Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2011, 22:31   #741
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard Toekomstprojectie door 'Le Vif' : een Waalse staat in 2025 ?

Vorige week organiseerde het bekende magazine Le Vif L'Express ( de Franstalige tegenhanger van Knack) een debat in 'Le Cercle de Wallonie' over een onafhankelijke Waalse staat in 2025. Waren aanwezig als sprekers:
  • Thierry Bodson - Secrétaire général de la FGTB wallonne 

• Thierry Castagne - Directeur général d’Agoria Wallonie 

• Philippe Destatte - Directeur général de l’Institut Jules Destrée 

• Michel Quévit - Economiste, professeur émérite de l’UCL 

• François Schreuer - Président de l’asbl urbAgora 

• Jean-Pierre Rousseau - Directeur de l’Orchestre philharmonique de Liège 
Pierre Havaux – Journaliste politique 

• François Brabant – Journaliste politique

En in het nummer van vorige week van datzelfde magazine stond een dik dossier van 25 pagina's met een toekomstprojectie van een onafhankelijk Wallonië in 2025. Zeer leerrijk.

---
DOSSIER WALLONIE 2025
2025, le défi d'un Etat Wallon par résignation.

Edfiée sur les ruines d'une Belgique impossble �* réanimer, privée d'union avec Bruxelles et les Etats voisins, la Wallonie indépendante s'est prise en main. Sous la loupe d'experts institutionnels consultés par Le Vif/L'Express, le plus improbable des plans B n'est pas le plus problématique �* mettre en oeuvre.
---

Zie Le Vif L'Express van 14/1/2011 - Nr 3016
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  655_510_KEEP_RATIO_SHRINK_CENTER_FFFFFF.jpg‎
Bekeken: 101
Grootte:  52,9 KB
ID: 77549  

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 21 januari 2011 om 22:36.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 22:37   #742
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Jammer dat u een week te laat bent. Inderdaad interessante uitgave, en hopen dat het niet bij dromen blijft.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 23:04   #743
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Daarnet een reportage gezien over het toenemend aantal Walen dat de Luxemburgse nationaliteit aanvraagt.

Triest volk is het toch eigenlijk. Ipv allemaal samen te werken aan een (toekomstig) sterk Wallonië, pleit de ene voor aanhechting aan Frankrijk, de andere kijkt richting Luxemburg. Zo lang ze het zelf maar niet moeten doen...

In-triest.
Gelukkig dat Vlaanderen uit één mond spreekt en we één gemeenschappelijke toekomstvisie hebben. Zelfs binnen hun eigen beweging zijn er "reforministen", "revolutionairen", "orangisten", anti en pro Brussel.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 00:08   #744
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard Debat in 'Le Cercle de Wallonie'

Foto's van het debat over een onafhankelijke Waalse staat in 2025 georganiseerd door Le Vif L'Express in Le Cercle de Wallonie.

Sprekers : Thierry Bodson - Secrétaire général de la FGTB wallonne , Thierry Castagne - Directeur général d’Agoria Wallonie 
, Philippe Destatte - Directeur général de l’Institut Jules Destrée 
, Michel Quévit - Economiste, professeur émérite de l’UCL , François Schreuer - Président de l’asbl urbAgora 
, Jean-Pierre Rousseau - Directeur de l’Orchestre philharmonique de Liège 
Pierre Havaux – Journaliste politique , François Brabant – Journaliste politique.
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  655_510_KEEP_RATIO_SHRINK_CENTER_FFFFFF.jpg‎
Bekeken: 102
Grootte:  35,4 KB
ID: 77550  

Naam:  655_510_KEEP_RATIO_SHRINK_CENTER_FFFFFF-2.jpg‎
Bekeken: 97
Grootte:  63,5 KB
ID: 77551  

Naam:  655_510_KEEP_RATIO_SHRINK_CENTER_FFFFFF-1.jpg‎
Bekeken: 117
Grootte:  55,4 KB
ID: 77552  

Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 09:43   #745
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Wat wil je als de Vlamingen zich staan de prostitueren bij de hollanders. Dat willen wij niet meemaken. Daarom allen naar Letzebürg
jemoet me toch eens uitleggen hoe een familiehereniging verband houdt met prostitutie?
Enfin, misschien hebben ze daar bij jullie in het zuiden andere methodes om aan gezinsuitbreiding te doen...?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 14:25   #746
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
jemoet me toch eens uitleggen hoe een familiehereniging verband houdt met prostitutie?
Enfin, misschien hebben ze daar bij jullie in het zuiden andere methodes om aan gezinsuitbreiding te doen...?
Vlaanderen en Holland hebben zeer weinig gemeen, en wat ze in de geschiedenis gemeen hebben zijn de oorlogen tegen elkaar.

