Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2011, 17:41   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik probeer even samen te vatten...
Van 2 van de 4(?) reaktoren is er binnen de 30 cm dikke stalen kern-behuizing een gedeeltelijke versmelting gebeurd.Om de druk daarbinnen te kontroleren zal men af en toe wat radioaktieve damp moeten laten ontsnappen(iets wat men kan doseren om niet gans de omgeving in radioaktieve damp te zetten.Verder wil men de zaak zo goed mogelijk koelen dus pompt men zeewater doorheen die behuizing.

De situatie heeft absoluut geen Tsjernobyl-omvang,en we hebben absoluut niet de indruk dat men in Japan,zoals in Tsjernobyl,grootscahlige "zelfmoord-teams" moet inzetten in wanhopige pogingen de boel af te dekken en uit de omgeving zwaar radio-aktieve brokstukken weg te halen ..(ie...terug in de kern te dumpen).De 2 kernen liggen niet eens bloot.Het lijkt eerder een doelmatig optreden,waarschijnlijk volgens draaiboek ondanks onvoorstelbare apocalyptische omstandigheden.Dat men zeewater dient te gebruiken duidt er op dat de reaktoren als "kompleet verloren" beschouwd..dat wel.

Dit alles na een aardbeving die het Japanse hoofdeiland(het middelste van de 3 grootste eilanden) meer dan 2 meter verplaatst zou hebben op de wereldkaart,en in een omgeving waarbij de laatste 48 uur tientallen nieuwe aardbevingen gebeurd zijn,waarvan enkele met een grotere kracht dan 6 (brengt schade aan gebouwen toe)

i n d r u k w e k k e n d !

Inderdaad.

Hier is een goed wiki artikel vind ik:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fukushi...lear_accidents
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 19:08   #62
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

De gevolgen gaan pas later zichtbaar worden vrees ik. Linkje
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 19:51   #63
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ja, uw kleinkinderen gaan 3 hoofden krijgen.
Oud 13 maart 2011, 20:25   #64
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is met alles zo, he. Auto's zijn ook veilig tot je tegen een boom knalt.

Kijk, we zullen zien wat het echte bilan is van deze ongelukken, en dat vergelijken met de rest van de katastrofe in Japan.

Mijn persoonlijk idee is dat het redelijk goed gaat aflopen: wat lozingen van radio aktief spul van korte levensduur, hier en daar misschien een besmet persoon, en een lichtjes verhoogde stralingslast voor een deel van de bevolking boven de natuurlijke achtergrond, en misschien een klein uitsluitingsgebied rond de centrale (een paar km ten hoogste).

Het kan natuurlijk wel erger worden als het confinement gebouw het begeeft, maar ik denk niet dat dat zal gebeuren.
Dat zullen we pas binnen enkele maanden weten, want pas dan zal men weten of de beton de hitte heeft doorstaan.
En auto's zijn moordwapens.

De gevolgen van deze ramp zullen pas naar boven komen lang nadat deze ramp door de rest van dewereld vergeten is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 20:34   #65
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het toch straf dat de centrales zo zwaar in de problemen komen, en dan vooral dat het niet eentje maar verschillende centrales zijn (op verschillende sites zelfs). Ok, de beving was extreem zwaar, maar het epicentrum lag toch wel een eindje verderop...

Was een dergelijk scenario niet voorzien (beving + tsunami)?

Dit had ik toch niet verwacht en stelt mijn beeld van "absolute veiligheid" van kerncentrales toch enigszins bij. Het zal wel geen Tsjernobyl worden maar goeie reclame is het alles behalve...
Oud 13 maart 2011, 20:54   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik vind het toch straf dat de centrales zo zwaar in de problemen komen, en dan vooral dat het niet eentje maar verschillende centrales zijn (op verschillende sites zelfs). Ok, de beving was extreem zwaar, maar het epicentrum lag toch wel een eindje verderop...

Was een dergelijk scenario niet voorzien (beving + tsunami)?

Dit had ik toch niet verwacht en stelt mijn beeld van "absolute veiligheid" van kerncentrales toch enigszins bij. Het zal wel geen Tsjernobyl worden maar goeie reclame is het alles behalve...
Wat er nu gebeurd is in en met Japan kon niemand zich inbeelden.

De kracht van de aardbeweging, want het was een aardplaat beweging en geen gewone aardbeving door wrijving, heeft Japan in zijn gehele 15centimeter verschoven in enkele minuten tijd.
Moest deze ramp plaats gehad hebben voor de Amerikanse kusten, waar trouwens ook een dergelijke ramp word verwacht door experten, dan zou Amerika totaal veranderen en voor een deel in het water verdwijnen en veranderen in verschillende nieuwe eilanden.
Het Amerikaanse vaste land zou kleiner worden.

