Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 23 februari 2011, 11:44   #181
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Largo heeft de familie Moortgat niet bij naam genoemd. Hij had het over Vlaams manager van het jaar. Voor 2010 was dat Moortgat. Ik ken die familie niet persoonlijk. Maar als u stelt dat ze eerder Vlaamsgezind zijn, dan geloof ik u echt. Over wie Largo het dan wél had heb ik geen flauw idee.
de fam Moortgat heeft een Brusselse tak, ik vermoed dat largo een accent gehoord heeft of zo ...
Anna List is offline  
Oud 23 februari 2011, 11:45   #182
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Tot zover het inclusieve karakter van de Vlaamse (Nederlandstalige) Gemeenschap.
Er is geen Nederlandstalige Gemeenschap als dusdanig. De doorsnee Vlaming moet van De Ollanders niks hebben.
De Vlaamse Gemeenschap als staatsinstelling is overigens wel degelijk inclusief, de integratieprogramma's die door de Vlaamse overheid worden ingevoerd zijn een van de weinige goede initiatieven op dat vlak. In principe kan gelijk wie ongeacht huidskleur, geloof of achtergrond inburgeren in die Vlaamse Gemeenschap.
Wat ik echter al veelvuldig heb ervaren is dat de Vlaamse burgers zelf die inburgering niet zien zitten. Een Marokkaan die een poging doet met zijn Nederlands tot een groep Vlamingen door te dringen blijft vooralsnog ne Marokkaan.

Geen duizend Vlaamse inburgeringsprogrammas gaan iets uithalen.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 23 februari 2011 om 11:46.
Pelgrim is offline  
Oud 23 februari 2011, 11:48   #183
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Een collectieve identiteit is een mythe, of liever smakeloos surrogaat. Er bestaan enkel individuele identiteiten.
Dus cultuur is een mythe? Een volk kan niet bestaan: mythe...

Ik denk dat je een kronkel in je kop hebt die je onzin doet uitkramen...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 23 februari 2011, 11:50   #184
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
inhoudelijk heeft Tuymans trouwens gelijk. Het is niet aan de politiekers om zich te bemoeien met de inhoud van kunst. toch in een democratie.
Dat is zeker. Maar dan is het aan de media om eens op te houden met het opblazen van de gewichtigheid van een politieke uitspraak door de artiesten. Alles respect voor Tuymans in het domein waarin hij echt goed is: de schilderkunst. Maar inzake politiek is zijn mening geen cent meer waard dan die van u of van mij. Daarom vond ik volgende uitspraak van Steben zo goed:

Citaat:
Vroeger riepen extremistische politici uit wat volgens hen entartete Kunst was, vandaag menen kunstenaars te verklaren wat volgens hen entartete Politik is. Komt niet goed.
Oud 23 februari 2011, 11:50   #185
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De individuele identiteit is even goed een 'mythe'. Zonder zijn leefomgeving zou onze AyneRand hier niet eens bestaan. Zelfs de taal die hij spreekt is niet van hemzelf maar die van de omgeving waarin hij is opgegroeid.
Pelgrim is offline  
Oud 23 februari 2011, 11:56   #186
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U begrijpt mij blijkbaar niet. Het zijn de media die de uitspraken van die mensen buitenmatig opblazen. Wat is er aan Tuymans zo bijzonder dat zijn mening omtrent de politiek belangrijker zou zijn dan die van u of mij? Tuymans ophemelen? Geen bezwaar, maar dan in het domein waar hij werkelijk verdient opgehemeld te worden. That's it.
Mooi voorbeeld van "schoenmaker blijf bij uw leest". Schilder, blijf bij je ezel ipv er een uit te beelden.

Maar dat is nu net wat er zo prachtig is aan al die doorzichtige Belgicisische stemmen die men tracht te verzamelen en/of aan het woord te laten: het is duidelijk dat ze zonder enige kennis van zaken spreken, en de massa is niet zo dom meer dat ze dat niet ziet. Ze zijn er van gedegouteerd, en ze stemmen nog vaster op de stem van de waarheid en de standvastigheid: NVA. En de Belgicisten zijn duidelijk te dom om te begrijpen wat er aan de hand is...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 23 februari 2011, 12:33   #187
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winnezele Bekijk bericht
"Met hun klaagzang tonen ze ironisch genoeg aan hoezeer ze het gevecht tegen hun eigen kleinburgerlijkheid hebben verloren.
Inzake Vlaamse navelstaarderij en zelfgenoegzaamheid kan niemand op tegen een avondje ideologische zelfbevrediging met onze zogeheten cultuurdragers in de Brusselse KVS en qua politieke verzuring vinden columnisten als Paul Goossens in Vlaanderen hun gelijke niet meer. Het is een raadsel hoe zogeheten cultuurdragers hun creatieve zelf kunnen zijn in zo'n verstikkend eenheidsdenken."
Schitternd stuk!!!
Nog maar eens een voorbeeld van hoe extreem rechtse maar ook extreem linkse partijen (zie het oude rusland) hun cultuurdragers de straat opschoppen. Arm Vlaanderen.!!!
speurneus is offline  
Oud 23 februari 2011, 12:41   #188
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Nog maar eens een voorbeeld van hoe extreem rechtse maar ook extreem linkse partijen (zie het oude rusland) hun cultuurdragers de straat opschoppen. Arm Vlaanderen.!!!
Cultuurdragers? Of eigen-subsidie-verdedigers?

