Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2011, 19:56   #241
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De Ford Kuga is toch zeer mooi.

dit tegenover

dit?

Ok, over smaak valt niet te twisten natuurlijk maar ik begrijp niet hoe je zo'n lelijk ding dat nergens goed voor is mooi kan vinden. Ik snap het gewoon niet, het is als de vrouwen van Rubens verkiezen boven die van Boticelli. Er zullen wel liefhebbers van zijn maar toch...
Oud 17 februari 2011, 20:03   #242
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
argumenten heb ik al tot ,in den treure toe gegeven, allee nog eventjes

SUVs No Safer than Passenger Cars for Children, New Study Finds

Partners for Child Passenger Safety evidence points to need for improved child
occupant protection in rollover crashes

PHILADELPHIA, Jan. 3 /PRNewswire/ -- New research from The Children's
Hospital of Philadelphia, shows that children riding in SUVs have similar
injury risks to children who ride in passenger cars. The study, published
today in the journal Pediatrics, found that an SUV's increased risk of rolling
over during a crash offset the safety benefits associated with larger,
heavier-weight vehicles.
The study, part of an on-going research collaboration of Children's
Hospital and State Farm Insurance Companies, looked at crashes reported to
State Farm involving 3,933 child occupants between the ages of 0 and 15 years
who were in either SUVs or passenger cars that were model year 1998 or newer.
Rollover contributes significantly to risk of injury in both vehicle types and
occurred twice as frequently in SUVs. Children involved in rollover crashes
were three times more likely to be injured than children in non-rollovers.
Children who were not properly restrained in a car seat, booster seat or
seatbelt during an SUV rollover were at a 25-fold greater risk for injury as
compared to appropriately restrained children. Nearly half of the unrestrained
children in these crashes (41 percent) suffered a serious injury versus only
three percent of appropriately restrained children in SUV's. Overall, injury
risk for appropriately restrained children in passenger cars is less than 2
percent.
"SUVs are becoming more popular as family vehicles because they can
accommodate multiple child safety seats and their larger size may lead parents
to believe SUVs are safer than passenger cars," said Dennis Durbin, MD,
M.S.C.E., an emergency physician and clinical epidemiologist at The Children's
Hospital, and co-author on the study. "However, people who use an SUV as their
family vehicle should know that SUV's do not provide superior protection for
child occupants and that age- and size-appropriate restraints and rear seating
for children under 13 years are critically important because of the increased
risk of a rollover crash."
In the 2005 Partners for Child Passenger Safety Fact and Trend Report,
Children's Hospital reported that SUVs in child-involved State Farm crashes
increased from 15 percent in 1999 to 26 percent in 2004, while the percentage
of passenger cars decreased from a high of 54 percent in 1999 to 43 percent in
2004. There was no or little growth in the percentage of minivans in the
study population -- 24 percent in 2004.
"We want parents to be able to make fully informed decisions regarding the
choice of vehicle for their family," says Lauren Daly, MD, co-author of the
study. "Ideally, a safe family car has enough rear-row seating positions with
lap-and-shoulder belts for every child under 13 that requires them and enough
remaining rear-row positions to install child safety seats for infants and
toddlers."
Previous Children's Hospital research has shown that, within each vehicle
classification, larger heavier vehicles are generally safer. For instance, of
all passenger car classifications, large and luxury cars feature lower child
injury risk than mid-size or small passenger cars. Among SUVs, mid-size and
small SUVs had similar injury risks, which were two times higher than large
SUVs. Compact extended-cab pickup trucks present a unique risk to children-
child occupants in the rear row of compact extended cab pick-ups face a five-
fold increased risk of injury in a crash as compared to rear-seated children
in all other vehicle types.
Parents who are unsure of how to choose and install car safety seats or
booster seats can visit http://www.chop.edu/carseat to find educational videos
and information, or they can locate a certified child passenger safety
technician in their community who will teach them how to install the seat
properly.

About Partners for Child Passenger Safety
Partners for Child Passenger Safety (PCPS) is a research collaboration
between The Children's Hospital of Philadelphia and State Farm. As of February
2005, PCPS has created a database containing information on more than 377,000
crashes involving more than 557,000 children from birth through age 15 years.
It is the world's largest study of children in motor vehicle crashes.
Big deal; trek het genoeg door en er rijdt niks meer rond aangezien er steeds wel iets "gevaarlijker" zal zijn dan iets anders.

