Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 februari 2011, 11:12   #121
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Neen. Heel Nederlandstalig België 'Vlaanderen' noemen is hetzelfde als heel Nederland benoemen als 'Holland'. Net zoals Holland een provincie is van Nederland, zo is Vlaanderen maar een deel van Nederlandstalig België. Heel dat deel omschrijven als 'Vlaanderen' is een pars pro toto.

Mij omschrijven als Vlaming en mijn cultuur als Vlaams is een gotspe.
Wat als ze jou als 'een belg' omschrijven? Is dat geen gotspe?
Een volk/cultuur wordt gekenmerkt door een zeker coherentie, en die hebben alle Vlamingen (in de hedendaagse betekenis van het woord) zeker. Belgen daarentegen niet.
Oud 18 februari 2011, 11:14   #122
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Wat als ze jou als 'een belg' omschrijven? Is dat geen gotspe?
Een volk/cultuur wordt gekenmerkt door een zeker coherentie, en die hebben alle Vlamingen (in de hedendaagse betekenis van het woord) zeker. Belgen daarentegen niet.
Ieder zijn eigen denkwereld.
Oud 18 februari 2011, 11:14   #123
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. Heel Nederlandstalig België 'Vlaanderen' noemen is hetzelfde als heel Nederland benoemen als 'Holland'. Net zoals Holland een provincie is van Nederland, zo is Vlaanderen maar een deel van Nederlandstalig België. Heel dat deel omschrijven als 'Vlaanderen' is een pars pro toto.

Holland is binnen Nederland wel de dominante regio, die de rest van de provincies in de schaduw stelt. Terwijl in Nederlandstalig België dit zeker niet het geval is met de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Zoals ik bv. al aanstipte is het gros van de Vlaamse politieke elite eerder afkomstig uit Antwerpen en omstreken. Het negatieve gevoel dat andere Nederlanders hebben t.a.v. de benaming 'Hollander' komt dan ook eerder voort uit een onderlinge concurrentiestrijd met Holland en is dus van een totaal andere orde dan bij mensen die problemen hebben met de benamingen 'Vlaanderen' of 'Vlaming'.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 18 februari 2011 om 11:17.
Zwartengeel is offline  
Oud 18 februari 2011, 11:20   #124
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Daarenboven hebben Brabanders en Limburgers de naam Vlaanderen voor het gewest aanvaard. Wat is het probleem dan precies? What's in a name? Hadden ze het Vlabrantburg moeten noemen misschien?
Oud 18 februari 2011, 11:48   #125
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Kennelijk bent u één van de weinigen die daar een probleem van maakt.
poekieJ is offline  
Oud 18 februari 2011, 12:24   #126
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ja en?
behoorlijk absurd,
maar dat is dan ook typisch belgisch
Oud 18 februari 2011, 12:36   #127
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Neen. Heel Nederlandstalig België 'Vlaanderen' noemen is hetzelfde als heel Nederland benoemen als 'Holland'.
Of iets zoals de Confederatio Helvetica "Schweiz" noemen.
... repeat ...
Zwitser is offline  
Oud 18 februari 2011, 12:37   #128
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Daarenboven hebben Brabanders en Limburgers de naam Vlaanderen voor het gewest aanvaard. Wat is het probleem dan precies? What's in a name? Hadden ze het Vlabrantburg moeten noemen misschien?
Het lijkt wel een beetje arbitrair te zijn. Wellicht was Brabant beter geweest?
Hollander is offline  
Oud 18 februari 2011, 13:00   #129
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. Heel Nederlandstalig België 'Vlaanderen' noemen is hetzelfde als heel Nederland benoemen als 'Holland'.
Ik denkt dat de grondwet daar anders over oordeelt.
Nyquist is offline  
Oud 18 februari 2011, 13:02   #130
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Holland is binnen Nederland wel de dominante regio, die de rest van de provincies in de schaduw stelt. Terwijl in Nederlandstalig België dit zeker niet het geval is met de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Zoals ik bv. al aanstipte is het gros van de Vlaamse politieke elite eerder afkomstig uit Antwerpen en omstreken. Het negatieve gevoel dat andere Nederlanders hebben t.a.v. de benaming 'Hollander' komt dan ook eerder voort uit een onderlinge concurrentiestrijd met Holland en is dus van een totaal andere orde dan bij mensen die problemen hebben met de benamingen 'Vlaanderen' of 'Vlaming'.
Das waar, maar in #118 van Agitatie zit ook wat.
Ik kies voortaan vanuit historisch en geografisch perspectief ook voor Nederlandstalig gewest contra Franstalig.
De nederlandse taal omvat diverse dialecten o.a Vlaams, Brabants, Drents, Gronnings enz..
In de strijd tegen de verfransing en de neerbuigende houding t.o het nederlands wil ik bewust dit onderscheid aanhouden.
En idd de Hollanders moeten niet teveel van hunnen tak maken. Misschien ligt daar een oorzaak van de afwerende houding om een confederatie met het noorden weer aan te gaan.
En onthoud dit: hollanders zijn Nederlanders maar niet alle Nederlanders zijn hollanders.
Ik ben Vlaming in de strikte zin van woord, woon in Limburg, verlimburgst ondertussen. Dit uit persoonlijk voorliefde, niet uit politieke motief. Stel me vaak voor als: ik ben een import limburger, doch de reactie is vaak: Nein, dich bist eine van os. Ik wordt door hun als zodanig geaccepteerd als één van hun omdat ik 3\4 van mijn leven er woon\werk en me compleet ingelimburgerst heb.
Kinderen zijn wel Limburgers hier geboren en getogen.
En wat houdt een limburgeringscursus in: zangles volgen en plat kalle...
Oud 18 februari 2011, 13:08   #131
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Enkele uren geleden werd er op CNN gelachen met het wereldrecord onderhandelen van Belgie. Geert...Hoste werd hierover geïnterviewd

