Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2011, 16:42   #41
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
gelukkig dat de Marokkanen een veel hoogstaandere en meer verfijnde manier van praten hebben. Dat bedoel je toch?

Hey hoer! schijnt een zeer vredelievende en mooie benaming te zijn in het arabisch.
Marokko is een zéér hiërarchische samenleving. Iemand van lagere klasse zal het ook meestal blijven, en de meeste Marokkanen verwachten ook niet anders. Tussen de verschillende lagen heerst er een dieper kloof.
De meeste Marokkanen die wij hebben zijn Berbers uit de lage klasse, uit Rifbergdorpen.

Zelf komende uit een arbeidersfamilie, sommigen zelfs vrij vulgair van aard, geloof ik echter ook in volksverheffing.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 februari 2011 om 16:49.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 16:44   #42
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het daarnet opgevangen in villa politica.
Ik heb hier eigenlijk geen woorden voor.
Dit is een walgelijke vorm van geldverspilling.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 16:47   #43
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gfpatch Bekijk bericht
De meesten dragen hun hart op de tong ja.
Dat zou als grof of bot kunnen overkomen maar het is een eerlijke manier van communiceren. De politiek kan daar iets van leren ipv rond de pot te draaien.
Hebben we het hier over Vlamingen? Want in dat geval is dit wel de grootste zever die ik hier vandaag al mocht lezen. De Vlaming is vooral kruiperig en heimelijk en durft helemaal niet eerlijk communiceren.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 16:49   #44
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Hebben we het hier over Vlamingen? Want in dat geval is dit wel de grootste zever die ik hier vandaag al mocht lezen. De Vlaming is vooral kruiperig en heimelijk en durft helemaal niet eerlijk communiceren.
tegen een marokkaan ben ik even onderkruiperig als zijzelf.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 16:51   #45
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, de Vlaming is niet bepaald mondig, maar hij zegt wel snel erg gemene dingen. Zelf beseft hij het vaak niet en vaak gooit hij het in de grap, een masker dragend. Vaakst van al zegt hij zulke dingen achter anderen hun rug, of wanneer bijgestaan door de grote massa.

Nederlanders en Duitsers zijn dan wel luidruchtiger, maar in elk geval is hun gescheld vaak onpersoonlijk en daarom minder kwetsend. Vlamingen zeggen dingen waarmee men mensen kan raken. Vlamingen zijn bot, niet openhartig.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 februari 2011 om 16:54.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 16:52   #46
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ja, de Vlaming is niet bepaald mondig, maar hij zegt wel snel erg gemene dingen. Zelf beseft hij het vaak niet en vaak gooit hij het in de grap, een masker dragend. Vaakst van al zegt hij zulke dingen achter anderen hun rug, of wanneer bijgestaan door de grote massa.
QED. Heimelijk dus.
Oud 2 februari 2011, 16:53   #47
Steve_M

Standaard

Citaat:
tegen een marokkaan ben ik even onderkruiperig als zijzelf.
Lees misschien even wat er staat en kom dan eens terug.
Oud 2 februari 2011, 17:04   #48
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees misschien even wat er staat en kom dan eens terug.
wat waar staat?
Oud 2 februari 2011, 17:06   #49
Steve_M

Standaard

Citaat:
wat waar staat?
Je bent zelf verantwoordelijk voor je opleiding en dus ook voor je leesvaardigheid. Veel succes nog!
Oud 2 februari 2011, 17:27   #50
Nidstang
Lokaal Raadslid

Nidstang's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Hier in de discussie.
Discussiëren is niet het aanbrengen van anderen die een gelijkaardig standpunt hebben.
Discussiëren is argumentatie aanbrengen.

Als iemand een standpunt aanneemt, en anderen vindt met eenzelfde standpunt, heeft die dan plots meer gelijk?
Nee, toch!
Door het standpunt van een ander met wie je het eens bent en waar al allerlei argumenten genoemd worden, te citeren, beargumenteer je je eigen standpunt.