Citaat:
En wat die ervaringsdeskundige betreft, toen had ik het over die post van de schoolpoort waarop hij reageerde. En spijtig genoeg heb ik idd ervaring met dat soort mannen en ook dat soort vrouwen trouwens.
Ik heb nogal wat mannen gekend die zichzelf 'God's greatest gift to women' vonden totdat ze iets moesten presteren, en raad eens met wat 90% rijdt.... juist ja.
Dan moet je jezelf eens afvragen waarom je uberhaupt telkens weer iets met dergelijke venten gaat uitproberen dat je zelfs een ervaringsdeskundige wordt... Want dat is zowat de stelling die je poneert.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2011, 20:23   #243
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb je gelijk in, met zo'n Amerikaans geval kan je in Vlaanderen nauwelijks op één rijstrook rijden en op een parkeertoren rijden moet je niet eens proberen, laat staan een parkeerplaats vinden in een stad. Waar heb je het ding dan , behalve als je een transportbedrijf(je) zou zijn. Maar het zijn de Europese die ik zo lelijk vind. Zoals je zelf zegt, het zijn en soort opgevoerde breaks en daarom zijn ze noch vis, noch vlees.
Een leuke column van Michiel stelt het zo :

Terreinwagens zijn cool, want die hebben tenminste iets waar ze werkelijk goed in zijn, ook al zijn sommigen wat luxer uitgevoerd dan gemiddeld. SUV’s zijn auto’s die alles willen zijn en alles willen kunnen, maar tegelijk kunnen ze helemaal niks op een efficiënte, effectieve manier.
Om echt hard te kunnen gaan moeten ze onevenredig veel zuipen, ze zijn dik, zwaar, veel te groot en bieden toch een stuk minder binnenruimte dan een gemiddelde stationwagon en ze zijn onveilig voor de omgeving. Kortom, een echte auto met een identiteitscrisis en bijbehorende onhebbelijkheden voor mensen met een minderwaardigheidscomplex.

Maar eigenlijk is het niet eerlijk om een bepaalde groep of persoon (of auto) af te zeiken en te veroordelen zonder je eerst in de ander te hebben verplaatst. Je moet het zo nu en dan wel van twee kanten bekijken, zoals ik laatst op een mooie zondag gedaan heb met het rijgedrag van de bejaarde bestuurders onder ons.
Zou ik misschien wat meer begrip op kunnen brengen als ik wat beter weet hoe zo’n SUV zich zou voelen? Als liefhebber van pure auto’s ga ik me niet inleven in de mensen die die dingen kopen, want daar heb ik nog steeds geen goed woord voor over, maar ik zal proberen de situatie van de SUV zelf eens wat beter te bekijken. Misschien zijn die dingen wel heel zielig en kunnen ze wel wat medelijden gebruiken?

Stel, je bent een SUV… Een auto die in de brochure onder andere wordt aangeprezen als sportief, veelzijdig, ruim van binnen en stoer en robuust van buiten. Oftewel, een Sports Utility Vehicle. Dan ga je als SUV toch denken…. “wat is er zo sportief aan mij?”
Tsja, hij mag dan wel een krachtige V6 turbo hebben, maar hij is dusdanig zwaar dat een gemiddelde sedan met dezelfde V6 zonder turbo hem er finaal uittrekt.

Bovendien heeft de SUV ook nog eens meer benzine nodig, omdat ‘ie last heeft van overgewicht, op grote banden rijdt en de aerodynamica bezit als die van een flatgebouw en een bochtenridder wil hij zichzelf met zijn hoge zwaartepunt ook al niet noemen.

Dat “Sports” zou ook moeten slaan op de avontuurlijk ingestelde, sportieve mens die dit soort auto’s behoort te kopen, maar in de praktijk rijden er alleen maar welvaartsmensen in die er dagelijks de boodschappen mee doen en hun protserige luxeartikelen inslaan in een drukke, dure winkelstraat. In die stadse straat wordt de SUV keer op keer geconfronteerd met zijn zwaarlijvigheid, doordat de meeste parkeerplaatsen te krap zijn. De volgens de folder zo robuuste bumpers blijken bij het lompe inparkeren van de bestuurder (m/v) toch ineens net zo kwetsbaar als die van normale auto’s. Een kras of scheur in de matzwarte kunststof bumpers doen toch best een beetje pijn… Maar ach, een deuk in je body doet minder pijn dan het minderwaardigheidscomplex die je oploopt als SUV zijnde.