En zonet in het Nederlandse nieuws over Vlaanderen die Brussel maar niet wil loslaten "HOEWEL ER GEEN KIP NEDERLANDS SPREEKT" aldus de journalist tot de Nederlandse bevolking. Kris Peeters en Maingain werden hierna geïnterviewd. Deze laatste was duidelijker naar de wereld toe en zei dat Brussel niets van Vlaanderen wil weten, en dat als Vlaanderen een splitsing wil dat Wallonië + Brussel het nieuwe België zullen worden.

In België stijgen de voedel-, energie-, woon-, ...-prijzen en ondertussen zit een dikke zwetende halve gare en een Italiaanse homo (heb niets tegen homo's om een lange onnodige discussie te vermijden) te bakkelijen over wie de grootste stuk van de taart krijgt. Nog eventjes en er blijft daar niets meer van over, stelletje ***
Ja ja, wees bang! We zitten al 250 dagen zonder regering, en wat zien we? De economie herstelt zich, er zijn minder werklozen en alles blijft lopen zoals het moet. Ware het niet dat we elke dag horen in het nieuws dat er geen regering is, men zou het niet eens weten.

Nee, het probleem is niet zozeer dat er geen regering is, het probleem is dat we eindelijk eens een Vlaming hebben die woord houdt, Bart De Wever zijn standpunt is simpel, ofwel een regering met NVA én een grondige en efficiente staatshervorming (die bloednodig is, vergeet dat niet!) ofwel een regering zonder NVA. Helaas voor de rest is NVA te groot geworden om door te gaan zonder hen...
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 18 februari 2011, 13:09   #132
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Gewoon de eerdere toegevingen van de Franstaligen (nog nooit hebben ze zoveel toegevingen gedaan) aanvaarden en de verdere onderhandeling overlaten aan de volgende regering. Men wil nu té veel en men krijgt uiteindelijk NIETS.
Welke toegevingen? Hun antwoord was ook "Oui mais...", we weten eigenlijk NIET wat ze juist zouden willen toegeven.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 18 februari 2011, 13:10   #133
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De sterkste krijgt altijd de schuld, of wist je dat niet?
fout, de voetveeg krijgt altijd de schuld.
Anna List is offline  
Oud 18 februari 2011, 13:15   #134
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Ik heb inderdaad ook commerciële redenen, waarom ik mij erger aan dat dik vet zwijn aan het hoofd van het NVA.
Ja want uitsluitend enkel dat vet zwijn is de oorzaak van alle problemen
Dat de walen als sinds 2007 NON staan te roepen doet niet terzake
Amon_Re is offline  
Oud 18 februari 2011, 13:20   #135
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ja want uitsluitend enkel dat vet zwijn is de oorzaak van alle problemen
Dat de walen als sinds 2007 NON staan te roepen doet niet terzake
jij bewijst nogmaals het kleuterniveau van de huidige politieke situatie,
het vet zwijn is verkozen geweest om veranderingen door te voeren door middel van compromissen,
niet om de boel te blokkeren door eveneens een non uit te roepen
Oud 18 februari 2011, 13:35   #136
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Bart De Wever zijn standpunt is simpel, ofwel een regering met NVA én een grondige en efficiente staatshervorming (die bloednodig is, vergeet dat niet!) ofwel een regering zonder NVA.
En wat wordt het ... optie #3: geen regering. De optie die BDW in al zijn 'genialiteit' blijkbaar niet voorzien had. Walen 1 - BDW 0.
CyberpunX is offline  
Oud 18 februari 2011, 13:36   #137
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

