Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2011, 15:30   #241
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ubervarken Bekijk bericht
Denk je niet dat dit "redelijk" groot nieuws zou zijn indien bewezen?
Natuurlijk. Dat zou zonder meer een revolutie zijn. De ganse wetenschap zou veel van zijn uitgangspunten moeten bijstellen en daar zit hem hem nu net.

De huidige wetenschap reageert tegenwoordig net hetzelfde als de toenmalige gevestigde wetenschap toen Galileo verkondigde dat de aarde rond de zon draait, snapt ge? Conservatisme noemt men dat. Vastzitten in bepaalde denkpatronen.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 21 februari 2011 om 15:32.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 16:08   #242
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

rofl
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 16:21   #243
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Zou pindar iets kunnen schrijven over wetenschap zonder de woorden 'dogma', 'schapen' en 'poppetje' erin?

Het wordt een beetje saai toch.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 17:50   #244
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Ikzelf heb eens een regressie naar een vorige leven mogen meemaken en niet zozeer de feiten waren van belang , maar de emotionele waarde van de gebeurtenis. Voor onze ziel zijn niet de feiten van belang , maar de emotionele waarde van het gebeurde.
Ja zoiets vermoedde ik al.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 17:55   #245
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Natuurlijk. Dat zou zonder meer een revolutie zijn. De ganse wetenschap zou veel van zijn uitgangspunten moeten bijstellen en daar zit hem hem nu net.
Daar zit juist niets. Indien reïncarnatie echt zou bestaan, en dit aangetoond wordt, zou de volledige wetenschap erop springen, men zou haast vechten om reïncarnatie als eerste te bestuderen, te verklaren, te omkaderen, te beschrijven enz.

Verder weet ik niet welke "vele wetenschappelijke uitgangspunten moeten worden bijgesteld" indien reïncarnatie zou bestaan. Veel religieuze uitgangspunten zouden eerder moeten bijgesteld worden, maar wetenschappelijke niet zo bijster veel.
Oud 21 februari 2011, 18:03   #246
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Telkens worden er voor reincarnatie bewijzen gevonden, die dan in twijfel worden getrokken door diegene die er niet in geloven. Gewoon door alternatieve hypotheses op te werpen zonder dat er van die alternatieven geen echt bewezen is.

Hier nog een Nederlandstalige docu waarin er naar bewijs gezocht wordt, en dit ook gevonden wordt. Uit 1981, oud, maar nog altijd pertinent.

http://www.youtube.com/watch?v=jul11EMoIHU

Dat noem je bewijs ? Dit valt op geen enkele manier te controleren, en degene die het onderzoek uitvoert is Peter Ramster, niet echt een objectief iemand.

Dergelijke onderzoeken zijn zo open voor allerhande gefoefel, ik weet niet waar eerst te beginnen, en zoiets neem jij klakkeloos voor waarheid aan ?

Ik zie trouwens niets van bewijs hoor. Kun je me dat even tonen ?
Oud 21 februari 2011, 18:29   #247
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herinner mij een flard van toen ik één jaar oud was. Ik zat in de kinderwagen, volledig ingepakt en die kinderwagen had een kap met een plexi ruitje. Dit is bevestigd door mijn moeder. Welnu, ik redeneerde toen reeds vanuit het ik. Jij ook trouwens.
Ik stelde al dat een baby een eenvoudig (zelf)bewustzijn heeft dat zich ontwikkelt. Het klein kind wil niet alleen aan een tepel zuigen maar ook dingen leren en onthouden; maar het redeneren dat je deed in de kinderwagen stelde niet veel voor omdat het begrip ontbrak. Dat ontwikkelt zich naarmate het de eigenschappen van de dingen leert kennen. Dat had je niet meegenomen uit een vorig leven.

Citaat:
Mijn echtgenote heeft 41 jaar les gegeven. De éne leert nu eenmaal veel gemakkelijker dan de andere. Dat heeft niks met dyslexie te maken. Wat jij per sé wilt is dat iedereen gelijk aan de startstreep staat, niet? Welnu dat is niet zo. Er zijn er die kunnen starten met een grote voorsprong en dat heeft alles met vorige levens te maken, volgens mij.
We worden geboren met verschillende talenten uit verschillend erfelijk materiaal en met x-chromosomen en y-chromosomen waarvan sommige een aantal kopieerfoutjes vertonen en soms met biochemische schade tijdens de zwangerschap.