Maar jouw antwoord is geen antwoord op mijn vraag wie ben jij dan wel om te bepalen dat standpunten van anderen hier geen waarde hebben?
Oud 2 februari 2011, 17:31   #51
Nidstang
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Na 2 berichten al zoveel noten op zen zang ??
Mag ik geen vraag stellen op een discussieforum of zo? Of moet ik eerst nederig om jouw toestemming vragen? En wie ben jij dan wel om te bepalen of ik veel noten op mijn zang heb?
Oud 2 februari 2011, 17:34   #52
Nidstang
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Dat zeg ik niet, maar ik las daar een aanval geen mening.
Waar heb jij leren lezen?
Oud 2 februari 2011, 17:41   #53
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nidstang Bekijk bericht
Door het standpunt van een ander met wie je het eens bent en waar al allerlei argumenten genoemd worden, te citeren, beargumenteer je je eigen standpunt.
Akkoord. Maar stonden daar dan argumenten in? Dat haalde COCHINILLO toch niet aan. Ze was fier anderen gevonden te hebben met een gelijkaardige mening. Ze schreef : "en kijk: blijkbaar zijn er toch nog mensen die mijn standpunt hierover delen:"
Citaat:
Maar jouw antwoord is geen antwoord op mijn vraag wie ben jij dan wel om te bepalen dat standpunten van anderen hier geen waarde hebben?
Wie ik ben, zal ik niet aan je neus hangen.
Ik legde uit waarom hier in de discussie eenzelfde standpunt van een ander geen waarde heeft.

Je antwoordde niet :
Als iemand een standpunt aanneemt, en anderen vindt met eenzelfde standpunt, heeft die dan plots meer gelijk?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 18:01   #54
Nidstang
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Akkoord. Maar stonden daar dan argumenten in? Dat haalde COCHINILLO toch niet aan. Ze was fier anderen gevonden te hebben met een gelijkaardige mening. Ze schreef : "en kijk: blijkbaar zijn er toch nog mensen die mijn standpunt hierover delen:"
Daar staan argumenten en bedenkingen in ja. Moet dat er dan door de plaatser speciaal bij gezegd worden? Zijn het anders dan geen argumenten en bedenkingen meer?

Citaat:
Wie ik ben, zal ik niet aan je neus hangen.
Ik legde uit waarom hier in de discussie eenzelfde standpunt van een ander geen waarde heeft.
Dan snap ik niet waarom je je hierboven akkoord verklaart.

Citaat:
Je antwoordde niet :
Nee daar antwoordde ik niet op. Het had namelijk niks met mijn vraag aan jou te maken.
Een vraag die je hierboven wel beantwoordt door te zeggen dat je dat niet aan mijn neus zult hangen.
Oud 2 februari 2011, 18:58   #55
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4940974649.htm

"Uit een internationale studie blijkt dat Vlaamse scholieren niet goed scoren op democratische attitudes. Als we onze kinderen willen voorbereiden op de toekomst, dan moeten ze leren met andere culturen samen te leven. Als kinderen en jongeren kunnen zien waar hun Marokkaanse klasgenootjes vandaan komen, kunnen ze hen beter begrijpen. De uitwisselingen kunnen er ook voor zorgen dat hun Marokkaanse klasgenoten zich hier beter integreren"
Ik mag toch veronderstellen dat ze die studie onder VLAAMSE scholieren dus enkel onder VLAAMSE autochtonen hebben gehouden? Iedereen weet dt Marokkaanse scholieren wèl goed scoren op democratische attitudes nietwaar? Daarom dat de kinderen nu ook in Marokko moeten gaan leren hoe ze moeten integreren?

---------------------------

‘Uitwisseling naar Marokko maakt scholieren toleranter'

‘Mijn Vlaamse leerlingen waren dan weer aangenaam verrast hoe ze daar op school, ondanks de taalkloof, snel in de groep werden opgenomen, ook al zijn ze niet-moslim. Dat heeft hen zeker doen nadenken over het hokjesdenken, waarin wij hier al snel durven te vervallen.'