En zonet in het Nederlandse nieuws over Vlaanderen die Brussel maar niet wil loslaten "HOEWEL ER GEEN KIP NEDERLANDS SPREEKT" aldus de journalist tot de Nederlandse bevolking...
Nu vraag ik me toch wel af hoe goed die journalist zijn werk eigenlijk deed.

Ik woon nu al meer dan 20 jaar in één van de 19 gemeenten, en ik weet zelfs hier vlakbij in de buurt toch wel wat Nederlands sprekende mensen wonen.

Voor sommigen is dat hun moedertaal, anderen leerden die taal als eerste, tweede, derde of vierde 'vreemde' taal.

Maar zelfs als ik hier nu het énige Nederlands sprekende kieken zou zijn, is dat 'nieuw feit' nog altijd géén geldig argument ten gunste van de stelling dat Vlaanderen Brussel moet loslaten.

'Brussel' zegt toch ook niet 'non, merci' tegen het lekker ritselende geld dat vanuit Vlaanderen binnen komt gedruppeld?

Wie Brussel in de huidige omstandigheden - Belgische Staat met Belgische Grondwet en zo van die dingen - (nog méér) van Vlaanderen wil losscheuren, zal zich gedwongen zien over te gaan tot geweld en genocide.

Ik twijfel er niet aan dat er hier en daar wel enkele gekken rondlopen die daartoe bereid zouden zijn, maar héél véél zullen het er toch niet zijn.
Of wel misschien?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 18 februari 2011, 13:44   #138
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Onze welvaart is nog te hoog, anders waren de mensen al lang op straat gekomen en dit tegen de onwerkbare Belgiek.

Landen die "onwerkbaar" zijn kennen geen welvaart - de "onwerkbaarheid" zit dus in de hoofden van een weliswaar niet onbelangrijke minderheid, die zich vergist.

Indien we het grondwettelijk principe (zie het BHV besluit van cassatie)
"alle belgen gelijk voor de wet" hoog in het vaandel willen schrijven is een
eerbaar compromis over alles best mogelijk. We zitten spijtig genoeg met politiekers die de nodige politieke moed allemaal schijnen te missen
om gewoon over het algemeen belang te gaan ipv over particuliere belangen van grotere en/of kleinere groep(jes).

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 18 februari 2011, 13:59   #139
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen moet niet hopen op buitenlandse steun of begrip in haar onafhankelijkheidsstreven.
Wij waren met de Duitsers hé.
Niemand snapt overigens dat iets van 5 voetbalvelden groot onafhankelijk wil zijn.
Alsof ruimte geen rol speelt.
Mitgard is offline  
Oud 18 februari 2011, 14:01   #140
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Holland is een algemeen gebruikt pars pro toto voor de Noordelijke Nederlanden. Vlaanderen is de officiële benaming voor de regio waar wij wonen. De provincies Oost- en West-Vlaanderen vormen samen maar de helft van Vlaanderen.

De provincies? Achterhaalde, volstrekt overbodige bullshit. De Brabanders en Limburgers behoren tot het Nederlandse volk, net als de Oost- en West-Vlamingen. Zwartengeel heeft helemaal gelijk. Zonder dat woordje 'Vlaanderen' heb jij eigenlijk niets relevants te zeggen.

Maak misschien een reisje naar de 14de eeuw
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 18 februari 2011 om 14:02.
van Maerlant is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be