Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ouders van probleemleerlingen beboeten?
ja 5 33,33%
neen 10 66,67%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2011, 13:17   #21
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

De vervuiler betaalt.
Oud 8 maart 2011, 13:19   #22
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vergeet het, het onderwijs in vlaanderen (en niet in het minst het universitair onderwijs dat nu gesubsidieert wordt ahv het aantal geslaagden) is in superslechte doen en staat nog in de twintigste eeuw.
Het gaat hier om spijbelgedrag van minderjarigen. Dat heeft helemaal niks van doen met het niveau van het universitair onderwijs (dat uiteraard naar beneden gegaan is met dank aan het genie Franck VDB)

Het niveau van het middelbaar onderwijs in Vlaanderen is echter van een uitstekend niveau. Als u echter het PISA van 2009 wil tegenspreken dan mag u dat gerust maar dan zou ik daar ook graag enige argumentatie voor krijgen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 13:37   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Even de opiniepeiling van Knack hier herhalen want wederom sta ik verstelt van mijn medeburger. Hoe kan je nu zoiets gaan meten of in regels gieten. We weten nog zo weinig van wat het is mens te zijn. Het debat nature nurture staat nog in zijn kinderschoenen. Het is van alle twee wat maar we weten nog niet hoe of wanneer. En toch gaan we ouders eens gaan beoordelen ? Wanneer kan je met zekerheid vaststellen dat een ouder weet dat het kind spijbelt of dat ze daar niets proberen tegen te doen ?

bronnetje
Als ouder ben jij BA voor je kind, ... dus ja ge moet weten waar het uithangt en wat het allemaal uitsteekt.

akkoord dat is niet altijd even makkelijk...

maar als je een kind goed en degelijk opvoed, zal je ongetwijfeld ook wel weten of het ok is...

Als je er daarintegen uw voeten aan veegt, en het maar laat opdoen, ... ja dan ben je daar verantwoordelijk voor.

een paar jaar geleden hadden we die gastjes die daar op de sporen aan het spelen waren ,en met stenen aan het gooien, ... etc...

dat hadden wij eens moeten proberen, wij woonden ook dicht bij een spoorweg, maar wij hadden duidelijke instructies daar niet te spelen, verder mochten wij ons gangen gaan, maar stenen smijten of andere kinderen pijn doen, ... mijn vader had het eens moeten horen,...

Als uw kinderen dat dan toch doen, omdat ze geen gezag kennen , het niet aanvaarden of je het hun simpelweg nooit gezegd hebt, en de politie komt aankloppen om te zeggen dat ze de miezerige resten van uwe kleinen van tussen de sporen hebben kunnen schrapen, ... dan is dat helaas uw eigen schuld.

Als den NMBS dan komt met een paar duizend euro aan schade zul je die ook helaas hoe erg het ook is, moeten betalen.

Als mijnen hond morgen onder nen auto springt, zal ik die mens zijn schade ook moeten vergoeden, ... ik ben dan ook goed verzekerd, en dien hond loopt dan ook aan de lijn. maar t kan altijd gebeuren .
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 13:38   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
je bent als ouder nu toch ook verantwoordelijk voor wat je kinderen uitspoken? Dus lijkt me bij spijbelgedrag een best controleerbare actie van de ouders gepast.

Wat niet wil zeggen dat scholen ook geen verantwoordelijkheid moeten dragen: vroeger gingen scholen OP SLOT: éénmaal binnen kon je enkel na de lessen terug buiten.
Scholen (deftige toch) waarschuwen ook de ouders he, als zoon of dochterlief niet komt opdagen...
Oud 8 maart 2011, 13:41   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het gaat hier om spijbelgedrag van minderjarigen. Dat heeft helemaal niks van doen met het niveau van het universitair onderwijs (dat uiteraard naar beneden gegaan is met dank aan het genie Franck VDB)

Het niveau van het middelbaar onderwijs in Vlaanderen is echter van een uitstekend niveau. Als u echter het PISA van 2009 wil tegenspreken dan mag u dat gerust maar dan zou ik daar ook graag enige argumentatie voor krijgen.
dat wil alleen zeggen dat het in de rest van de wereld nog erger gesteld is met onderwijs he fox ... die had je toch zien komen, hoop ik ...