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=JQ35Q7L5

zoals in Thuis? waar de Marokkaan wèl met de vlaamse vrouwen aan de haal mag gaan, maar waar het zelfs niet uitspreekbaar is dat de vlaamse jong met een moslima kennismaakt?
Toch leuk dat ze gedurende drie dag zo goed "in de groep worden opgenomen, ook al zijn ze niet-moslim" hé? Waarschijnlijk hebben ze zelfs niet begrepen wat er gezegd werd nietwaar?

-----------------

Op wiens kosten gebeurt dit integratieprogramma in Marokko nu weer Mijnheer Smet?
Het is jammer dat dit artikel niet weergeeft waar het nu werkelijk over gaat; wie zijn die Vlaamse scholieren? Zijn dit alle kinderen met de Belgische nationaliteit?Of kinderen van Vlaamse origine? Het artikel geeft dus niet weer over welke kinderen het nu precies gaat,over een gemengde groep autochtonen en allochtonen en zo ja; hoe verhouden die groepen zich tot mekaar of over enkel autochtone kinderen?

En wordt ook niet benoemd wat je moet verstaan onder democratische attitudes. Of wat de leeftijd is van de groepen die dan bevraagd werden, een definitie van wat onderzocht zou zijn ontbreekt dus.

Bovendien wordt ervan uit gegaan dat blijkbaar die Vlaamse kinderen moeten leren om te gaan met andere culturen. Is er ook onderzocht in welke mate niet Vlaamse kinderen kunnen omgaan met de democratische waarden binnen de Vlaamse cultuur? Wat denkt die groep over de gelijkheid man en vrouw, holebirechten, scheiding kerk en staat? Die cijfers tonen mogelijk aan dat er juist werk aan de winkel is in omgekeerde richting, blijkbaar heeft die " internationale studie" die vraag niet eens gesteld aan de groep niet Vlaamse kinderen!
Er wordt dus vanuit gegaan wat wanneer er onder kinderen een probleem zou zijn met democratische waarden, dit een Vlaams probleem is,het omgekeerde werd niet eens onderzocht! Nochtans lijkt me voor het samenleven vooral belangrijk dat ALLE kinderen minstens democratische waarden zoals gelijkheid man en vrouw en holebirechten, scheiding kerk en staat zouden begrijpen en daarmee akkoord zouden gaan, ongeacht herkomst of religie.

Begrip is een wederzijds gegeven..wanneer dit de doelstelling zou zijn hoef je echt niet met de klas naar Marokko! Je kunt dan evengoed een uitwisseling doen binnen de klas, laat een Marokkaans kind eens een week in een Vlaams gezin verblijven en omgekeerd..veel goedkoper en efficienter, bovendien werk je dan aan het begrip van ALLE kinderen. Zo krijg je ook meer samenhang, ouders leren mekaar kennen, en kinderen leren iets over het millieu waar de ander in opgroeit! Zou meneer de Smet daar niet zelf op kunnen komen?
Dan zie je pas echt waar de ander vandaan komt!

Het is helemaal niet de taak van de school Marokkaanse kinderen een breder beeld te geven over hun vakantieland.De meesten zijn hier geboren en worstelen vooral met het niet kennen en begrijpen van de Vlaamse cultuur!
Het zou iets kunnen veranderen aan HET WEDERZIJDSE HOKJESDENKEN, wat toch de doelstelling zou zijn..meneer de Smet mist totaal de bal, en zou beter zelf eens uit zijn ivoren toren kruipen en een maand gaan logeren bij een traditioneel Marokkaans gezin, zou veel inzicht kunnen geven over waar die Marokkaanse leerlingen dan " vandaan" komen!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 20:00   #56
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent zelf verantwoordelijk voor je opleiding en dus ook voor je leesvaardigheid. Veel succes nog!
U bent grappig: ik maakte een statement over MEZELF en jij vindt dat ik beter moet leren lezen???
Oud 2 februari 2011, 20:03   #57
Steve_M