Op je vraag of deze ramp te voorzien was, is het antwoord ze was verwacht en voorzien.

Echter niemand verwachtte een aardverschuiving van dergelijke omvang.
Zelfs de aardas is verschoven en de verschuiving heeft de aarde sneller doen draaien.
Oud 13 maart 2011, 20:57   #67
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat er nu gebeurd is in en met Japan kon niemand zich inbeelden.

De kracht van de aardbeweging, want het was een aardplaat beweging en geen gewone aardbeving door wrijving, heeft Japan in zijn gehele 15centimeter verschoven in enkele minuten tijd.
Moest deze ramp plaats gehad hebben voor de Amerikanse kusten, waar trouwens ook een dergelijke ramp word verwacht door experten, dan zou Amerika totaal veranderen en voor een deel in het water verdwijnen en veranderen in verschillende nieuwe eilanden.
Het Amerikaanse vaste land zou kleiner worden.

Op je vraag of deze ramp te voorzien was, is het antwoord ze was verwacht en voorzien.
Echter niemand verwachtte een aardverschuiving van dergelijke omvang.
dat biedt geen geruststelling

Citaat:
Zelfs de aardas is verschoven en de verschuiving heeft de aarde sneller doen draaien.
Dat deden die van Haïti en Christchurch ook, dus maakt geen indruk.

Laatst gewijzigd door Voltian : 13 maart 2011 om 20:58.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 21:14   #68
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
10 cm lees ik elders. Maar laat u daardoor niet het hoofd op hol brengen. De aardbeving in chili: 8 cm bv. Buenos Aires, dat toch een heel eind weg ligt van het epicentrum, werd er zelfs 4 cm door verschoven. Haïti eens nakijken misschien, dat zou nog meer kunnen zijn. Gelukkig liggen daar geen kerncentrales.

Het is niet alleen de kracht op de Richter schaal die telt maar ook (en zelfs meer) de duur en de soort van beweging. Een aardbeving van 7.5 die 3 minuten duurt kan erger zijn dan eentje van 8.9 die 10 seconden duurt.

Men probeert natuurlijk deze beving als 'extreem' voor te stellen, zeker de kernenergielobby.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 21:14   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat biedt geen geruststelling

Dat deden die van Haïti en Christchurch ook, dus maakt geen indruk.
Ik wilde je dan ook niet gerust stellen, maar juist doen nadenken over hoe klein en nietig wij en onze kennis zijn tegenover de grappen die moeder natuur kan en durft uit te halen.

En we mogen dan nog blij zijn met de huidige situatie, want ze had ook haar vuurbergen in werking kunnen stellen bij deze aardverschuiving en alles nog eens in vuur en vlam kunnen zetten.
Maar ze had met haar kracht ook gewoon een kerncentrale gewoon in twee kunnen splitsen en de kern vrij in open lucht kunnen laten exploderen.
Oud 13 maart 2011, 21:17   #70
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
10 cm lees ik elders. Maar laat u daardoor niet het hoofd op hol brengen. De aardbeving in chili: 8 cm bv. Buenos Aires, dat toch een heel eind weg ligt van het epicentrum, werd er zelfs 4 cm door verschoven. Haïti eens nakijken misschien, dat zou nog meer kunnen zijn. Gelukkig liggen daar geen kerncentrales.

Het is niet alleen de kracht op de Richter schaal die telt maar ook (en zelfs meer) de duur en de soort van beweging. Een aardbeving van 7.5 die 3 minuten duurt kan erger zijn dan eentje van 8.9 die 10 seconden duurt.

Men probeert natuurlijk deze beving als 'extreem' voor te stellen, zeker de kernenergielobby.
2,5 meter. De verschuiving van de aardas is 10 �* 15 cm. Maar ik begrijp dat de anti-kernlobby er alle baat bij heeft deze extreme beving te minimaliseren.

Hier vind je alle mogelijk cijfertjes: http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Se...ami#Earthquake
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 21:19   #71
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wilde je dan ook niet gerust stellen, maar juist doen nadenken over hoe klein en nietig wij en onze kennis zijn tegenover de grappen die moeder natuur kan en durft uit te halen.
We zullen ons nu maar collectief ophangen zeker?

