![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#741 |
Parlementslid
|
![]() ![]() Vorige week organiseerde het bekende magazine Le Vif L'Express ( de Franstalige tegenhanger van Knack) een debat in 'Le Cercle de Wallonie' over een onafhankelijke Waalse staat in 2025. Waren aanwezig als sprekers:
En in het nummer van vorige week van datzelfde magazine stond een dik dossier van 25 pagina's met een toekomstprojectie van een onafhankelijk Wallonië in 2025. Zeer leerrijk. --- DOSSIER WALLONIE 2025 2025, le défi d'un Etat Wallon par résignation. Edfiée sur les ruines d'une Belgique impossble �* réanimer, privée d'union avec Bruxelles et les Etats voisins, la Wallonie indépendante s'est prise en main. Sous la loupe d'experts institutionnels consultés par Le Vif/L'Express, le plus improbable des plans B n'est pas le plus problématique �* mettre en oeuvre. --- Zie Le Vif L'Express van 14/1/2011 - Nr 3016 Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 21 januari 2011 om 22:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#742 |
Europees Commissaris
|
![]() Jammer dat u een week te laat bent. Inderdaad interessante uitgave, en hopen dat het niet bij dromen blijft.
![]() |
#743 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#744 |
Parlementslid
|
![]() Foto's van het debat over een onafhankelijke Waalse staat in 2025 georganiseerd door Le Vif L'Express in Le Cercle de Wallonie.
Sprekers : Thierry Bodson - Secrétaire général de la FGTB wallonne , Thierry Castagne - Directeur général d’Agoria Wallonie , Philippe Destatte - Directeur général de l’Institut Jules Destrée , Michel Quévit - Economiste, professeur émérite de l’UCL , François Schreuer - Président de l’asbl urbAgora , Jean-Pierre Rousseau - Directeur de l’Orchestre philharmonique de Liège Pierre Havaux – Journaliste politique , François Brabant – Journaliste politique. |
![]() |
![]() |
![]() |
#745 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin, misschien hebben ze daar bij jullie in het zuiden andere methodes om aan gezinsuitbreiding te doen...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#746 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook de Walen en Brussel hebben zeer weinig gemeen met Parijs, buiten de bezettingen door Parijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#747 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wij in het zuiden hebben geen problemen met gezinsuitbreiding maar we houden het toch liever bij de eigen familiekring.
![]() |
![]() |
#748 |
Europees Commissaris
|
![]() Niks tegen Luxemburg, maar u bent nu wel heel negatief over Nederlanders. Ondanks het feit dat vele Nederlanders de Franse niet (echt) machtig zijn hebben we niets tegen u. Maarja dat is soms zelfs tussen Vlamingen en Nederlanders, meestal gaat dat goed soms niet, een beetje zoals Nederlanders en Duitsers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#749 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder heb ik wel medelijden met Zeno die staat te janken omdat hij zgz een reportage gezien heeft over walen die naar Luxemburg willen. Wel, je zal daar meer vlamingen aantreffen dan in NL.
![]() |
![]() |
#750 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...rankrijk.dhtml
en raar genoeg roepen de grote Franstalige partijen het RWF niet op het matje ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#751 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moet dat dan?
![]() |
![]() |
#752 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#753 |
Minister-President
|
![]() Moeten de Vlaamse partijen de Unie van Orangistische Verenigingen in Vlaanderen ook op het matje roepen wanneer zij de Nederlanders om steun zouden vragen? Beleefd negeren lijkt me dan een betere optie.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#754 |
|
![]() heb je toevallig het adres van die Unie? Dan kan ik ze even een paar goeie tips geven.
![]() |
#755 |
Minister-President
|
![]() Geen idee of ze wel bestaan, of een of andere vergelijkbare (koepel)vereniging. Heel erg invloedrijk zullen ze wellicht niet zijn, net zo min als het RWF, trouwens.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#756 | ||
|
![]() Citaat:
zelfs bij de grote Franstalige partijen heb je rattachisten, oa Moureaux en Onckelinkx bij de PS, waardoor de andere rattachisten maar een klein aantal stemmen halen. enige verschil: - voor de groten ist belgie op de 1e plaats en frankrijk op de 2e. maar ze willen wel een bruidschat meepakken naar frankrijk, nl brussel, en daarom roepen ze (Reynders, Maingain, Milquet, Onckelinkx, ...) om die corridor. - de kleintjes willen de onmiddellijke splitsing van belgie en de unie met frankijk. voor hen ist met Brussel als het kan, zonder als het moet. in Vlaanderen is er geen enkele partij die zich orangistisch opstelt. Citaat:
Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 januari 2011 om 18:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#757 |
Europees Commissaris
|
![]() Als België de dames en heren Franstaligen niet meer zint, dan verruilen zij het voor Frankrijk. Goed, vertrekt dan maar!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#758 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#759 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Heer, bevrijd het arme Wallonie van dat boze Vlaanderen!
![]() Laatst gewijzigd door Zeno! : 6 februari 2011 om 16:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#760 |
Europees Commissaris
|
![]() Doet me denken aan José Fontaine in Knack Extra over 'de onafhankelijkheidsgedachte'. Daarin heeft hij het over hoe vroeger Vlamingen vernederd werden in de Vlaamse media, thans echter worden Vlaamse humoristen op de RTBF uitgenodigd om mee te doen aan 'Walenbashing'. Een concreet voorbeeld geven anderzijds, ho maar !
Wel ga ik akkoord dat televisie een volksverdommend effect heeft en dat de Franstalige televisie waarschijnlijk soms uit politieke correctheid zichzelf als 'open van geest' wil portretteren. De inhoudloosheid van de televisie kan bij wijlen inderdaad anti-Waals (maar ook anti-Vlaams) overkomen. In Le Vif/L'Express van deze week, trouwens, gaat het over de Joodse Gemeenschap in België. Daarin heeft een Joodse woordvoerder het ook over zijn mening dat de Vlaamse televisie de grens vaak heeft overschreven wat betreft 'antisemitisme', met als voorbeelden het grapje van Erik Van Looy over het gebruik van 'liquideren' en 'Joden' in één zin en ook over het idee om een programma over het favoriet gerecht van Adolf Hitler uit te zenden. Enerzijds, ik ga akkoord dat onze media bot en nogal platvloers van aard is, maar overdrijven is een sport zeker ? Dezelfde man vergeleek immers de sfeer van onze pers als die van het Duitsland in de jaren '30. ![]() ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 februari 2011 om 17:59. |
![]() |
![]() |