![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#281 | |||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Volgens het Chernobyl Forum is het grootste probleem voor de betroffen bevolking psychologisch van aard: Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_Forum
|
|
|
|
#282 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het zo groot wetenschappelijk nieuws zijn. Ik moet mij daar dus dringend over informeren, maar ik wil wel officiele bronnen (die blijkbaar geen probleem mogen zijn, gezien het de russian authorities zijn, en gezien, volgens Paul, dat uitgebreid staat beschreven in het UNSCEAR rapport dat normaal gezien de meest accurate stand van wetenschappelijk onderzoek terzake zou moeten weergeven). Dus waar in een UNSCEAR rapport (zoals geclaimd) staan al die cijfers over die misvormden, die genetische afwijkingen en dergelijke, en dat grote aantal slachtoffers ? Want als ik straks een organisatie (een club) opricht met de naam "western institute for radiology" met een paar maten, en ik schrijf een paar artikelen die stellen dat je door bestraling slimmer wordt en betere sex hebt, zoals is vastgesteld door Japanese authorities na de Hiroshima bom, en ik giet dat in een artikeltje en teken als professor doctor ingenieur, en nog een paar anderen tekenen dat met wat academische titels, is dat dan ook "waar" ?
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 maart 2011 om 08:49. |
|
|
|
|
|
|
#283 |
|
|
Pflugbeil, Paulitz, and Clau en, 2006: http://www.ippnw.de/commonFiles/pdfs...schernobyl.pdf
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
|
|
|
|
#284 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als ik trouwens lees: Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 maart 2011 om 08:57. |
||
|
|
|
|
|
#285 | |
|
|
Citaat:
ik heb de onhebbelijke gewoonte om citaties en bronnen op te zoeken en zelf te lezen, als ik daar tijd en goesting voor heb. Ik geef dan ook maar de link
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
|
|
|
|
|
#286 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bedankt voor de link, maar bij het lezen van het begin ervan herkende ik het rapport al want ik heb het lang geleden gelezen.
|
|
|
#287 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
En wat gij waarneemt hangt af van in welk hokje gij leeft. Wat weet gij van dierenbehandeling in slachthuizen? al eens ooit in een bejaardentehuis en geriatrische / psychiatrische inrichting geweest? Wat kunt gij daar van vertellen? Zelfs van uw eigen hokje (bedrijf bv) kunt gij niet alles vertellen. Bovendien is het natuurlijk waar dat er zeer moeilijk oorzakelijk verband is aan te tonen van een starlingsziekte (kanker bv, of depressie) en een stralingsongeval. Zelfs als ge hier in Belgie strontzat iemand doodrijd is het oorzakelijk verband nog niet bewezen. Begin er maar aan. Het moet dus allemaal komen van statistieken en de verwerking ervan. Een natte droom voor de nucleaire industrie natuurlijk. Daarom blijft de discussie ook duren. Bovendien is de Russische overheid pro kernenergie en gij gaat daar gegevens over Chernobil sprokkelen? Paul
Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 18 maart 2011 om 09:03. |
|
|
|
|
|
|
#288 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nu komt ge zeggen dat ge die natuurlijk niet in officiele bronnen gaat vinden want dat er een conspiratie is om die te minimaliseren. De paper maakt er zich sterk in dat "Russian authorities" dingen zeggen. Dat is dus contradictorisch, niewaar ? Maar als het zo moeilijk is om die statistische gegevens te bekomen, hoe weet ge dan dat wat die anti-nucleaire vereniging schrijft, wel waar is ? Waarom zou er enkel maar een verbuiging van de waarheid zijn in een richting, en niet in de andere ? Als een pro-nucleaire lobby in officiele rapporten de cijfers met een factor 10 omlaag haalt omdat het haar beter uitkomt, waarom zou een anti-nucleaire organisatie dan die cijfers niet met een factor 10 omhoog halen omdat het haar beter uitkomt ? Misschien neemt gij ook de dingen maar waar vanuit een hokje, en in overeenstemming met uw visie op de wereld ? Niettemin is het belangrijk om de juiste gegevens te hebben. Men moet het ongeluk niet onderschatten, en ook niet overschatten, als men FEITELIJKE informatie wil om JUISTE BESLISSINGEN te nemen. Want als we het te hoog inschatten, dan gaan we VERKEERDELIJK de volgens mij enige technologie die "de planeet en de economie" in de komende decennia kan redden, aan de kant schuiven. Trouwens, mochten die cijfers van dat rapport juist zijn, dan zou dat nog altijd mijn ultiem pro-kernenergie argument niet veranderen. Zelfs al waren er 10 miljoen doden door het Chernobyl ongeluk, NOG ALTIJD geldt dat als zulke ongelukken niet vaker voorkomen dan eens per tien jaar, autorijden even riskant is als kernenergie. Het is pas als we in de 100 miljoen doden beginnen te tappen, dat dat argument geen steek meer houdt, of wanneer we meer dan 1 Chernobyl equivalent hebben om de 10 jaar. Vandaar dat ik - toegegeven, ietwat ongerust - naar Japan kijk. Als half Tokyo binnen 20 jaar gestorven is, en als er ondertussen nog enkele van die ongelukken zijn gebeurd, dan moet ik mijn mening herzien. Ik sluit dat niet uit.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 maart 2011 om 09:11. |
|
|
|
|
|
|
#289 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
En ik ben altijd onder de indruk als ik er eens in slaag in een ander hokje te kijken. Een dagje in het vlaams parlement was voor mij ook zo'n blikseminslag Paul
|
|
|
|
#290 | |
|
|
[quote=Paul Nollen;5367540]
Bovendien is het natuurlijk waar dat er zeer moeilijk oorzakelijk verband is aan te tonen van een starlingsziekte (kanker bv, of depressie) en een stralingsongeval. [quote] Lange termijn effecten zijn inderdaad moeilijk vast te stellen. Vooral omdat ze zo klein zijn. Maar als ze zo klein zijn, dan hoe je je er ook geen zorgen om te maken. Als Tsjernobyl de kans dat ik kanker krijgt met een paar promille verhoogd heeft, wat dan? Aan iets ga ik uiteindelijk toch dood gaan. Hoe dan ook, UNSCEAR heeft een nieuw raport klaar: http://www.unscear.org/docs/reports/...byl_Report.pdf pagina 18 en 19: Citaat:
|
|
|
|
#291 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Die appel is 0.5 Euro waard. Nee, die appel is 50 000 Euro waard. Peer in twee en verkocht ?
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 maart 2011 om 10:22. |
|
|
|
|
|
|
#292 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
En inderdaad, er is een verhoogde incidentie van kankergevallen op de Chernobyl-opruimwerkers, maar men mag de psychologische gevolgen niet vergeten, met zaken zoals PTSD en geassocieerde zelfmoorden (ook die brengen de levensverwachtings-statistieken naar omlaag). |
|
|
|
|
|
|
#293 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#294 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Maar dat kiest ge zelf natuurlijk. Follow the money. Paul
|
|
|
|
#295 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Daarin schrijft Semyon Gluzman, psychiater uit Kiev en mensenrechtenactivist volgende persoonlijke mening, Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#296 | ||
|
Parlementslid
|
Citaat:
http://www.debtdeflation.com/blogs/ Citaat:
![]() Paul
Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 18 maart 2011 om 12:23. |
||
|
|
|
|
|
#297 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#298 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Paul
|
|
|
|
#299 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zal niet zeggen dat men soms geen dingen verdoezelt en zo, maar ik zou toch verwachten dat je op internationaal gepubliceerde rapporten wat vertrouwen kan hebben op dat vlak, al ware het maar omdat de panels niet monolitisch zijn. Sommigen hebben misschien te winnen met een zekere positie, maar anderen dan weer niet, en het internationale karakter en de heterogeniteit van de samenstelling maakt dat ik mij niet aan een totale georganiseerde bias verwacht van droog cijfermateriaal. De formuleringen kunnen eventueel "diplomatisch" gemaakt zijn, maar van droog cijfermateriaal en statistieken zou je kunnen verwachten dat die essentieel correct zijn (enfin, niet getrukkeerd). Je ziet trouwens je eigen bias hier: van een UNO organisatie, de UNSCEAR, wil je geen rapport horen dat de dingen niet voorstelt zoals je zou willen (dat Chernobyl namelijk een abominabel verschrikkelijke ramp geweest is die voor eeuwen "kinnekes gehandicapt zal maken"), maar als we het dan over een IPCC rapport hebben van de UNO, dan zal alles weer wel goed zijn. Ik denk dat beiden factueel grotendeels goed werk leveren. Ik ben het misschien niet altijd eens met de conclusies die men daaruit trekt (omdat die gebonden zijn aan waarde oordelen), maar ik ga het factuele niet bestrijden. Als je zulke dingen afdoet als bull shit, dan moet je toch minstens elk "factueel" rapport van een drukkingsorganisatie met duidelijke agenda wantrouwen als de pest ?
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 maart 2011 om 12:49. |
|
|
|
|
|
|
#300 |
|
|
juist. Hoe kunt ge dan inschatten of de "kritiek" die er geuit wordt op het peer-review-systeem ook met de werkelijkheid overeenkomt?
|
|
|