![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#421 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het is zeer relevant, het verschil tussen mensen en dieren.
Het recht van de sterkste. Niks meer, niks minder. Tenzij dieren concequent gaan samenwerken, zoals de soort mens dat doet, desondanks alle onderlingen strijdpunten, zullen dieren niet de sterkste "soort" zijn.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt |
|
|
|
|
|
#422 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Dus nee, ik keur dat recht van de sterkste af. We moeten in onze groep ook zwakkeren of kwetsbaren toelaten. We doen dat al met mentaal gehandicapte weeskinderen enzo. Maar als we dat doen, zie ik geen reden om het daarbij te laten: waarom niet de morele gemeenschap verder uitbreiden tot alle kwetsbare wezens, in plaats van te stoppen bij een arbitraire grens?
|
|
|
|
#423 |
|
Minister-President
|
Waarom blijft u toch gehandicapten en mensen vergelijken met dieren. Mensen zijn dieren, maar niet alle dieren zijn mensen. Wij zijn meer dan genoeg te onderscheiden met dieren. Stop met die belachelijke gevolgtrekkingen.
Trouwens. Waarom geeft u rechten aan dieren, en niet aan planten? Ik kan uw redeneringen doortrekken tot die zaken, hoor.
|
|
|
#424 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
En de seksist zei... Ik lees hier enkel maar herhalingen dat mensen verschillen van niet-menselijke dieren, maar nog steeds geen argument waarom dat verschil wel moreel relevant is en het verschil tussen blanken en zwarten enzo niet. Citaat:
Eén van de cruciale dingen in ethiek is dat we willen bijdragen aan iemands welzijn, dat welzijn belangrijk is, dat we niet zomaar iemands welzijn mogen verlagen. Maar dan is het niet meer dan evident dat alle wezens met een welzijn moreel relevant zijn. En zo kan ik nog een paar argumenten geven waarom welzijn, gevoel of perceptueel bewustzijn moreel relevant zijn, en waarom mens-zijn niet gekoppeld is aan het hebben van een welzijn.
|
|
|
|
#425 | ||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Citaat:
Nu ben ik zeker ervan overtuigd dat er dingen niet zo goed functioneren bij jou. Laatst gewijzigd door CyberpunX : 10 februari 2011 om 15:18. |
||
|
|
|
|
|
#426 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#427 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
hoezo niet akkoord? Ben ik geen mens? Eet ik vlees? Ben ik ongezonder dan een gemiddelde Belg?
Citaat:
Citaat:
ik heb hier nog steeds geen zinnig argument gehoord. des te langer deze toestand aanhoudt, des te meer ik eraan twijfel of jullie wel een zinnig argument hebben. Ik heb daarentegen al 8 argumenten gegeven waarom criterium soort niet en gevoel wel moreel relevant zijn. Je kunt dan zeggen dat er bij mij iets niet goed functioneert, maar laten we eens nuchter en eerlijk zijn... Als ik twee partijen bezig zie, en de ene geeft 8 zinnige argumenten en de ander 0, ja, dan kies ik de eerste partij en zou ik nooit zeggen dat die er dingen bij die eerste partij niet zo goed functioneren. Integendeel. ik denk dat jullie aan een ethische illusie lijden, zoals de bekende optische illusie (ik weet niet of onderstaande lukt, het is niet volledig, maar je kent het vast wel) \__________/ / /__________\ \ Welk horizontale lijnstuk is het langste? De meesten denken spontaan het bovenste, totdat ze het gaan meten, want ze zijn eigenlijk even lang. Die horizontale lijnstukken kunnen nu symbool staan voor de intrinsieke waarde van resp. een mens en een koe. We weten (volgens de wetten van de meetkunde) dat de schuine streepjes niet relevant zijn, dat de richting en aanwezigheid van die streepjes niet de lengte van de horizontale strepen beïnvloedt. Die schuine streepjes staan symbool voor de moreel irrelevante eigenschappen, zoals uiterlijke verschillen tussen mens en koe. Die streepjes creëren een illusie. Dus het lijkt intuitief echt wel of mensen meer waard zijn (=meer aanspraak mogen maken op het basisrecht) dan koeien. Maar we hebben ook andere kennis en intuities over meetkunde, en dan stellen we vast dat die kennis en intuities botsen met ons idee dat het bovenste streepje langer is. Zo kunnen we dat ook begrijpen bij vleeseters die aan de ene kant intuitief denken dat mensen meer waard zijn, en aan de andere kant toch principes hebben (antidiscriminatie,...) die daarmee botsen. Wat we doen bij de meetkunde, is zeggen dat onze ogen ons bedriegen, en dat we ons verstand moeten gebruiken, dat we een consistent wiskundig systeem (de meetkunde) moeten opbouwen, compleet met axioma's enzo, en daaruit dingen afleiden over de lengte van die streepjes. Bv. het axioma dat er translatiesymmetrie is, en dat een meetlat niet van lengte verandert als men hem verschuift. met dat axioma kan men concreet bewijzen dat beide horizontale lijnen even lang zijn, door een meetlat te nemen en hem van de ene streep naar de andere te verschuiven. En zo ook is dat in de ethiek, waar onze intuities ons soms kunnen bedriegen, en waar de enige optie is om een consistent ethisch systeem op te bouwen en daarmee dingen aan te tonen, zelfs al botsen die met morele intuities (illusies).