Standaard

Citaat:
U bent grappig: ik maakte een statement over MEZELF en jij vindt dat ik beter moet leren lezen???
Als je per se non sequiturs wil plaatsen, dan moet je me maar niet citeren.
Oud 2 februari 2011, 21:38   #58
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het is jammer dat dit artikel niet weergeeft waar het nu werkelijk over gaat; wie zijn die Vlaamse scholieren? Zijn dit alle kinderen met de Belgische nationaliteit?Of kinderen van Vlaamse origine? Het artikel geeft dus niet weer over welke kinderen het nu precies gaat,over een gemengde groep autochtonen en allochtonen en zo ja; hoe verhouden die groepen zich tot mekaar of over enkel autochtone kinderen?

En wordt ook niet benoemd wat je moet verstaan onder democratische attitudes. Of wat de leeftijd is van de groepen die dan bevraagd werden, een definitie van wat onderzocht zou zijn ontbreekt dus.
Het gaat over 14-jarigen die naar een Vlaamse school gaan.
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...-de-klas.dhtml
http://www.pvda.be/nieuws/artikel/on...-kavadias.html

Citaat:
Bovendien wordt ervan uit gegaan dat blijkbaar die Vlaamse kinderen moeten leren om te gaan met andere culturen. Is er ook onderzocht in welke mate niet Vlaamse kinderen kunnen omgaan met de democratische waarden binnen de Vlaamse cultuur? Wat denkt die groep over de gelijkheid man en vrouw, holebirechten, scheiding kerk en staat? Die cijfers tonen mogelijk aan dat er juist werk aan de winkel is in omgekeerde richting, blijkbaar heeft die " internationale studie" die vraag niet eens gesteld aan de groep niet Vlaamse kinderen!
Er wordt dus vanuit gegaan wat wanneer er onder kinderen een probleem zou zijn met democratische waarden, dit een Vlaams probleem is,het omgekeerde werd niet eens onderzocht! Nochtans lijkt me voor het samenleven vooral belangrijk dat ALLE kinderen minstens democratische waarden zoals gelijkheid man en vrouw en holebirechten, scheiding kerk en staat zouden begrijpen en daarmee akkoord zouden gaan, ongeacht herkomst of religie.
Waar lees je dat toch allemaal? Toch niet in dat artikel.
Een beetje last van hokjesdenken?

Citaat:
Begrip is een wederzijds gegeven..wanneer dit de doelstelling zou zijn hoef je echt niet met de klas naar Marokko! Je kunt dan evengoed een uitwisseling doen binnen de klas, laat een Marokkaans kind eens een week in een Vlaams gezin verblijven en omgekeerd..veel goedkoper en efficienter, bovendien werk je dan aan het begrip van ALLE kinderen. Zo krijg je ook meer samenhang, ouders leren mekaar kennen, en kinderen leren iets over het millieu waar de ander in opgroeit! Zou meneer de Smet daar niet zelf op kunnen komen?
Dan zie je pas echt waar de ander vandaan komt!

Het is helemaal niet de taak van de school Marokkaanse kinderen een breder beeld te geven over hun vakantieland.De meesten zijn hier geboren en worstelen vooral met het niet kennen en begrijpen van de Vlaamse cultuur!
Het zou iets kunnen veranderen aan HET WEDERZIJDSE HOKJESDENKEN, wat toch de doelstelling zou zijn..meneer de Smet mist totaal de bal, en zou beter zelf eens uit zijn ivoren toren kruipen en een maand gaan logeren bij een traditioneel Marokkaans gezin, zou veel inzicht kunnen geven over waar die Marokkaanse leerlingen dan " vandaan" komen!
Dit stond wel in het artikel :
‘Sommige leerlingen van Marokkaanse origine hebben nogal een verkeerd beeld over hun eigen land van herkomst. Ze denken bijvoorbeeld dat alle vrouwen er een hoofddoek dragen. Dat komt omdat in bepaalde gemeenschappen in België het dragen van de hoofddoek strikt wordt geïnterpreteerd. Maar in Tafersit was dat lang niet altijd het geval. Sommige meisjes dragen er zelfs bewust een minirokje', zegt Letens.

