Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 maart 2011, 11:02   #161
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Waarom zou dit in hemelsnaam mijn wens zijn ?

Welke analyse maak je dan trouwens ? Wat gaan de Vlaams Nationalisten in alle Vlaamse partijen doen en wat gaan de Franstalige doen ?
ik denk dat je de gevolgen van jun2010 voor Vlaanderen nog niet correct inschat ...
Anna List is offline  
Oud 15 maart 2011, 11:02   #162
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ware reden waarom de N-VA niets NU NIETS DURFT DOEN is dat ze vrezen geen verlenging te krijgen van hun mandaat van hun achterban en van de kiezers. De reden waarom de N-VA NIETS DOET is niet omdat ze geen KONINKLIJK mandaat krijgen. In hemelsnaam, het zijn republikeinen !
Tja, de bemiddelaar wordt nu eenmaal aangeduid door de koning, of je nu republikein bent of niet.

Elke partij zou parallel daaraan hun eigen formele onderhandelingen kunnen proberen opzetten, maar dat lijkt me niet behulpzaam of respectvol.

Wat betreft informele contacten, ik ben overtuigd dat die ook bestaan.
Nyquist is offline  
Oud 15 maart 2011, 11:16   #163
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Tja, de bemiddelaar wordt nu eenmaal aangeduid door de koning, of je nu republikein bent of niet.

Elke partij zou parallel daaraan hun eigen formele onderhandelingen kunnen proberen opzetten, maar dat lijkt me niet behulpzaam of respectvol.

Wat betreft informele contacten, ik ben overtuigd dat die ook bestaan.
dat heeft weinig met respect te maken denk ik

de partijstandpunten en kiesbeloften liggen nu eenmaal zover uit elkaar dat

of N-VA of PS zijn kiezers zwaar moet verraden om tot een B regering te komen ...
ter illustratie het woord staatshervorming dekt ongeveer de meest tegenstrijdige inhoud als je vglkt ps/nva ...
volgens mij siert het zowel DiRupo als Bart dat ze hun kiezers niet wensen te bedriegen

de conclusie ligt voor de hand.
Anna List is offline  
Oud 15 maart 2011, 11:18   #164
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom zou dit in hemelsnaam mijn wens zijn ?

Welke analyse maak je dan trouwens ? Wat gaan de Vlaams Nationalisten in alle Vlaamse partijen doen en wat gaan de Franstalige doen ?
Als Dehaene ze zelfs 500 dagen wil geven, wie ben ik dan in alle bescheidenheid?
Ook voor de koning was er geen haast bij. Wouter Beke en Bart De Wever heb ik nog niet gehoord. Die werken in alle discretie verder. Di Rupo is inderdaad al wat show komen verkopen, maar die voert dan ook liever onderhandelingen voor de camera's om de onderhandelingen een kans te geven. Zoals je al zei, kennen we ze anders? Hij is al ruiten aan het ingooien, nog voor ze geplaatst zijn (ook meerjarenbegroting reken ik daartoe). Wie wil er niet, vraag ik mij dan af? Van die boer een pak minder eieren.

Laatst gewijzigd door Jakko : 15 maart 2011 om 11:38.
Jakko is offline  
Oud 15 maart 2011, 11:24   #165
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
logischer zou zijn dan een regering te vormen zonder meerderheid aan franstalige zijde ... da's op zich minder ondemocratisch

2
Oud 15 maart 2011, 11:24   #166
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat blijkt zelfs nog niet nodig te zijn ...

kijk, ik zal eerlijk zijn ... politiek gaat over macht

en op dit moment speelt de N-VA het briljant ... tegen de achtergrond van gemeenteraadsverkiezingen in 2012 (en de jun2010 landslide die daar nog in vertaald moet worden) ... kan de CD&V zich niet veroorloven om een minder communautair discours te volgen dan de N-VA. (octopusoverleg is dus een minimum (nb ook goedgekeurd door SP-a en OVLD)