Het robuuste uiterlijk en de vermeende sportieve eigenschappen blijken allemaal slechts schone schijn, een wassen neus…
Dit moet de SUV toch een rotgevoel over zichzelf geven…

Het uiterlijk van een terreinwagen doet vermoeden dat de SUV zijn sportieve eigenschappen dan maar in het terrein moet gaan waarmaken. Maar ook hier zal de SUV ontdekken dat hij er niks van bakt. Daihatsu Rocky’s, Suzuki Samurai’s en diverse Jeeps rijden rondjes om hem heen. Gelukkig komt bijna geen enkele SUV in de prut te rijden, want dan zal hij ontdekken dat hij op zijn gewone asfaltbanden alle kanten op glijdt. Weer een belofte niet waargemaakt…. om verdrietig en depressief van te worden.
En dan te bedenken dat er ook nog tweewielaangedreven SUV’s zijn… Bestaat er ook benzine met antidepressiva?
Dat is een journalist met maandstonden waarschijnlijk.
Soit.

Een SUV is een veelzijdige wagen waar je een beetje terrein mee kunt doen, een verlenging van een vrijetijdswagen waar je een surfplank op legt zo ongeveer.
Een terreinwagen 4x4 type patrol, pajero en vele anderen zijn trucs. Dat is een andere soort wagen met de bedoeling van zowel zwaar terrein aan te kunnen als gewone wegen en bovendien werkpaarden zijn die nog maar de laatste jaren voldoende luxe bieden om ook als gewone gezinswagen te kunnen gebruiken.
Een enduro moto is ook geen cros-moto en toch kun je met beiden in de modder wat ploeteren.
Net zoals een bmx fiets geen race fiets is maar je kan er toch ook een stukje met koersen.

Dat ze gezien hun grotere hoogte en zwaardere uitvoering meer (soms veel meer ) verbruik hebben dat is waar.
Dat is ecologisch gezien misschien een nadeel, maar langs de andere kant als je ziet dat winkels ganse dagen hun lichten laten branden en hun deuren wagenwijd open houden terwijl de verwarming volle bak draait is dat evenveel een ecologisch nadeel...en daar zeurt bij mijn weten niemand over.
Noch is daar een taks op.

Ook scholen die hun studenten opruien tegen alles wat buiten hun klas aan de gang is op gebied van ecologie en dergelijke...zouden beter eens hun thermostaat wat naar beneden draaien en vooral s' nachts...weekeinden en in perioden van verlof .

Dus wees blij dat een gevarieerd gamma in vele prijsklassen beschikbaar is voor ieders wil en wensen...en laten we ons een beetje richten op verkeersveiligheid in het algemeen en de kleine gasten eens leren waar ze moeten lopen en hoe ze moeten oversteken.
Oud 17 februari 2011, 20:30   #244
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Big deal; trek het genoeg door en er rijdt niks meer rond aangezien er steeds wel iets "gevaarlijker" zal zijn dan iets anders.

Dan moet je jezelf eens afvragen waarom je uberhaupt telkens weer iets met dergelijke venten gaat uitproberen dat je zelfs een ervaringsdeskundige wordt... Want dat is zowat de stelling die je poneert.
Ik dacht dat het hier juist de bedoeling was van de discussie dat dat soort auto's nu juist gevaarlijker zijn dan anderen. En één van de verdedigingsargumenten is vaak dat het veiliger is voor de kinderen om te vervoeren. Dit onderzoek bewijst nu net het tegendeel...
En wat dat andere betreft, tja, je hebt gelijk. Maar daar ben ik nu gelukkig al een tijdje vanaf, maar het is niet bepaald een periode uit m'n leven waarop ik trots kan zijn...
Oud 17 februari 2011, 20:35   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat ze gezien hun grotere hoogte en zwaardere uitvoering meer (soms veel meer ) verbruik hebben dat is waar.
Dat is ecologisch gezien misschien een nadeel, maar langs de andere kant als je ziet dat winkels ganse dagen hun lichten laten branden en hun deuren wagenwijd open houden terwijl de verwarming volle bak draait is dat evenveel een ecologisch nadeel...en daar zeurt bij mijn weten niemand over.
Als ik het dus goed begrijpt, moet de ecologische verspilling van de ene het morsig gedrag van de ander goedpraten? Dat is wel een heel kromme redenering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2011, 20:37   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een SUV is een veelzijdige wagen waar je een beetje terrein mee kunt doen, ...
Wat is daar de bedoeling van? Gaat u misschien deelnemen aan legermanoeuvers?
Oud 17 februari 2011, 20:38   #247
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik het dus goed begrijpt, moet de ecologische verspilling van de ene het morsig gedrag van de ander goedpraten? Dat is wel een heel kromme redenering.
Vind ik persoonlijk niet.
Toch niet als er een soort discussie bestaat over ecologische verantwoord omgaan met energie en uitstoot in het algemeen. Men mag de lat wel eens gelijk leggen voor alles en iedereen.
Oud 17 februari 2011, 20:41   #248
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dat is een journalist met maandstonden waarschijnlijk.
Soit.

