![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1421 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tjah wat ?
Zeg nu zelf... zo heeft dat compleet geen zin meer. Ik(wij) zeg(gen) bv dat je nog steeds geen gegronde reden gaf om dat onderscheid binnen de context van het principe te rechtvaardigen en als antwoord krijg(en) ik(we) steevast de repliek dat je dat al 10x deed en je verwijst er zelfs steeds naar.... naar iets dat volslagen naast de kwestie is en zich louter berust op traditie. |
|
|
|
|
|
#1422 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waarom is die reden niet gegrond volgens u? Het beschermen van procreative relaties kunt u toch niet afdoen als zijnde een ongegronde reden? Quasi alle leven beschermt met alle mogelijke middelen zijn procreative eigenschappen. Dat gewoon 'traditie' noemen is de waarheid onrecht aan doen. Maar als de mens dat doet, dan is het ploseling een traditie zonder meer en tradities gelden niet als grondige reden.... Sorry hoor, maar ik vind dat nogal wat zwakjes. Ik vind de waarneming dat bij de mens eveneens instinctief zijn procreatieve mogelijkheden beschermd overal en door alle tijden heen, met het huwelijk, weldegelijk een gegronde reden om een onderscheid te maken met relaties die dat doel niet eens in hun mogelijkheid hebben puur door hun aard. Dat lijkt mij een belangrijk verschil. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 maart 2011 om 01:05. |
|
|
|
|
|
|
#1423 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het huwelijk had niet tot doel te discrimineren; maar ik zou nu toch eindelijk eens willen weten wat het doel is van het onderscheid dat je wil maken. Laatst gewijzigd door artisjok : 24 maart 2011 om 07:25. |
|
|
|
|
|
|
#1424 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Waarom zou een gemeenschap geen voorkeur mogen laten blijken voor procreatieve relaties in het voordeel van de gemeenschap? Dat wordt al van oudsher gedaan en is perfect verklaarbaar als een instinctief gegeven in het voordeel van de in stand houding der soorten. Quasi alle zoogdieren, die in groepen leven, hebben ingebakken gewoontes ter bescherming van hun jongen. Waarom zou de mens daarin verschillen? Dat is volgens mij ook de enige verklaarbare reden waarom het huwelijk tussen partners van verschillend geslacht overal ter wereld en door alle tijden heen, voorkomt als beschermde en gevierde eenheid binnen de groep waartoe ze horen. Het onderscheid dat er is, wordt niet door mij gemaakt. Ik stel enkel vast dat koppels die voor elkaar kiezen en zorgen voor de procreatie van de gemeenschap, een zekere bescherming genieten van die gemeenschap. Dat heet bij ons inderdaad het huweljk, bij andere volken zal dat misschien 'over de bezem springen' heten, maar feit is dat het al van oudsher eigen is aan menselijke samenlevingen. Dat kun je mij onmogelijk verwijten noch mij verantwoordelijk stellen daarvoor. Dat heeft ook niks met discrimineren te maken , maar eerder met een voorkeur geven aan. Het is dan ook een blijde gebeurtenis met een zeker toekomstperspectief die door alle culturen en godsdiensten, gevierd wordt. Dat antropologisch gegeven kan niet zo maar genegeerd worden in het debat en afgewimpeld als zijnde 'geen grondige reden'. Het huwelijk heeft nooit de bedoeling gehad om anderen te discrimineren. De bestaansreden van het huwelijk heeft niks met discriminatie te maken. Dat is wat anderen er van maken om van een discriminatie te kunnen spreken en dat is intellectueel oneerlijk. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 maart 2011 om 07:40. |
||
|
|
|
|
|
#1425 | |||||
|
Banneling
|
Dank je.