Ik geef het je op een boekje; als morgen Vlaanderen onafhankelijk is, dan zullen idem "cultuurdragers" en masse dingen produceren "ter glorie van Vlaanderen". Of Vlaamsgezinde events organiseren. Ik zie het zo al voor mij: "In Flanders Fields; het grootste rock festival ooit op Vlaamse bodem". Kassa kassa. Nu, gelijk hebben ze. Als ik morgen onder die noemer veel volk kan bijeenbrengen om mijn produkt te verkopen, dan zou ik dat ook doen.

Maar voorlopig verdedigen sommigen "België", omdat dat hun afzetmarkt/brood/subsidie is. Ze doen maar. Persoonlijk zou ik het verstandiger vinden als ze op de vlakte blijven. Cultuur moet zich niet moeien met politiek. En dan moet politiek zich ook niet moeien met cultuur.

Mvg,

PP
pixelpower is offline  
Oud 23 februari 2011, 12:43   #189
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht

Ik geef het je op een boekje; als morgen Vlaanderen onafhankelijk is, dan zullen idem "cultuurdragers" en masse dingen produceren "ter glorie van Vlaanderen". Of Vlaamsgezinde events organiseren. Ik zie het zo al voor mij: "In Flanders Fields; het grootste rock festival ooit op Vlaamse bodem". Kassa kassa. Nu, gelijk hebben ze. Als ik morgen onder die noemer veel volk kan bijeenbrengen om mijn produkt te verkopen, dan zou ik dat ook doen.

Maar voorlopig verdedigen sommigen "België", omdat dat hun afzetmarkt/brood/subsidie is. Ze doen maar. Persoonlijk zou ik het verstandiger vinden als ze op de vlakte blijven. Cultuur moet zich niet moeien met politiek. En dan moet politiek zich ook niet moeien met cultuur.

Mvg,

PP

ik denk niet dat dat Tuymans zorg is
Anna List is offline  
Oud 23 februari 2011, 13:06   #190
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

voorlopig verdedigen sommigen "België", omdat dat hun afzetmarkt/brood/subsidie is.
Cultuur is geen federale materie. Subsidies voor cultuur komen derhalve van de Vlaamse Gemeenschap. Uw uitleg klopt niet.

Citaat:
Cultuur moet zich niet moeien met politiek. En dan moet politiek zich ook niet moeien met cultuur.
Een erg domme uitspraak. Alsof cultuur losstaat van politiek.

Wat opvalt in dit debat is het feit dat nationalistische bewegingen en afscheidingsbewegingen doorgaans gedragen worden door zij die in de cultuur actief zijn, de culturele laag en cultuuruitdrukkingen die een ontvoogdingsstrijd voeren omwille van de cultuur.

In Vlaanderen keert de culturele wereld zich af van dat nationalisme en die onafhankelijkheidsgedachte. Een onafhankelijk Vlaanderen is dus niet ingegeven door een drang naar de ontwikkeling van de cultuur of culturele ontvoogding. Het is - en het NV-A programma maakt dat ook duidelijk - een rechts-economisch en moreel reactionaire agenda die men via onafhankelijkheid wil doorvoeren.

Er zijn me weinig succesvolle nationalistische of separatistische bewegingen bekend waarbij de culturele wereld niet alleen niet betrokken is, maar zich er zelfs tegen verzet.

ministe van agitatie is offline  
Oud 23 februari 2011, 13:55   #191
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Cultuur is geen federale materie. Subsidies voor cultuur komen derhalve van de Vlaamse Gemeenschap. Uw uitleg klopt niet.

Wat opvalt in dit debat is het feit dat nationalistische bewegingen en afscheidingsbewegingen doorgaans gedragen worden door zij die in de cultuur actief zijn, de culturele laag en cultuuruitdrukkingen die een ontvoogdingsstrijd voeren omwille van de cultuur.