... alleen Di Rupo denkt nog te winnen bij de verrottingsstrategie, het uitstel hoor ...

persoonlijk denk ik dat Di Rupo (en bij uitbreiding alle franstaligen, want zij koppelden allemaal hun strategie)

1 of zich misrekent en zijn hand zwaar overspeelt
2 Di Rupo eigenlijk de post-B wedstrijd speelt ...

maar hoe het ook loopt ... N-VA zit nog steeds in een zetel (in of uit de regering zelfs)
Bedankt voor het antwoord. Wat ik me afvraag is hoe ze aan een meerderheid gaan raken om verkiezingen te organiseren. Als ze niet aan een meerderheid komen blijven ze verdergaan in een politiek onzekerheid ( " To boldly go where no-one has gone before "). De regering van lopende zaken gaat zonder verantwoording af te moeten leggen verder kunnen gaan. Ze gaan het moeilijk krijgen om wetteksten er door te krijgen als ze geen meerderheid vinden in het parlement. Maar waarom zouden ze nog langer wetteksten nodig hebben ? Ze kunnen nogal moeilijk op het matje geroepen worden door het parlement. Wat kan het parlement doen om de lopende regering te straffen ? Ze kan de regering nogal moeilijk laten vallen.

Ik denk dat je meer en meer subversiviteit kan verwachten van de regering in lopende zaken. Niet alleen van MR/PS, ik kijk ook vooral naar Open VLD. Deze hebben al eens hun stoute schoenen aangetrokken en het er af gestapt. Ik denk dat ze op den duur niet langer een politieke kamikaze gaan vrezen. Het zijn liberalen. Als ze politieke zelfmoord plegen door een lopend regering te boycotten dan gaan ze dat overwegen. Open VLD heeft geen zuilen en hoeft aan geen enkel machtssysteem verantwoording af te leggen.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 15 maart 2011, 11:28   #167
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen wil dat de N-VA mee in de regering stapt. De Franstaligen zijn er niet happig om maar ze gaan in op de eis van de andere Vlaamse partijen. Dus schrik dat de N-VA in de regering gaat is er helemaal niet, dit is een wens.

Ik heb het over de N-VA die niets durft te doen. Hier val je helemaal in de retoriek van de N-VA. Je bent goed gebrainwasht !

Voor de rest is je uitleg meer to-the-point.
hahaha, hoe kan je zo kortzichtig zijn.
Als we met zo'n mentaliteit naar de oorlog moeten gaan kunnen we ons beter op voorhand overgeven.
Waarmee ik niet wil zeggen dat we oorlog moeten voeren.
Oud 15 maart 2011, 11:31   #168
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je dat Bart De Wever zijn partijtop en het ledencongres kan overtuigen om met de N-VA in de regering te stappen ? Het zal duidelijk enkel gaan onder de voorwaarden van de PS en de partijen die de PS er bij eist.
Als er een goed akkoord bereikt kan worden, kan Bart de Partijraad en het ledencongres overtuigen.
Maar als Bart daar met de broek tot op de knieen staat vrees ik ervoor.

Maar....