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 10 februari 2011 om 16:14. |
||
|
|
|
|
|
#428 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#429 |
|
Parlementsvoorzitter
|
nee, jullie door ene teveel aan biefstuk
|
|
|
#430 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#431 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
|
|
|
|
|
#432 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Maar ik wil gewoon fair play: ik heb 8 argumenten gegeven. is het dan echt te veel gevraagd voor jou om 1 argument te geven? Is het zo moeilijk om gewoon eventjes dat moreel relevante verschil tussen mens en koe mee te delen? Ik zou al lang gewoon op deze vraag geantwoord hebben, mocht ik in jouw schoenen staan. Ik zou nooit zeggen dat iets dan maar het probleem van de ander is en dat men zelf dan maar geen argument hoeft te geven. Ik zou al lang een argument gegeven hebben, als ik jou was. Mij lijkt het realistischer dat jij geen argument hebt, anders zou je niet zo moeilijk doen.
|
|
|
|
#433 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Dus opnieuw: beargumenteer eens waarom mens-zijn een moreel relevant criterium is. Ik vraag geen 8 argumenten, eentje kan al voldoende zijn. Zolang het maar een zinnig argument is.
|
|
|
|
#434 |
|
Staatssecretaris
|
Dus vleeseters zijn racisten?
Qua domme vergelijkingen begin je op een vreselijk eenzame hoogte te staan. En je moet dringend leren lezen, ik heb geen argumenten nodig. PUNT. En daar kan jij niet mee weg he. Voor jou moet alles een reden hebben. Om met de epische woorden van Dennis Leary af te sluiten ... "meat tastes like murder and murder tastes fuckin' great". |
|
|
|
|
|
#435 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
nee, hoe leidt je dat nu weer af? Kun je zo dan ook afleiden dat seksisten racisten zijn? Vleeseters (hier in het westen), zijn soortisten, en dat is een andere vorm van discriminatie dan seksisme, wat weer een andere is dan racisme, wat weer anders is dan validisme,.... Maar ze zijn allemaal immoreel, omdat individuen benadeeld worden op basis van niet relevante eigenschappen.
Citaat:
Enfin, ik druk het nu negatief uit, maar eigenlijk win je als je vegetarisch zou eten. Er zijn dan geen verliezers (behalve je ego die echt nog graag de eigen triviale belangen wou laten primeren boven de vitale van anderen en daarbij die anderen te gebruiken als middel) Citaat:
Stel we hebben een verdachte van een moord in de rechtzaal, we hebben getuigen en 8 aanwijzingen en argumenten om aan te nemen dat hij wel degelijk iemand vermoord heeft. Stel dat die verdachte zich niet verdedigt, dat hij geen zinnig argument geeft, dat hij zelfs weigert een zinnig argument te geven als hem dat expliciet gevraagd wordt, en dat hij antwoordt "murder tastes fuckin' great". dan zou de jury, als die ietwat verstand zouden hebben, de verdachte veroordelen.
|
|
|
|
#436 |
|
Banneling
|
Tofu is Lekker en gezond. Je krijgt er alvast geen Alzheimer van. Dieren hebben gevoelens en moreel besef. Veel meer moraliteit dan de doorsnee vleeseter. De vleeseter vind de armoede onder derde wereld kinderen erg vanachter zijn vette koteletten. Niet bij nadenkend dat armoede ontstaat door de grote voetafdrukken van de westerse mensen. Op dit forum willen ze mensen deporteren en asielzoekers eruit schoppen. Denk wel dat onze levenswijze decadent is. Indien de hele wereld onze levenstijl eist. Moeder aarde niet groot genoeg zal zijn. Ik zet mijn schouders onder een ethische levenswijze. Mijn geweten is zuiver. Dat van jou ook?
Laatst gewijzigd door Serenity : 10 februari 2011 om 19:00. |
|
|
|
|
|
#437 |
|
Minister-President
|
Mijn geweten is zuiver, ja. Ik heb nog niemand bestolen, vermoord, opgelicht, of kwaad gedaan.
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel. Laatst gewijzigd door Schelfie : 10 februari 2011 om 19:15. |
|
|
|
|
|
#438 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#439 |
|
Parlementsvoorzitter
|
ja, als je je beperkt tot de mensen... Maar je hebt al wel de financiele opdracht gegeven om dieren te vermoorden, en die dieren dus kwaad te doen. Je kunt nu zeggen dat dat geen moord is omdat dieren geen mensen zijn en daarom geen rechten hebben, maar dat moet je dan kunnen beargumenteren, want anders kan iemand van de KKK hetzelfde zeggen; dat hij niemand heeft vermoord omdat men zwarten niet kan vermoorden omdat zwarten geen rechten hebben etc etc... Zo kan men natuurlijk gemakkelijk een moord goedpraten.
|
|
|
#440 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Punt andere lijn. En bespaar me aub weer je argumentatierommel. Het sloeg echt op nieruts voor me, want ik (en 90% van de wereldbevolking) volgen jou visie niet.
|
|