ik kan je één ding aanraden ... geef je kind eens een tijdje thuisonderwijs ... en vergelijk de progressie eens met regulier onderwijs ...

echt, je vraagt je dan al heel snel af : "wat doen ze daar in de scholen met onze kinderen ??? (bezigheidstherapie?!?)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 13:42   #26
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als ouder ben jij BA voor je kind, ... dus ja ge moet weten waar het uithangt en wat het allemaal uitsteekt.

akkoord dat is niet altijd even makkelijk...

maar als je een kind goed en degelijk opvoed, zal je ongetwijfeld ook wel weten of het ok is...

Als je er daarintegen uw voeten aan veegt, en het maar laat opdoen, ... ja dan ben je daar verantwoordelijk voor.

een paar jaar geleden hadden we die gastjes die daar op de sporen aan het spelen waren ,en met stenen aan het gooien, ... etc...

dat hadden wij eens moeten proberen, wij woonden ook dicht bij een spoorweg, maar wij hadden duidelijke instructies daar niet te spelen, verder mochten wij ons gangen gaan, maar stenen smijten of andere kinderen pijn doen, ... mijn vader had het eens moeten horen,...

Als uw kinderen dat dan toch doen, omdat ze geen gezag kennen , het niet aanvaarden of je het hun simpelweg nooit gezegd hebt, en de politie komt aankloppen om te zeggen dat ze de miezerige resten van uwe kleinen van tussen de sporen hebben kunnen schrapen, ... dan is dat helaas uw eigen schuld.

Als den NMBS dan komt met een paar duizend euro aan schade zul je die ook helaas hoe erg het ook is, moeten betalen.

Als mijnen hond morgen onder nen auto springt, zal ik die mens zijn schade ook moeten vergoeden, ... ik ben dan ook goed verzekerd, en dien hond loopt dan ook aan de lijn. maar t kan altijd gebeuren .
gedeeltelijk

er zijn bestaan kinderen zonder remmen ...

compleet ongeacht de opvoeding.
Oud 8 maart 2011, 13:43   #27
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Scholen (deftige toch) waarschuwen ook de ouders he, als zoon of dochterlief niet komt opdagen...
als je dan als ouder kan zeggen, ik heb m de schoolpoort zien binnengaan ... moet de school dan de boete ?
Oud 8 maart 2011, 13:50   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
vergeet het, het onderwijs in vlaanderen (en niet in het minst het universitair onderwijs dat nu gesubsidieert wordt ahv het aantal geslaagden) is in superslechte doen en staat nog in de twintigste eeuw.
Ik moet anna list hierin bijstaan, het universitair niveau is afgelopen 10 jaar pijlsnel kwa niveau gedaald.

Ook mijn collegas op de middelbare scholen melden me ongeveer dezelfde trend. Als ik eerstejaars binnenkrijg kunnen ze bijgod nog niet eens deftig een integraal uitrekenen zonder hun telmachine....hoe kan je dan verwachten dat ze die dingen dan kunnen toepassen in ingenieurswetenschappen waarin begrip van een fenomeen belangrijk is ?

Het subsidieren van het aantal geslaagden leidt enkel tot niveauverlaging en het verlagen van de waarde van een diploma.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 13:53   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik moet anna list hierin bijstaan, het universitair niveau is afgelopen 10 jaar pijlsnel kwa niveau gedaald.

Ook mijn collegas op de middelbare scholen melden me ongeveer dezelfde trend. Als ik eerstejaars binnenkrijg kunnen ze bijgod nog niet eens deftig een integraal uitrekenen zonder hun telmachine....hoe kan je dan verwachten dat ze die dingen dan kunnen toepassen in ingenieurswetenschappen waarin begrip van een fenomeen belangrijk is ?