Waarom moeten wij ons steeds verdedigen, val GVD de PS eens aan. Waar gaan zij mee akkoord? Waar is hun nota?
Oud 15 maart 2011, 11:32   #169
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Als Dehaene ze zelfs 500 dagen wil geven, wie ben ik dan in alle bescheidenheid?
Ook voor de koning was er geen haast bij. Wouter Beke en Bart De Wever heb ik nog niet gehoord. Die werken in alle discretie verder. Di Rupo is inderdaad al wat show komen verkopen, maar die voert dan ook liever onderhandelingen voor de camera's om de onderhandelingen een kans te geven. Zoals je al zei, kennen we ze anders? Hij is al ruiten aan het ingooien, nog voor ze geplaatst zijn (ook meerjarenbegroting reken ik daartoe). Wie wil er niet, vraag ik mij dan af?
Dehaene gelooft nog in een lange toekomst voor België. Dus deel je zijn mening ?
Oud 15 maart 2011, 11:36   #170
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de Franstaligen heel graag zouden hebben dat de N-VA er zelf uitstapt, en daar volop op inzetten. In die zin vond ik de uitspraken van Jambon nogal onnozel. Je dreigt niet met de tegenstander te geven wat hij het liefste wil.
Hetgeen Jambon zei was nogtans niets dan de waarheid.
Jan ging en gaat ervanuit dat een regering in lopende zaken geen meerjarenplan of begroting kan / mag opmaken, in die context zou er minstens een akkoord moeten zijn over de volgende regeringspartijen.
Oud 15 maart 2011, 11:38   #171
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waar haal je dat de N-VA niets durft te doen? De Wever wou zelfs in plaats van Beke terug aan zet komen, en heeft daarvoor gepleit bij de koning, maar ze mochten niet van de PS.
De koning is onderdanig aan de PS, hij zal waarschijnlijk weten hoe het ooit met een zekere COOLS afgelopen is.
Oud 15 maart 2011, 11:40   #172
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Had men iets anders verwacht van de Franstaligen ? Nu is het Elio Di Rupo de culprit, daarvoor was het Joëlle Milquet, Didier Reynders is vergeleken geweest met Marc Dutroux.
Van de franstaligen vind je het heel normaal, de Vlaming moet met afgestroopte broek in de stront gaan staan.
Mooie democratie.
Met mensen die er zo'n mentaliteit op nahouden is het kwaad kersen eten, laat staan tot een akkoord komen, ze vallen on potverdorie in de rug aan.
Oud 15 maart 2011, 11:41   #173
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een tripartite heeft geen meerderheid in de nederlandstalige taalgroep

gij hebt daar geen problemen mee ???
Nogmaals, dat is niet van belang. In een parlement telt enkel het aantal zitjes. Dit is het Belgisch parlement, niet het Vlaams. Dus als N-VA in het Belgisch systeem wil meedraaien en dat parlement als legitiem blijft erkennen dan moet ze zelf maar op de blaren zitten.
Pelgrim is offline  
Oud 15 maart 2011, 11:42   #174
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bart De Wever is altijd al aan zet geweest, vanaf dag 1 en er is geen enkele dag geweest dat hij niet aan zet was. Hetzelfde geldt voor Elio Di Rupo. Hij heeft er geen KONINKLIJK mandaat nodig. Hij heeft eerder het mandaat nodig van zijn de achterban, de kiezers en de N-VA leden.

De ware reden waarom de N-VA niets NU NIETS DURFT DOEN is dat ze vrezen geen verlenging te krijgen van hun mandaat van hun achterban en van de kiezers. De reden waarom de N-VA NIETS DOET is niet omdat ze geen KONINKLIJK mandaat krijgen. In hemelsnaam, het zijn republikeinen !

Dit is totaal geen nieuwe informatie, het is dezelfde dan 10 maanden terug.
Niet beginnen te roepen hé, dat heeft totaal geen effect.
Oud 15 maart 2011, 11:42   #175
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
logischer zou zijn dan een regering te vormen zonder meerderheid aan franstalige zijde ... da's op zich minder ondemocratisch
Wederom irrelevant. ALs het aantal zitjes in het parlement de meerderheid vormt doet dit niet ter zake.
Pelgrim is offline  
Oud 15 maart 2011, 11:43   #176
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bart De Wever is altijd al aan zet geweest, vanaf dag 1 en er is geen enkele dag geweest dat hij niet aan zet was. Hetzelfde geldt voor Elio Di Rupo. Hij heeft er geen KONINKLIJK mandaat nodig. Hij heeft eerder het mandaat nodig van zijn de achterban, de kiezers en de N-VA leden.