In Vlaanderen keert de culturele wereld zich af van dat nationalisme en die onafhankelijkheidsgedachte. Een onafhankelijk Vlaanderen is dus niet ingegeven door een drang naar de ontwikkeling van de cultuur of culturele ontvoogding. Het is - en het NV-A programma maakt dat ook duidelijk - een rechts-economisch en moreel reactionaire agenda die men via onafhankelijkheid wil doorvoeren.

Er zijn me weinig succesvolle nationalistische of separatistische bewegingen bekend waarbij de culturele wereld niet alleen niet betrokken is, maar zich er zelfs tegen verzet.
In een normaal land, zetten de cultuurdragers zich gewoonlijk af tegen de gevestigde machten, en klagen ze mee de wantoestanden aan. Maar in België, net als in vele "banananrepublieken" en dolgedraaide dictaturen, ziet men zijn boke gesmeerd door diegenen die ze eigenlijk (zoals een echte criticus betaamt) dienen te bestoken. Net als Berlusconi in Italië, kan de linkse minderheid in België rekenen op de achterlijke artiesten die voor de staatszender braaf hun woordeke mogenen doen, in het belang van de machtsmisbruikers.

Meer en meer mensen krjigen het echter door. Daarom ook de gestage groei van de leden van de NVA en van de resultaten in de peilingen.
EddyBal is offline  
Oud 23 februari 2011, 13:58   #192
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nice try. Maar je stelt het veel te simplistisch voor.

Ten eerste; zijn er weldegelijk inkomstenbronnen op nationaal vlak. Bvb Sabam. Maar ook bvb cumul van werklozensteun en inkomsten uit artistieke aangelegenheden.

Ten tweede; het gaat niet om uit welke zak het nu net komt. Neen, het gaat om de algemene ingesteldheid van de nationale overheid tov alles wat eerder geld kost dan geld opbrengt. Het spreekt vanzelf dat een artiest eerder geneigd is de voorgenoemde cumul regeling te verdedigen ipv "het grote onbekende" model van een Vlaamse-onafhankelijke-overheid-ergens-in-de- toekomst.

Citaat:
Het is geen uitspraak die IK persé maak of wil maken. Ik wou gewoon duidelijk oorzaak en gevolg duiden. Namelijk; als de cultuur zich moeit met politiek, moeten ze ook verdragen dat er in omgekeerde richting ook wordt gehandeld.

Dus ik wou enkel dit gezegd hebben; als je eerst als artiest op de politiekers hun kap zit, en je krijgt lik op stuk, dan moet j niet afkomen met "de politiekers moeien zich met de cultuur. Ocharme Vlaanderen.".

Capice?

Noot; ik heb gerpliceerd zonder jouw mening "dom" te noemen. Kan je dat ook?

Mvg,

PP
pixelpower is offline  
Oud 23 februari 2011, 15:22   #193
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er is geen Nederlandstalige Gemeenschap als dusdanig. De doorsnee Vlaming moet van De Ollanders niks hebben.
De Vlaamse Gemeenschap als staatsinstelling is overigens wel degelijk inclusief, de integratieprogramma's die door de Vlaamse overheid worden ingevoerd zijn een van de weinige goede initiatieven op dat vlak. In principe kan gelijk wie ongeacht huidskleur, geloof of achtergrond inburgeren in die Vlaamse Gemeenschap.
Wat ik echter al veelvuldig heb ervaren is dat de Vlaamse burgers zelf die inburgering niet zien zitten. Een Marokkaan die een poging doet met zijn Nederlands tot een groep Vlamingen door te dringen blijft vooralsnog ne Marokkaan.

Geen duizend Vlaamse inburgeringsprogrammas gaan iets uithalen.
De vraag is dan natuurlijk, waar precies komt die mentaliteit vandaan en wat doe je daaraan? Graag geen simplisme in de trant van 'allemaal de schuld van het VB' of zo (dit is overigens niet aan jou persoonlijk gericht maar aan iedereen die hier zou willen op antwoorden), want dit soort houding kom je in alle geledingen van de Vlaamse bevolking, los van politieke ideologie of partijvoorkeur, tegen.

Laatst gewijzigd door SDG : 23 februari 2011 om 15:35.
SDG is offline  
Oud 23 februari 2011, 15:30   #194
Skjaergaard
Lokaal Raadslid

Skjaergaard's schermafbeelding

Standaard

http://destandaard.be/artikel/detail...kelid=UN36MSOH

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Tuymans
De Wever moet zich met sociaal-economische kwesties bezighouden, niet met cultuur.
Ironie ten top!

