Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2011, 16:41   #2661
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Sommige mensen schijnen hun woorden te vergeten:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
en niemand rechtvaardigt het doden van een mens. Hoe hard je ook je best doet om dat ding in de baarmoeder te personaliseren en te vermenselijken
Tavek rechtvaardigt het doden van een mens wel. "Dat ding in de baarmoeder" beschouwt hij immers wel als een mens zodra er sprake is van hersenactiviteit.

U niet?

Wanneer wordt "dat ding in de baarmoeder" dan wel een mens?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 16:55   #2662
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Tavek rechtvaardigt het doden van een mens wel. "Dat ding in de baarmoeder" beschouwt hij immers wel als een mens zodra er sprake is van hersenactiviteit.

U niet?

van geen enkel belang, daar zal de persoon die eigenaar is van de baarmoeder wel over beslissen. U hebt zich niet te moeien!
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 18:10   #2663
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
van geen enkel belang, daar zal de persoon die eigenaar is van de baarmoeder wel over beslissen. U hebt zich niet te moeien!
Hoe kunt u op een ethisch verantwoorde manier daartoe besluiten?

Het "mens-zijn' kan toch niet afhankelijk zijn van de willekeur van de moeder?

Wat als de moeder niet kan beslissen?
Wat als de moeder niet wil beslissen?
Wat als de moeder onbekwaam is om te beslissen?
enz.. enz...

Neen. Je bent een mens of je bent het niet. Zoiets is niet afhankelijk van het feit of je al dan niet gewenst bent door één bepaald persoon.

Dat is noch moreel, noch ethisch, noch wetenschappelijk te verantwoorden.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 24 februari 2011 om 18:30.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 18:22   #2664
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dit vind ik ook.

Ik ben zeker pro-abortus in geval van duidelijke handicap van het kind.
Ik ben evenzeer pro-abortus waar het over ongewenste kinderen gaat bij jonge vrouwen en adolescenten.

Maar wat me wèl tegen de borst stoot is blijkbaar het totaal gebrek aan besef dat men voorbehoedsmiddelen moet gebruiken! Ik dacht dat men in de 21ste eeuw in feite niet meer ongewenst zwanger kon geraken, tenzij in zéér uitzonderlijke gevallen: ik ken precies niemand meer die niet ongewenst/ongepland zwanger werd.
Ik heb verschillende vriendinnen met dochters even oud als mijn oudste : drie ervan pleegden abortus.. Dan vraag ik me af of mijn eigen dochter de enige was die van haar moeder een deftige kennis van voorbehoedsmiddelen heeft meegekregen, iets wat weldegelijk mijn grootste prioriteit was vanaf hun puberteit, véél meer dan "en ge moogt nu niet meer buiten want de jongens zijn gevaarlijk"...

Maar bovendien ken ik verschillende volwassen vrouwen, waarvan één "ongewenst" zwanger op het moment dat ze fier zei: "ik heb NOOIT de pil gepakt" tja... als je dan ongepland vier kinderen krijgt , hoe zou d�*t dan komen?

Een andere (zelfs hoogopgeleide) single vrouw, in haar laatste maanden van haar zwangerschap. Ik zei: en neem nu in het vervolg de pil dan maar hé, haar antwoord: "waarom? ik ben single". Ik heb enkel op haar bolle 8 maanden zwangere buik gewezen: d�*�*rom!

Niet dat die beiden niet dolgelukkig zijn met hun kinderen, maar ik verschiet van hun totale desinteresse in voorbehoedsmiddeln.
Oh maar, de pil ? condooms ?? daar is "onze eigen forumvereniging tegen de legalisering van abortus" (JvdB, Paulus, Albrecht, Inno.. etc), ook tegen.
Want de rkk zegt, voorbehoedsmiddelen ?? anticonceptie ?? "de pil" ??? "magnie"
Iedere vorm van geboorteplanning en -beperking, moet voor deze lui "verboten" worden.
Praat voor de vaak dus circe, terwijl je natuurlijk overschot van gelijk hebt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 24 februari 2011 om 18:24.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 18:30   #2665
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Oh maar, de pil ? condooms ?? daar is "onze eigen forumvereniging tegen de legalisering van abortus" (JvdB, Paulus, Albrecht, Inno.. etc), ook tegen.
Want de rkk zegt, voorbehoedsmiddelen ?? anticonceptie ?? "de pil" ??? "magnie"
Iedere vorm van geboorteplanning en -beperking, moet voor deze lui "verboten" worden.
Praat voor de vaak dus circe, terwijl je natuurlijk overschot van gelijk hebt.
Ik zal zelf wel zeggen waar ik voor of tegen ben Zipper.