Het subsidieren van het aantal geslaagden leidt enkel tot niveauverlaging en het verlagen van de waarde van een diploma.
ik merk het vooral aan de uitstroom universitairen (wij hebben hier veel thesisstudenten die stages en onderzoeken komen doen) nu reeds

universitairen van nu met die van 5 jaar geleden ... een hemelsbreed verschil ...

en toch blijft FVDB een imago van sterk politicus houden ... ik snap het niet ... hij heeft het hele Vlaamse onderwijs (van onder tot boven) verklooid ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 8 maart 2011 om 13:54.
Oud 8 maart 2011, 13:57   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Goh, eigenlijk klinkt dit in eerste instantie niet goed, maar ik denk dat veel ouders reeds de "je m'en fous" manier van denken hebben aangeleerd, omdat er "toch niets mee aan te vangen wordt".
Zo worden ze misschien verplicht hun kind te laten behandelen voor bijvoorbeeld agressie.
Als je bijvoorbeeld verwittigd wordt dat je kind steeds spijbelt kan je misschien een oplossing zoeken of tenminste kort op de bal spelen, terwijl het zonder boetes misschien meer zal zijn van, oh ja, hij of zijn komt wel terecht.
De meeste serieuze mensen gaan dan toch eens serieus met hune "kleine" babbelen, ...

t ligt ook niet altijd aan dat kind he, ... ouders kunnen nu eenmaal debiele eisen stellen ook.

als uwe kleine moeilijkheden heeft om iets op te tellen, moet ge hem geen rocketscience laten volgen omdat dat uwen droom is...

Als dat manneke met stenen wil spelen, waarom niet ? als hij daar nu echt handig in is. En als dat meiske graag in haar roefelt, ... waarom zou je haar dan geen kapper laten worden, ... ze kunnen niet allemaal advocate of dokter worden.
Oud 8 maart 2011, 13:58   #31
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
gedeeltelijk

er zijn bestaan kinderen zonder remmen ...

compleet ongeacht de opvoeding.
Dat zijn uitzonderingen he Anna, en als je een "goede" ouder bent, dan zoek je ook daar een oplossing voor.
Oud 8 maart 2011, 14:00   #32
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als je dan als ouder kan zeggen, ik heb m de schoolpoort zien binnengaan ... moet de school dan de boete ?
Ik denk dat je dat vooral met extreme gevallen zo moet zien,

Als ouder zal je een briefje ontvangen dat uw kind niet naar school geweest is, ...

dan is de vraag van de ouders,

A ben jij niet naar school geweest, ... B waarom niet ...

is het om pinten te pakken dan kunt ge een preek geven, ...

is het omdat ze het niet aan kunnen of gepest worden, ... doe er dan iets aan, ...

verander van school, geef wat weerbaarheidspeptalk of spreek met de school maar doe iets.
Oud 8 maart 2011, 14:00   #33
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zijn uitzonderingen he Anna, en als je een "goede" ouder bent, dan zoek je ook daar een oplossing voor.
wel ik geloof dat niet.

1 geen remmen : daar is een reden voor
2 believe me, daar zijn wettelijk noch verzekeringstechnisch mogelijkheden voor.
Oud 8 maart 2011, 14:04   #34
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik merk het vooral aan de uitstroom universitairen (wij hebben hier veel thesisstudenten die stages en onderzoeken komen doen) nu reeds

universitairen van nu met die van 5 jaar geleden ... een hemelsbreed verschil ...

en toch blijft FVDB een imago van sterk politicus houden ... ik snap het niet ... hij heeft het hele Vlaamse onderwijs (van onder tot boven) verklooid ...
ik zie dat aan een paar neefkes, ... die kleine mag overgaan met 3 buizen, ... komaan zeg, ... als die zo in den unief of op een hogeschool binnenkomt, ... daar maken ze ofwel kipkap van, ofwel laten ze hem daar ook passeren en dan krijgt ge dus ne shit for brains met een A1 ,... sorry, maar dat is dus wel heel erg he, ...

Ja t is mijne kleine niet, maar dat was dus bij mij geen waar, t stengste college in, dat ik kon vinden al koste het mij een rib uit mijn lijf, ...
Oud 8 maart 2011, 14:06   #35
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel ik geloof dat niet.