Citaat:
Dat is misschien wel zo, maar die éne heeft zoveel meer talent. Waarom waren ze dan allemaal niet geniaal?
Zie hier boven.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 18:52   #248
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er volgens jou onzinnig aan reïncarnatie?

Fred.
Wel, tenzij je spreekt over een materialistische vorm van reincarnatie (bepaalde atomen die in mij en jou zitten hebben zijn daarvoor bijna zeker al doorheen ontelbare andere mensen gepasseerd, bijvb. doorheen de lichamen van Julius Caesar om er maar 1 te noemen ) is het pure speculatie.

Er is geen enkel mechanisme gekend waardoor het bewustzijn zou kunnen bestaan of reizen buiten het lichaam.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 21:43   #249
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IceColdIsWarmLOL Bekijk bericht
dit MEEN je niet zo hoop ik nog!
Ik wil best wel iets listigs antwoorden, maar waarom debatteren met iemand die elke seconde geband kan worden ?

(Hmm, misschien zijn jouw vele nicks hier toch op één of andere manier een aanduiding voor het bestaan van reïncarnatie.)
Oud 21 februari 2011, 23:59   #250
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard Bewustzijn is een eigenschap van materie

Boeiende draad, maar ik heb hier nog niks gelezen over de 4 staten van bewustzijn:

"Er zijn vier staten van bewustzijn:
1. het dagbewustzijn
2. droombewustzijn
3. de droomloze staat
4. de Vierde Staat, Turiya: dat wat van dat alles bewust is

De eerste twee staten zijn duidelijk. Die ervaren wij dagelijks. Het is vorm-bewustzijn. En alles heeft te maken met denken. De droomloze staat -wanneer wij slapen zonder ‘beelden’- zijn wij vanuit ons dagbewustzijn bewust, doordat wij - achteraf - weten dat wij heerlijk geslapen hebben en niets gedroomd hebben. Maar op het moment zelf weten wij van niets. Er zijn echter jnani’s die beweren dat zij op dat ogenblik ook bewust zijn.

Hoe kan dat?

De vierde staat is wat altijd is, wat ten grondslag ligt aan alle bewegingen van bewustzijn (en de wereld). De vierde staat of wel Turiya is onkenbaar vanuit dagbewustzijn. Dagbewustzijn komt er uit voort. Ons dagbewustzijn is er omdat er een lichaam is met zintuigen èn omdat er dat onderliggende eenheidsbewustzijn is.

Wij weten dat wij in een wereld van verschijnselen bestaan omdat wij verschijnselen zien, voelen, horen, ruiken & proeven. Wijzelf als persoon zijn ook een verschijnsel. Wij zijn dus die persoon niet. Wij kunnen alles van ons zelf waarnemen, dankzij onze zintuigen. Ook ons denken en onze gevoelens.

Maar die zintuigen functioneren ook niet onafhankelijk, want alles wat zij waarnemen wordt bewust dankzij het onderliggende vormloze bewustzijn.

Wanneer wij niet meer als mens bestaan is er nog altijd dat vormloze bewustzijn, dat zich niet bewust is van zichzelf. Het kan geen vormen aan zichzelf ontwaren. Het kan nooit van zichzelf zeggen: “Dit ben ik” Dat soort zinnen worden alleen maar vanuit dagbewustzijn geformuleerd, waar er een denk-ik denkt buiten zijn eigen wezen te staan, en daarop kan oordelen over wat gezien wordt..

Maar gaat men vanuit dagbewustzijn op zoek naar zijn onderliggende staat dan zal niets gevonden worden. Uiteindelijk kan dat zoeken alleen plaats vinden door de onderliggende aanwezigheid van dat vormloze bewustzijn zelf, waarop een dikke laag van denkmatige zoekinstructies ligt.

Wanneer dat alles wegvalt kan er plots de realisatie zijn van dat altijd aanwezige maar onvindbare, onkenbare, bewustzijn. Het is het laatst overgeblevene. De laatste stap terug. Wat zoekt realiseert zich al volledig zichzelf te zijn. En d�*t zonder enige gedachte. Verder terug bestaat niet. Dat kan dus nooit een realisatie van het dagbewustzijn, van de persoon, zijn. Het is de realisatie van de laatste staat. De Ongrond.

Het is pure realisatie van iets wat geen tijd, vorm, ruimte of identiteit heeft. Het overstijgt zelfs in principe de vierde staat, aangezien daar nog eigenschappen aan toegekend kunnen worden.