Citaat:
Zo mag er kindergeld gegeven worden aan ouders die kinderen hebben. Citaat:
Citaat:
Het zijn de partners die een bescherming krijgen. (bij verlies van de partner door scheiding, overlijden) Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#1426 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Geen probleem. Zo zie je maar dat ik niet zo onmogelijk ben als hier wel eens wordt beweert.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
We zien dat nergens bij relaties van hetzelfde geslacht. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uw vraag is een oneerlijke vraag. Ze vertrekt vanuit een onjuiste veronderstelling. Paulus. |
||||||
|
|
|
|
|
#1427 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Oef! Het hoge woord is er eindelijk uit. Er is geen doel, en dus ook geen reden, om het huwelijk niet open te stellen voor partners van hetzelfde geslacht.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#1428 | |||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat is het nu dat beschermd wordt : de partners of de relatie? Citaat:
Ik stel jou verantwoordelijk voor jouw keuze; om het onderscheid toe te passen op het huwelijk. Citaat:
Jij wil dit onderscheid toepassen bij het huwelijk. Wat is je doel om dit onderscheid toe te passen? |
|||||||
|
|
|
|
|
#1429 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1430 | ||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kun je dat eens verduidelijken? Citaat:
Citaat:
Doorgaans komen uit een man-vrouw relatie kinderen voort. Wist je dat niet? Natuurlijk moet niemand een medische controle hebben om te mogen trouwen of zo. Het is geen voorwaarde. Maar dat heb ik al gezegd. Enig idee waarom een zoo meer waarde zal hechten aan een tweede exemplaar van een bepaalde diersoort van het andere geslacht dan wel aan een dier van het geslacht dat zij al hebben? Omdat dergelijke relaties een meerwaarde kunnen zijn voor de zoo. Zo kunnen ook man-vrouw relaties een meerwaarde betekenen voor onze samenleving. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 maart 2011 om 15:53. |
||||||||
|
|
|
|
|
#1431 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1432 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Daar valt niet veel aan uit te leggen, Paulus. Er is - zoals je zelf komt te zeggen - geen doel om het huwelijk voor te behouden voor partners van verschillend geslacht. Er is dus ook geen reden om de discriminatie van partners van hetzelfde geslacht in stand te houden. "Omdat het altijd zo geweest" is, is immers geen doel, laat staan een reden om mensen te discrimineren.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#1433 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat weet jij toch ook? Waar wil je naar toe met je vraag? Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#1434 |
|
Banneling
|
Paulus,
Aanvaard nu toch eens dat maatschappijen, relaties, gemeenschappen, wetten VERANDEREN. Vanaf nu kunnen in sommige gemeenschappen mensen met gelijkslachtige relatie huwen. |
|
|
|
|
|
#1435 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uw vraag is een oneerlijke vraag. Ze vertrekt vanuit een onjuiste veronderstelling. Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#1436 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#1437 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1438 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat mij stoort is dat mensen die een voorkeur hebben voor het huwelijk in zijn oorspronkelijke vorm, voor homofoob worden uitgescholden omdat ze zogezegd zouden discrimineren. Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#1439 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Idem voor mijn ouders, grootouders, broer, stiefzussen, schoonbroers, nichten en neven, omen en tantes, collega's, ontelbare vrienden en kennissen ... Nooit heeft iemand daar het woord "homofoob" naar zijn hoofd geslingerd gekregen? Was dat bij uw huwelijk wel zo?? Laatst gewijzigd door Another Jack : 24 maart 2011 om 17:29. |
|
|
|
|
|
|
#1440 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zoals je weet werd het huwelijk bij ons nu ook opengesteld voor koppels van hetzelfde geslacht. Ik vind dat geen goed idee gezien de bestaansreden van het huwelijk overal en door alle tijden heen. Het heeft natuurlijk vooral te maken met de kinderen die er uit kunnen voortvloeien en het dan ook niet meer dan terecht dat dit soort relaties een speciale status krijgen binnen de gemeenschap. De mens is een sociaal wezen. Ze leeft en groepen en in bepaalde dingen onderscheid de mens zich van alle andere levende wezens. Mensen dansen met elkaar, mensen maken kunst, mensen begraven hun doden en mensen huwen ook met elkaar. En waarom huwen ze met elkaar? Waarom heeft dat huwelijk een speciale status binnen de samenleving? Omwille van de kinderen natuurlijk. Huwelijken leiden tot gezinnen en gezinnen zijn de hoeksteen van onze samenleving. Dat is een antropologisch gegeven. We stellen vast dat koppels die voor elkaar kiezen en zorgen voor de procreatie van de gemeenschap, een zekere bescherming genieten van die gemeenschap. Dat heet bij ons inderdaad het huwelijk, bij andere volken zal dat misschien 'over de bezem springen' heten, maar feit is dat het al van oudsher eigen is aan menselijke samenleving en en gemeenschappen. En weet je hoe dat komt? Dat komt omdat de kinderen vroeger centraal stonden. De ouders leefden voor hun kinderen. Het was hun taak om voor hen te zorgen en om voor voldoende middelen te voorzien zoadat zij zich ten volle kunnen ontwikkelen en ontplooien. Zo ging dat. ____________________________________ Vandaag de dag is dat anders. Vandaag leven de kinderen voor de ouders. Het zijn de ouders die centraal staan. Maar of dat ook beter is? Wil je een kind? Je relatievorm doet er niet toe. Het welzijn van het kind is niet meer zo prioritair. Ga naar een spermabank, huur een draagmoeder, het moet allemaal maar kunnen, zoalng de ouder zich maar niet te kort gedaan voelt en kinderen niks te kort hebben... En dan heb je de progressieven die vinden dat het huwelijk tegemoet hoort te komen aan de huidige waarden en samenlevingsvormen. Kwestie van meegaan met de tijd allicht. Wie deze maatschappelijke tendens ziet en er zich vragen bij stelt is al homofoob???? Wie het vroeger beter vond en wie kinderen wél de belangrijkste wezens op aarde vinden, zijn plots cultuurvreemd geworden....??? Ik heb daar toch wat vragen bij en dat wordt mij kwalijk genomen.... En dat het mij kwalijk genomen wordt leidt dan weer tot andere vragen. Want alles wat geen kritiek verdraagt is ernstig te wantrouwen. Maar dat snappen sommigen niet. Ze verspillen uren tijd en energie om toch maar te kunnen bewijzen dat ik homofoob zou zijn. En ik speel daar een beetje mee. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 maart 2011 om 17:46. |
|
|
|
|