1 geen remmen : daar is een reden voor
2 believe me, daar zijn wettelijk noch verzekeringstechnisch mogelijkheden voor.
Kom wij zijn nu toch "serieuze" mensen, ... de marginalen in deze wereld tot daar toe gelaten, ja, die weten ook niet beter.

Maar als ik mijne kleine, of gij den uwe, de een verkensstreek na de andere ziet uithalen, en ge reageert daar op, en die blijft gewoon voortdoen, dan gaat ge toch op zoek naar een oplossing, ?
Oud 8 maart 2011, 14:06   #36
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat wil alleen zeggen dat het in de rest van de wereld nog erger gesteld is met onderwijs he fox ... die had je toch zien komen, hoop ik ...

ik kan je één ding aanraden ... geef je kind eens een tijdje thuisonderwijs ... en vergelijk de progressie eens met regulier onderwijs ...

echt, je vraagt je dan al heel snel af : "wat doen ze daar in de scholen met onze kinderen ??? (bezigheidstherapie?!?)
Zucht, als we zo gaan beginnen dat het in geen enkel land op iets trekt, tjah...dan valt er niet veel meer over te zeggen hé.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 8 maart 2011, 14:09   #37
BlaecLeah
Banneling

Standaard

Citaat:
Zucht, als we zo gaan beginnen dat het in geen enkel land op iets trekt, tjah...dan valt er niet veel meer over te zeggen hé.
Je bedoelt toch niet dat onderwijs goed is he? Het is het een vreselijk kwaadaardig systeem wat zo snel mogelijk ontmanteld zou moeten worden!
BlaecLeah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 14:10   #38
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het universitair onderwijs is een heel andere zaak. Het niveau gaat daar zienderogen achteruit en dat kunnen we zeer goed afleiden tov het niveau in ander landen waar we achterop beginnen te hinken terwijl we vroeger vrij goed scoorden.

En je hebt overschat van gelijk dat we dat te danken hebben aan FVDB. Hoe verzint hij het eigenlijk om subsidies te koppelen aan slaagcijfers. Dat is doelbewust kiezen voor kwantiteit boven kwaliteit. In plaats van ervoor te zorgen dat minder studenten richtingen boven hun niveau kiezen, heeft hij ervoor geopteerd om het niveau aan de "dommere" student aan te passen. Dat is gewoon een regelrechte aanslag op het niveau van een universiteit en dat weet hij maar al te goed. Het interesseert hem alleen niet.
Oud 8 maart 2011, 14:11   #39
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlaecLeah Bekijk bericht
Je bedoelt toch niet dat onderwijs goed is he? Het is het een vreselijk kwaadaardig systeem wat zo snel mogelijk ontmanteld zou moeten worden!
Dag Pindar, Bye Pindar
Oud 8 maart 2011, 14:13   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het universitair onderwijs is een heel andere zaak. Het niveau gaat daar zienderogen achteruit en dat kunnen we zeer goed afleiden tov het niveau in ander landen waar we achterop beginnen te hinken terwijl we vroeger vrij goed scoorden.

En je hebt overschat van gelijk dat we dat te danken hebben aan FVDB. Hoe verzint hij het eigenlijk om subsidies te koppelen aan slaagcijfers. Dat is doelbewust kiezen voor kwantiteit boven kwaliteit. In plaats van ervoor te zorgen dat minder studenten richtingen boven hun niveau kiezen, heeft hij ervoor geopteerd om het niveau aan de "dommere" student aan te passen. Dat is gewoon een regelrechte aanslag op het niveau van een universiteit en dat weet hij maar al te goed. Het interesseert hem alleen niet.
welnu, dat is exact wat ik het secundair onderwijs ook verwijt (en dan heb ik het zelfs over de elite-colleges en elite-athenea) ... uit ervaring.

zelfs de jezuieten hebben het 'mag het een beetje meer zijn' onlangs bijzonder bruut afgevoerd (met ontslag van zij die daar niet van wilden wijken)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be