En verder:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Tuymans
Economisch staan we aan de fucking wereldtop. Vanwaar toch dat idee dat we tekort gedaan worden?
'België' staat aan de wereldtop, ahum... Tuymans heeft bovendien blijkbaar geen idee van welke uitdagingen ons te wachten staan op budgettair vlak.

Laatst gewijzigd door Skjaergaard : 23 februari 2011 om 15:32.
Skjaergaard is offline  
Oud 23 februari 2011, 15:52   #195
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nice try. Maar je stelt het veel te simplistisch voor.

Ten eerste; zijn er weldegelijk inkomstenbronnen op nationaal vlak. Bvb Sabam.
Wat een idiotie. Sabam is geen overheidsinstelling maar een privé-initiatief. Sabam betaald haar leden (en niemand anders) op basis van verkoopcijfers of speellijsten of forfaitair. Dat staat los elke politieke uitdrukking en kan dus noch leiden tot een systeem van beloning of bestraffing.
Citaat:
Het is geen uitspraak die IK persé maak of wil maken. Ik wou gewoon duidelijk oorzaak en gevolg duiden. Namelijk; als de cultuur zich moeit met politiek, moeten ze ook verdragen dat er in omgekeerde richting ook wordt gehandeld.
Lachwekkend. Natuurlijk bemoeit politiek zich met cultuur. Er is zelfs een Minister van Cultuur. Die stippelt een beleid uit met klemtonen en prioriteiten, maakt budgetten vrij of bespaart er juist op. Dat noemt men politiek.

En als cultuur en kunstenaars zich niet mogen uitspreken over politiek of daarover reflecteren, waarover zou cultuur dan moeten gaan? Ooit gehoord van het kritisch gehalte van een kunstwerk? Elk schilderij van Tuymans is een politieke reflectie. Ga maar eens kijken in Bozar. Elk werk van Anselm Kiefer is een politieke reflectie. Ga maar eens kijken in het Museum van Schone Kunsten.

Of moet het gaan over de bloemetjes, de bijtjes, de verliefdheid van juffer X ten opzichte van gezel Y?

Citaat:
Noot; ik heb gerpliceerd zonder jouw mening "dom" te noemen. Kan je dat ook?
Het is geen kwestie van kunnen maar van willen.

Overigens gaat u voorbij aan de kern van mijn vaststelling:

Citaat:

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 23 februari 2011 om 15:53.
Oud 23 februari 2011, 15:54   #196
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

En toch: theorie rond entartete kunst = theorie rond entartete politik.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 23 februari 2011, 16:03   #197
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elk schilderij van Tuymans is een politieke reflectie. Ga maar eens kijken in Bozar. Elk werk van Anselm Kiefer is een politieke reflectie. Ga maar eens kijken in het Museum van Schone Kunsten.
De vraag is dan wat een zogezegd kritisch schilderij van iemand die ZO dom kan kakelen over politiek nog helemaal waard is. Inhoudelijk dan.
Hollander is offline  
Oud 23 februari 2011, 16:06   #198
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
De vraag is dan wat een zogezegd kritisch schilderij van iemand die ZO dom kan kakelen over politiek nog helemaal waard is. Inhoudelijk dan.
Misschien moet u eerst eens naar zijn retrospectieve gaan kijken alvorens uw mond te openen of uw vingers op uw toetsenbord de vrije loop te laten. Er zou een pak minder ridicule stompzinnigheid uitkomen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal
achterlijke artiesten
Het valt me overigens op dat veel vlaamnationalisten weinig ophebben met hun eigen cultuur en kunstenaars van eigen bodem. Onbekend maakt onbemind waarschijnlijk.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 23 februari 2011 om 16:07.
Oud 23 februari 2011, 16:24   #199
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moet u eerst eens naar zijn retrospectieve gaan kijken alvorens uw mond te openen of uw vingers op uw toetsenbord de vrije loop te laten. Er zou een pak minder ridicule stompzinnigheid uitkomen.

Het valt me overigens op dat veel vlaamnationalisten weinig ophebben met hun eigen cultuur en kunstenaars van eigen bodem. Onbekend maakt onbemind waarschijnlijk.
Vlaamsnationalisten beschouwen kunstenaars als "links gespuis" en dus te mijden. Helaas kan ik hier geen smiley achter zetten, zo is het.
Oud 23 februari 2011, 16:31   #200
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Neen, onbekend niet want we zien ze in alle vormen van de media waar ze dan komen getuigen hoezeer ze walgen van Vlaanderen en de Vlaming.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be