Ook de Walen en Brussel hebben zeer weinig gemeen met Parijs, buiten de bezettingen door Parijs.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 14:29   #747
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke familie ?
Wij in het zuiden hebben geen problemen met gezinsuitbreiding maar we houden het toch liever bij de eigen familiekring.
Oud 23 januari 2011, 02:34   #748
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Wat wil je als de Vlamingen zich staan de prostitueren bij de hollanders. Dat willen wij niet meemaken. Daarom allen naar Letzebürg
Niks tegen Luxemburg, maar u bent nu wel heel negatief over Nederlanders. Ondanks het feit dat vele Nederlanders de Franse niet (echt) machtig zijn hebben we niets tegen u. Maarja dat is soms zelfs tussen Vlamingen en Nederlanders, meestal gaat dat goed soms niet, een beetje zoals Nederlanders en Duitsers.
Oud 23 januari 2011, 09:12   #749
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Niks tegen Luxemburg, maar u bent nu wel heel negatief over Nederlanders. Ondanks het feit dat vele Nederlanders de Franse niet (echt) machtig zijn hebben we niets tegen u. Maarja dat is soms zelfs tussen Vlamingen en Nederlanders, meestal gaat dat goed soms niet, een beetje zoals Nederlanders en Duitsers.
Ik ben alleen negatief over een bepaald soort Nederlanders die op dit forum hun eigenwijsheid opdringen.
Verder heb ik wel medelijden met Zeno die staat te janken omdat hij zgz een reportage gezien heeft over walen die naar Luxemburg willen. Wel, je zal daar meer vlamingen aantreffen dan in NL.
Oud 24 januari 2011, 16:39   #750
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...rankrijk.dhtml

en raar genoeg roepen de grote Franstalige partijen het RWF niet op het matje ...
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 16:48   #751
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Moet dat dan?
Oud 24 januari 2011, 16:50   #752
Shadowke

Standaard

Citaat:
Moet dat dan?
ergens wel
Oud 24 januari 2011, 18:17   #753
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Moeten de Vlaamse partijen de Unie van Orangistische Verenigingen in Vlaanderen ook op het matje roepen wanneer zij de Nederlanders om steun zouden vragen? Beleefd negeren lijkt me dan een betere optie.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 18:19   #754
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Moeten de Vlaamse partijen de Unie van Orangistische Verenigingen in Vlaanderen ook op het matje roepen wanneer zij de Nederlanders om steun zouden vragen? Beleefd negeren lijkt me dan een betere optie.
heb je toevallig het adres van die Unie? Dan kan ik ze even een paar goeie tips geven.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 18:24   #755
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Geen idee of ze wel bestaan, of een of andere vergelijkbare (koepel)vereniging. Heel erg invloedrijk zullen ze wellicht niet zijn, net zo min als het RWF, trouwens.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 18:30   #756
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Geen idee of ze wel bestaan, of een of andere vergelijkbare (koepel)vereniging. Heel erg invloedrijk zullen ze wellicht niet zijn, net zo min als het RWF, trouwens.
het RWF is wel een politieke partij en niet de enige rattachistische partij.
zelfs bij de grote Franstalige partijen heb je rattachisten, oa Moureaux en Onckelinkx bij de PS, waardoor de andere rattachisten maar een klein aantal stemmen halen.
enige verschil:
- voor de groten ist belgie op de 1e plaats en frankrijk op de 2e. maar ze willen wel een bruidschat meepakken naar frankrijk, nl brussel, en daarom roepen ze (Reynders, Maingain, Milquet, Onckelinkx, ...) om die corridor.
- de kleintjes willen de onmiddellijke splitsing van belgie en de unie met frankijk. voor hen ist met Brussel als het kan, zonder als het moet.

in Vlaanderen is er geen enkele partij die zich orangistisch opstelt.

Citaat:
Bij een aansluiting bij France! komen er vijf departementen bij France geleid door een préfet als afgevaardigde van de franse regering. De laatste tijd wil men die indeling verlaten en vervangen door regio's van meer dan een departement. Dus waarschijnlijk een regio met een préfet en 47-50 raadsleden aan 2626 euro per maand en 5441 euro voor de voorzitter. De waalse politici zullen echt tevreden zijn.
interessante reactie op HLN.be

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 januari 2011 om 18:43.
Oud 24 januari 2011, 20:52   #757
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Als België de dames en heren Franstaligen niet meer zint, dan verruilen zij het voor Frankrijk. Goed, vertrekt dan maar!

Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 00:05   #758
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 16:10   #759
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Heer, bevrijd het arme Wallonie van dat boze Vlaanderen!

Laatst gewijzigd door Zeno! : 6 februari 2011 om 16:15.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 17:49   #760
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Doet me denken aan José Fontaine in Knack Extra over 'de onafhankelijkheidsgedachte'. Daarin heeft hij het over hoe vroeger Vlamingen vernederd werden in de Vlaamse media, thans echter worden Vlaamse humoristen op de RTBF uitgenodigd om mee te doen aan 'Walenbashing'. Een concreet voorbeeld geven anderzijds, ho maar !
Wel ga ik akkoord dat televisie een volksverdommend effect heeft en dat de Franstalige televisie waarschijnlijk soms uit politieke correctheid zichzelf als 'open van geest' wil portretteren. De inhoudloosheid van de televisie kan bij wijlen inderdaad anti-Waals (maar ook anti-Vlaams) overkomen.

In Le Vif/L'Express van deze week, trouwens, gaat het over de Joodse Gemeenschap in België. Daarin heeft een Joodse woordvoerder het ook over zijn mening dat de Vlaamse televisie de grens vaak heeft overschreven wat betreft 'antisemitisme', met als voorbeelden het grapje van Erik Van Looy over het gebruik van 'liquideren' en 'Joden' in één zin en ook over het idee om een programma over het favoriet gerecht van Adolf Hitler uit te zenden.

Enerzijds, ik ga akkoord dat onze media bot en nogal platvloers van aard is, maar overdrijven is een sport zeker ? Dezelfde man vergeleek immers de sfeer van onze pers als die van het Duitsland in de jaren '30. Nu, eerlijk gezegd, ik gaf hem half gelijk, tot ik dát las.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 februari 2011 om 17:59.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be