"‘De uitwisselingen kunnen er ook voor zorgen dat hun Marokkaanse klasgenoten zich hier beter integreren', zegt Smet. ‘Vaak ontbreekt het hen nu aan een identiteit. Ze voelen zich niet echt Belg, maar ook niet echt Marokkaan. Ze zitten met veel vragen. Hun toekomst ligt hier. Maar voor die jongeren is het goed ook eens achterom te kijken, om te weten waar ze vandaan komen. Marokko is niet meer wat ze denken dat het is. Niet alle vrouwen lopen er gesluierd. De jongeren die dat beseffen, integreren zich het best.'"
en
We kunnen leren van elkaars pedagogische inzichten', zegt Smet. ‘Marokko heeft een heel jonge bevolking. Het is van belang om het onderwijs daar te versterken.'
Oud 2 februari 2011, 23:23   #59
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat over 14-jarigen die naar een Vlaamse school gaan.
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...-de-klas.dhtml
http://www.pvda.be/nieuws/artikel/on...-kavadias.html

Dit stond wel in het artikel :
‘Sommige leerlingen van Marokkaanse origine hebben nogal een verkeerd beeld over hun eigen land van herkomst. Ze denken bijvoorbeeld dat alle vrouwen er een hoofddoek dragen. Dat komt omdat in bepaalde gemeenschappen in België het dragen van de hoofddoek strikt wordt geïnterpreteerd. Maar in Tafersit was dat lang niet altijd het geval. Sommige meisjes dragen er zelfs bewust een minirokje', zegt Letens.

"‘De uitwisselingen kunnen er ook voor zorgen dat hun Marokkaanse klasgenoten zich hier beter integreren', zegt Smet. ‘Vaak ontbreekt het hen nu aan een identiteit. Ze voelen zich niet echt Belg, maar ook niet echt Marokkaan. Ze zitten met veel vragen. Hun toekomst ligt hier. Maar voor die jongeren is het goed ook eens achterom te kijken, om te weten waar ze vandaan komen. Marokko is niet meer wat ze denken dat het is. Niet alle vrouwen lopen er gesluierd. De jongeren die dat beseffen, integreren zich het best.'"
en
We kunnen leren van elkaars pedagogische inzichten', zegt Smet. ‘Marokko heeft een heel jonge bevolking. Het is van belang om het onderwijs daar te versterken.'
Dit citeer ik letterlijk uit het artikel"als we onze kinderen willen voorbereiden op de toekomst zullen we hen moeten leren samenleven met andere culturen".

Daarom wordt dat project dus nodig geacht en dan vraagt u " waar lees je dat toch allemaal..om vervolgens te beweren dat " er in hokjes gedacht wordt"..Artilogica?
U weerlegt trouwens niet mijn stelling, er zijn andere, meer efficiente manieren die wel tot wederzijds begrip leiden en veel minder kosten.
Kunt u eens inhoudelijk reageren?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 06:19   #60
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dit citeer ik letterlijk uit het artikel"als we onze kinderen willen voorbereiden op de toekomst zullen we hen moeten leren samenleven met andere culturen".

Daarom wordt dat project dus nodig geacht en dan vraagt u " waar lees je dat toch allemaal..om vervolgens te beweren dat " er in hokjes gedacht wordt"..Artilogica?
U weerlegt trouwens niet mijn stelling, er zijn andere, meer efficiente manieren die wel tot wederzijds begrip leiden en veel minder kosten.
Kunt u eens inhoudelijk reageren?
Het deel van je post waaronder ik schreef
Kwam toch niet uit het artikel.

Onderbouw eerst eens je stelling, anders is er niets om te weerleggen.
Je stelling was puur hokjesdenken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be