Een SUV is een veelzijdige wagen waar je een beetje terrein mee kunt doen, een verlenging van een vrijetijdswagen waar je een surfplank op legt zo ongeveer.
Een terreinwagen 4x4 type patrol, pajero en vele anderen zijn trucs. Dat is een andere soort wagen met de bedoeling van zowel zwaar terrein aan te kunnen als gewone wegen en bovendien werkpaarden zijn die nog maar de laatste jaren voldoende luxe bieden om ook als gewone gezinswagen te kunnen gebruiken.
Een enduro moto is ook geen cros-moto en toch kun je met beiden in de modder wat ploeteren.
Net zoals een bmx fiets geen race fiets is maar je kan er toch ook een stukje met koersen.

Ook scholen die hun studenten opruien tegen alles wat buiten hun klas aan de gang is op gebied van ecologie en dergelijke...zouden beter eens hun thermostaat wat naar beneden draaien en vooral s' nachts...weekeinden en in perioden van verlof .

Dus wees blij dat een gevarieerd gamma in vele prijsklassen beschikbaar is voor ieders wil en wensen...en laten we ons een beetje richten op verkeersveiligheid in het algemeen en de kleine gasten eens leren waar ze moeten lopen en hoe ze moeten oversteken.

Kijk hier eens naar

http://www.youtube.com/watch?v=5UwOB...eature=channel

Waar is zo'n ding nu weer goed voor? En ga me nu toch écht niet vertellen dat Top Gear groen jongens zijn, want dan weet je niet waarover je het hebt of ken je het programma niet. Zij zijn niet anti-SUV maar zelfs zij hebben het moeilijk om zo'n ding goed te vinden.
Oud 17 februari 2011, 20:41   #249
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is daar de bedoeling van? Gaat u misschien deelnemen aan legermanoeuvers?
De SUV is een wagen die gepromoot wordt om outdoor activiteiten met te ondernemen. Niet om parijs dakar te rijden.
Oud 17 februari 2011, 20:43   #250
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vind ik persoonlijk niet.
Toch niet als er een soort discussie bestaat over ecologische verantwoord omgaan met energie en uitstoot in het algemeen. Men mag de lat wel eens gelijk leggen voor alles en iedereen.
Uw reactie is van een hoog kinderachtig gehalte. "Jan gooit met proppen, dus ik ook."

Volgens u moet ik mijn woning niet isoleren, omdat anderen dat niet doen. Volgens u mag ik al mijn huishoudelijk afval ook in mijn kachel verbranden, want ook anderen doen het (wel eens).
Oud 17 februari 2011, 20:46   #251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De SUV is een wagen die gepromoot wordt om outdoor activiteiten met te ondernemen. Niet om parijs dakar te rijden.
Outdoor? Waaraan had u dan wel gedacht? Door een plasje rijden? Leven we misschien in Kenia of zo?
Oud 17 februari 2011, 20:48   #252
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk hier eens naar

http://www.youtube.com/watch?v=5UwOB...eature=channel

Waar is zo'n ding nu weer goed voor? En ga me nu toch écht niet vertellen dat Top Gear groen jongens zijn, want dan weet je niet waarover je het hebt of ken je het programma niet. Zij zijn niet anti-SUV maar zelfs zij hebben het moeilijk om zo'n ding goed te vinden.
Ik kan hun programma wel smaken...overdrijven is nooit veraf.

