![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Eigenlijk kan alleen het anarchisme democratie bieden, uiteindelijk betekend dit 'volksheerschappij' en niet de wil van een meerderheid. Het grote voordeel van het anarchisme is dat het een ruimere invulling kan geven hoe die volksheerschappij in zijn werk gaat. Het eigen initiatief van het individu en het volk is van veel groter belang, uiteraard staat de consensus centraal, maar door gebrek aan een stugge bureaucratie en centrale macht is er een grotere flexibiliteit mogelijk om die consensus te bereiken. In principe ben ik zelf van mening dat alle ideologische pistes binnen het anarchisme elkaar niet uitsluiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het grote misverstand omtrent het anarchisme is dat men redeneert vanuit de onmiddellijke omverwerping van de staat, terwijl je moet redeneren vanuit een stelselmatige afbouw in fasen waar bij het van belang is dat de staat het volksinitiatie aanmoedigt waar de staat zijn bevoegdheid inperkt. Een kind leer je ook eerst zelfstandig zijn vooraleer je het los laat. In principe zou de directe omwenteling uiteindelijk ook wel lukken, maar dan moet je eerst een hoop miserie en mislukkingen doorstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Volgens jou is een selecte groep machtshebbers (en nee, dat is niet het volk, ook al wordt ons land wel eens tussen de soep en de patatten een democratie genoemd) meer in staat orde te creëren dan de collectiviteit van alle individuen samen? Nochtans heeft die laatste meer zelfkennis dan dat de selecte groep machthebbers onze geaardheid 'kent.' Hoe kan een selecte groep mensen nu weten wat het beste voor mij is? Dat kan, excuseer, alleen ikzelf en mijn directe omgeving weten. Deze manier van kritisch zijn is voor mij ook de essentie van het anarchisme en ik zie dat het veeleer hun gemeenschappelijke uitgangspunt is wat alle anarchisten verbindt, dan de praktische verwezenlijking of de uiteindelijk beoogde maatschappij die ze zich voorstellen, daarin verschillen anarchisten namelijk ieder voor zich. Het anarchisme vertrekt (voor mij) vanuit het vraagstuk van de macht, vanuit het onderzoeken van elke machtsinstelling of die wel gerechtvaardigd KAN worden, tot nu toe heb ik er nog geen gevonden. (maar ja, ik ben dan ook een jonge naieveling die nog veeeeel moet leren natuurlijk) Daarnaast is het bottem-up-principe ook belangrijk binnen het anarchisme. Alle afspraken, regels, organisatie (want die willen anarchisten wel degelijk!) vertrekken vanuit het individu, Pierre-Joseph Proudhon vind ik persoonlijk de interessantste schrijver op dit gebied, hij werkt een anarchistische maatschappij uit waarin elke instelling die er momenteel bestaat in onze huidige maatschappij vertrekt vanuit het vrije verdrag en dus vanuit het individu, hij beschrijft zelfs een vorm van justitie. Omdat het anarchisme zo een openbarend en tijdskritisch uitgangspunt heeft, kan men ook ALLES vanuit een anarchistische invalshoek beschijnen, een voorbeeld hiervan is Max Stirner, die in feite de psychologie en de menselijke natuur vanuit een anarchistische invalshoek beschijnt. Enzovoort enzovoort... Ik wil toch even ook een voorbeeld geven van anarchisme dat uitstekend georganiseerd is en orde en rust brengt. Het anarchistisch kollektief (nee niet fout gespeld) rampenplan is een organisatie die orde brengt in gigantische chaotische actiekampen door voor (hun huidig record) 7000 mensen te koken met zo'n 25 vrijwilligers en dat allemaal zonder dat iemand de baas speelt over een ander en toch met veel afspraken en aangezien een regel altijd een gevolg is van een afspraak ook veel regels. Spijtig genoeg weet ik niet veel over libertarianisme en libertinisme, maar ik kan wel zeggen dat het anarchisme van deze twee laatsten onderscheidt door hun, in mijn ogen, consequent doorgedachte vrijheid en gelijkheid totdat deze in feite één en hetzelfde begrip worden. rijk-arm is immers ook een machtsverhouding, wanneer de ene vrij is en de andere niet, is dit ongelijkheid, een machtsverschil is ongelijkheid en onvrijheid voor bepaalde mensen betekent altijd dat anderen rechten boven hen hebben, weeraleens ongelijkheid dus. Ik wil toch even ook een voorbeeld geven van anarchisme dat uitstekend georganiseerd is en orde en rust brengt. Het anarchistisch kollektief (nee niet fout gespeld) rampenplan is een organisatie die orde brengt in gigantische chaotische actiekampen door voor (hun huidig record) 7000 mensen te koken met zo'n 25 vrijwilligers en dat allemaal zonder dat iemand de baas speelt over een ander en toch met veel afspraken en aangezien een regel altijd een gevolg is van een afspraak ook veel regels. Vrij chaotisch repliek, daar ben ik me van bewust, maar naar 't schijnt is dat anarchistisch...