Citaat:
En we mogen dan nog blij zijn met de huidige situatie, want ze had ook haar vuurbergen in werking kunnen stellen bij deze aardverschuiving en alles nog eens in vuur en vlam kunnen zetten.
Maar dat gebeurd dan ook, 1200 km verderop is een vulkaan actief..
Citaat:
Maar ze had met haar kracht ook gewoon een kerncentrale gewoon in twee kunnen splitsen en de kern vrij in open lucht kunnen laten exploderen.
Dat het reactorvat in 2 getrokken zou kunnen worden, daar heb ik mijn twijfels over. Maar dat de koelsystemen aan de andere kant van een meterdiepe kloof kunnen staan, dat is wel een mogelijkheid. En dan hadden we weer dezelfde situatie als we nu hebben.
Oud 13 maart 2011, 21:21   #72
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
2,5 meter. De verschuiving van de aardas is 10 �* 15 cm. Maar ik begrijp dat de anti-kernlobby er alle baat bij heeft deze extreme beving te minimaliseren.
Ja. Ik las wat te snel. 10 cm verschuiving aardas in Japan, 8 cm verschuiving aardas in chili. Ik kan eventueel links doorgeven. Zoveel verschil is er niet. De kernenergielobby is erg machtig. Oppassen met overdrijvingen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 maart 2011 om 21:26.
Oud 13 maart 2011, 21:22   #73
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kortom, Moeder aarde heeft beslist dat de Japanse kerncentrales maar moeten ontploffen in het collectieve gezicht van de mensheid.

Morgen die van België?
Oud 13 maart 2011, 21:22   #74
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

8.9 is inderdaad een uitzondering, maar voorzienbaar.

De kracht van een aardbeving en aardverschuiving is dus niet, noch de richting van de kracht.
Oud 13 maart 2011, 21:28   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
We zullen ons nu maar collectief ophangen zeker?
Nee, maar we zouden colletief beter moeten nadenken over hoe we ons gedragen en wat we met de aarde doen.

Citaat:
Maar dat gebeurd dan ook, 1200 km verderop is een vulkaan actief..
Ze had een nieuwe kunnen starten naast de centrales.

Citaat:
Dat het reactorvat in 2 getrokken zou kunnen worden, daar heb ik mijn twijfels over. Maar dat de koelsystemen aan de andere kant van een meterdiepe kloof kunnen staan, dat is wel een mogelijkheid. En dan hadden we weer dezelfde situatie als we nu hebben.
Daar moet je niet aan twijfelen, moeder natuur heeft voldoende kracht om een kernbunker te splijten. Ze kan zelfs massieve bergen splijten, een betonnen bunker van een paar meter dik is voor haar dus geen probleem.
Oud 13 maart 2011, 21:31   #76
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
8.9 is inderdaad een uitzondering, maar voorzienbaar.
Ik heb een ongeveer een decennium lang op zo'n breuklijn gewoond in Centraal America. Daar heb je dus dagelijks kleine aardbevingen, pak maandelijks een middelmatige. Je leeft daardoor eigenlijk continu met het idee van een hele grote, die je wéét dat komt zo eens om de 25 jaar.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 maart 2011 om 21:32.
Oud 13 maart 2011, 21:31   #77
Voltian
Minister-President

Standaard

@maddox

hoe zwaar en onwaarschijnlijk de beving ook was, gegeven de schade die is opgelopen bij verschillende (!) reactoren, het superveilige imago van kernenergie heeft een stevige deuk gekregen.
Oud 13 maart 2011, 21:34   #78
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kortom, Moeder aarde heeft beslist dat de Japanse kerncentrales maar moeten ontploffen in het collectieve gezicht van de mensheid.

Morgen die van België?
'We kunnen er niets aan doen.' hé, een variant van 'wir haben es nicht gewusst.'
Oud 13 maart 2011, 21:34   #79
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht

Hier vind je alle mogelijk cijfertjes: http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Se...ami#Earthquake
De afstand van de verschuiving is totaal onbelangrijk, enkel het feit dat er een verschuiving is gebeurd is belangrijk.

En de beving is van uitzonderlijk grote op de schaal van richter, doch niet van uitzonderijke kracht voor een aardbeving en aardverschuiving.
Oud 13 maart 2011, 21:36   #80
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@maddox

hoe zwaar en onwaarschijnlijk de beving ook was, gegeven de schade die is opgelopen bij verschillende (!) reactoren, het superveilige imago van kernenergie heeft een stevige deuk gekregen.
Vind U? van de 11 reactoren in't getroffen gebied zijn er 3 naar de vaantjes omdat de noodkoelsystemen niet meer konden werken.

De centrales zijn niet getjernobyliseerd, het zijn geen rokende kraters in de grond, er zijn zijn geen gloeiende paddestoelwolken gegroeid boven die centrales.

Het enige wat zeker is, 't gaat geld en moeite kosten om dat hele landsdeel terug op te bouwen. Is dat nu met of zonder die installaties.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be