Hier is alleen nog maar Zijn."
http://inzichten.blogspot.com/2009/0...er-staten.html

Bewustzijn is er altijd geweest en is de grondoorzaak van de wereld die wij beleven en waarnemen, niet andersom.
De zoeker is het gezochte.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 00:13   #251
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

@Diego Raga
Mooie post. Ik ga er eerst maar een nachtje over slapen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 02:03   #252
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Verder weet ik niet welke "vele wetenschappelijke uitgangspunten moeten worden bijgesteld" indien reïncarnatie zou bestaan. Veel religieuze uitgangspunten zouden eerder moeten bijgesteld worden, maar wetenschappelijke niet zo bijster veel.

...die zit wel
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 07:55   #253
Zantiax
Schepen

Standaard

Lijkt mij logisch dat reïncarnatie niet bestaat. Je sterft, en elke molecule van je lichaam breekt los. Er blijft niets van 'jou' over, 'je' bent er niet meer.
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 09:02   #254
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Verder weet ik niet welke "vele wetenschappelijke uitgangspunten moeten worden bijgesteld" indien reïncarnatie zou bestaan.
Het idee dat onze geest een product is van onze hersenen bijvoorbeeld.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 09:34   #255
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Bewijs wordt geleverd bijvoorbeeld in die docu. Tenzij dat je aanneemt dat iedereen die meegewerkt heeft aan die docu, ook de lokale bevolking en historici in verschillende landen, allemaal in het complot zitten, wat op zich ook al een belachelijk aanname is. Maar ja, de sceptici kunnen niet anders dan dit beweren, om hun wereldbeeld staande te houden.

Bijvoorbeeld op het laatste dat die vrouw, die nog nooit buiten australie is geweest, correct de lokatie voorspeld van een bepaalde steen die in een kippenhok ligt van een oude boerderij is een klein dorpje in Engeland. Of dat ze exact de namen kan weergeven van de mensen die daar 200 jaar geleden geleefd hebben, namen die je enkel in oude registers in dat stadje terug vind. Enz... Dit is bewijs.

Laatst gewijzigd door exodus : 22 februari 2011 om 09:35.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 11:00   #256
exodus

Standaard

Er zijn zovele zaken van mensen die dingen herinneren die verifieerbaar zijn. Zie bijvoorbeeld bovenstaande docu en het boek. Hier nog een voorbeeld van een jongen die zich een vorige leven herinnert. Zijn hoog opgeleide ouders waren eerst sceptisch en beginnen het dan ook uit te pluizen, en komen erachter dat de feiten kloppen.

http://www.youtube.com/watch?v=_EWwzFwUOxA

Er zijn talloze van deze gevallen. Het bewijs voor reïncarnatie is er.
Oud 22 februari 2011, 12:08   #257
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bewijs wordt geleverd bijvoorbeeld in die docu. Tenzij dat je aanneemt dat iedereen die meegewerkt heeft aan die docu, ook de lokale bevolking en historici in verschillende landen, allemaal in het complot zitten, wat op zich ook al een belachelijk aanname is. Maar ja, de sceptici kunnen niet anders dan dit beweren, om hun wereldbeeld staande te houden.
Ja, dat zou echt een belachelijke aanname zijn. In tegenstelling tot de wereldwijde complotten die moeten dienen om de ware kennis te onderdrukken en het bestaan van buitenaards leven te verbergen (slechts een greep uit de belachelijke massa complotten waarmee onder andere jij zo graag uitpakt). Die zijn immers wel aannemelijk.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 12:09   #258
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn zovele zaken van mensen die dingen herinneren die verifieerbaar zijn. Zie bijvoorbeeld bovenstaande docu en het boek. Hier nog een voorbeeld van een jongen die zich een vorige leven herinnert. Zijn hoog opgeleide ouders waren eerst sceptisch en beginnen het dan ook uit te pluizen, en komen erachter dat de feiten kloppen.

http://www.youtube.com/watch?v=_EWwzFwUOxA

Er zijn talloze van deze gevallen. Het bewijs voor reïncarnatie is er.
Je Youtube-filmpjes bewijzen helemaal niets.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 12:22   #259
giserke
Banneling

Standaard

Ik heb er ook al eens aan gedacht een geheim complot op te starten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2011, 12:47   #260
exodus

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je Youtube-filmpjes bewijzen helemaal niets.
Leg eens uit?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be