Paulus.
Oud 24 februari 2011, 18:56   #2666
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

U niet?

Emo argumenten. Game set match.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 19:04   #2667
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Hoe kunt u op een ethisch verantwoorde manier daartoe besluiten?

Het "mens-zijn' kan toch niet afhankelijk zijn van de willekeur van de moeder?

mens-zijn hangt af van de willekeur van de mens.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 19:04   #2668
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

U niet?

Hoewel ik hem respecteer, Jan:

Pieke =! mezelve.

Als je vragen voor mij hebt, of opmerkingen over mijn stellingen, zal ik wel antwoorden. Pieke heeft daar niks mee te maken.

Ik stel eerlijk dat ik niet weet of voorbij x weken een foetus een persoon wordt of niet. Het kan. Het feit dat het kan is voor mij voldoende om aan te nemen dat het is.

Doden we dan een persoon bij een abortus ? In die optiek wel. Brute pech voor die persoon dan, maar ik acht het leven en de zelfbeschikking van die vrouw hoger in op dat moment.

Kleine sidenote: waarom kan jij niet akkoord gaan met een regeling waarin wij jou met rust laten en jullie ons.

En ik wil graag een antwoord op de vraag: wat met mensen die niet akkoord gaan met jouw superieure moraal ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 19:15   #2669
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U niet?

dat is dan voor taveks rekening, en niet voor die van mij

en voor mij hoogst persoonlijk is elk ding in de baarmoeder van mijn vrouw pas een mens geworden op het moment dat ik dat ding in mijn armen hield. En niet eerder.

goed, blij dat we dat hebben uitgeklaard. Enige reactie op deze post is welkom Jan:

Citaat:
tijd voor wat cijfers:
Internationally, approximately 42 million pregnancies are terminated each year with an estimated 20 million terminations in unsafe conditions.

The World Health Organization estimates that 68,000 women die annually due to the complications of unsafe abortions, with sepsis as the primary cause of death.

millions more have complications, many permanent.

97% of unsafe abortions occur in developing countries

Important causes of death include haemorrhage, infection, and poisoning.

wat feiten:
The Chinese Emperor Shen Nung described the use of mercury for inducing abortion 5000 years ago
Over 100 methods have been described to induce abortion and can be divided into four categories: oral and injectable medicines, vaginal preparations and cervical dilators, uterine instrumentation, and trauma to the abdomen

Uterine insertion of rigid foreign objects increases the risk of perforation, and intrauterine instillation of soap solutions increases the risk of uterine necrosis, renal failure, central nervous system toxicity, cardiac depression, and respiratory arrest.

Information about potential methods of unsafe abortions are found in the Internet, lay publications, and common cultural knowledge.

Access to safe abortion improves women's health

Direct costs of treating abortion complications burden impoverished health care systems, and indirect costs also drain struggling economies.

Maar he, blijf vooral leuteren over dat onschuldig, weerloze wezen wiens ultieme rechten jullie beweren te verdedigen

Persoonlijk walg ik van dergelijke hypocrisie
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 19:42   #2670
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo "van geen enkel belang"? Hoe kunt u dan op een ethisch verantwoorde manier tot een dergelijk besluit komen als u niet wenst na te denken over de vrucht in de moederschoot? Is dat niet eerder het ontvluchten van een mogelijk eigen moraliteit die gebaseerd is op een aantal onderliggende standpunten?

Alhoewel ik op geen enkele manier Taveks standpunten deel, wil ik toch even onderstrepen dat het hem wel siert dat hij tenminste een grond aangeeft voor zijn overtuiging en ook nadenkt over de waarde van het ongeboren leven. U niet. U wenst er schijnbaar zelfs niet over na te denken. U ontvlucht het debat.
Oud 24 februari 2011, 19:44   #2671
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Emo argumenten. Game set match.
Ik stel the dude een vraag, nl. vanaf welk ogenblik beschouwt hij de vrucht in de moederschoot dan wel als mens?

In welke mate is een vraag dan wel een "emo-argument"?
Oud 24 februari 2011, 19:49   #2672
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mens-zijn hangt af van de willekeur van de mens.
Hoe omschrijft u dan "willekeur van de mens"? De individuele mens? Of de collectiviteit?
Oud 24 februari 2011, 19:52   #2673
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel eerlijk dat ik niet weet of voorbij x weken een foetus een persoon wordt of niet. Het kan. Het feit dat het kan is voor mij voldoende om aan te nemen dat het is.