Dit is totaal geen nieuwe informatie, het is dezelfde dan 10 maanden terug.
N-VA voorzitter Bart Dewever kreeg welgeteld 1 week voor zijn nota. Hoe lang heeft JVDL erover gedaan?

Juist ja.
Oud 15 maart 2011, 11:47   #177
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wederom irrelevant. ALs het aantal zitjes in het parlement de meerderheid vormt doet dit niet ter zake.
100% gelijk.
Laat de franstaligen beslissen en de vlamingen de kraan dicht draaien.
Oud 15 maart 2011, 11:53   #178
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Als er een goed akkoord bereikt kan worden, kan Bart de Partijraad en het ledencongres overtuigen.
Maar als Bart daar met de broek tot op de knieen staat vrees ik ervoor.

Maar....

Waarom moeten wij ons steeds verdedigen, val GVD de PS eens aan. Waar gaan zij mee akkoord? Waar is hun nota?
Hoge bomen vangen veel wind.

Trouwens over de PS; die communiceert heel duidelijk. Hij doet het natuurlijk vooral voor eigen publiek. Hij vertelt heel duidelijk waar ze tegenover staan. Ook Milquet probeert haar publiek te overtuigen de moed erin te houden.

Het kiesvee van de Franstaligen vraagt niet waar hun nota's zijn. Het zijn enkel de Vlaamstalige partijen deze vraag komt vooral van de N-VA kant. Bon, dit is hier reeds veel ter sprake geweest op dit forum.
Oud 15 maart 2011, 11:53   #179
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dehaene gelooft nog in een lange toekomst voor België. Dus deel je zijn mening ?
Alhoewel hij geen vriend van de N-VA is, ziet hij niet meteen het einde van België. Ik dacht dat er ergens een gerucht van een plan B in Wallonië de ronde deed, maar dat bleek achteraf science fiction te zijn. Science fiction wordt veelal uitgezonden op de RTBF om de bange Waalse kiezer wakker te schudden. Ook daar kunnen ze zeer laag vallen. Ook ik zie nog een toekomst voor België.

Laatst gewijzigd door Jakko : 15 maart 2011 om 11:56.
Jakko is offline  
Oud 15 maart 2011, 11:53   #180
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedankt voor het antwoord. Wat ik me afvraag is hoe ze aan een meerderheid gaan raken om verkiezingen te organiseren. Als ze niet aan een meerderheid komen blijven ze verdergaan in een politiek onzekerheid ( " To boldly go where no-one has gone before "). De regering van lopende zaken gaat zonder verantwoording af te moeten leggen verder kunnen gaan. Ze gaan het moeilijk krijgen om wetteksten er door te krijgen als ze geen meerderheid vinden in het parlement. Maar waarom zouden ze nog langer wetteksten nodig hebben ? Ze kunnen nogal moeilijk op het matje geroepen worden door het parlement. Wat kan het parlement doen om de lopende regering te straffen ? Ze kan de regering nogal moeilijk laten vallen.

Ik denk dat je meer en meer subversiviteit kan verwachten van de regering in lopende zaken. Niet alleen van MR/PS, ik kijk ook vooral naar Open VLD. Deze hebben al eens hun stoute schoenen aangetrokken en het er af gestapt. Ik denk dat ze op den duur niet langer een politieke kamikaze gaan vrezen. Het zijn liberalen. Als ze politieke zelfmoord plegen door een lopend regering te boycotten dan gaan ze dat overwegen. Open VLD heeft geen zuilen en hoeft aan geen enkel machtssysteem verantwoording af te leggen.
neen, er zal nu wsl geen meerderheid gevonden worden om verkiezingen uit te schrijven ... maar dit is slechts uitstel tot 2012 ... wat er ook gebeurt ... in 2012 spreekt de kiezer weer en in 2014 nogmaals ... in 2014 zelfs federaal én op gemeenschapsniveau (als men nog zou riskeren die twee te laten samenvallen...persoonlijk zou ik d�*t onverantwoord vinden, maar soit)
Anna List is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be