Maar men moet eerst het idee achter dat concept begrijpen.
Bv ik weet niet of u St Martens Latem kent, het miljoenenkwartier rond Gent die voornamelijk bezaaid is met bosdreven waar hun miljoenen villa's tussen staan. Het kan daar behoorlijk modderig zijn en met een gewone wagen is dat daar absoluut dikwijls niet zo fijn rijden.
Dus stel je bent rijk, woont in St M Latem met een vette villa en je hebt geen aangepaste wagen om in de dreven rond te flaneren of om van je oprit te geraken?

Hé dat is dus bv 1 idee achter dat concept van een SUV.
Oud 17 februari 2011, 20:51   #253
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Outdoor? Waaraan had u dan wel gedacht? Door een plasje rijden? Leven we misschien in Kenia of zo?
Kan van alles zijn.
Eens met de kinderen naar de ardennen waar nog geen verharde wegen liggen bv.
Oud 17 februari 2011, 20:52   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan hun programma wel smaken...overdrijven is nooit veraf.

Maar men moet eerst het idee achter dat concept begrijpen.
Bv ik weet niet of u St Martens Latem kent, het miljoenenkwartier rond Gent die voornamelijk bezaaid is met bosdreven waar hun miljoenen villa's tussen staan. Het kan daar behoorlijk modderig zijn en met een gewone wagen is dat daar absoluut dikwijls niet zo fijn rijden.
Dus stel je bent rijk, woont in St M Latem met een vette villa en je hebt geen aangepaste wagen om in de dreven rond te flaneren of om van je oprit te geraken?

Hé dat is dus bv 1 idee achter dat concept van een SUV.
Wat is er niet fijn aan het rijden door bosdreven? Dat er modder op je wagen komt? Moet ik nu veronderstellen dat er geen modder op de SUV komt? Ach kom...
Oud 17 februari 2011, 20:52   #255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan van alles zijn.
Eens met de kinderen naar de ardennen waar nog geen verharde wegen liggen bv.
En dergelijke wegen zijn bijna steeds niet voor autoverkeer.
Oud 17 februari 2011, 20:55   #256
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw reactie is van een hoog kinderachtig gehalte. "Jan gooit met proppen, dus ik ook."

Volgens u moet ik mijn woning niet isoleren, omdat anderen dat niet doen. Volgens u mag ik al mijn huishoudelijk afval ook in mijn kachel verbranden, want ook anderen doen het (wel eens).
Je doet expres zo een beetje moeilijk zie ik.

Maar goed, volgens u moet ik een wagen kopen die verantwoord niet meer verbruikt dat het minimum waarschijnlijk maar mag u langs de andere kant wel 5000 liter mazout extra verbranden omdat u geen goesting hebt uw deur dicht te houden?
Oud 17 februari 2011, 20:56   #257
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er niet fijn aan het rijden door bosdreven? Dat er modder op je wagen komt? Moet ik nu veronderstellen dat er geen modder op de SUV komt? Ach kom...
Modder is geen probleem, je klem rijden in plassen van 30 cm modder of zo is weer wat anders.
En die liggen daar als het geregend heeft.
Oud 17 februari 2011, 20:57   #258
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je doet expres zo een beetje moeilijk zie ik.

Maar goed, volgens u moet ik een wagen kopen die verantwoord niet meer verbruikt dat het minimum waarschijnlijk maar mag u langs de andere kant wel 5000 liter mazout extra verbranden omdat u geen goesting hebt uw deur dicht te houden?
Mag u dat? Waar schrijf ik dat dergelijk gedrag na te volgen is of de norm kan zijn? Leren lezen, beste vriend.

Wat mij betreft "moet" u niets. Wel hoort u niet af te komen met kinderachtige drogredenen als "zij doen het, dus ik ook".
Oud 17 februari 2011, 20:57   #259
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Modder is geen probleem, je klem rijden in plassen van 30 cm modder of zo is weer wat anders.
En die liggen daar als het geregend heeft.
30 cm. Dat zal niet in Latem liggen, hoor.
Oud 17 februari 2011, 21:01   #260
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
30 cm. Dat zal niet in Latem liggen, hoor.
20 dan.
Maar goed als je eens in de buurt bent van Latem, deurle..rij eens door de talrijke dreven die er telkens links en rechts van de hoofdstraat zijn.
Zo rond het golfterrein vind je er al heel wat.

Je zal me gelijk geven en ook genieten van de vele mooie woningen terloops.
Een outdoor activiteit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be