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat er zo democratisch is aan chaos, is elk zinnig mens onbekend. Tenzij je natuurlijk het recht van de sterkste zonder enige mogelijke inperking als democratisch gaat beschouwen. Leg die volksheerschappij eens concreet uit in plaats van te filosoferen, want anarchisten en libertairen blijven steeds op het filosoferend niveau steken. Is dat referenda in een streek / dorp / straat? Wie neemt het initiatief? In hoeverre is diegene die initiatief neemt al niet diegene die over een natuurlijk gezag en dus leiderschap beschikt tov anderen? Wie stelt de vragen op (want die zijn nooit neutraal)? enz... Consensus centraal? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Wat een groteske leugen! Zowat alle middelen waar de bevolking kan over beschikken zijn onder controle van het systeem, het regime en financiële machtsgroepen. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door -Jo- : 17 april 2011 om 23:12. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() Chaos dus. Ik beslis A, m'n buurman/collega/... beslist B, een andere buurman/collega/... beslist C, enz... Gevolg: er gebeurt niets tenzij het zeer snel onstaan van conflicten. Conflicten die niemand kan oplossen tenzij via het (fysieke) recht van de sterkste, aangezien er geen justitieapparaat is dat door de gemeenschap met gezag en macht bekleed wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
2. Moorden gebeuren volgens jou vrijwel nooit om eigendom gerelateerde motieven? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door -Jo- : 17 april 2011 om 23:30. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Mensen in de bak steken en ze er jaren later terug uitlaten zorgt misschien voor een afschrikkings-effect, maar zorgt alleszins niet dat mensen niet meer hervallen. Integendeel zelfs, je steekt iemand jaren in een aggressieve omgeving waar hij/zij amper iets zelf mag beslissen en nauwelijks voor zichzelf moet zorgen, en daarna laat je ze terug in de wereld waar ze volledig voor zichzelf moeten zorgen. Lijkt me zeer gezond. Citaat:
2. Jawel, maar dat veranderd niets aan het feit dat een moord plegen best een ingrijpende gebeurtenis is in iemands leven (kwestie van understatement). De mensen die ik gesproken heb die met ex-gevangenen werken, zijn het er over eens: moordenaars hervallen bijna nooit. Citaat:
Citaat:
Jouw alternatief is doodstraf neem ik aan? In elk geval, de situatie zoals ze nu is is zo rot als maar kan: pleeg een misdaad, je wordt in een cel gesmeten, van alle vrijheid en verantwoordelijkheid beroofd. En als je dan weer vrijkomt, wordt er verwacht dat je aangepast bent om om te gaan met vrijheid en verantwoordelijkheid. Ze zorgen nog voor een beetje begeleiding, de laatste periode van de celstraf, en dat is het. Gewoon absurd, je conditioneert mensen zoals in een psychologisch experiment, door ze jarenlang duidelijk te maken dat ze machteloos zijn, en daarna vind je het vreemd dat ze niet meer aangepast zijn aan het leven buiten de muren. Citaat:
![]() Ik verwijs effe naar de rest van m'n antwoord hierboven. Dan zeggen we: nee. Citaat:
Later, als ze nuchter zijn en beseffen dat diegene die ze de kop hebben ingeslagen ook vrienden en familie heeft? Dan wel, empathie is namelijk doodmenselijke emotie. Citaat:
En als ze de dader niet willen ontmoeten, dan willen ze niet.
![]() |
![]() |
#95 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En verwar liberalisme in de VS aub niet met liberale individuele vrijheid en de zin tot ondernemen in onze contreien. Liberalen in de VS zijn democraten. De rest zijn conservatieven. Libertariërs zoals binnen de LDD schreeuwen: Veel geblaat. Weinig wol. Het zijn opportunisten. Donkerblauwe liberalen zoals ik houden het eenvoudig: ik wil vrijheid, ben verantwoordelijk voor mijn daden, mag ondernemen, mag gelovig zijn of niet, maar ik mag je niet uitschelden voor rotte vis. Laatst gewijzigd door Rudy : 19 april 2011 om 19:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Vreemdeling
|
![]() Hmm, lijkt hier een beetje de anarchistische kant op te gaan.
Als afwisseling, de libertarier van het moment: http://www.youtube.com/watch?v=yCM_wQy4YVg oh, en ook volgende president van de VS. Indien niet zijn zoon in 2016, dus we zullen dan allemaal wel zien of het goed werkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Banneling
|
![]() Het libertinisme is historisch totaal onbelangrijk, op de Sade na.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Is het alternatief beter, zoals de Islam, waar er geen hiërarchie is en elke moslim denkt dat hij enkel de ware islam belijdt? En met alle gevolgen van dien. dan heb ik als atheist toch iets liever een gestructureerde godsdienst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie dat wel zitten, zo een marginalisering van Staat.
Als het een beetje meezit lachen we ons over enige jaren kreupel over die gastjes die dachten dat ze al zakkenvullende de wereld gingen plannen.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |