Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2011, 22:36   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb nooit gesteld dat men bij die winkels nooit af en toe eens een koopje kan doen. Maar de doorsnee-kwaliteit is niet heel hoog in dat soort winkels. Dat kan ook niet anders. De spullen die ze verkopen zijn vrij goedkoop. En dan boet de kwaliteit van de produkten onvermijdelijk in.
Dat lijkt me een uitspraak die zeker niet op een totaalonderzoek is gebaseerd. Bij de C&A bijvoorbeeld verkoopt men weldegelijk kwaliteit. En bij andere Nederlandse ketens worden er merkproducten verkocht die dezelfde zijn als die welke in de Belgische supermarkten liggen. Dus, waarom zou u meer betalen voor hetzelfde product?

Inderdaad, ontwaren we daar enigs snobisme?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 22:38   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is het de Nederlandse manier van leven. De Nederlanders kopen massaal bij dit soort goedkope winkels. Dit soort winkels maakt deel uit van de Hollandse levenscultuur: 'goedkoop kopen en leven maar niet altijd kwaliteitsvol kopen en leven. D�*t is in deze het Hollands levensmotto.
Leg mij dan even uit waarom de Colruyt met z'n slogan "bij ons de laagste prijs" zo'n enorme aantrek heeft in België?

Waarom koopt de Belg dan niet bij de Carrefour waar de prijzen voor hetzelfde product hoger zijn dan bij de Colruyt?
Oud 20 maart 2011, 22:40   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Colruyt is de grootste werkgever van België.
En met welke slogan pakt die uit?

Juist, echt wel een heel 'Hollandse' slogan als u het mij vraagt...
Oud 20 maart 2011, 22:41   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd, Piet Huysentruyt Kookpannen en toestanden.
Echte merkprodukten dus.
Neen, daar heb ik het niet over. Wel over bijvoorbeeld producten van Nova bijvoorbeeld (een Belgisch merk ten andere).

Ook 'brol'?
Oud 20 maart 2011, 22:43   #105
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

De Limburgse levensstijl wordt het beste gesymboliseerd door mahoniehouten boekenkasten en schoolmeesters die urenlang hun belezenheid plegen te tonen over hun favoriete onderwerp. Ook blufverhaaltjes in de stijl van Jos Ghysen zijn typisch voor de streek.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 22:44   #106
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb een andere ervaring met de de winkel Zeeman. De poetsvrouw had thuis gevraagd om nieuwe keukenhanddoeken te kopen. Omdat ik toevallig daar voorbijkwam, heb ik die handdoeken maar zelf bij Zeeman gekocht. Die keukenhanddoeken waren zo dun en zo snel versleten dat ik mijn bekomst heb van Zeeman. En ik heb dat nog gehoord van andere mensen dat de kwaliteit niet goed is. Maar, het moet worden gezegd, het is daar relatief goedkoop.
ik moet Jan toch gelijk geven.
Ik weet niet wat jij met je handdoeken doet, maar al m'n keukenhanddoeken komen van Zeeman, en die gaan ondertussen 3 jaar mee en daar zie je niks aan.
Ik koop ook veel t-shirts daar (zeker nu met m'n activiteiten bij de dierenarts, bloedvlekken en aanverwante vlekken die er niet uitgaan enzo, scheurtjes van kattennageltjes,... liever niet in een t-shirt van 15 euro). Maar veel van die t-shirts gaan ondertussen ook al twee jaar mee, niet slecht voor iets van 2 euro.
Ook m'n doordeweekse slips & sokken komen van daar: verslijt niet rapper dan de iets duurdere prijsklasse. 'k heb ook sjaalkes in alle kleuren van daar, wol (breien!), en zo wat algemeen huishoudmateriaal als potjes, kommen,...
Af en toe koopt ne mens er iets dat geen fluit waard blijkt te zijn, maar ik ben in het algemeen zeer tevreden over Zeeman.
Oud 20 maart 2011, 22:49   #107
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, daar heb ik het niet over. Wel over bijvoorbeeld producten van Nova bijvoorbeeld (een Belgisch merk ten andere).

Ook 'brol'?
U moet zich beter informeren en dan pas een reactie typen.

De Nova fabriek in Tongeren is allang gesloten en Nova is allang in Chinese handen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 22:50   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik moet Jan toch gelijk geven.
Ik weet niet wat jij met je handdoeken doet, maar al m'n keukenhanddoeken komen van Zeeman, en die gaan ondertussen 3 jaar mee en daar zie je niks aan.
Ik koop ook veel t-shirts daar (zeker nu met m'n activiteiten bij de dierenarts, bloedvlekken en aanverwante vlekken die er niet uitgaan enzo, scheurtjes van kattennageltjes,... liever niet in een t-shirt van 15 euro). Maar veel van die t-shirts gaan ondertussen ook al twee jaar mee, niet slecht voor iets van 2 euro.
Ook m'n doordeweekse slips & sokken komen van daar: verslijt niet rapper dan de iets duurdere prijsklasse. 'k heb ook sjaalkes in alle kleuren van daar, wol (breien!), en zo wat algemeen huishoudmateriaal als potjes, kommen,...
Af en toe koopt ne mens er iets dat geen fluit waard blijkt te zijn, maar ik ben in het algemeen zeer tevreden over Zeeman.
Mijn vrouw heeft indertijd pakken waslapjes bij de Zeeman gekocht die dan gebruikt werden en worden om de poep van de jongste kinderen na de zoveelste pampers te wassen of te verfrissen. Die worden dus echt wel intensief gebruikt, want om hygiënische redenen worden ze na een enkel gebruik bij de wasmand gegooid. Welnu, die waslapjes doorstaan de test glansrijk. Slechts enkele kwamen los bij het stiksel, maar dat heeft m'n vrouw vakkundig opgelost zodanig dat ze weer in roulatie zijn gekomen. Voor de rest geen klachten.
Oud 20 maart 2011, 22:51   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet zich beter informeren en dan pas een reactie typen.

De Nova fabriek in Tongeren is allang gesloten en Nova is allang in Chinese handen.
Juist (dat staat ook achteraan op de verpakking). Alleen staat er vooraan (!) op de verpakking dat het nog steeds gaat om een Belgisch merk. Zelfs met de Belgische driekleur.

En mocht u het niet weten: u kan in iedere Belgische elektrozaak de producten van Nova kopen. Dus ook Belgische winkels die 'brol' verkopen?
Oud 20 maart 2011, 22:51   #110
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vrouw heeft indertijd pakken waslapjes bij de Zeeman gekocht die dan gebruikt werden en worden om de poep van de jongste kinderen na de zoveelste pampers te wassen of te verfrissen. Die worden dus echt wel intensief gebruikt, want om hygiënische redenen worden ze na een enkel gebruik bij de wasmand gegooid. Welnu, die waslapjes doorstaan de test glansrijk. Slechts enkele kwamen los bij het stiksel, maar dat heeft m'n vrouw vakkundig opgelost zodanig dat ze weer in roulatie zijn gekomen. Voor de rest geen klachten.
Dus als je het Zeeman materiaal steeds weer oplapt is het wel bruikbaar ?
Oud 20 maart 2011, 22:52   #111
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist (dat staat ook achteraan op de verpakking). Alleen staat er vooraan (!) op de verpakking dat het nog steeds gaat om een Belgisch merk. Zelfs met de Belgische driekleur.

En mocht u het niet weten: u kan in iedere Belgische elektrozaak de producten van Nova kopen. Dus ook Belgische winkels die 'brol' verkopen?
Nova produkten zijn geen Belgische produkten meer daar de merknaam is opgekocht door Chinezen. Ze worden ook niet meer in België gefabriceert.

Wat snapt U daar niet aan ?
Oud 20 maart 2011, 22:53   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nova produkten zijn geen Belgische produkten meer daar de merknaam is opgekocht door Chinezen. Ze worden ook niet meer in België gefabriceert.

Wat snapt U daar niet aan ?
Wordt volgens u een Belgisch product dan uitsluitend in België geproduceerd?
Oud 20 maart 2011, 22:54   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als je het Zeeman materiaal steeds weer oplapt is het wel bruikbaar ?
Niet echt gelezen wat er staat dus...
Oud 20 maart 2011, 23:01   #114
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een mernaam opgekocht is door Chinezen is het dan nog een Belgisch produkt ?

Bent u echt zo hardleers ?
Oud 20 maart 2011, 23:03   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een mernaam opgekocht is door Chinezen is het dan nog een Belgisch produkt ?

Bent u echt zo hardleers ?
Ja, dan kan het nog steeds als Belgisch product op de markt worden gebracht.

Er zijn immers talloze Belgische producten die ondertussen door buitenlandse ondernemingen zijn opgekocht, maar nog steeds als "Belgisch" aan de consument worden aangeprezen.

Daarnaast is het zo dat er heel wat Belgische producten al dan niet gedeeltelijk in het buitenland worden geproduceerd, ook van een aantal ondernemingen die hun hoofdzetel nog steeds bij ons hebben. Bekaert is daar een mooi voorbeeld van. Heel wat van deze zogenaamde Belgische producten worden in China en het voormalig Oostblok geproduceerd.
Oud 21 maart 2011, 05:59   #116
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dan kan het nog steeds als Belgisch product op de markt worden gebracht.

Er zijn immers talloze Belgische producten die ondertussen door buitenlandse ondernemingen zijn opgekocht, maar nog steeds als "Belgisch" aan de consument worden aangeprezen.

Daarnaast is het zo dat er heel wat Belgische producten al dan niet gedeeltelijk in het buitenland worden geproduceerd, ook van een aantal ondernemingen die hun hoofdzetel nog steeds bij ons hebben. Bekaert is daar een mooi voorbeeld van. Heel wat van deze zogenaamde Belgische producten worden in China en het voormalig Oostblok geproduceerd.
U blijft rond de pot draaien.

U bent bijvoorbeeld fan van Porsche, Ferrari en Lamborghini. U zou er dus geen probleem mee hebben dat deze merken in China worden geproduceerd ?

Een Belgisch produkt is een produkt dat minstens zijn hoofdzetel in ons land heeft. Dat is met Nova niet meer het geval.
Oud 21 maart 2011, 07:12   #117
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom koopt de Belg dan niet bij de Carrefour waar de prijzen voor hetzelfde product hoger zijn dan bij de Colruyt?
Heeft de Carrefour geen klanten dan?
Oud 21 maart 2011, 07:14   #118
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Made in China is geen Belgisch product.
Lijkt me een no-brainer, niet?
Oud 21 maart 2011, 08:20   #119
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Made in China is geen Belgisch product.
Lijkt me een no-brainer, niet?
Het begon dan ook met dat Jan zei dat het een Belgisch merk was, niet een Belgisch product.

Iedereen beseft trouwens wel denk ik dat dit een dun lijntje om over te discussieren is.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2011, 08:24   #120
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vaak zijn dat mensen die het niet zo breed hebben die in die winkels kopen. En daar heb ik natuurlijk geen problemen mee. Dat spreekt vanzelf. Maar ja, ge weet dan ook dat het dan ook niet altijd kwaliteit zal zijn wat ge daar koopt. In Nederland koopt de doorsnee Nederlander bij dat soort winkels.

Merk ook op dat goedkope winkels zoals Blokker, Leen Bakker, Zeeman, Hema, enz , meestal van Nederlandse origine zijn. Dat hoort bij het levenspatroon van de Nederlanders, te weten: zuinig leven. Nogmaals, mij best. Edoch, dan moet ge op tijd en stond wel beseffen dat ge met de regelmaat van een goede klok brol zult kopen.

Maar dat stoort de Hollanders niet. Zuinig leven staat voorop. Vele Hollanders hebben dan ook hun koffzetapparaat of hun senseo 'gekocht' met 'spaarpunten' van Douwe Egberts.
ik weet niet welke Vlamingen jij allemaal tegenkomt, maar volgens mij beschrijf je nu gewoon de gemiddelde Vlaming hoor.

De Vlaming is wereldkampioen "spaarpunten verzamelen" of "met bonnekes kopen".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be