Doden we dan een persoon bij een abortus ? In die optiek wel. Brute pech voor die persoon dan, maar ik acht het leven en de zelfbeschikking van die vrouw hoger in op dat moment.
Dat is wel wat anders, dan uw stelling - die u toch enkele dagen geleden nog uitte met grote zekerheid - dat hersenactiviteit wijst op bewustzijn, dus op een mens, een persoon.

Indien het dan werkelijk om een mens gaat, hoe kan het ethisch verantwoord zijn om een mens uit de weg te ruimen die geen enkele schuld treft?

En nog, iets wat tot op heden nog door niemand van jullie aan bod is gekomen, waarom wordt het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw hoger geacht? Op welke morele of ethische rangorde is dat gebaseerd? Of is het überhaupt op iets gebaseerd?
Oud 24 februari 2011, 19:55   #2674
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en voor mij hoogst persoonlijk is elk ding in de baarmoeder van mijn vrouw pas een mens geworden op het moment dat ik dat ding in mijn armen hield. En niet eerder.
Ik weet zeker dat een zwangere vrouw een dergelijke standpunt niet deelt, vooral vanaf het ogenblik dat zij de bewegingen van haar kind heeft gevoeld.

Nu, daarop aansluitend een vraag: op welke onderliggende gedachte is uw overtuiging gebaseerd dat het pas een mens wordt eens het geboren is? Of is het uw persoonlijk dogma dat u zomaar aanneemt zonder er verder over na te denken?
Oud 24 februari 2011, 20:54   #2675
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Zeer merkwaardig dat de "anti-abortuskliek" zeer handig rond onderstaande post is heen gefietst :

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=2664

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 21:33   #2676
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik wil bekend maken dat ik uit die 'vereniging' stap, ik zou het ook op prijs stellen mocht je het citaat van mij uit je onderschrift halen. Ik heb me eindelijk beseft dat ik die standpunten niet langer kan ondersteunen.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 21:52   #2677
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik wil bekend maken dat ik uit die 'vereniging' stap, ik zou het ook op prijs stellen mocht je het citaat van mij uit je onderschrift halen. Ik heb me eindelijk beseft dat ik die standpunten niet langer kan ondersteunen.
Toch wel een beetje merkwaardig, Albrecht. Van het ene uiterste naar het andere. Gaande van een katholiek die meent dat alles verdorven is in de katholieke Kerk naar iemand die heel het geloof vaarwel zegt. Iedereen heeft zijn eigen weg, maar logisch en samenhangend vind ik uw demarche niet.
Oud 24 februari 2011, 21:55   #2678
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel een beetje merkwaardig, Albrecht. Van het ene uiterste naar het andere. Gaande van een katholiek die meent dat alles verdorven is in de katholieke Kerk naar iemand die heel het geloof vaarwel zegt. Iedereen heeft zijn eigen weg, maar logisch en samenhangend vind ik uw demarche niet.
Ach, het is een worsteling van reeds lange duur. Maar ik koester geen haat of wrok, zoals velen lijken te doen. Ik voel me eerder onverschillig.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 21:59   #2679
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ach, het is een worsteling van reeds lange duur. Maar ik koester geen haat of wrok, zoals velen lijken te doen. Ik voel me eerder onverschillig.
Ik kan niet zo goed begrepen waarom je van het ene uiterste in het andere valt. Op de een of andere manier denk ik dat je een bepaald beeld van de Kerk in jezelf hebt geschapen die niet met de kern van het geloof te maken had. Gods Kerk is nu eenmaal een "synergie" (zoals de Griekse kerkvaders het omschrijven), "samenwerking" tussen God en mens, waarbij het menselijk element ook zijn rol speelt. Gelovigen kunnen dus dwalen, kerkleiders kunnen zich vergissen... Alleen in haar belijdenis van het geloof blijft de Kerk volmaakt en onbevlekt. Met deze zekerheid ga ik iedere dag slapen, waardoor ik ook niet wanhopig wordt bij al het slechte dat zich afspeelt in de westerse Kerk.
Oud 24 februari 2011, 22:01   #2680
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoewel ik hem respecteer, Jan:

Pieke =! mezelve.

Als je vragen voor mij hebt, of opmerkingen over mijn stellingen, zal ik wel antwoorden. Pieke heeft daar niks mee te maken.

Kleine sidenote: waarom kan jij niet akkoord gaan met een regeling waarin wij jou met rust laten en jullie ons.

En ik wil graag een antwoord op de vraag: wat met mensen die niet akkoord gaan met jouw superieure moraal ?
Waarom vindt u de zelfbeschikking van die vrouw primeren boven het leven van haar ongeboren kind?

Ik begrijp dat niet.

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=2659

Paulus
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be