). En de uitzonderingen daarop (voor zover ik die tegenkwam) betreffen hot issues zoals Iran en Noord-Korea.

Wat Fortis betreft ga je wellicht ook niet bijzonder veel informatie tegenkomen. Dat wordt (denk ik) niet door diplomaten besproken. De grote spelers hebben wel andere kanalen om elkaar te contacteren. Bovendien is de achtertuin van het Franse kapitaal in België (voor zover ik weet) weinig verweven met die van de VS.

Laatst gewijzigd door Andy : 2 februari 2011 om 17:02.
Oud 2 februari 2011, 18:04   #15
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zou de VS nu al een mol binnen NV.A hebben ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 18:04   #16
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zou de VS nu al een mol binnen NV.A hebben ?
Dewever heeft die al opgefret.
Met een beetje andalouse.
Oud 2 februari 2011, 18:17   #17
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Verassend nieuws? Het VB krioelt van de mollen...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 18:18   #18
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dewever heeft die al opgefret.
Met een beetje andalouse.
En anders is hij erop gaan zitten...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be